Programmeerprobleem MX12 (v2011)

Ik heb naast een MX20 ook een MX12 en ben op een programmeerprobleem gestoten. Het gaat om de instellingen voor de welvingskleppen. Bij keuze voor geen motor op K1, en 2 rolroeren en 2 welvingskleppen, zijn de servoinstellingsopties voor K1 niet meer actief. Dit heeft tot gevolg dat de op K1 aangesloten klep niet meer "geregeld" kan worden, dwz. eind- en middenstandenstanden gewijzigd kunnen worden. De servo op dit kanaal loopt dan 100% links en rechts en dat is bij mijn vleugel te veel. Het handboek signaleert dit ook en verwijst dan naar het telemetriemenu. Dat is al een slechte zaak, vind ik, want de wijzigingen die je daarmee kunt aanbrengen programmeer je vast in in de ontvanger. Bij verplaatsing naar een ander model zitten ze er dus nog in.
Maar ook met het telemetriemenu kwam ik niet tot een acceptabel resultaat: eindstanden zijn weliswaar in te stellen, maar dit wordt bereikt door de stuurfunctie eerder te stoppen i.p.v. proportioneel. De twee kleppen lopen tussen de eindstanden dus verschillend.

Als iemand hier een oplossing voor heeft hoor ik dat graag, maar ik ben bang dat deze er niet is en dan is dit dus een waarschuwing voor MX12 kopers. Bij de MX20 is dit allemaal geen probleem.

Het volgende is overigens geen echte oplossing:
- het resultaat bereiken met vrije mixers. Dat heb ik nu wel zo gedaan maar heeft als consequentie dat de kleppen in de fasen speed en thermiek niet in te stellen zijn;
- twee kleppen met V-kabel aansturen (servo's moeten dan wel asymmetrisch in de vleugel zitten) omdat dan de kleppen niet kunnen meesturen met de rolroeren.

Je hebt blijkbaar al wat ervaring met de vrije mixers van de MX 12 hott.
Ik heb ook een MX12 hott Ik begrijp niet hoe de vrije mixers werken. Bij een Robbe FX 18 en de oude MX 12 had ik er geen moeite mee maar bij deze wel.
Om de mixer te begrijpen probeer ik simpel weg rolroeren en hoogte roer, zoals bijv. bij een delta, te mixen. Ik weet dat dit ook anders kan maar daar gaat het nu niet om. Ik zet dan bij de vrije mixer 1 QR>HR. Dan gebeurt er nog niets. Vervolgens zet ik in het volgende menu de weg symetrich op 100%. Bij het bedienen van de rolroeren gaan beide servo's gelijk bewegen maar bij het bedienen van het hoogte roer gaat alleen de servo op kanaal 3 werken. Hoe krijg ik nu beide servo's op het hoogte roer werkend? Kijk ik ergens overheen?

Door mixer 2 in te stellen HR-QR.
Je hebt nu in de mixer staan dat bij het bedienen van het rolroer het hoogteroer moet bewegen, andersom heb je niet ingesteld dus zul je dan ook moeten doen.

Bedankt voor je reactie.
Ik ga het proberen.
Ik had er absoluut niet aan gedacht om dat te proberen.
Ik vind het namenlijk niet logisch dat je 2 vrije mixers nodig hebben om simpel 2 servo's te mixen. Dat heb ik niet eerder meegemaakt.
Ik heb uiteraard ook in de handlleiding gekeken maar daar zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik was al blij dat kon vinden hoe ik een mixer weer kan uitschakelen.

Hallo Jan,

Ik was een paar dagen niet op het forum en zie je vraag daarom nu pas.
Een delta mix is net als een V-staart mix een kruislingse mix en dat is dan alleen in te stellen met twee vrije mixers. Maar je schrijft zelf al dat dit ook anders kan en dat is dus gelukkig ook zo (bij Grundeinstellungen)anders zou je aan de 3 vrije mixers in de mx12 (wat ik erg weinig vind; de MX20 heeft er 12) al snel tekort hebben.
Verder een prima set hoor, voor wat hij kost.
Groet,
Juun

Jan,

Nogmaals.
Ik bedacht me. Klopt niet hetgeen ik schreef t.a.v. delta mix. Je kunt dat met 1 vrije mixer oplossen. Als je 2 rolroeren selecteert zijn deze al gekoppeld (aan te sluiten op de kanalen 2 en 5). Een vrije mixer van HR op QR stuurt dan op beide servo´s de hoogteroerfunctie aan. Jij stelde QR op HR in en dat is de verkeerde richting.
Juun

Ik vind het namenlijk niet logisch dat je 2 vrije mixers nodig hebben om simpel 2 servo's te mixen. Dat heb ik niet eerder meegemaakt.

Nou...volgens mij heb je dat wel meegemaakt, tenminste dat hoop ik toch......
Je hebt 1 mixer nodig om functie A met functie B te mixen; wil je B ook met A mixen, dan heb je daar een nieuwe mixer voor nodig. En dat is ook bij Futba zo, tenzij je een kruismixer gebruikt.
Om het even wat duidelijker te maken: stel dat je gas (A) en hoogteroer (B) wilt mixen. Dus dat als je gas geeft, je hoogteroer een beetje down gaat. Dat kan met één vrije mixer.
Wat jij nu zegt is dat je het raar vindt dat je voor de mixer "hoogteroer (B) naar gas (A) " een aparte mixer moet gebruiken. Persoonlijk ben ik er erg blij om dat dat niet automatisch gaat. Anders zou, zodra ik mijn hoogteroer gebruik, mijn motor meer of minder gas gaan geven.....

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb helaas nog geen tijd gehad om het een en ander te proberen en te bekijken.
Hopelijk heb ik het weekend wat tijd.
Dan kom ik er zeker op terug.

Ik heb nog even in mijn oude MX12 gekeken en het blijkt dat ik nooit een vrije mixer daarvan gebruikt heb. Ik weet dan ook niet hoe deze werkt. Ik heb waar nodig de functie FAPERON gebruikt.
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je bij een FX18 maar een mixer nodig hebt om 2 servo's volledig te mixen.
Ik ga daar nog even naar kijken.

Als jé de delta mix wil hebben dan moet je het doen zoals jan aangeeft. Echter moet dan wel ingesteld staan dat je 2 rolroerservo,s gebruikt. (wingtype)
Dan los je het op met 1 mixer.

De functie flaperon is weer heel iets anders.

Jan,

Nog even een aanvulling. Als je een delta- of v-mixer instelt bij Grundeinstellungen is de mate van de mix niet in te stellen. Wel de totale roeruitslag (met servoeinstellungen), maar de verdeling blijft 50/50. De methode met 1 vrije mixer heeft als voordeel dat je de hoogtemix apart kunt instellen.
Ik heb dat met V-staarten ook zo met vrije mixers opgelost omdat vaak veel links/rechts roeruitslag nodig is maar niet zo veel hoog/laag uitslag.

Juun,

Bedankt voor de aanvullende nuttige info.
Het begint nu redelijk duidelijk te worden.
Ik begon met de vrije mixer te werken omdat ik de verstoorders in de vleugel van mijn Cirrus (zonder rolroeren) appart wilde kunnen instellen via de zender. Dit bleek best lastig ook omdat ik kanaal 5 voor de vario modul gebruik. Het is gelukt met gebruik van een vrije mixer. Ik heb kanaal 6 aan een 3 standen schakelaar toegewezen en vervolgens kanaal 6 met 4 gemixt. De servos van de verstoorders zitten ook op kanaal 4 en 6. Echter dan bleef kanaal 4 op de linker knuppel ook werken op de servo op kanaal 4. Ik heb vervolgens kanaal 4 naar kanaal 5 verwezen in het menu zodat deze niet meer werkt. op kanaal 5 zit toch de vario modul. Toen kon ik de servo's appart instellen.
Weet je toevallig of er nog een andere, simpelere, manier is om 2 servo's te koppelen.

Jan,

De meest simpele manier zou zijn met keuze voor twee WK met servoaansluitingen op de kanalen 5 en 6. Maar dat gaat bij jou niet vanwege de vario. Maar ook is het zo dat de Servoeinstellungen (omkeer, midden, uitslagen) bij 2 WK niet werken op kanaal 5. Op kanaal 6 wel !
De logica hierachter ontgaat mij volkomen. Dit is bijzonder onhandig.

Uit het feit dat je een 3-standen schakelaar gebruikt voor de kleppen leid ik af dat je een motor op de gasstick hebt staan. Op een Cirrus?? Gemakkelijk en gebruikelijk is het om bij een zwever de kleppen op de gasstick te zetten. Een evt. motor dan op een schakelaar.

Het verwijzen van kanalen vind ik overigens wel weer een zeer handig facet van de MX-zenders.

Groet,
Juun

Echter dan bleef kanaal 4 op de linker knuppel ook werken op de servo op kanaal 4.
Wacht eens even...kanaal 4 is richtingsroer. Waar heb jij de servo van je richtingsroer in zitten?

Kijk even in de manual op pag 79; daar staat een tabelletje welke kanalen voor welke functies zijn. 3 en 4 zijn altijd voor richting en hoogte.

Volgens mij heb jij maar 5 functies nodig: motor, hoogte, richting en 2 remkleppen. Kanaal 5 op de ontvanger moet je dus makkelijk vrij kunnen houden. Kanaal 2 en 6 kun je gebruiken voor de kleppen. En Stuursignaal 2 (rolroer, wat jij niet nodig hebt) moet je dan naar kanaal 5 laten gaan (blz 81 manual)

Je hoeft trouwens geen mixer te gebruiken om 2 servo's met dezelfde schakelaar te bedienen; je kunt in het Geber-menu beide kanalen aan dezelfde schakelaar koppelen.

@Juun,
Maar ook is het zo dat de Servoeinstellungen (omkeer, midden, uitslagen) bij 2 WK niet werken op kanaal 5. Op kanaal 6 wel !
bij 2QR/2WK worden de kanalen 2 en 5 gebruikt voor de rolroeren en kanaal 1 en 6 voor de welfkleppen. Zie de manual. De kanalen 3 en 4 blijven voor de staart.
Dat is wel logisch lijkt me, het kan niet anders.....kanaal 5 is immers voor een rolroer bedoeld.
2QR en 2WK kan niet als je kanaal 5 voor de vario wilt gebruiken, en ook niet als je een motor hebt. Dan heb je immers al 6 kanalen in gebruik.

Voor alle duidelijkheid.
Ik heb inderdaad motor op 1. Ik heb er een elektromotor op geplaatst.
Ik heb geen rolroeren dus zit richtingroer op kanaal 2.
Het werkt nu goed maar 2 kanalen naar een schakelaar verwijzen zou een simpele oplossing kunnen zijn.
Ik ga nog eens wat spelen met de zender.
Ik leer mede dank zij jullie ellke keer weer wat!

Back