PowerCroco Speedmotor

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 10 apr 2009.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met trots toon ik de foto's van de enige PowerCroco Speedmotor in Nederland.

    Ralph heeft een serie van 20 motoren gebouwd en speciaal voor mij heeft ie een 6S motor berekend en gewikkeld.

    Motor weegt 254 gram en levert ruim 4000 watt.
    Rotordiameter is 35mm, lengte 20mm
    Hij heeft een polyamide moer om gewicht te sparen.
    1 duitser heeft een titamium as om nog meer gewicht te besparen (is een 8S motor).

    Toerental van mijn motor ligt tegen de 30000 met een 7x10 apc prop en er is een snelheid van ruim 400 km mogelijk (Steve heeft met een prototype van deze motor en een Markus-RC regelaar al de 430 aangetikt).
    Nu nog een kistje bouwen die dat kan, en dan testen voor de Speedcup.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    Gert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2009
  2. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Zeer gaaf!
    gefeliciteerd hoor. Heb je wat meer specs? Ri en Io bijvoorbeeld?

    Hoelang mag er ongeveer 200A doorheen? (is die 4kW statisch of vliegend?)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even wat technische gegevens van het prototype, mijne is nog wat heter gewikkeld omdat hij weet dat ik een 400A regelaar heb.

    Het is een 12N10P motor.
    Ri is 22 m Ohm
    3 windingen 1,4mm draad.

    Meer weet ik er niet van, hij stelde nog wel voor dat hij de motor nog wel wat meer vermogen zou kunnen geven als ik dat wilde, dan wordt ie anders gewikkeld en kan er >5KW uit komen.
    Maar liever niet want hij heeft het prototype en mijne gewikkeld en dat was de laatste keer dat ie dat deed zei hij, hij had nog pijn aan zijn handen vanwege de dikke draad.

    Hij is echt puur gebouwd voor de Speedcup.
    Een run door de speedtrap duurt ongeveer 5 seconden en dan laten ze de boel weer even koelen.
    Ik ga ook niet proberen 30 seconden volgas te vliegen.
    De 200A wordt in de vlucht gehaald, statisch ligt het denk ik lager omdat de propjes overtrekken op de grond.
    Vorig jaar zijn we in Osnabruck wezen kijken en de modellen worden halfgas weggegooid en als ze vliegen wordt het gas er pas opgezet.
    Je hoorde het gegil ook nog 4x nagalmen.
    Zal voor mij dus ook wel wildvliegen worden om de setup te testen, kan dit de club niet aandoen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2009
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jaja, buitenlopers kunnen geen toeren draaien en vermogen komt er ook niet uit :D
    Ik neem aan dat je met deze wikkeling en regelaar iedereen er uit vliegt Gert-Jan :) ? Of is enige oefening nog geboden?

    De bijbehorende 'ontwikkel' discussie, meer foto's:
    German Speed-Cup outrunners - RC Groups
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2009
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ja hoor.... Had het al wel gevolgd idd. Prachtig hoe netjes hij wikkeld. Ik heb zelf wel met 1mm zitten wikkelen, maar met 24 statortandjes heb je het dan na 2 keer eigenlijk wel gehad ja.. 1,4 draad is alsof je dranghekken probeert te buigen....
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou.. Steve heeft het wereldrecord en die is hard bezig met ontwikkelen.
    Ik wil meedoen aan de Speedcup maar winnen kan ik nooit.

    Er is nu ook iemand met een 10 KW motor met gear bezig (een custom made Strecker).
    Ik denk dat er geen brandstofkist meer aan de start durft te verschijnen, vorig jaar haalden de brandstofkisten bij lange de snelheid niet (als ze al heel bleven).
    Ik gok zomaar dat de 450 km/u dit jaar wel gehaald wordt.
    Vliegtuigen zijn aangepaste en versterkte hotliners.


    Ik denk dat ik een nieuwe romp moet bouwen om de 40mm motor in kwijt te kunnen en daar komt dan een hotliner vleugel op.
    Aansturingen zullen superstrak moeten om flutter te voorkomen.


    Dus weer een uitdaging erbij.

    Ik ga proberen iets klaar te hebben voor de F5B meeting 19 juli.

    GJ
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kon het niet laten...
    Even opengeschroefd.
    Wat ontzettend mooi he!

    [​IMG]


    [​IMG]


    GJ
     
  9. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Mooi hoor!
    Maar waarom is er gekozen voor 1 wikkeling? En niet meerdere parallel?
    Er zal vast wel over nagedacht zijn, maar ik kan me even geen goede reden voorstellen...
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb geen idee, Ralph is zo theoretisch, zit ook met skineffect en zo en de best mogelijke vulling.
    Als ie er 2 parallel zou doen dan zou je misschien meer warmte opbouwen?
    Ik zal het eens vragen.

    GJ
     
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    normaal is het vet strak wat ralph maakt idd, maar hier lijkt toch stiekem nog meer bij te kunnen! 1.6mm draad :)!

    Of zou hij expres ruimte houden om wat meer lucht er doorheen te kunnen laten voor koeling???
    Of wordt er amper gekoeld? Ik vroeg het toen ik mijn 2e hands gecrashde ArianeV10 restaureerde.. Waar zit de koeling?? uuuh, nergens...
     
  12. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ik ben ook wel benieuwd. Meer wikkelingen parallel zouden toch echt meer kopervulling moeten geven, en dus altijd een lagere weerstand.
    Door 200A te jagen door deze motor heb je alleen al aan koperverliezen 880W verlies!!!
    Bij 4kW is dat dus al bijna 25%... De interne weerstand speelt een heel grote rol bij dit soort toepassingen.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Skineffect treedt niet op bij 'onze' frequenties:
    Skin-Effekt
    Jaren geleden op rc-network hevige discussies geweest, bloed aan de paal :)

    Mijn eerste gedachte was ook 'ik zie nog licht', met twee parallele dunnere draden was nog meer mogelijk geweest. Maar het zou inderdaad voor koeling kunnen zijn.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, inderdaad ik had het even verkeerd gelezen (skin effect komt niet voor bij ons).
    Maar Ralph doet nooit zomaar iets.
    Parallelle draden gebruikt ie ook zelden, liever 1 dikke.
    Hij heeft wel compromissen gesloten anders zou de motor nooit uitgeleverd zijn.
    Ik ben er nu zelf 1 aan het wikkelen maar dan een maatje kleiner.
    Kopie van de Speedmotor met iets dunner draad (1mm) op basis van de HK 3025.
    Dat willen we aan een 3.3:1 gear koppelen en in een hotliner stoppen.
    Ralph zal het niet leuk vinden, hij heeft een bloedhekel aan gears.

    GJ
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    17.001
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even 2 uurtjes aan het wikkelen geweest.
    Resultaat, de eerste helft van mijn eigen speedmotor draait!
    Het is een groepen parallele sterschakeling verdeeld in 6 groepen.

    Op 3 groepen kan de motor draaien, je kan 2 regelaars gebruiken of de wikkelingen parallel zetten.
    Dat laatste ga ik doen.

    Even een meting gedaan, op 11 volt draait hij onbelast exact 20000 rpm.
    Prima resultaat!
    Ik ga hem op 4S gebruiken.

    Het is trouwens wel eng om zo'n hoogtoerige buitenloper boven een glazen tafel te testen, ik verwachtte dat hij uit elkaar zou spatten.

    Nu verder met de rest van de schakeling.

    Hieronder staan wat foto's:

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  16. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Eventueel betere koeling is slechts één reden. De hoofdreden is dat om dikkere draad te gebruiken hij veel meer tijd moet investeren, en aangezien hij gratis wikkelde... Een Ri van 22 mOhm lijkt me wat hoog, van waar komt dit getal?
     
  17. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Klopt niet, kan je mooi berekenen. Komt doordat de isolatielaag relatief meer plaats inneemt bij dunne draden dan bij dikke...
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ik wil ook liefst gewoon zo dik mogelijk en niet parallel. En als hij het gratis heeft gewikkeld... tsja, dan zou ik ook een stapje dunner kiezen...

    en GJ, een vertraging??? aah, lelijk.... en een pokkegeluid...
     
  19. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Wanneer en waar is de speedcup dit jaar? Misschien leuk voor een club uitje dit jaar.
     
  20. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium

Deel Deze Pagina