Parkfun Fusion eerste vlucht 17-10!

Discussie in 'Beginners' gestart door pompebled, 25 aug 2010.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Goedemiddag,

Eén dezer dagen krijg ik (als eerste vliegtuig!) de Parkzone Fusion Kit binnen in de brushed uitvoering met alleen hoogteroer en richtingsroer.

Nu ben ik al druk aan het simmen (FTM) met de Hawk Sky download (hetzelfde vliegtuig), maar deze download heeft ook rolroeren.

Ik sim dus zonder de rolroerfuntie te gebruiken, maar het valt me op, dat het vliegen zonder rolroer me véél vaker laat crashen, dan wanneer ik 'smokkel' en de rolroeren gebruik om het vliegtuig weer vlak te krijgen, i.p.v. rechtop in de grond.

Is dit een makke van de sim, of doe ik iets fundamenteels fout waardoor ik zonder rolroerassistentie de boel niet heel houd?

Nu is het nog virtueel, maar met de neus rechtop in de grond lijkt me voor een schuimpje niet écht gezond straks...

De optie om roelroeren aan te sturen is er, dus doe ik er goed aan om gelijk twee servo'tjes in de vleugels te monteren en met vier kanalen te gaan vliegen?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 17 okt 2010
  2. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Hey

Gewoon gelijk de ailerons werkend maken! Vliegt veel leuker!
    Het nadeel ervan is ook gelijk weer het voordeel: je helpt je mischien wat makkelijker uit lastige situaties, maar je kan jezelf er ook inwerken door verkeerd te sturen ;)

Groeten

3. AndriesAltenburg

AndriesAltenburg

Lid geworden:
    21 okt 2009
    Beste Jan,

Toevallig was de Parkfun Fusion voor mij ook mijn eerste vliegtuig, en ondanks dat achteraf de prijs misschien wat hoog was, moet ik zeggen dat ik echt ontzettend veel plezier heb gehad van de Fusion.
    Over de rolroeren: Toen ik de mijne kocht, zaten er standaard al rolroeren op.
    Ik wist toen nog niet af van het bestaan van het (geniale :D) fenomeen simulators.
    Maar als jij al veel hebt geoefend op de sim, en je duidelijk merkt dat het met rolroeren beter gaat (iets wat ik me persoonlijk heel goed kan voorstellen), zou ik lekker voor rolroeren gaan!
    Ik neem aan de je een beetje in de budget-sfeer wilt blijven, dus mocht je nog geen servo's hiervoor hebben, zou ik je de HXT 900 van Hobbyking aanraden.
    Sterker nog, als je die toch al besteld, vervang ze dan gelijk allemaal voor HXT-900, deze servo's kosten bijna niks, en ze functioneren perfect in mijn veel te snelle Acromaster (stuntkist). Ook het punt dat Markjuhh hier maakt, kan ik me alleen maar volledig mee aansluiten!

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

4. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Volgens mij is de Parkfun Fusion een vliegtuig met rolroeren. Dus die zou ik ook gebruiken. Het is niet vreselijk moeilijk om met rolroeren te vliegen maar het is duidelijk anders. Ook met alleen hoogte en richtingsroer is goed te vliegen (zoals de Multiplex Easystar). Is er niet een club bij je in de buurt die kan helpen? Anders kom een middag vliegen in Kampen!

5. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Alvast bedankt voor de reacties!

Wat betreft een vliegclub in de buurt zit ik precies in een vacuum; Assen, Dokkum en Kampen zijn de dichtsbijzijnde, gevolgd door een aantal in de kop van Noord-Holland.

Zodra de Fusion binnen is zal ik me eens op de rolroeren storten, en ze ook in de sim gaan inzetten.

Groeten, Jan.

6. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Toen ik vanavond thuis kwam, stond er al een doos op me te wachten; het is inderdaad een 'kale' kit, alleen het vliegtuig en de motor.

Zodra ik alle onderdelen bij elkaar heb ga ik eens passen en haal ik de Beli-Zell tevoorschijn, kan ik gelijk eens zien hoe deze lijm werkt om de beide romphelften aan elkaar te lijmen.

De meegeleverde lijm was slecht afgesloten en had deels het zakje met de motorgondel, reserveprop en roerhoorntjes aan elkaar gelijmd, dat was een 'leuke' puzzel...

Als ik toch bezig ben, is het zinvol, om de onderkant van de romp van een laagje glasweefsel en epoxy te voorzien, evenals de staart, in verband met slijtage bij het landen?

Alle roeren zitten nog met een dunne strook schuim aan de vleugels vast, eerst lossnijden en dan scharnieren inlijmen in de vleugeldelen, óf eerst tape scharnieren aan één kant, schuim doorsnijden en dan de andere kant van tape voorzien?

Jammer genoeg zitten de stickers er al op en voor de tapescharnieren lichtelijk in de weg, verwijderen, of overheen plakken?
    Mooi wordt het sowieso niet, tenzij ik scharnieren insnijdt in de vleugeldelen en daarin verlijm.

Advies graag.

Groeten, Jan.

7. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Jan,

Volgens mij werkt het net als bij de Multiplex EZ*. Het stuk schuim wat jij weg wilt snijden, IS het scharnier. Dus alleen de zijkant bij de rolroeren wegsnijden. Je hoeft geen aparte scharnieren te plaatsen. Het is scuum (Kampers;)) en dus licht. De roerhoorntjes kun je erop plakken met CA of Beli-Zell. Daarna de verbinding maken tussen roerhoorntjes en servo en klaar is Jan.
    Dat glasvezel aan de onderkant is niet nodig en veel te zwaar.
    Je moet er ook mee vliegen niet mee landen en slijten doet ie toch. Als je dan toch wat wil ter bescherming dan zou ik glasvezel tape eronder plakken, maar landen doe je toch op gras.
    Mocht je toch nog willen vliegen in Kampen......? Zaterdagmiddag vliegen we.

8. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Yes, but no, but yes, but...,

Op dit filmpje zie ik toch duidelijk scharnieren (of strips):
    TaZ3g3B-0ig[/media] - Parkfun Fusion Tuning

De 'scharnieren' van mijn Fusion zijn behoorlijk dik en laten zich eigenlijk niet buigen, ik denk niet dat de microservo's dat voor elkaar krijgen...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Ja maar in dat filmpje is het ook een getunede versie.
    Daar zit een andere en zwaardere motor op.
    Welke servo's ga je gebruiken? In mijn EZ* zitten 2x Hitec HS81. Die doen bij 4,8V 2,6 kg. Staat er niets over in de gebruiksaanwijzing?

10. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Ik heb net de gebruiksaanwijzing gelezen, maar die is wel heel summier.
    Er staat zelfs geen tekeningetje bij waar het zwaartepunt ligt en in de gebruiksaanwijzing staat dat hij horizontaal moet hangen........:(
    Nou ja... Voor het gemak zou ik het zwaartepunt op 1/3 van de voorkant van de vleugel aanhouden.
    Voor wat betreft de servo's, ik verwacht dat die wel voldoen en ik zou de scharnieren zoals op het filmpje niet plaatsen, maar gewoon gebruik maken van het schuim zelf. Je kunt het naderhand alsnog wijzigen. Zoveel uitslag hebben de roeren ook niet nodig!!!

11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    De meegeleverde gebruiksaanwijzing heeft betrekking op het RTF model, dus geen info over de opbouw...

Goed, volgende vragen:

Worden de servo's verlijmd op hun plek in de romp en de vleugels, en zo ja, waarmee?

De carbon versteviging past in de vleugels, maar er zit een strip schuim los overheen, ook vastlijmen met POR of Beli-Zell, of Cyano, wat werkt het best?
    Persoonlijk denk ik POR, omdat de vleugel kan flexen, een harde lijmnaad zou dan kunnen breken, of zie ik dat verkeerd?

Groeten, Jan.

12. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Hey

Servo's lijm ik altijd met por, zit goed vast en als het los moet is het zo losgepeutert :)
    Carbon versteviging gebruik ik altijd epoxy voor. Por zou ook kunnen maar laat wat sneller los.

Groeten

13. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    De servo's kun je inderdaad met POR vastlijmen.

De carbon versteviging (daarmee doel je op de carbon buis in de vleugels?) in de vleugels zou ik niet verlijmen. De strip schuim gewoon met POR. De vleugels kunnen dan zo klein mogelijk blijven tijdens transport. Je kunt het ook met CA lijmen (althans de EZ* wel) maar als je alles met POR lijmt, dan kan dit ook.

14. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat de carbon buis los moet blijven had ik al begrepen uit andere bouwverslagen, ik bedoel inderdaad de schuimstrip, die de buis afdekt.

Hoe belangrijk is het hierbij, dat de hele naad verlijmd wordt?
    Wat ik bedoel, is, dat de onderzijde met POR verlijmen wel zal lukken (instrijken en aan laten drogen), maar als ik de zijden van die strip óók wil/moet verlijmen, dan zal dat op deze manier met POR niet gaan lukken, de strip zal dan halverwege aan de zijden al vast blijven hangen...

De onderzijde dan alleen met POR en de naad met Belli-Zell?

Of maak ik het mezelf te moeilijk?
    Ik heb dit nog nooit bij de hand gehad, vandaar de vele vragen.

Groeten, Jan.

15. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Je hoeft de POR niet aan te laten drogen. Je kunt ook de zijkanten en onderkant insmeren en er direct indrukken. Zorgen dat er geen lijm aan de onderzijde (waar de buis komt) komt zodat de buis er niet meer in kan.

POR kun je op 2 manieren gebruiken
    1. Aan laten drogen en dan in 1 keer op elkaar en niet meer bewegen. Dit kan trouwens ook niet meer.
    2. Insmeren en direct op de plaats duwen. Daarna kun je nog corrigeren. Nadeel van deze methode is dat het langer duurt voordat het droog is.

Bij beide methoden zou ik het toch een dag uit laten harden alvorens weer mee te vliegen

16. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Goed, de servo's en Lipo's zijn binnen, ik heb nog een aantal ontvangers en regelaars liggen, dus de opbouw kan beginnen.

Eerste vraag; waarmee lijm ik de romphelften aan elkaar, POR of Beli-Zell en wat is eventueel het verschil in sterkte?

In de lengte van de romp is een uitsparing voor (naar ik aanneem, eerste vliegtuig) de antenne, krijg ik die er, als de delen aan elkaar zitten nog wel in, of moet daarvoor een buisje worden ingelijmd?

Groeten, Jan.

17. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    De romphelften kun je rustig met POR lijmen. Verschil in sterkte.... ik zou het niet weten, maar POR is goed genoeg. Ik heb mijn Mentor er ook mee gelijmd en is verder geen enkel probleem.
    Een uitsparing in de romp... er zullen er wel enkele zijn maar welke bedoel je. Vlieg je op 35 MHz? Dan zou het door een buisje kunnen.

Op de EZ* zitten 3 uitsparingen waar de meegeleverde buisjes ingelijmd moeten worden. Aan elke kant 1 voor de kabel naar het hoogteroer resp. het richtingsroer en 1 aan de onderzijde. Deze laatste zou gebruikt kunnen worden voor een 35 MHz antenne.
    Ik weet niet heo dat zit bij jouw vliegtuig.

18. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Jan Jaap,

Bij mij zitten de beide buisjes voor de aansturing van hoogte en richtingsroer al af-fabriek in een door een sticker afgedekte gleuf aan de buitenzijde van de romp, de uitsparingen in het midden, waar de antenne draad zou komen te liggen, zij niet voorzien van een buisje.

Op de plaats waar het hoogteroer komt buigt die uitsparing naar beneden, ik zie mezelf daar nog geen antennedraad doorheen wurmen, helemaal als de het richtibgsroer ook vastgelijmd is, want de kans dat er lijm in één van die uitsparingen terecht komt is natuurlijk levensgroot.

Ik denk, dat ik, vóór het verlijmen, de antennedraad met een paar stukjes tape in één van de romphelften leg en een 2mm goudstekkertje vlak bij de ontvanger laat uitkomen.

Of denk ik nu te moeilijk?

Groeten, Jan.

19. firefly

firefly

Lid geworden:
    7 jul 2010
    Ik zou een dun buisje kopen waar het draad + een beetje marge doorheen gaat, dat maakt het inbouwen van de antenne veel makkelijker. De antenne krijg je er dan makkelijk in met een stuk pianodraad (of iets vergelijkbaars) als trekveer. Pianodraad door 't buisje steken, antennedraad aan de pianodraad maken met een stukje krimpkous en het pianodraad terug trekken.

In ieder geval niet in de antenne gaan knippen.

20. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Buitenbuisje voor een bowden aangeschaft, 'probleem' opgelost.

Groeten, Jan.

Deel Deze Pagina