Robbe Luna FM 40MHZ problemen met voerboot???

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jonne, 6 jan 2014.

1. Jonne

Jonne

Lid geworden:
    6 jan 2014
    [​IMG] [​IMG] beste allemaal,
    ik ben Jonne, 16 Jaar, en kom uit Gelderland.

ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een voerboot!
    ik heb deze gebouwd van PVC buizen, en de elektronica is van Robbe !

alleen, er is een probleem!

ik heb de zender + ontvanger gekocht via marktplaats, en alles deed het volgens deze man naar behoren..

nu, ik alles in elkaar gezet en aangesloten, maar als ik zon 4 meter van de boot weg ben, gaan alle servo´s klapperen! ik dus terug naar de man waar ik alles gekocht heb, ( hij is de enige die ik ken met verstand van dit soort dingen )
    en volgens hem moest de antennedraad langer, omdat ik deze ingekort heb.. dat was een foutje met solderen! ;)
    alleen het probleem blijft!

ik heb me laten vertellen dat de draden van de accu die langs de ontvanger lopen het probleem kunnen veroorzaken,
    maar de storing komt niet van de draden van de accu, want als ik deze loskoppel, en alleen de ontvanger stroom geef, blijft het probleem!

wie kan mij zsm helpen?

Mvg Jonne

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Een Robbe Luna. Denk dat die zo'n 30 jaar oud is...

Heb je gezien dat de zender en ontvanger goed werkten, of is het je alleen verteld.

Je kan het volgende doen:

De ontvanger even uit de boot halen en alleen met een servo en een ontvangeraccu testen. Zorg dat de ontvangerantenne gestrekt is. Met ingeschoven zenderantenne moet je probleemloos een afstand van 30 meter overbruggen.

Gaat dit goed dan weet je dat de radioset in orde is. Dan inbouwen in de boot en alles stap voor stap aansluiten. Na elke stap de reikwijdte testen. dan merk je waar het fout gaat.

Gaat de eerste test niet goed, dan zijn er een paar opties:
    Is de ontvangeraccu goed en volledig geladen.
    Is de zenderaccu goed en volledig geladen.

Ga er niet te veel zelf aan rommelen als het niet goed werkt. Voor service kan je contact opnemen met forumlid "Corrien". Hij is de man achter de techische dienst voor Robbe en andere merken.

3. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ondeskundig geknoei aan antennes geeft meestal ellende. Lees dit eens na. Daarbij is de goede antennelengte ook nog eens merkafhankelijk, Corrien kan je vertellen wat voor lengte bij jou nodig is.

Groet,

Ad Bakker

4. Jonne

Jonne

Lid geworden:
    6 jan 2014
    @ N.P.S.

ik heb gisteren alleen de servo´s in de ontvanger gestopt, alles goed opgeladen, maar heb nog steeds hetzelfde probleem!
    na 3 á 4 meter beginnen de servo´s te klapperen, en na 5 á 6 meter heb ik helemaal geen reactie!

ik heb de antenne nu ongv. een meter, en het bereik is heel iets vergroot naar 10 meter, MET uitgetrokken antenne!

ik heb geen originele antennedraad gebruikt, zal dat vanmiddag doen, en zal corrien vragen hoelang het moet zijn!

toch is het heel raar! kan het misschien aan de kristallen liggen?

Mvg

5. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Antenne moet 100 cm zijn. Elk type dun geisoleerd litzedraad is goed. Antennedraad bestaat niet. Wel draad dat je als antenne kunt gebruiken.

Dat er iets met de kristallen mis is, lijkt me onwaarschijnlijk. Die doen het, of niet. Ga niet zelf "repareren". Daar maak je de problemen alleen maar groter mee. Voor reparatie van radiobesturing heb je meetinstrumenten en vooral veel kennis nodig. Biedt de besturing ter reparatie aan.

6. Jonne

Jonne

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Oke bedankt!! :D

ik heb nog een stukje radioantenne liggen, kan ik dat gebruiken?

Mvg

7. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Als je de link die Ad Bakker je gegeven heeft, had gelezen dan had je een aantal vragen niet hoeven te stellen. Daar staat namelijk in hoe lang een antenne moet zijn en welk type draad je kan gebruiken.

We willen je graag helpen, maar verwachten wel dat je zelf ook wat initiatief neemt. Alles voorkauwen dat is nou ook weer niet nodig.

8. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Ja, zoals N.P.S. al aangaf is elk goed geleidend draad geschikt. Uit practische overwegingen, kwetsbaarheid, liefst een soepele draad. Heb je niet perongeluk het zend en ontvanger kristal verwisseld? Die met een S of Tx hoort in de zender en E of Rx in de ontvanger.

9. Jonne

Jonne

Lid geworden:
    6 jan 2014
    oke!! bedankt!

ik zal straks even kijken! zit nu namelijk op school ;)
    ik heb em zo gekocht, en niet aan de kristallen gezeten, maar misschien is dat het wel ja!!
    Bedankt!

Mvg

10. Jonne

Jonne

Lid geworden:
    6 jan 2014
    @ N.P.S.

ja, je hebt gelijk.. sorry had er even overheen gekeken!
    zal voortaan beter opletten! ;)

Mvg

11. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Maak je niet al te blij. Je hebt een beetje bereik. Dus er is verbinding. Als de kristallen zijn verwisseld heb je bij 40 MHz apparatuur geen verbinding tussen zender en ontvanger als de kristallen zijn verwisseld. Zend- en onvangkristallen zijn technisch anders. Zendkristallen werken op een boventoon, ontvangkristallen niet. Daarom werken de zender en ontvanger niet als de kristallen zijn verwisseld.

12. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Met de kristallen verkeerdom doet niets het.

Zoals reeds hiervoor werd geschreven moet de lengte van de ontvanger antennedraad 100 cm zijn. Bij gebrek aan bereik wil het nogal eens voorkomen, dat het antenne verlengspoeltje is doorgebrand. Dit is het groene knobbeltje, waaraan de antenne is vastgesoldeerd. Dit spoeltje moet egaal groen zijn met daarop twee rode streepjes. Een bruine of zwarte verkleuring is het teken, dat het spoeltje stuk is.

Wat bij Luna zenders ook nog wel eens wil voorkomen is, dat het stekertje van de antennedraad los zit of door de eigenaar is verwisseld met de zwarte massadraad. De zwarte draad moet het meest naar de zijkant op de print zitten geklikt, de printpen voor de antennedraad zit er naast (op een tamelijk klein soldeereiland).

13. Jonne

Jonne

Lid geworden:
    6 jan 2014
    oke...

zou het dan aan de antenne liggen?
    ik heb er een gewone draad aan gesoldeert, die kwam van een lader/adapter..
    de lengte is ongv 110 centimeter, en ik heb hem gestrekt opgerold. van de voorkant van de boot en weer terug! maar als ik de antenne helemaal uitleg helpt het bijna niks!?!

ik heb geen idee...

14. Jonne

Jonne

Lid geworden:
    6 jan 2014
    @ Carrien

sorry, maar welk spoeltje bedoel je?

voor zover ik weet zit binnenin de ontvanger een printplaat, daarop zit een draadje vastgesoldeert. deze gaat naar een zwart rubberachtig knobbeltje, een daar zit de antenne aan?

is dat zwarte, in mijn ogen rubberen dopje het spoeltje wat jij bedoelt?
    ik dacht dat dat was om het geheel af te dichten..

Mvg

15. Jonne

Jonne

Lid geworden:
    6 jan 2014
    of bedoel je in beide voorbeelden de zender? ;)

16. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Lezen!

17. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Als dat knobbeltje zwart is, zal het defect zijn. Het hoort groen te zijn en zit met wat kontaktlijm aan andere componenten vast. Als de ontvanger al eens is gerepareerd heb je kans, dat het een spoeltje in weerstandsvorm is met daarover een krimpkousje. Ook in dat geval mag het geen bruine of zwarte verkleuring hebben.

Om zeker te zijn kun je de antennedraad op het andere pootje van het spoeltje solderen. Dit is het soldeereiland, dat er recht naast zit. Als je nu meer bereik hebt weet je zeker, dat het spoeltje stuk is. Bij pech blijft het even slecht en is er nog een spoeltje defect. In dat geval kan alleen ik 'm nog repareren.

Het is een 2,2 μH spoeltje. Deze spoeltjes zijn bij een electronica winkel te koop in weerstandsvorm. Ze zijn dan meestal een stuk groter, maar met wat goede wil kun je dat wel op de print kwijt.

18. Jonne

Jonne

Lid geworden:
    6 jan 2014
    het knobbeltje is groen, precies zoals het hoort!

de draden zaten idd verkeerd om!

het bereik is van 3 naar 10 meter gestegen......

19. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    nu nog je antenne van ongeveer 110cm naar bijna exact 100cm
    en een foto van je huidige test opstelling.

20. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Dat is nou geknoei...

In de modelbouw geldt één ding, altijd netjes werken. Gewoon een stuk dun litzedraad nemen.

De antenne gestrekt leggen en weer terug laten lopen is niet goed. Elektrisch gezien ontvangt de antenne niets. Een antenne kan je het beste in de boot verticaal plaatsen. Bij voorbeeld in een kunststof buis. Eventuele overlengte bifilair opwikkelen. Zie de link van Ad.

Op korte afstand maakt het echt niet uit of de antenne 50 cm is of 100 cm. Die 100 cm geldt alleen voor extreme situaties.

Heb lang geleden met een Luna gevlogen. Was in zijn tijd een prima zender. Kon er probleemloos honderden meter mee weg vliegen. Als je 10 meter niet haalt is er echt iets mis en dat ligt niet aan een iets kortere antenne.

Je moet niet vergeten dat de zender en ontvanger zo'n 30 jaar oud zijn. Dat is voor elektronica behoorlijk bejaard. Hoeveel electronica van 30 jaar oud heb je nog in huis? Denk niet veel.

Deel Deze Pagina