Power voor de ontvanger 55cc Pitss Python

Met 8 servo's is dit nog te doen, persoonlijk zou ik voor de Jeti kiezen vanwege de grotere capaciteit.
Het is wel verstandig om je smokepomp aan te sluiten op een aparte accu, het is namelijk relatief een grote stroomverbruiker, tevens kan hij dan je besturingssysteem niet beinvloeden mbt stroomvoorziening.

Wat is daar dan niet betrouwbaar ?

Gebruik er meerdere van.

Mvg Johan

Op een kleiner toestel is het prima, maar op een grote kist schiet het toch echt tekort.

En de 5A die ze opgeven is echt de max, als je er een keer flink over heen gaat loop je een aanzienlijk risico op falen.

Op een kleiner toestel is het prima, maar op een grote kist schiet het toch echt tekort.

En de 5A die ze opgeven is echt de max, als je er een keer flink over heen gaat loop je een aanzienlijk risico op falen.

Zowel op een T.C.Piper van 2.8m als op een Citabria van 2,7 m span (bijde met een ZG-45 aandrijving) heb ik deze schakelaars .

Nog geen probleem mee gehad en verwacht ik ook niet .

Mvg Johan

Mijn TC Pitts (heel wat jaren terug) had ook een 50 cc en toen was er van Powerboxen nog geen sprake....Extra 230 met 3W 80 boxer (mert 2 servo's per ailerron voor het mode werd) begin jaren 90 idem en in 2011 zou je opeens tekort komen......:rolleyes:

Stevo

in 2011 zou je opeens tekort komen......:rolleyes:

Stevo

Ik beweer niet dat je tekort komt, maar het is zeker van toegevoegde waarde om een dubbele stroomvoorziening te hebben. Het is voornamelijk afhankelijk van het type servo's die je gebruikt en wat deze verbruiken.

Zowel op een T.C.Piper van 2.8m als op een Citabria van 2,7 m span (bijde met een ZG-45 aandrijving) heb ik deze schakelaars .

Nog geen probleem mee gehad en verwacht ik ook niet .

Mvg Johan

Heb ik gezegd dat je er per definitie problemen mee krijgt :confused:? Ze zullen zeker werken maar mijn ervaring tot nu toe met regelaars, motoren en andere componenten van hobbyking is dat de kwaliteit toch "iets" minder is. Daarom vind ik ze persoonlijk prima voor een kist met 4-5 analoge servo's, en niet voor een kist met 8 servo's.

Iedereen is echter vrij in de keuze welke componenten hij of zij gebruikt in een toestel, echter had ik persoonlijk niet bezuinigd hierop bij zo'n kist. ;)

Mooi! Thanks...

Deze kan ik dus zonder powerbox op mijn ontvanger aansluiten en dan is het erg waarschijnlijk dat het goed gaat?

Ik gebruik die Jeti Maxbec 2 in twee brandstof kunstvlucht kisten. Twee andere vliegers gebruiken ook de Jeti Maxbec 2 in hun kunstvlucht bakken (2.6mtr/2.7mtr span).

Gewoon twee 2s 2000ma lipos's in de maxbec 2 en de maxbec 2 via een GESOLDEERD! Y kabeltje in twee vrije servo-poorten van de ontvanger. Dan heb je 6volt spanning op je ontvanger en vervolgens plug je gewoon je servo's in je ontvanger zoals je gewend bent.

Werkt voor mij en voor collega-vliegers prima! Ik gebruik overal 20kg en 25kg digitale hitec servo's (79xx en 59xx)

Zolang ik geen gebrek krijg aan ontvanger poorten (12 kanaals ontvangers) blijf ik gewoon de digitale servo's voeden vanuit de ontvanger. Pas als ik meer servo's nodig heb ga ik eens kijken naar stroomverdeling als een powerbox of een emcotec.

Met 8 servo's is dit nog te doen, persoonlijk zou ik voor de Jeti kiezen vanwege de grotere capaciteit.
Het is wel verstandig om je smokepomp aan te sluiten op een aparte accu, het is namelijk relatief een grote stroomverbruiker, tevens kan hij dan je besturingssysteem niet beinvloeden mbt stroomvoorziening.
Ik had altijd mijn (ontstoorde!) smokepomp gewoon gevoed vanuit de ontvanger. Een smokepomp staat niet elke vlucht de hele vlucht te pompen en het is maar een klein pompje. Ik kon nauwelijks extra verbruik in mijn ontvangeraccu's merken tussen wel of geen smokepomp. Soiezo zijn mijn 2x2000ma ontvanger accu's vreselijk overbemeten. Als ik een hele zaterdag flink aan het vliegen ben vlieg ik hoogstens 600ma uit elke ontvanger accu.

Extra accu's (=gewicht) toevoegen kun je altijd nog doen als het nodig mocht blijken. Gewoon je accu's een beetje in de gaten houden de eerste paar vluchten (en dat is soiezo een verstandig gebruik bij nieuwe kisten!)

Laatst bewerkt:
Wordt hier toch wel heel kortzichtig gedaan

Een piper en en kist van 10 jaar geleden vergelijken met een 3D kist met bedienings-oppervlaktes zo groot als een deur, en een uitslag van meer dan 45 graden. Sorry.

En dan komen we nog even met de 2.4ghz ontvangers die het principe van een brownout hebben. Spanning te laag betekent even niet sturen.

En dan heb ik persoonlijk mee gemaakt dat 1 servo rond de 10A is gaan trekken en nog wat extra kortsluiting bij de ontvanger had veroorzaakt. Dat betekend in alle boven genoemde gevallen een crash. Met een beetje pech met slachtoffers. Is het dat waard, ik denk het niet.

Bij mij heeft de AR9100 zijn werk gedaan die kan continu 35A leveren en ik had er twee maal 2s lifepo aan hangen zonder regelaars. Met regelaars had ik geen Extra meer gehad want die regelaars hadden de stromen gewoon niet kunnen leveren. Persoonlijk vind ik dat je hier dus rekening mee moet houden. Het zijn kisten die je niet in een groep mensen wilt crashen, je hebt een verantwoordelijkheid.

Bart,

Het zijn kisten die je niet in een groep mensen wilt crashen, je hebt een verantwoordelijkheid.

Ik vlieg niet boven publiek .

En wij vlogen vroeger de 2,6 m kisten of groter ook gewoon op een NiCd van 1200 Ma.
Ook in mijn 3,38 Decathlon van EMHW met DA150 zat geen powerbox .

Die vielen ook niet naar beneden omdat er geen powerbox in zat .
Ik heb hier nog een " weiche " van Andreas Dehn , dat was het eerste wat er te koop was op dat gebied , heb hem nog nooit gebruikt . :D

Ik heb een hele goede lader die mij precies verteld hoe de toestand van mijn accu,s is .
Daar vertrouw ik al jaren op .;)

Natuurlijk zal een powerbox met 20kg digitale servo,s beter zijn op een 3m 3D kist .

Op mijn modellen in ieder geval niet .

Mvg Johan

Bij een brownout blijven de servos staan waar ze stonden. Oke de stuurvlakken zullen de servo's wel aardig verplaatsen maar de gas servo zal denk ik niet terug gaan. Dus als het vol gas was, blijft hij volgas staan ( electro gaat uit, geen puls geen power ), En dit geld dus ook voor het geval dat je een kapotte servo krijgt en de regelaar het niet aan kan.

Een HS7955 ( op een 2.2 kist ) kan in de lucht 2.5A trekken, gemeten met eagletree.
5 servos in combinatie met een 2.4 Ghz ontvanger, kan dus brownout veroorzaken als de regelaar of accu's de pieken niet aan kan.

Bart,

Bij grote kisten ben ik ook voor LiFe als je servo's maar 6V aan kunnen. Dikke powerbox ontvanger en meer kan je niet doen. Heeft jouw merk geen power box ontvangers dan een simpele powerbox ertussen en voeden met 2s LiFe of een duurdere met ingebouwd regelaren (die dus minimaal 2 x 10A hebben ;))

Ligt ook aan je vliegstijl. Met acro hoeft het echt niet, met 3D wel.

Het is een oneindige discussie over het gebruik van powerbox/emcotec achtige oplossingen.

Ik geef alleen aan wat ik doe en wat voor mij werkt. Die jeti regelaar levert 6 volt bij 20A (maar dan zijn je accutjes snel leeg!).

Ik zie dat ik bijna geen stroom gebruik tijdens het vliegen, dus qua stroomverbruik door de regelaar zal het wel mee vallen. pieken vangt die jeti prima op, want als ik de logging van mijn vluchten terug kijk (weatronics 2.4ghz) dan is de spanning continu 5.9volt zonder ook maar een tiende volt dip bij wat voor maneuvres ook (ook bij snelle snaps of iets dergelijks).

Maar nogmaals: Dit werkt voor mij goed. Als andere mensen zich veiliger voelen met een powerbox/emcotec/etc. Prima, moet je zeker niet laten! Als je vertrouwen hebt in je spullen sta je veel lekkerder te vliegen!

Laatst bewerkt:
tot dat er dit gebeurd

full

full

full

je hoort mij niet zeggen dat je een powerbox of wat dan ook moet nemen, is wel een makkelijke oplossing. maar er zijn ook oplossing die gewoon de stroom voor de servo's om de ontvanger heen leiden en die dan direct op lifepo en je heb een simpele goedkope manier om het een heel stuk veiliger te maken.

bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Back