Hi, Ik heb hier een Scen Multiswitch liggen. Deze is aardig oud(iets jonger als mij) maar ik weet zeker dat hij het nog doet.(vorig jaar met me stomme kop los gehaald en vergeten op te schrijven wat ik waar los gehaald heb) Nu wil ik hem weer inbouwen in een ander modellen. Maar dit lukt mij dus niet meer. Heeft iemand een aansluitschema hiervan? Ik kan niets, maar dan ook echt helemaal niets over de multiswitch op internet vinden bvd
Kan weinig aan mis toch? Één centrale min en 8 uitgangen die via de gebruikers naar de plus van de accu gaan. Volgens mij heb ik thuis nog wel een "aansluitschema"
Scen multiswitch decoders zijn altijd min-schakelend en zijn er op berekend, dat de verbruiker rechtstreeks met de plus van de accu wordt verbonden. Als voorbeeld een 6 Volt lampje aansluiten op een 6 Volt accu: - de min van de accu wordt verbonden met de min-aansluiting van de decoder. De allereerste decoders hadden daarvoor een zwarte draad onder de stekerlijst. De volgende series allemaal een stekeraansluiting, waarbij staat vermeld 'min'. - de plus van de accu wordt verbonden met één van de draden van het lampje. - de andere draad van het lampje gaat naar één van de uitgangen van de decoder. Bij andere apparatuur altijd kijken of deze een plus- en een minaansluiting heeft. Uiteraard daarbij de plus op de plus van de accu en de min op een uitgang van de decoder aansluiten. Als je nu op de zender de desbetreffende schakelaar omzet, zal er in de decoder ook een "schakelaar" worden omgezet, die de decoderuitgang verbindt met de accu-min. Dit is geen gewone schakelaar, maar een transistor, die als schakelaar dient. Decoders met alle 8 uitgangen op één stekerlijst kunnen per uitgang maximaal 1 Ampere schakelen en zijn kortsluitbeveiligd. Deze beveiliging houdt de uitgang gedurende 1 minuut in leven. Als men hogere Amperages wil schakelen moet er nog een relais worden toegevoegd. Decoders met uitgangen aan beide zijden van de behuizing kunnen op de uitgangen 1 t/m 4 ook 1 Ampere schakelen. De uitgangen 5 t/m 8 zijn tot zo'n 250 mA belastbaar en zijn bedoeld om relais te schakelen.
Nu de handleiding gevonden en een notitie van me vader uit 2001 @Corrien/Jan. Bedankt voor de info, nu werkt de multiswitch wel.(stekkertje in zender omgedraait.) Maar nog niet zoals ik zou willen. Volgende probleem: uitgang 1 en 4 van de decoder zitten lampjes aangesloten. Trekt lang genoeg geen 1 amp. Ik zet uitgang 1 aan. Ik zet uitgang 4 aan. Beide uitgangen gaan knipperen. weet iemand wat er aan de hand is.(ook als ik andere uitgangen gebruik, zelfde probleem)
Dat duidt op een timing probleem (de synchronisatie ontbreekt). Zit het zenderdeel nog steeds in dezelfde zender ingebouwd? Welke zender is dat trouwens?
Zender is FC-16(een van de eerste type's, dus ongeveer even oud) Zenderdeel heeft altijd al in de zender aangesloten gezeten. Vorige model waar de multiswitch stoorde hij ook al. Toen dachten we(me pa en ik) dat de storing in het model zat. En hoe kan ik het timing probleem oplossen? waarschijnlijk opsturen?
In de zender staat het kanaal NIET op reverse.(staat in de handleiding van de Scen niet over genoemd, in de handleiding van de FC-16 zelf wel) Uitslagen staan op 100%
Nu weer werken, bedankt Hallo Corrien/Jan. Hartstikke goed, zender nu in reverse gezet en de multiswitch werkt naar volle tevredenheid. Me vader is hartstikke blij(ik ook) want nu kunnen we weer verder. Ongelooflijk, zo zie je maar weer hoe belangrijk een goede handleiding is. Want de kreet Reverse staat niet in de handleiding van de Scen, wel staat me iets bij dat het bij een originele Robbe multiswitch wel moet gebeuren.(staat ook niet in de handleiding van de FC-16, staat alleen bij dat je kanaal 7/8 in de multiswitch mode moet zetten). En hij de Scen kan zowel als kanaal 5-6- of 7. Terwijl je met een Robbe deze alleen maar op 7/8 kan zetten en hij moet dan in multiswitch mode staan.(zender). Mijn vader vind je een kanjer. Zeg maar wat het kost.
Hallo, Ik ben nieuw op het forum, dus eerst wat over mijzelf. Ik ga verschuilt onder de naam: Kamme. Zit momenteel op het hbo op Terschelling maar heb hiervoor mbo zeevaart gedaan. Als modelbouwer ben ik actief in de schepen. Thuis heb de zwarte zee staan welke niet geheel is afgemaakt aangezien ik daar ik mee ben begonnen als 11 jarig mannetje. Ook heb ik een zeilscheepje en een aantal statische zeilmodelen. Momenteel bezig met een drijvende bok. Na zo'n 4 jaar veel lezen en ideeen opgedaan op het forum, heb ik me toch maar aangemeld. Dit niet zonder reden, ik zit namelijk met een probleem. Daarom stel ik de vraag maar in dit topic. Diverse filialen van Quartel heb ik al gebeld maar die konden mij niet verder helpen. Ik ben ik in het bezit van een multiswitch en multiprop module (Scen) die ik onlangs gekregen heb. Nu kan ik er niet achter komen hoe ik het zender gedeelte aan moet stuiten in m'n zender (F14 8kn). Wel heb ik een handleiding van de multiswitch maar daar staat het niet uitgelegd voor de F14 8 kn. Deze zender heeft immers niet een multi op. Het gaat om de 3 aderige welke ik volgens mij bijv. op kanaal 5 moet aansluiten en om de enkeladerige waarvan ik niet weet waar deze moet. Hopelijk kan iemand mij een antwoord geven. Mvg, Klaas
Je hebt vermoedelijk een Scen multiswitch voor het oude type F14? Deze werkt helaas niet in het nieuwe type F14. De oude 7-kanaals F14 is inwendig een geheel andere zender dan de nieuwe 8-kanaals. Eén vervelende verandering daarbij is, dat de regelrichting precies andersom is. Voor een gewoon kanaal is dat geen probleem, want dan draai je in de zender simpelweg de steker van het desbetreffende kanaal om en dan werkt het precies andersom. Bij een multiswitch gaat dit niet. E.e.a. zou hooguit werkend gemaakt kunnen worden als je een servo-reverse tussen de ontvanger en de multi-decoder plaats. Of je dat dan probleemloos werkend kan krijgen kan ik niet garanderen. In de zender moet je dan het enkelpolige draadje aansluiten op het middenkontakt van het (driepolige) stekertje multi-in. De driepolige steker komt op één van de kanalen 5 t/m 8. Vervolgens controleer je met een servo op het desbetreffende kanaal van de ontvanger of de multiswitch werkt. Als 't ie het doet staat de servo een beetje te tikken. Staat de servo stil dan moet je de driepolige steker omdraaien. Vervolgens snor je ergens vandaan een servo-reverse op (wordt geleverd door meerdere merken) en zet die tussen de ontvanger en de decoder. Daarna hoop ik voor je, dat het werkt.
Corrien, Waarschijnlijk heb ik dus zo'n type voor de oude F14. Gisteren ben ik naar de Quartel geweest om zo'n servo reverser te halen zoals u wellicht bekend is. Helaas hadden ze deze niet meer en is er een bestelt. Ik zal de de uitkomst geven wanneer deze binnen is. De servo tikt inderdaad als ik hem aansluit dus met een beetje geluk gaat het werken. Afwachten dus..
De multiswitch werk helaas niet. Ik heb de servo reverse geprobeerd en gaf geen enkele reactie. Ook nog geprobeerd met een multiprop van scen, dit werkte ook niet. Helaas.
Het is niet anders. Ik doe er nu niks mee dus als iemand er belang bij heeft dan hoor ik het wel Het gaat om een multiprop en multiswitch