Restauratie verslag Grunau Baby van Krick.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door SRS, 27 dec 2011.

1. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Nog een? Ja hoor er staan nog een Grunau Baby op de tafel. Raymond is vandaag even langs geweest voor een lekker dagje vliegen, waarbij ik de Baby van Raymond overgenomen heb. De belofte om deze grondig op te knappen en te laten vliegen kom ik graag na, en kan ik de Baby volledig naar mij eigen kleurstelling opknappen. na ja, opknappen.

Heb er een hele kluif aan, want van opknappen kan je niet echt spreken ;)
    Inmiddels een deel van de romp kaal gemaakt, en 1 vleugel volledig gestript. Met beleid gaat het linnen er toch wel eenvoudig af.

Zo staat ie er nu nog bij... (Raymond, heb even jouw foto geleend)
    Het roer ligt er al af, daar maak een nieuwe voor.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/fotor-albums-grunau-baby-picture53047-baby07.jpg

Wel een mooi pupke...

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/fotor-albums-grunau-baby-picture53048-baby08.jpg

Wordt vervolgd.

2. VINTAGE FLYER

VINTAGE FLYER

Lid geworden:
    12 feb 2005
    erg apart model richtingsroer :rolling: mooie kist SRS gelijk n abotje leuk om te volgen suc6 :wink:

3. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009

dat zwabbert wel een beetje .

Doet me denken aan een persoon die ik gekend heb van de Brik :D (nee ik ga geen namen noemen ,maar moppen tappen kon hij als de beste )

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Bezig geweest met 1 vleugel, waarbij bij het strippen het e.e.a. afbrak. Voordeel is wel dat bij het ''ontleden'' van de vleugel ik nu wel weet wat, waar, en welk onderdeel voor de stevigheid zorgen. Een erg leerzaam proces voor mij.

Ik had (of heb) de bedoeling om de vleugels te behouden en op te knappen. de puristen onder jullie zullen gaan roepen om nieuwe vleugels te bouwen. Ik heb de spullen in iedergeval in huis. Alleen wilde ik het doen met de Grunau zoals ik hem heb gekregen.

De slechtste vleugel ligt uit elkaar, de goede vleugel is nog intact. Die heb ik inmiddels ook al gestript, en dat ging stukken beter dan de eerste vleugel.

5. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik ben erg benieuwd wat je ervan kan maken. Over een tijdje maar weer eens een dagje vliegen en dan kijken hoe deze het doet.

6. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Inmiddels weer wat verder, de beplanking van de vleugel is bijna klaar. Van het weekend de achterlijsten vervangen en dan kan ik de servo's een plekje geveen. De romp heb ik voor de helft gestript, wat achteraf niet echt nodig was geweest. Ach ja, weer opnieuw in de Oratex zetten is een leuke oefening, iets wat de eerste keer gaat worden voor mij.

In eerste instatie had ik de bedoeling om veel hout te laten zien, maar na een paar weken bezinking ga ik er de D 1052 van maken. Wel ga ik wat ''overdrijven'' wat kleuren betreft. Het hout word een teakkleur (beits) en overige kleur creme, maar dan uit een verfblik. (wat thuis om mijn kozijn zit)

Ik heb gekozen om de vleugels en romp met Oratex te bekleden, en het houten deel (aan de zijkant) vrij te laten. De rest zet ik vervolgens in de grondlak, wat ik weer aflak met creme.

7. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Inmiddels weer wat opgeschoten. De vleugels zijn bijna klaar, 1 vleugel moet ik nog voorzien van een neuslijst en van bijde achtervleugels de achterlijst. De romp heb ik gestript, wat nog een hele klus was. De onderkant heb ik laten zitten, dat zit er goed op en ik wilde dit laten zitten uit nostalgisch oogpunt.

Rolroeren, hoogteroer en stabilo zijn klaar om in de Oracover gezet te worden. Hier en daar wat tussen uit gehaald, verniewd en weer terug geplaast. Het richtingsroer word een nieuwe, die was echt niet meer te redden. Een kleine aanpassing aan de cockpit, met een extra plaatje voor de stevigheid.

De servo's gaan er allen uit. Ze wegen 45 gram per stuk! Raymond, als je ze nog terug wil hebben? De rolroeren werden centraal aangestuurd, nu komen er 9 grams servo's in uit het verre oosten. De vleugels hebben een gewichtsverschil van 1 gram, en dat was voor die tijd wel anders. Ik moet er nog wat aan doen, maar het verschil is nu wel binnen de perken.

Mijn doelstelling lijkt aardig te lukken, namelijk zoveel mogelijk hergebruiken van wat ik gekregen heb.

Zoals het er nu bij ligt.

8. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Goed bezig Douglas! Servo's hoef ik niet terug.

9. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Stel je eens voor dat je in een vakantiehuisje zit en je zou je eigen eens vervelen.
    Dan neem je gewoon wat strijkspullen mee. Nog nooit met Oratex gewerkt maar dat valt mij niet tegen. Het gaat steeds sneller, en ik vind het een leuke bezigheid.
    Van het weekend maar eens de vleugels afmaken en die in de Oratex zetten.

Mijn ega vind het zonde dat ik op sommige delen een kleur ga zetten. Ik vind zelf het resultaat ook boven verwachting.

Niet slecht voor de eerste keer...

10. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Bijna zover dat ik de servo's kan monteren en de vleugels in de Oracover kan zetten. Moet ik nog wel ff de neuslijst afwerken, iets wat ook nu de eerste keer word. Want ik heb nog nooit een neuslijst afgewerkt....:D

Heb overigens wel een deel van de oude neuslijst weer terug kunnen zetten. Zoals ik al eerder schreef was mijn doelstelling om zoveel mogelijk terug te zetten van de te gekregen zwever. En dat gaat zelfs lukken met het originele richtingsroer! De bruikbare spullen gaan weer terug met aanvulling van wat nieuw materiaal. Wel meer werk, maar voor mij wel leuker om te doen. Op de een of andere manier verhoogt het de bouw vreugde...

Ik ga van het weekend mijn best doen...

11. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Tip koop een davidschaafje .Dat scheelt een bult met schuren .

12. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Je gaat de resten van het oude richtingroer hergebruiken? Dat is knap, zoveel was er niet van over.

Afwerken van de voorlijst doe je inderdaad eerst grof met een davidschaaf, daarna is het schuren met een schuurlat. Je moet absoluut een schuurlat gebruiken, anders krijg je het nooit strak. Een schuurlat kan je maken van een plankje of een stukje aluminium profiel waar je schuurpapier op plakt. Altijd schuren in de richting waarin het vlak moet worden, dus in dit geval in spanwijdterichting. Niet schuin of haaks op die richting schuren. Het kan best een tijdje duren voordat je de uiteindelijke vorm erin hebt, maar ik vind het altijd heel bevredigend om te doen. Je bent heel puur aan het vormen.

13. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Dan word het na het weekend, moet eerst ff een davidschaaf bestellen.

Klopt, ik ga je verrassen...

14. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Bestellen ?
    bij de gamma of praxis binnen lopen bedoel je .Of ben ik nu zo ouderwets? :D

15. Terence

Terence

Lid geworden:
    17 jan 2011
    malletje

Hallo Douglas,

Misschien is het wat om aan de hand van de andere vleugel een schuurmalletje te maken zodat links en rechts het zelfde wordt.

Succes met balsa hout tot krullen en stof omtoveren

groet

Terence

16. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Eh...... Geen antwoordt.... :D Maar de Gamma had wel het davidschaafje (ik inmiddels ook) , schuurplankje ligt ook al klaar en de malletjes zijn in de maak.

Maw, bedankt voor de tips en het moet gek gaan lopen wil dit niet lukken.

17. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Hte scheelt kun je eindelijk krullen krijgen ........................:D

18. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Hahahahahaha......

19. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Met de zeer bruikbare tips, davidschaafje, schuurplankje en wat geduld en je krijgt dit...

20. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Mooimooimooimooimooi.
    Ik neem aan dat er nu servo's in de vleugel zitten voor de rolroeren?
    Ik ben toch ook wel benieuwd wat je met het richtingroer hebt gedaan.

Deel Deze Pagina