Regenbanden maken van foam banden en tire-caps

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Joost K., 3 jul 2012.

1. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Ik heb een tijdje geleden een set banden en tire-caps gehad voor het maken van regenbanden.

Ik heb besloten er echt mijn tijd voor te nemen en er wat moois van te maken. Ze gaan immers langer mee dan een normale set banden. Ook leek het me leuk om er tussentijds wat foto's van te maken dus bij deze...

DIY RAIN TIRES

Beginnen bij het begin. De donorbanden die van Xceed komen in een zachte compound...

De banden op de bandendraaier afgedraaid tot 58mm (voor en achter). De hoeken recht laten, dit komt later goed...

Aan beide zijden een randje foam weg gehaald waar straks het rubber van de tire-cap tegen aan komt (+/- 1,5mm aan elke kant).Dit kan je doen door de band in de bandendraaier te zetten en de band VAN JE AF te laten draaien, vervolgens met een hobbymes een randje van het foam weg snijden terwijl de band draait. Pas hier wel mee op en zet een veiligheids bril op just in case... Vervolgens de hoeken afronden zoals je dat normaal ook zou doen...

Vervolgens de tire-caps op maat geknipt. Zorg ervoor dat je aan beide zijden iets meer rubber neemt dan de band breed is. Ik had ongeveer 5mm. meer tire-cap aan beide zijden...

Dan is het tijd om de tire-cap over de band te zetten. Positioneer de tire-cap over de gehele band gelijkmatig zodat het overlappende deel overal evenveel uitsteekt. Dan rol je één kant van de tire-cap op zodat het foam aan die kant bereikbaar wordt...

Vervolgens smeer je het gedeelte foamband in met BisonKit universeel. Als dat erop zit laat je de tire-cap voorzichtig afrollen en doe je hetzelfde aan de andere zijde...

Als dat allemaal droog is is het tijd om de overlappende delen vast te zetten aan de velg. Dit heb ik met secondelijm gedaan en steeds een stukje lijmen en dan even op de bandendraaier vlak schuren. Uiteindelijk komen de wangen van de regenband er dan zo uit te zien. (let wel, het kost wat tijd en lijm om het geheel mooi strak te krijgen maar het resultaat is ernaar...)

En dan uiteindelijk als alles klaar is dan is het resultaat een mooie strakke band. Al met al best goed gelukt al zeg ik het zelf... Nu de voorbanden nog maar dat gaat op dezelfde wijze dus...

HOPE YOU ENJOYED THIS DIY!!!

:D

2. Robert K

Robert K

Lid geworden:
    10 feb 2004
    Super tutorial Joost!
    Mooi werk!

Groet Robert

3. Eric295

Eric295

Lid geworden:
    11 nov 2011
    Leuk, dit deden we ook al in 1992 op de Tamiya Eurocups ;)

Groeten,
    Eric

4. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    I know... ;)

5. Eric295

Eric295

Lid geworden:
    11 nov 2011
    Maar wel een leuke foto reportage! dat deden we niet in 1992 ;)

Groeten,
    Eric

6. williamturner113

williamturner113

Lid geworden:
    24 jun 2012
    thx Joost, hier heb ik wat aan! Ik ga mijn best doen..

7. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Super verslag Joost.
    Nu nog tire caps scoren;)

mvg Roy

8. Tinus-online

Tinus-online

Lid geworden:
    28 feb 2009
    mooi gedaan, maar je weet dat secondelijm niet waterbestendig is ? ;-)

9. FireFrenzy

FireFrenzy

Lid geworden:
    22 jun 2009
    goede secondelijm is absoluut waterdicht:) hell als je het goed applied en het een beetje gecontroleerd polymeriseerd zou ik er zelfs op in durven te zetten dat het LUCHT dicht is:)

10. foxspeed

foxspeed

Lid geworden:
    16 feb 2005
    Joost waarom heb je niet in het midden van de band een gleuf gemaakt zodat er een soort V ontstaat?
    zo maakten wij vroeger onze regenbanden voor de 235 mm Impact en voor de 1/8 zelfs twee gleuven.

11. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Had ik kunnen doen, dan had ik full-wets gehad. Op deze manier kan er bij minder regenval goed gereden worden. De full-wets bestel ik wel van Kiss Tyres als ik die nodig heb.

12. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Hier de regenbanden van Kees. Zien er ook erg goed uit!!! :D

13. Tazman

Tazman

Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Nice:cool:

mvg Roy

14. Stockcar racer H78

Stockcar racer H78

Lid geworden:
    4 apr 2006
    Waar zijn er nog caps te koop? voor zo ver ik weet maakt Tamiya ze niet meer. Ik heb wel eens van horen zeggen dat er een andere fabrikant ze na maakt maar die heb ik tot op heden niet kunnen vinden.

15. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Gister en vandaag de voorbanden eindelijk kunnen maken. (heeft even geduurd hahaha)

Ziet er best erg gaaf uit als ik het zo op de auto bekijk. Jammer dat capped tires niet echt werken op asfalt road coarse...

16. Re entry from the 80`s

Re entry from the 80`s

Lid geworden:
    12 mei 2011
    Hey , jongens.

Ik neem direct aan dat de foampjes met regenjas betere grip hebben op een natte baan maar hoe komt dat.

Je zou toch denken dat een paar profielbanden in rubber meer grip hebben net als bij 1:1.

Of is er gewoon niet genoeg gewicht om profiel nuttig te maken?

Weet iemand dit?

17. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Foam banden op zich zijn net een spons dus die werken sowiso niet in nat weer, vroeger noemden men deze banden ook wel "sponge-tires". De rubbersoort van de tire-caps is erg zacht en "sticky" en gaat daarom én door de breedte erg goed op een natte baan. Als het echter echt goed regent dan zijn ook deze banden niet meer afdoende en rijd men over het algemeen weer met banden met groeven erin zoals KISS-Tyres ze maakt. Die kan je zien als een soort van profielband.
    De foam band met tire-cap kan je daarom beter zien als intermediate-wet band en de Kiss tire als full wet.
    Het lagere gewicht zal zeker uitmaken ja. We hebben wel eens op een race gestaan waarbij iemand met profiel banden reed op zijn pancar en dat werkte gewoon niet maar dat kon ook liggen aan de compound van het rubber...

18. Tinkerbell

Tinkerbell

Lid geworden:
    7 apr 2013
    ik heb hier ook rubber banden
    deze zijn van carson

De voor kant
    Je zal de lagers moeten wisselen want zo als je ziet zijn deze dikker dan de Pro ten volgens mij
    Deze banden zijn te koop

het geheel

is dit mischien goede banden profiel ?
    Deze moet je er wel even er af halen om dat je deze niet kan bevestigen op een pro ten.
    dit heeft te maken met de schroefjes.
    je zal deze dan op een X ceed Velg kunnen lijmen

Deze band is te koop bij carson //afkomstig van de casron go Kart.

(het is maar een idee)

Laatst bewerkt: 4 jul 2013
  19. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Wat doe je dan moeilijk?
    Er is al een breed assortiment aan rubberen banden voor de F1 modellen als ook gewoon touringcar banden (zoals de populair Pitzumi). En het gaat namelijk niet omdat je rubber moet hebben maar een soort rubber wat goed grip in het natte geeft.

20. Alex F.

Alex F.

Lid geworden:
    25 okt 2006
    touringcar banden werken niet goed, is namelijk al geprobeerd. Makkelijkste en goedkoopste optie is een f103 met rubbere banden (geloof type A maar weet het niet zeker).

Tyre caps van Tamiya zijn al heel lang uit productie. Als je geluk hebt heeft iemand nog wat liggen maar het is het zwarte goud.

ps:
    Als je net begint zou ik eerst veel rondjes op droog asfalt rijden voordat je geld stopt in een 2de auto voor in de regen.

Deel Deze Pagina