Hallo, Ik heb een axi 2826/10 (~2 jaar oud) die boven de 30A verschikkelijk lawaai begint te maken. Deze motor mag 42A/60s seconden hebben. De motor werkt perfect onder de 30A, draait soepel, start goed op, geen probleem. Had er eerst een Himodel 40A regelaar op hangen en dacht dat de regelaar mss net iets te krap was. Heb toen een Turnigy 60A regelaar geprobeerd met hetzelfde resultaat. Ook met een Jeti 70A noppes. Bij alle regelaars heb ik de throttle - range ingesteld en timing low/middle/high getest, helaas zonder resultaat. Accu is een 4S 2500mA en de prop een 12x6 (staat zo voorgeschreven op de AXI - site) Ook lichtere props brengen geen soelaas. Iemand nog een idee of zou de motor aan het eind van z'n latijn gekomen zijn? En zoja heeft iemand ervaring met de eventuele service/garantie van AXI. Motor koste destijds 90euries bij W&W. Had toch meer verwacht van AXI - motoren:cry: Grtz, Stijn
Het zou kunnen dat je de lagers eens moet vervangen. Ik zou Axi er zelf over mailen.. voor wat ik er van begrepen heb, is hun service goed.
Als het geen brushless was, zou ik gezegd hebben: check de koolstofborstels. Maar het is wel een brushless, dus die heeft ie niet. Dan blijven eigenlijk alleen de lagers over. Ik las op een andere site dat ze erg heet kunnen worden, en dat er een fan achterop hoort. Zit die er bij jou ook op? Dat kan een behoorlijk verschil betekenen in de temperatuur van de motor. VrGr, Theo
Ik heb ook ooit een Axi motor gehad (ook meteen de laatste) met een probleem onder hogere belasting (>2/3 gas met prop). Vanalles geprobeerd, maar uiteindelijk bleek het een losse magneet te zijn. Gelukkig kon ik die omruilen bij de winkelier voor een Robbe. Voorzichtig met een schroevendraaiertje de magneten aanraken, dan ben je er snel genoeg achter.
Even je probleem voorleggen bij Axi zelf info@modelmotors.cz , al mijn problemen met Axi motoren zijn altijd perfect opgelost. Hans
Vaak word vergeten de props te balanceren . En daar kunnen lagers ook niet tegen op lange termijn . En dat ligt echt niet aan Axi . Mvg Johan
Dat "schreeuwen" komt mij bekend voor. Bleek bij mij het asje te zijn wat slipte in de bell. Dan gaat de bell dus harder draaien dan je as/prop wat een ijselijk geluid oplevert. Zou je ook nog eens naar kunnen kijken.
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik denk dat het lagers gaan zijn. Heb de motor uit elkaar gehad en met de as en de magneten is er niks mis. Zal eens een mailtje sturen naar AXI, voordat ik zelf aan begin te klooien... Grtz, Stijn
soms kan het wezen dat je regelaars de motor niet kunnen bijbenen. dus een grotere prop kiezen kan helpen. dat krijst ook heerlijk groeten wiebe.
Dat gaat je niet lukken met een buitenloper dat die sneller draait als de regelaar aan kan . Mvg johan
mmmm of wast andersom??? hihi nee wat was het. de regelaar kan de motor niet meer goed aansturen ik denk dat bij mij het maximum van de regelaar bereikt was.
Ik zag op een pagina van "swift-tuning" een beoordeling van deze motor. Die hadden hem ook gebruikt voor een vliegtuig, en vonden dat hij vooral aan de achterkant erg heet werd. Er werd toen ook vermeld dat er een nieuw door AXI ontwikkelde fan voor beschikbaar was ... Dus niet dat ding voorop werd bedoeld met fan. Hoe je hem achterop moet kunnen laten draaien terwijl er voor een propellor op zit, dat weet ik ook allemaal niet. Ik doe zelf geen vliegtuigen. VrGr, Theo
Maximum toerental dat een regelaar aan kan sturen, per merk, type en aantal magneetpolen. Tabel: Home-built Brushless Motors and Models -> Motor building Info -> ESC Max. RPM Limits (Acrobat .pdf bestand)
Na bijna 2 weken nog steeds geen antwoord van AXI op m'n mail. Morgen ga ik naar W&W. Ben er vaste klant, mss kunnen ze daar iets voor me doen. Grtz, Stijn