Oorspronkelijke technische tekeningen gevonden, op microfilm www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2935972-Mosquito-plans-found & www.telegraph.co.uk/news/2017/08/06/discovery-lost-ww2-mosquito-plans-will-allow-wooden-wonder-fly @HanDeBouwer
Dat is nog eens een stapeltje tekeningen. Moet je bedenken dat al die tekeningen door tientallen of misschien wel honderden mensen met de hand zijn getekend. Op een tekentafel met een tekenhaak en tekendriehoek, of misschien met een tekenmachine. Bijvoorbeeld zo iets: En toch paste alles in/op/aan elkaar! Daar heb je dus helemaal geen computers voor nodig. Maar die dingen maken het wel een stuk makkelijker en sneller.
Een eindje geleden liepen we met enkele van onze club door het Brusselse luchtvaartmuseum. Een van m'n clubgenoten is ook een collega van me en is mechanisch hoofdontwerper van de machines die wij produceren (ikzelf doe software). Toen we de Hunter passeerden was er bij hem toch ook de enorme verwondering dat dit allemaal mogelijk was in het preCAD tijdperk en in een veel hoger tempo dan dat we tegenwoordig gewend zijn. Mankracht was natuurlijk veel goedkoper toen... Maar toch, het geeft te denken....
Toen bestonden er nog geen koffieautomaten In mijn vakgebied net zo. Vroeger bouwde men grote kathedralen met meer dan 100 man tegelijk......met het handje. Tegenwoordig moet overal een hijskraan aan te pas komen en kan het met een man of 10 af. Tijden veranderen......
Selfs de SR 71 blackbird is nog helemaal met de hand getekend en berekend een aantal jaren geleden hebben ze echter alles ingevoerd in cad om te kijken of cad er dingen uit kon halen die beter konden resultaat geen verbetering mogelijk ik ga is kijken of ik wat informatie over die mosqito tekeningen kan krijgen zodat ik eventueel de tekeningen van Yke kan updaten
wat ik me eigenlijk wel af vraag of dit niet al oud nieuws is er worden namelijk al kompleet nieuwe mosqito rompen en vleugels gebouwd en er vliegt er ook al weer 1 op zen minst en er zijn er nog een paar die al bijna klaar zijn zelfs een die jaren geleden in nederlandse handen is geweest
Het Telegraph artikel is van 6 augustus, drie dagen geleden. "The drawings, on microfilm cards, have been donated to a charity hoping to restore and fly a crashed version of the versatile, twin-engined, de Havilland aircraft."
"The drawings, on microfilm cards, have been donated to the www.peoplesmosquito.org.uk charity hoping to restore and fly a crashed version of the versatile, twin-engined, de Havilland aircraft."