Ik heb me eens gewaagd aan een Peanut "scale" , één ding , eigenlijk twee , is me al direct duidelijk geworden, niet echt iets voor mij , te fragiel , en respect voor de bouwers die er soms echt kleine kunstwerkjes van maken . Hier wat foto's van de bouw , romp opbouwen uit latjes van 1,2 mm in 't vierkant , pffff Soms lijken die latjes spontaan te breken maar 't is me toch gelukt om een romp bij elkaar te krijgen De vleugel moest ook volledig uit latjes opgebouwd worden maar dat heb ik maar achterwege gelaten en ribjes gesneden uit 1 mm plaat en ook de tippen zouden eigenlijk uit gelamineerde latjes moeten opgebouwd worden , kreeg ik niet voor mekaar , geprobeerd boven stoom of volledig ondergedompeld in water ging wel tot een bepaalde radius maar als ik nog kleiner wilde buigen braken ze telkens weer , dan maar uit 0,8 mm lichte balsa gesneden Uiteindelijk is het me toch gelukt om een vliegtuigje in elkaar te friemelen Op deze zou hij moeten gaan lijken Groeten Jef
Petje af, Jef. Je zegt wel dat je het niet kan, maar de foto's tonen toch echt wat anders! Dat lamineren is inderdaad een lastig kunstje, kostte mij ook een tijd om onder de knie te krijgen. Ik gebruik 3 lagen van 0,5 mm balsa. Voor het buigen leg ik het eerst een dag in het water. Daarna droogdeppen, witte houtlijm erop en dan trekkend om de vorm buigen. Zolang je aan het balsa trekt knikt het niet! Verder is het belangrijk de actie goed voor te bereiden, ik kom altijd handen tekort. Als mal gebruik ik balsa waar ik een strip gewoon plakband omheen plak. De meeste lijmsoorten hechten hier niet aan. Om de gelamineerde strip vast te zetten aan de mal gebruik ik smalle reepjes afplakband. Jouw oplossing is prima en waarschijnlijk niet veel zwaarder. Meer balsa, maar minder lijm. Succes met de volgende stappen! Wout
Dat ziet er leuk uit! Lijkt me een erg leuke bouwtekening waar je een mooi kistje uit kan bouwen, zie je kans om de tekening hier te posten? Of een linkje waar je hem vandaan hebt? Lamineren is idd lastig, of beter gezegd; het vergt kennis, voorbereiding idd en geduld. Vooral dat laatste heb ik grote problemen mee, het liefst bouw ik een peanut in de tijd dat je het hout moet laten weken.... vandaar mijn zware(?) oplossing; ik snij de betreffende vorm uit depron, 3mm dik, en lijm daar met secondenlijm de strookjes balsa overheen. knikt af en toe, en hier en daar aandrukken terwijl het geheel op de vlakke tafel ligt is lastig met secondenlijm, wat plastic of in mijn geval brede tape eronder voorkomt het vastlijmen aan je bouwplankje Vervolgens schuur ik tussen de laagjes balsa door voordat er een nieuw laagje opkomt. dan schuur ik het geheel in profiel, net als een normaal staartvlak, bol van voren, scherp van achteren. laatste stap is het depron verwijderen, snijden en naschuren kan, maar een kwak thinner erop gaat sneller en je weet zeker dat al het schuim/depron is verdwenen toegegeven, secondelijm is relatief zwaar, maar sterk genoeg om niet compleet krom te trekken na het bespannen. en je bent in een uurtje klaar....voor mij de belangrijkste reden, kan ik weer door met dat andere doosje wat ligt te wachten...ergens
Bedankt mannen voor de complementen en de goede raad , het blijkt dat ik te weinig geduld gehad heb , moet al véééééééél langer in't water liggen dan ik gedaan heb . Het plan vindt je hier Outerzone : Rearwin Speedster plan : download free vintage model aircraft plan Groeten Jef
Geweldig, dankje, ik heb 'm op de laptop staan en nu dus nog een extra reden erbij om door te bouwen met het huidige projectje!
Op tekening is de onderkant van de romp vlak maar als je naar de foto van de speedster kijkt zie je dat het in werkelijkheid niet zo is en ook de neus is ronder en slanker , daarom heb ik aan de onderkant nog een extra latje gelijmd en de neus aangepast om toch iets meer de lijnen van het origineel te benaderen Groeten Jef
De bekleding zit erop en de propbladen zijn uitgesneden in 0,4 mm liteply en liggen nat te worden , dan kan ik ze morgen onder een hoek van 22° (volgens tek) op een drankblikje van 33 cl. met tape fixeren en in die vorm dan laten drogen . Dan de cockpitramen nog en de registratienummers , iemand een idee hoe ik dat het beste kan aanpakken , zeker op de romp zijn nogal klein nummers . Groeten Jef
Beste Jef, mijn favoriete methode is om de registratie uit zwarte tissue te snijden. Hoe? Eerst tekenen of printen op normaal papier en dan de tissue hieronder leggen (met eventueel een tweede vel schrijfpapier onderaan zodat de tissue als het ware gesandwiched is). Nu met een gebroken scheermes of een vers mesje in de X-acto de getekende/geprinte registratie uitsnijden. Dit uitsnijden lukt beter wanneer een stalen liniaal benut wordt om alles goed aan te drukken. De uitgesneden registratie laat zich op de bekleding aanbrengen met sterk verdunde spanlak, een penseeltje en een pincet. Transfers kun je maken van ouderwets gegomd papier. Een paar laagjes spanlak op de gomlaag en dan je tekst of tekening aanbrengen - met penseel of printer. Wanneer de verf c.q. inkt droog is knip je het onderwerp uit met wat extra ruimte eromheen en leg je dit even te weken in een schotel met lauw water. Zodra de gomlaag oplost kan de zelfgemaakte transfer van het papier afglijden. Groet, JW
Voor echt kleine letters en cijfers is tissue niet zo goed te doen. Ik heb wel eens geprint op condensatorpapier en dat gebruikt als transfer. Ook heb ik decalpapier om zelf transfers te maken. En ook heb ik wel eens en shabloon en tekenpen gebruikt. De truc van DHZ werkt ook goed. Je kan overigens het spanlak ook op een laagje plastic van bijvoorbeeld een boterhamzakje aanbrengen. Na het drogen kan je dit er zo af pellen. Je kan op het spanlak dan ook wrijfletters aanbrengen als je die in het juiste font en formaat kan vinden.
JW en Wout , bedankt voor de tips , eerst de registratienr. uitgetekend in inventor , geprint in de juiste grootte en geprobeerd de cijfers uit zwart esaki te snijden maar dat bleek voor de kleine cijfertjes , 10 mm hoog en beentjes van amper 1,2 mm breed , niet te toen . Bij gebrek aan decalpapier , condenspapier heb ik de nummers dan maar geprint op geel esaki , stukken uit de eerdere bespanning gesneden en in de plaats de bedrukte esaki gespannen . Voor de strepen ga ik een sjabloon snijden en met zwarte stift kleuren , zal eens moeten uitkijken voor een degelijke maar toch betaalbare airbrush , iemand suggesties voor een beginner ? Groeten Jef
Ziet er super uit zo met de letters erop! qua airbrushes is er een hoop keus. Ik kan enkel zeggen waar ik op zou letten. Belangrijk te weten is of je vlakken wil spuiten en idd met sjablonen gaat werken, of dat je ook uit de losse hand effecten wil airbrushen op je modellen. Voor alleen vlakjes vullen en sjablonen volstaat een simpele airbrush prima, wil je freehand kleine details en effecten maken dan wordt het ietsje duurder. zeg tussen de 50,- en 150,- moet er een goede airbrush tussenzitten. let vooral op gebruiksvriendelijkheid, vaak is het een heel gedoe om je airbrush schoon te maken. Hoe simpeler, hoe beter vaak. Let ook op de verfbeker, is deze afsluitbaar met een dekseltje? kan je 'm draaien zodat je ook recht naar boven of onderen kan richten?Als laatste natuurlijk de luchttoevoer. deze moet absoluut goed zijn, dwz geen vocht in de slang, een vochtafscheidertje of 2 is geen overbodige luxe. Airbrush services almere heeft een ouderwets goede winkel waar je alles kan uit proberen en goed advies gegeven wordt. Als je een serieus goed setje wil, zeker de rit waard.
Weer een stapje verder , de strepen staan erop , cockpit ok en zelf het schroefje gemaakt , moet ik nu de schroefas zover terug plooien tot aan het hardhouten pennetje voor een vrijloop of wordt de schroef vastgelijmd op de as bij die klein modelletjes ? Groeten Jef
Het ziet er weer allemaal bijzonder fraai uit. Zijn de voorlijsten goed rond, ze lijken iets te stomp op voorgaande foto's te zien.
Ziet er uitstekend uit, Jef, mooi schroefje ook. De schroefas terugplooien als vrijloop gaat niet werken. Wat je wel kunt doen is een soort van wigje op de spinner monteren wat als vrijloop werkt. Dat wigje moet dan wel erg stevig vast zitten, er komt een grote kracht op te staan. Vastlijmen is ook een optie, geeft wel een wat slechtere glijvlucht.
Michel , dat heb je goed gezien dat de voorlijst nogal hoekig is , ik heb een poging ondernomen om ze in vorm te schuren maar dat is zo fragiel en ben wijselijk ermee gestopt voor dat de vleugel in stukken brak Ik heb een poging ondernomen om aan de spinner een vrijloop te vijlen en het lijkt gelukt te zijn , vlug een rekkertje gemaakt van 3/32" , 400 tr. opgewonden en in de tuin geprobeerd , en het vliegt , dus de prop wordt in elk geval al aangedreven , om de vrijloop in vlucht te controleren moet toch ik naar een groter veldje , eerst de struts nog fabriceren en lijmen en dan wachten op superwindstil weer om de eerste echte testvluchten te maken . Groeten Jef