SAM app android (n3kl.org) down (android solar activity monitor) KP index. GPS app

Discussie in 'Multicopters' gestart door Psygho (Emil), 15 sep 2013.

1. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    KP index en GPS, voor de meesten is het gesneden koek, voor anderen niet...
    Zonnestormen maken onze gps soms geheel onbruikbaar. De reden van nogal wat fly-aways en crashes Voor meer info doe even een zoektochtje op het forum....

Nu zijn er diverse handige apps voor...

N3kl.org is al een poosje down. Het is een amateur radio station, dus er kan wat mis zijn op zijn server, of weet ik veel waar.

Ik dacht dat het maar een uurtje of zo zou zijn, maar nu is hij al een aantal dagen offline. Lastig omdat SAM (solar activity monitor) voor oa android gebruik maakt van deze data. Deze Applicatie werkt nu dus ook niet meer...

Op zich niet ernstig. Dit is de source waar hij gebruik van maakt.(vele apps halen het hier weg) Het zal spoedig wel veranderd worden bij die app denk ik. Tot die tijd kunnnen we het bijvoorbeeld hier mee doen...

Het werkt simpel, Groen is goed, oranje is oppassen geblazen,en rood is een no go

Een link voor bv je smartfoon:
    http://www.swpc.noaa.gov/rt_plots/Kp.gif

En realtime info word dan dit: (word automatisch ververst iedere 15 minuten)

Mvrg: Emil

Laatst bewerkt: 15 sep 2013
  2. schilper

schilper

Lid geworden:
    26 jun 2008
    Was mij ook al opgevallen. Juist de SAM app was erg handig in het gebruik.

3. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Klopt, was ook een van de beteren (voor android) vond ik...
    Nou ja nu werkt dit eerst ook wel. De kleuren komen wel overeen, dus dit is ook niet moeilijk..... Tis even wat omslachtiger...

4. Lucas

Lucas

Lid geworden:
    6 jun 2013
    Welke apps zijn er voor iPhone om zonneactiviteit te zien? Of een goede website die wel nog werkt?

5. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Website is de genoemde,die werkt "altijd"

Welke apps voor ios, geen idee, heb geen iphone of iets wat op ios draaid ;)

6. Nodri

Nodri

Lid geworden:
    16 jan 2009
    Nou moet me toch wat van het hart.

Ik hoor steeds meer en meer verhalen van verschillende mensen dat hun multi, fpv ding, enz. chrast, botst, zinkt ten gevolge van het wegvallen van het GPS signaal. Voor mijn werk zit ik veel op zee aan boord van schepen die GPS gebruiken om op positie te blijven liggen. (Het zogenaamde dynamic positioning system). En ja (om alvast discussies uit te sluiten) we gebruiiken ook andere referentie systemen om beter op 1 plek te blijven liggen.
    Bij deze operaties gebruiken we 2 GPS antenne's van de 4 en hetzelfde geld voor het GLONASS systeem (Russische GPS). Er wordt ook gebruik gemaakt van het DGPS systeem, dit werkt met radiosignalen die van grondstations komen waarvan de positie heel goed bekend is.
    Nu heb ik zelf eens de alarmalogs van het GPS doorgekeken en het GPS signaal is bij ons nog nooit weggeweest dit jaar. We hebben wel eens een "kick" gehad van een paar meter (verspringende positie) maar die was maar heel kort.

Kan het bij de multi's niet liggen aan interferentie van systemen aan boord of zou het aan het feit liggen dat de antenne's te klein zijn of is de nauwkeurigheid gewoon (nog) niet genoeg voor onze systemen.

Nogmaals, ik ga niet zeggen dat het niet gebeurt of dat het niet gebeurt is, maar de aanname dat het wel weg geweest is en dat daardoor je apparaat chrast vind ik soms toch wel erg snel door de bocht genomen te zien aan de data die ik hier voorhanden heb.

7. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Het gaat niet om het weg vallen van het signaal maar om de verstoring.

Een paar meter afwijking kan al ernstige gevolgen hebben.

Ook denk ik idd dat de apparatuur die jij gebruikt vele malen geavanceerd is omdat je daar niet afhankelijk bent van gewicht en ruimte beperking

8. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Antwoord op de vraag:

Nee het ligt echt aan de zonnestormen, (verstoring, niet weg vallend) en dus deels aan onze apparatuur.. Dat laatste ligt buiten jezelf, dus daar kan je niets aan doen... Kan zijn dat andere ontvangers en antennes / systemen er minder/geen last van hebben.. Dat sluit ik zeker niet uit... Lijkt me ook heel normaal ;)

Wij hebben maar "goedkoop" hobby spul, vergeet dat ook niet!

Edit: Tasz was me voor

Wel leuk leesvoer:

GPS status - Gedrag GPS van multirotor drone door zonnestorm activiteit

Zie het bijbehorende plaatje bij de geplaatse link,,

Dat velen hier in paniek raken, en dus dan crashen is ook nietgverwonderlijk....
    Gros is 100% gps vlieger en kan niets in Atti, laat staan in manual... ;)

9. Nodri

Nodri

Lid geworden:
    16 jan 2009
    Oke dan wordt het duidelijker. Als het signaal verstoord wordt door een zonnestorm dan maakt het niet uit hoe goed je antenne is, de kick krijg je toch wel in het GPS signaal.
    Misschien tijd om DGPS op onze hobbybob spullen te zetten. Er staat een grondstation in Groningen dus signaal is er altijd wel in NL.

Op een schip van 115 meter en 3800 ton waterverplaatsing een kick krijgen van 5 meter is voor ons niet zo erg, de kick duurt meestal maar kort en voordat we die massa in bewegingn hebben is de kick ook alweer voorbij. Voor een multi van een paar honderd gram is een kick van 5 meter natuurlijk al wat, als die dan onderweg is om op te vangen en de kick is weg kan ik me voorstellen dat je denkt dat je multi gek geworden is. Zelf vlieg ik nog steeds met de (ahum *kuch) KK2.0.

Volgend project wordt een DJi met alles erop en eraan. Eerst ff sparen nog.

10. marten77

marten77

Lid geworden:
    22 jul 2007
    Deze App geeft het ook keurig weer in een grafiek:
    https://itunes.apple.com/nl/app/magnetic-storms/id575956246?mt=8

Voor meerdere platforms bruikbaar, echter zonder grafiek:
    Windows/Mac: HF Propagation and Solar-Terrestrial Data Website
    Android: Ham | AppBrain Android Market

Ipod/Iphone: https://itunes.apple.com/nl/app/ham/id327730462?mt=8
    (via de Solar button krijg je een lijst te zien, met daarin o.a. de K-index)

11. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ik moet toch een internet verbinding hebben om deze (en andere)apps te kunnen zien. Ik heb nu snelkoppeling gemaakt op me home screen, van dat plaatje... (die word immers om de 15 minuten ververst)

Klik erop, even wachten, zie plaatje, Emil weet genoeg, en klaar, net zo makkelijk als dat appje ;)

12. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    Ik he b een widget op me homescreen, di direct in een cijfer actuele kp waarde laat zien;)

13. JurgenVDP

JurgenVDP

Lid geworden:
    31 aug 2011
  14. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Das nog veel leuker, welek is dat en ios of android ?

15. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
  16. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Thnx!
    Edit, die heb ik al eerder gehad en doet bij mij niet veel.... Zal er nog even GOED naar kijken. Heb een desire hd, en die is al weer 2 tot 3 jaar oud....

EDIT:
    Nope krijg enkel een streepje als ik kies voor tekst, en als icon krijg ik een icoontje met 2 pijltjes, maar niet wat het zou moeten zijn... Jammer...

EDIT:
    n3kl.org is er ook weer, dus SAM werkt gewoon weer ;)

17. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    uiteraard android, is die daan poste. je moet hem even op je homescreen zetten en laten staan. in het begin doet ie inderdaad enkel een streepje. naar tijdje begint ie met updaten en dan doet ie het;)

18. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Thnx.. Ben dus te ongeduldig ;) Weten we dat ook weer ;)

Deel Deze Pagina