Projectje: Ombouw brush naar brushless

Heej,

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik er de balle verstand niet van heb. Tenminst op dit vlak.
Maar tot hoeverre werkt het om een borstelmotortje om te bouwen naar brushless.
Heb een klein mabuchi motortje gepakt en ben begonnen.
Eerst wikkelde ik af maar tijdens wat getimmer werd de as krom. Er zaten in ieder geval 70 wikkelingen op.

Omdat ik toch maar eerst wilde kijken wat hij origineel zou doen heb ik een gelijk motortje uit elkaar gesloopt met denk ik dezelfde wikkelingen en ben daar mee aan de gang gegaan.

Wikkelingen staan nu in driehoek.

Basis motortje

85.jpg

Ben nu zover: zie pics.

motorombouw2.jpg

motorombouw1.jpg

Nu weet ik eigenlijk niet hoe ik de rotor moet gaan fabriceren en vast moet zetten op het asje zodat alles draait en ik er fatsoenlijk een prop op kan krijgen.
Lagertje wat erbij ligt zou ik over het asje kunnen slaan want die is net iets kleiner dan 2mm.

Bedoeling is dat ik er een vliegtuigje van 150 gram mee de lucht in krijg dus laat ik grofweg zeggen tussen de 50 en 75 gram statische trekkracht.

Ben helaas niet in het bezit van een draaibankje.

Tips do's en don't welkom. Of als ik moet stoppen ook goed.
Wel dan een goedkoop alternatief geven voor een motortje van 10 a 15 gram ;)

Magneetjes kosten bij conrad 1.30 p/s kan dat nog goedkoper ergens? 10x6x2mm

Had wel al het 1 en ander van die solcon site gelezen maar het stukje hoe het zit met het vastzetten van de rotor en prop staat er net niet bij.

Ik wil het ook wel proberen met een CD_rom drive motor maar dan moet ik wel eentje vinden die in de richting komt

Zoals ik al zei hoef niet zoveel vermogen te hebben maar moet niet al te zwaar worden.
Kan ik met een CD-rom ergens rond die 10 a 15 gram gewicht uitkomen met a 75 gram trekkracht op 7.2v?

Vind het altijd wel leuk om wat aan de kl**ten. Dit iedee had ik al heel lang geleden toen brushless regelaars en motoren nog een fortuin kostte.
Kwam er achter dat ik nog een hele berg van dit soort motortjes hebt die allemaal verbrande borstels hadden dus toch al stuk.
Dus kan wel een beetje experimenteren met deze motortjes. Kwa wikkelingen enzo valt er wel wat te testen.

Draaibankje is idd wel makkelijk, soms lukt het me nog wel om met de dremel en een boormachine de boel te draaien maar ik kan geen 22mm buitendiameter kwijt in een boor. Dus dat moet ik ff bekijken dan. Dat frontplaatje van glasvezelplaat lukt me nog wel.
En ken wel wat mensen waar ik wel wat kan laten doen.

Zal iig nog wel een beetje spitten op het internet.

Net nog wel een donor gevonden

trafo.jpg

Trafo van een acculader maar die deed het niet meer.
draad 0.3mm en 1mm
Bestel misschien zo bij conrad nog 0.5mm moet er toch wat bestellen.

Ben toch maar vast aan het kijken naar wat cd-rom motortjes.
Mag natuurlijk niets kosten dus ff zoeken.

Wel nog een ankertje gewikkeld gelijk aan die ik al heb maar dan 30T delta. en 0.3mm draad.

ankertje30Tdelta.jpg

Deze had ik nog omdat ik daar dus het ankertje van krom had geslagen.
Wilde weer bij een andere het asje loshalen maar dat lukte niet dus heb ff gekeken maar 2mm koolstof past er ook netjes in.
Met een korte lengte is dit denk ik wel sterk genoeg en lichter dan staal.
Zou ff geen nadelen weten behalve warmtegeleiding dan.

Misschien heeft iemand een zooitje cd-rom motoren voor me voor een paar euro en ik kan er meer mee laten komen als iemand er nog wat wil hebben?
Weet niet hoe ze eruit zien.

Informeer eens bij computerzaak of de informatica beheerder van bedrijf of school.

Excellent motor building articles by Brian Mulder, a must read, will prevent you from asking a lot of questions you even did not know you were going to ask Wink Wink
http://www.southernsoaringclub.org.za/
-> Articles by SouthEasterners.
-> Electric Motors - part 1-5

Do-it-yourself motor homepages, manuals/tutorials, checks and tests in this motor builders tips and tricks thread. The checks and tests may save you from frying your controller or motor. Thread is active, bookmark it for future reference and subscribe to it:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993 (sticky thread, at top of subforum)

Two instructive motor winding/assembly videos, 14 & 10Mbyte respectively.
http://www.utahflyers.org/
-> Motor Winding #1 & #2

Ben nu wat motortjes aan het regelen. Bestel er wel 15, zal er vast wel iets tussen zitten wat ik kan gebruiken.
Rest gooi ik anders wel weer in de verkoopt. Totaal bedrag incl porto valt wel mee.
Vandaag 0.5mm draad meebsteld bij conrad dus dat heb ik dan ook.
Dan nog wat magneetjes regelen en dan kan ik gaan hobbyen.

Tijd heb ik zat dus dat is het probleem niet.
Zit nu in het gips en doe niets van werk ofzo dus tijd zat. Geld is een groter probleem :) :roll:

Heb gister een rotortje gemaakt en net nog ff aangepast.

Ding is zwaar uit balans denk ik maar gaat ff om het idee.
Originele 2 magneet polen erin geplakt. Asje gemaakt met 2 lagertjes. Kapje is een ronde servo heveltje.

Gister snel getest door een klein beetje spanning op de 2 draadjes te pulsen en hij bewoog op alle polen

Dus net 7,2V er aan gehangen met een regelaartje.
Hij komt wat lastig op gang door de 2 magneten en vrij zware rotor maar als hij draaide gaat hij naar gehoor ook wel hard.
Regelaartje werd lauw warm en motortje nog niets aangemerkt. Dit was met de originele 70T wikkelingen.

Probleem is dat ik er geen prop op kwijt kan.

Heb ook ff gekeken naar een draaibankje maar daar ben je tenminste 300 euro voor kwijt dus dat zit er nog ff niet in.

motortjediy.jpg

d.knoppers zei:
Heb gister een rotortje gemaakt en net nog ff aangepast.

Ding is zwaar uit balans denk ik maar gaat ff om het idee.
Originele 2 magneet polen erin geplakt. Asje gemaakt met 2 lagertjes. Kapje is een ronde servo heveltje.

Gister snel getest door een klein beetje spanning op de 2 draadjes te pulsen en hij bewoog op alle polen

Dus net 7,2V er aan gehangen met een regelaartje.
Hij komt wat lastig op gang door de 2 magneten en vrij zware rotor maar als hij draaide gaat hij naar gehoor ook wel hard.
Regelaartje werd lauw warm en motortje nog niets aangemerkt. Dit was met de originele 70T wikkelingen.

Probleem is dat ik er geen prop op kwijt kan.

Heb ook ff gekeken naar een draaibankje maar daar ben je tenminste 300 euro voor kwijt dus dat zit er nog ff niet in.
Is uit balans omdat rotor en stator lang zijn en een zijdig gelagerd en servo heveltje is niet stijf genoeg.
2 magneetpolen en 3 spoeltjes gaat in principe veel toeren draaien.
70 wikkelingen is erg veel en maakt het toerental nog redelijk laag maar met mider wikkelingen krijg je waarschijnlijk meer opstart problemen.
Met prop ook meer start problemen en ik denk weinig vermogen door grote inwendige weerstand.
Het doel is juist weinig toeren(10000rpm of zo iets) en veel koppel.
Draaibankje is 2e hands nog weleens op internet te vinden. :)
PS Beterschap met datgene wat in het gips zit.

Onbalans zit in de hele rotor. Buisje is niet recht afgesneden met de pijpensnijder, Servoheveltje afgedraaid met de dremel en ook niet helemaal recht en de as zal ook wel niet perfect in het midden zitten.

Er zitten wel 2 lagertjes in met een totaal afstand van circa een centimeter.
Maar het was ook alleen om even te testen.
Wil een kleinere diameter stator met 1mm Neodymium magneetjes gaan gebruiken.
Moet daarvoor 15,5mm binnen diamater hebben. dan hou je 0.25mm luchtspleet over.

Hij start overigens wel goed op in de zin dat hij het altijd doet maar bij een lage stroom/voltage wiebeld de rotor eerst een paar keer heen en weer. Als je meteen meer gas geeft gaat het wel goed. Ik denk dat de stroom vrij laag is en er dus weinig start vermogen is. en dat icm maar 2 polen.

Maar goed het is in de probeer fase. Ik zal nog wel een paar beter maken.
Heb een klein depron dubbeldekkertje die nu niet niet vliegt (behalve met een gebroken bovenvleugen) dus heb daar een ander motortje voor nodig met iets meer trekkracht en denk dit wel te kunnen halen met een motortje van dit formaat.

Zelf maken blijft altijd uitdagender dan kopen.

@ Ron: Heb al een heel stuk van die sites door gebladerd dus kom er wel uit.

Btw het was me nog niet helemaal duidelijk wat de voor en nadelen van ster of driehoek zijn.
Ster is een lagere aanloop stroom. Maar weet er niet alles van op dit vlak.

Reden dat ik in het gips zit.
Heb broze botten en mijn benen breken nog wel eens of worden krom.
Begin mei hebben ze mijn rechteronderbeen weer gebroken om wat rechter te zetten.
Nog 2 weken gips tot aan mijn bovenbeen. Daarna onderbeensgips voor nog een onbepaalde tijd.

Dus vandaar wat tijd over.

Ik vind het al heel wat dat je hem draaiend gekregen hebt.
Mogelijk staat je nog een verrassing te wachten als je hem gaat belasten.
Een borstel motor kan je in toeren af wurgen maar een borstelloze komt plotseling piepend tot stilstand.
Ik ben benieuwd hoe deze reageerd. :)

Aanloopstroom is niet echt een overweging omdat bij 0 toeren de belasting ook laag is, in tegenstelling tot 380V (industriële) toepassing.

Zowel met ster- als met driehoek kun je dezelfde motorkarakteristieken, door aanpassing (factor 1,7-1.8) van het aantal wikkelingen (en de draaddiameter). Nadeel van ster kan zijn dat door verschillen tussen de fases kringstroom ontstaat (ster is van zichzelf een gesloten circuit, driehoek niet). Die stroom kan leiden tot een lagere efficiëntie. Bert v.d. Vecht heeft hier een poosje geleden geschreven dat ze het bij de ontwikkeling van Corally motoren niet konden merken.

Een wentellager is nooit star, de binnenring, en daarmee het asje, kan kantelen in de buitenring.

Vanmiddag alvast een betere rotor in elkaar geflanst.

motortjediy2.jpg

Nu nog magneetjes regelen. Zit net een beetje met de maat. 10x4x1.2 kan wel maar heb liever smaller. En die zijn er alleen in 5x2.5x1.5 bij supermagnete.de

Als ik nu balsa strookjes van 10x4x1.5 er tussen stop loopt hij net aan dus 1.2 moet goed gaan.

Bedoeling is NZNZ en dan met 2 maal 10x4x1.2 magneetjes naast elkaar. 700 gram/stuk dus dat is 1400gram per pool.
0,37gram p/s x 8 = 3 gram aan magneten.

Rotor is gemaakt van een stukje van het handvat van mijn oude krukken :lol: :roll: Die was 16.5mm binnen.

Deze rotor is al een stuk beter gecentreerd maar nog niet helemaal 100%. Maar ja blijft handwerk.
Nu nog iets verzinnen van een propadaptor. Asje is nu 6mm

Inmiddels prop adaptor weten te maken.
Alu buisje opgeboord tot een krappe 6mm.
2 gaatjes in de zijkant. Schroefje erin. blijft maar net zitten maar net genoeg (druppie cyano ter borging moet wel houden.)
Imbus M4 boutje iets afgedraait in de accuboor en dremelslijptolletje en in het buisje geslagen.
Boutje weer afgeslepen en klaar.

Ook nog even 1mm balsa in de rotor geplakt en dat loopt ruim vrij dus 1.2mm moet wel lukken.

pics.

propadaptor.jpg

Motorenprop.jpg

Magneetsetup.jpg

btw hoe loopt de draaing nu over 4 magneten ipv 2? Heb wel een idee maar wil het zien.
Kan er geen animatie van vinden.

Als je oude krukken van aluminium zijn, gaat dit niet goed werken: enorm hoog toerental (als het al loopt) en geen koppel. De ring moet van ijzer zijn, geen koper, alu, glas, epoxy, carbon, plastic enz.enz.

Bij 2 magneetpolen loopt de motor tegensteld aan 4 magneetpolen, en Kv is twee keer zo hoog.

Handvat was het enige van metaal ;) rest is idd van aluminium.

Met 2 polen is dan toch 2x zo hoog als ik je goed begrijp.
Geld dit dan ook dat bij een 4 polige rotor het koppel 2 maal zo groot is?

Veel groter dan een Günter zal ik er niet mee gaan draaien maar toch.

Back