Regelaar opt zonder plus??

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Han, 8 mei 2008.

  1. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hallo.

    Eveen een vraagje.
    Mag je van een regelaar met optocopler de plus uit
    de ontvanger verwijderen.
    Heb dit net gisteren 2 maal gehoord.

    Dit naar aanleiding van een brandje in mijn regelaar.
    Dit heeft een crasch tot gevolg gehad door kortsluiting naar de ontvanger.
    Mega klapper van mijn beech.

    En als de deskundigen het hier goed hebben,
    dan kan de min en de pulsdraad elkaar niet kortsluiten.
    Kan natuurlijk wel maar er gebeurd niets.

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    En kunnen de elco's of condensarors de brand veroorzaken.
    Die dingen zijn foetsie.
    Of gaan de fets dat doen.

    Zo dit was het.
    In spanning wacht ik op antwoord.

    Groeten HanDeBouwer.
     
  2. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.864
    Locatie:
    Nijmegen
    hallo Han,

    Als je de plusdraad onderbreekt die van de ontvanger naar de regelaar gaat, dan zal volgens mij de optocoupler in de regelaar niet meer werken, die moet wel degelijk +5V binnenkrijgen.

    Ik kan me wel voorstellen dat je een optocoupler ingang eventueel ZOU KUNNEN ontwerpen die het zonder +5V kan stellen, dan moet nl. de puls uit de ontvanger DIRECT de led in de opto aansturen (meestal zit daar een buffertje tussen), het lijkt me niet aan te bevelen, de ontvangeruitgang wordt dan tamelijk laagohmig belast, niet iedere ontvanger kan daar tegen.

    Een fabrieksregelaar zal volgens mij nooit zo onworpen zijn, dus de +5V is normaal gesproken wel nodig!

    Trouwens hier regelaar-dmv-opto-coupler-ontkoppelen loopt toevallig een ander draadje waar inderdaad een schema staat zonder plusdraad! Maar of je van een bestaande regelaar zomaar die plus kan weglaten, ik denk het niet, dan had de fabrikant hem ook wel weggelaten ;)

    Ik neem aan dat je een aparte ontvangeraccu gebruikt en GEEN externe bec?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.331
    Locatie:
    Gouda
    Hier een voorbeeld, waar een buffer is geplaatst voor de optocoupler:
    Regelaar met Opto
    Bij de type regelaars moet de PLUS dus blijven, via de ontvanger.

    Waar je wel de PLUS van kan verwijderen, is een regelaar met een eigen voeding erin !
    Dit houdt in, dat de regelaar van de hoofdaccu voeding krijgt en dus niet via de ontvanger accu !
    Maar dit zijn dan ook geen opto-regelaars

    Ik weet niet hoe jouw opstelling is/was ?
     
  4. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.864
    Locatie:
    Nijmegen
    Het schema van deze vaartregelaar is trouwens een heel interessant voorbeeld, ik had een ander type buffer in gedachten, maar hier is de buffer als NPN emittervolger uitgevoerd en warempel, hier zou het juist WEL kunnen werken als de +5V wordt onderbroken ;)
    Indien de ontvangeruitgang voldoende stroom kan leveren werkt de buffertransistor dan als diode en de optocoupler zou kunnen werken!
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2008
  5. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Hoi Han,
    Aan een uitgebrande regelaar kan je helaas moeilijk/niet zien hoe deze ontstaan is. Hoogstwaarschijnlijk is dit in de FET's gebeurd. Hier loopt namelijk alle stroom doorheen. En als er daar iets mis gaat, kan er hier VEEL energie opgestookt worden in warmte. Dat gaat dan meteen smeulen/branden. De Elco's zitten altijd tussen de aansluiting naar accu. Deze knallen eigenlijk alleen als de spanning te hoog is, of als er een negatieve spanning op gezet wordt. (accu verkeerd om aansluiten) Dit is sowieso al onwaarschijnlijk. En ik denk ook niet dat er hierdoor brand kan ontstaan. Meestal is het een flinke knal, en dat was het dan...
    Bovendien kunnen Elco's niet tegen hoge temperatuur. Dus het kan goed zijn dat deze door de brand ineens spoorloos zijn.

    Ik heb het treurige verhaal niet helemaal gevolgd. Maar vermoedelijk is door het afbranden van de regelaar de ontvanger kortgesloten. Dat is dan dus gebeurd door de rode en zwarte draad van het "servosnoertje" tussen regelaar en ontvanger kort te sluiten. In dat geval valt inderdaad de gehele besturing uit.

    Zoals fbk ook al schrijft hebben de meeste regelaars ook de plus(rode draad) nodig. Dit is dan namelijk voor een "versterkertje" voor de led in de optocoupler. Deze zorgt ervoor dat de puls uit de ontvanger dit kleine stroompje zelf niet hoeft te leveren. Misschien een lastig verhaal allemaal, maar het komt er op neer dat deze regelaar de 5V uit ontvanger wel nodig heeft, al is het maar voor een heel erg klein stroompje. ;)
    Ik heb geen flauw idee welke regelaars allemaal zo'n "versterkertje" hebben. Ik heb dit daarom net maar even dit getest op mijn Jeti advanced 40A opto. En die heeft wel degelijk de 5V nodig van de ontvangeraccu, en bezit dus zo'n "versterkertje" Dus zullen waarschijnlijk alle Jeti/hacker regelaars dit hebben. (uiteraard alleen een opto-regelaar)

    Om nou in jouw geval de ontvangeraccu te sparen tijdens het total-loss affikken van de regelaar, zou je gebruik kunnen maken van een weerstand in de plus-draad tussen regelaar en ontvanger. In geval van kortsluiting in de regelaar, zal de ontvangerspanning geheel komen te staan over deze extra weerstand. Dit is geen enkel probleem, je besturing blijft dan gewoon doorwerken. De weerstand kan je het beste plaatsen in een kort servoverlengkabeltje, zodat je niet hoeft te solderen in de originele draad van de regelaar. (dit ivm garantie of 2de hands verkoop) De weerstand die je hiervoor nodig hebt is niet zo kritisch. Rond de 1Kohm heb ik zojuist getest en werkt prima. Hoger zou ik niet aanraden maar rond de 470Ohm moet ook nog goed werken.

    Je kan je echter wel afvragen of dat wel de moeite waard is om te doen. Hoe groot is de kans nu dat een regelaar compleet afbrand? Waarbij ook nog eens de draden naar ontvanger kortgesloten worden... :(
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    @fbk:
    Om de 2 discussies appart te houden heb ik op onderstaande quote in het andere topic gereageerd.
    regelaar-dmv-opto-coupler-ontkoppelen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Dat is mooi want mijn regelaar hoort bij de zelfde family!!!
    Hacker Jeti master 77-o- flight.
    Nu weet ik niet of de advance 77 opto plus de zelfde is.
    Denk het wel want ze lijken wel erg opelkaar.
    Dus het plan van de plus ontkoppelen ligt in de prullebak.

    Maar bedenk me nu wat anders.
    Kan de timing van de regelaar tijdens de vlucht veranderen.
    Lijkt me niet maar het zou kunnen.

    En hier de uiotgebrande regelaar naast hoe die moet zijn.
    Weet alleen niet of je het goed op de foto ziet.
    Maar precies waar de elco's hebben gezeten is die het meest weggebrand.

    [​IMG]

    En dit is een eerder gevalletje.
    En daarvoor nog 1 maar daar zijn geen foto's van.
    Allemaal de zelfde.
    De kleinere uitvoeringen blijven allemaal heel.
    En andere merken ook.
    En allen op lipo!!!!!
    Nog nooit 1 op Nicads.

    [​IMG]


    Groeten Han. die nu nog een uurtje gaat slapen.
    En dan aan de laatste ronde voor de moederdag begint.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe zat het met de accu-draden Han? Lang? Extra elco's gemonteerd in dat geval?
     
  9. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
    De Beechcraft is dus...? :|
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.864
    Locatie:
    Nijmegen
    Goede opmerking Ron, hoe zat het met de accudraden?

    Han, hoe lang waren de draden tussen de accu en de regelaar en als je toch gaat meten, ook de draden tussen de regelaar en de motor?
    Trouwens het draadje is zo lang, heb niet alles kunnen bekijken, twee motoren zie ik dus. Jou kennende dus brushless? Dan twee regelaars? 1 regelaar uitgebrand? Andere nog in orde?
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2008
  11. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi.

    De beech leeft nog wel hoor.
    Met de pinksteren de laatste houtjes plakken en dan kan de afwerking,
    wwer beginnen. Het lijkt erg dat was hert ook.
    Maar het had veel erger kunnen zijn. (1 juni vliegt die weer):worship:

    De draaden zijn wel lang maar er zitten nog andere elco's voor.
    En de draden van motor naar regelaar hooguit 6 cm.
    Dit werk vlekkeloos al 4 jaar lang in mijn Lapidar.
    En in mijn vleugelrompvliegtuig.
    Waar de regelaars nu ook heel blijven.
    Daar is ook een draadje van.
    http://www.modelbouwforum.nl/forums/electro-vliegtuigen/5726-hoe-regelaar-beter-ontstoren.html

    Oja op de webcam zie je nu de vleugel.
    Alleen de onderkant nog indekken.
    En de gondels indekken.

    Groeten Han die nu echt nog 2 uurtjes gaat slapen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  12. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.864
    Locatie:
    Nijmegen
    1234567890
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2008
  13. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ik heb geen idee of de timing nog tijdens het draaien veranderd wordt, maar ik zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn.

    ajh...
    Die heeft het goed warm gehad. :(
    Op de foto zie je trouwens 2 verschillende kanten van de ESC. Zou je de gezonde regelaar nog even willen omdraaien voor de foto?
    Zo te lezen is dit dus al de 2e die afgebrand is? Dat is toch wel erg sterk. Wat zegt hacker/jeti daar zelf van? Of is dit geen garantie?
    Het zou toch wel kunnen zijn dat dit te maken heeft met de lange bekabeling. Ik heb de link gevonden waar je het over de filter hebt net voor de regelaar. Maar wat zit er precies bij deze regelaar voor? Heb je er misschien een foto van?
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Bij deze regelaar zijn alle drie de fasen uitgefikt. Dat zie je niet vaak. Meestal blijft de schade beperkt tot één fase. Als de elco's sluiting hadden gemaakt, had je nog een werkende regelaar. Als de elco's onvoldoende hun werk hebben gedaan kan het stuurdeel en vervolgens de eindtrap het hebben begeven. Zelf heb ik altijd het idee, dat brushless regelaars stuk gaan omdat ze de timing van de motor niet kunnen volgen. Of dit dan door de motor of de regelaar wordt veroorzaakt is een tweede.

    Dat de grootste brandplek op de plaats van de elco's zit, zal wel komen doordat dit de voedingsaansluitingen zijn. De kortsluitstroom, die er is geweest, heeft zich over de drie fasen verdeeld en heeft in z'n geheel door de voedingsaansluitingen gelopen.

    Dat de draden van het servosnoer aan elkaar zijn gesmolten door de hitte is domme pech. Je zou eerder verwachten, dat de draden losgesoldeerd worden, net zoals met de elco's is gebeurd. Misschien bij de andere regelaars als voorzorg de solderingen en een stukje isolatie van het servosnoer met (zuurvrije) siliconenkit afdekken? Bij hitte wordt dit een kleverig goedje, dat de draadjes nog steeds uit elkaar houdt.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat van de elco's in de Lapidar wist ik nog. Het lijkt er dus op dat het niet de ingangselco's zijn. Desondanks, voor alle zekerheid, de extra elco's moeten dicht bij de regelaar gemonteerd worden.
     
  16. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.864
    Locatie:
    Nijmegen
    Han,
    hoe lang zijn die draden tussen regelaar en accu nu eigenlijk? Hoeveel stroom loopt erdoor?
    Ik zou ze toch zo kort mogelijk zien te houden.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2008
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Zal eerst de foto's plaatsen.

    En zo zit de andere regelaar er uit.
    Deze vertoont totaal geen verwarmings verschijnselen.
    Anders was het krimkous in de twee scheurtjes wel groter geworden zijn.
    En zo zag de andere er ook uit.

    [​IMG]

    En dit is wat er nu nog over is.
    En kun je duidelijk de korte kabels zien, tussen regelaar en elco's.

    [​IMG]

    De lengte is precies 95 cm van de plus van de accu tot de elco's.

    Elco van 470u 63 volt.

    Dit is allemaal het zelfde als in de lapidar.(28 cellen 2400Mha.) 55 amp max.
    En de ander kant is dus NOG als nieuw.

    En dit is regelaar no 3 !!!! die eraan is.
    Ook zonder extra elco's en met korte kabels.

    En de stroombronnen zijn gescheiden.
    De laatste die nu uitfikte was wel een jeti.
    Maar ze lijken wel sterk op elkaar.
    En deze zijn geprogrammeerd met een Prog-Card.( hier kun je het aantal cellen niet invoeren.

    De andere waren hackers geprogrammeerd met een Prog-Box!!!!!
    Het gekke is dat je met de box het aantal lipo's moet invoeren.


    __________________________________________________________________________________________________________________________________

    En nu even mijn gekke gedachten tikken.!!!!!!
    Heb verder de ballen verstand van electronica.
    Maar even brainstormen.

    Alle regelaars zijn uitgefikt met lipo's.
    Alle gebruikte ontvangers bij de gefikte zijn van multiplex.
    RX-12-synth ds ipd.
    Bij de lapidar idem zonder synth.
    En deze vliegt op nicads. En vliegt al 4 jaar probleem loos.

    Heb zelf het idee dat de regelaars veranderen van instelling tijdens het vliegen.
    En of bij het aansluiten van de accu's. (lipo's)
    Maar ja dat is natuurlijk niet te kontroleren.

    En allen in twee motorigen.
    Zelf in mijn dakota die nu weer nicads heeft en zijn oude regelaars
    De eerste van kontronik.

    Dus deze jonge hooft dus geen H......rs meer.

    Dus 1 met 7 lipo's, met 6 lipo's en met 10lipo's. allen dus stuk.


    Groeten Han.
     
  18. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Even de stromen.

    Bij deze 45 ampere per regelaar.(beech)
    Dakota komt niet verder dan 20 ampere.
    En dukkie 46 ampere volgas.

    En met de dakota en beech vlieg ik nooit volgas.
    Is geen gezicht!!! is niet schaal.

    Han.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Han, een regelaar heeft het het makkelijkst bij volgas. Daaronder moet hij meer schakelen (de spanning in stukjes hakken) en dat leidt tot schakelverliezen en verwarming.
     
  20. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Dat wist ik wel.
    En heb thuis ook flink gekontroleerd of ze niet tewarm werden.
    Kan je verzekeren dat dit niet het gevak was.

    Han.
     

Deel Deze Pagina