Seawind, Saphir of iets anders?

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door zeilen-Robert, 20 aug 2010.

1. zeilen-Robert

zeilen-Robert

Lid geworden:
    20 aug 2010
    Hallo,

ben op zoek naar een leuke zeilboot om lekker te kunnen varen
    heb al eens een micro magic gehad, maar die vond ik te klein (voor de Loosdrechtse Plassen)

heb eens gekeken en vond de K-Klasse wel super, totdat ik zag dat die niet in mijn woonkamer kon staan (2 meter 55)

eens verder gezocht naar bootjes en kwam, naar mijn mening, wel 2 leuke typen tegen
    - Kyosho Seawind
    - Graupner Saphire

wat wordt over het algemeen aangeraden om te kopen ?

eigenlijk zoek ik een hele leuke boot (gelieve wel rond de 1 meter 80 hoog) die gewoon lekker zeilt.... zowel met neutrale wind als met flinke wind
    misschien ooit eens lekker met een wedstrijdje meedoen (dit is echter geen prioriteit)

Zijn er misschien suggesties of bepaalde eigenschappen die belangrijk zijn voor de aanschaf van zo'n boot ??
    richtprijs voor aanschaf ligt richting de 300 euro (misschien ietjes meer als het echt moeite waard zou zijn)

2. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Wat dacht je hier van?

3. zeilen-Robert

zeilen-Robert

Lid geworden:
    20 aug 2010
    bedankt voor de reactie, maar zoek dan wel meer een zeilboot ;)

4. MartinL

MartinL

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Wat dacht je van een Americas Cup boot? Het is een volwaardige klasse en er worden wedstrijden mee gevaren. Verder is hij 120cm lang en heeft een masthoogte van 180cm. Verdere info op: IACC 120 CUP en America's Cup Boats
    Je moet dan wel zelf aan de slag. Op het net zijn veel bouwtekeningen van de verschillende uitvoeringen te downloaden. Zelf ben ik op dit moment bezig mijn boot te spuiten. Zie mijn fotoalbum.
    Succes bij het maken van je keuze.

Laatst bewerkt: 20 aug 2010
  5. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Meer een zeilboot zegt ie... dit is een van de snelste productie modelzeiljachten die er op de markt is gebracht ;) Maar ik denk dat je daarmee een monohull bedoelt ipv een multihull?

Laatst bewerkt: 20 aug 2010
  6. zeilen-Robert

zeilen-Robert

Lid geworden:
    20 aug 2010
    haha, correct

maar evengoed zal ik eens over uw snelheidsduivel nadenken :rolleyes:

7. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Saphir: (want zo heet ze)
    Leuk scheepje, zeilt op zich goed en is leuk te detailleren. Bij de MM-club zijn verschillende leden die een Saphir "voor erbij" hebben.
    Ik heb haar ook gebouwd, maar vrij snel aan een mede-clublid verkocht.
    Achteraf niet zo slim.

Seawind: Deze dame heb ik al een jaar of 7. Heeft ondertussen een face-lift achter de rug (nieuwe verf, nieuwe zeilen, nieuwe lier) en vaart weer als een gek.
    Maar... Meer dan windkracht 4 kan ze niet hebben, nog afgezien van de golfhoogte. (die op de Lplassen aardig kan oplopen, denk ik)
    Als je meer dan windje 4 gaat varen en je draait haar voor de wind, maakt ze een butterfly, neemt erg snel vaart op en struikelt vervolgens over het eigen boeg. Oftewel duikt met de neus in de golven en speelt even submarine.
    Ze herstelt vanzelf weer, da's geen probleem zolang je de boot maar goed afgesloten heb.

Wil je bij hardere wind kunnen varen, bouw dan een Smaragd. Tevens goed voor de conditie: deze dame weegt alles bij elkaar zo'n 12 kilo, maar dan heb je ook wat... In ieder geval een model wat bij een flinke bries nog steeds vrolijk verder vaart!

8. zeilen-Robert

zeilen-Robert

Lid geworden:
    20 aug 2010

Bedankt voor de reactie, vraag me af waarom het achteraf niet zo slim was om de saphir te verkopen? ik lees tegenstrijdigheid, vaart 'opzich' goed en niet slim om te verkopen ...
    begrijp ik dat de voorkeur toch uitgaat naar de Micro Magic, daar de Saphir een "bijbootje" is?

Op de plassen heb je met windje 4 al aardige golfjes (en kopjes), dus de wens is dat de boot dat eventueel wel moet kunnen hebben (was met de Micro Magic wel leuk varen trouwens)

de duikboot is niet bepaald hetgeen waar ik op zit te wachten, maar de Smaragd is aardig aan de prijs.
    wat doet de smaragd eigenlijk met weinig wind?

9. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Als ik me niet vergis is de Saphir ook uit de productie gehaald door Graupner, denk dat Roel daar mede op doelt. En de populariteit van deze boot kwam een tijdje na het daverende succes van de MM opzetten en werd door een behoorlijke ploeg MM zeilers naast de MM aangeschaft om ook daarmee onderling behoorlijk wat wedstrijden te verzeilen zoals hier in Friesland/ Groningen ook het geval was.

10. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    En om je een idee te geven van de potentiele snelheid van de tri:

En dan bij 5:10 - 5:30 dan zie je em de Vo-70 van Johan voorbijvliegen. Dit was afgelopen woensdagavond met een dikke 4 bft. :cool:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. ahcling

ahcling

Lid geworden:
    8 jan 2006
    Saphir laat zich goed zeilen, is idd uit productie.
    Misschien heeft rczeilen.nl noch een op voorrraad staan.
    De boot is in het buitenland nog wel te verkrijgen onder een andere naam,
    welke me even niet te binnen schiet.

Sirius van Robbe, nog niet zo lang op de markt heeft mij aangenaam verrast zo out of the box. Hoe deze zeilt met meer wind weet ik niet,m niet aan toe gekomen.

12. johan k

johan k

Lid geworden:
    20 nov 2005
    @ jonkje

hou nu eens op met die tri aan iedereen te verkopen:D,
    zonder zeilboot kun je niet meer zeilen hoor

groeten johan

ps woensdag weer zeilen??

13. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    He Johan jij ook hier :p Heb vandaag nieuwe stagen en spanners gehaald voor de tri (zwaar weer update! :thumbsup:) Volgende week is prima!

@ Achling:

Ik was vandaag nog bij Rudi en volgens mij heeft hij ook geen Saphir meer staan, enkel veel MM, True Blue, de Volvo Ocean (waardeloos ding) van Graupner en de Laser.

Sahpir is inderdaad onder een andere naam in het buitenland te krijgen alleen die naam... :confused:

14. Stefke73

Stefke73

Lid geworden:
    19 feb 2010
    Hoi iedereen de Saphir is in Italië nog te krijgen onder de naam Venus (Mantua/Panart Models)

Groeten,
    Stefke73

15. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik had de Saphir als recensiemodel gebouwd. Aangezien ik toen slechts twee ontvangers had en vier modellen, moest ik een keuze maken... Bovendien zat ik toen nog niet zo goed in de financien als nu...

Ehhh... hééél langzaam op gang komen....;) twaalf kilo is nogal een massa die in beweging moet komen. Een Saphir of Seawind en zelfs een MM knalt haar dan zó voorbij. Maar aan de andere kant: met een windwak liggen de andere schepen al snel stil. De massatraagheid van de Smaragd helpt haar door zo'n windwak heen. Maar goed, tot nu toe is dat bij mij allemaal theorie; ik heb de Smaragd zien varen, maar de mijne heb ik net vandaag in de verf gezet; ik hoop over een week of twee de maidentrip te kunnen doen!

16. Pascal

Pascal

Lid geworden:
    28 nov 2004
    briljant

erg mooie foto !

17. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Die eer gaat naar mijn vriendin, zij heeft fotografie als hobby. Die avond een hele serie van de tri gemaakt :)

18. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Robert,

De Saphir, of Venus
    Panart Venus R/C Sailing Yacht RC Radio Control Model Boat Kit 880 by Mantua Model
    is een érg goed zeilende boot, waarmee je ook op groter water nog uit de voeten kunt.
    Het uit het programma halen ervan is mijns inziens een blunder van Graupner geweest, zeker als je ziet wat ze als vervangers hebben gekozen (licht weer 'gebakjes).

Mijn (licht gemodificeerde) Voyager 1M (Thunder Tiger, het oude 12M ABS model), kan nog meer wind aan en heeft z'n handen vol aan een Saphir/Venus.

De nieuwe Voyager II, met de ETNZ romp als basis kan ik zonder meer afraden; de zeilen zijn van hetzelfde materiaal als destijds de mijne, waardeloze troep, die rekt bij vochtig weer en krimpt bij droog warm weer zodat er van een fatsoenlijk profiel geen sprake is.
    Daarnaast lekt de boot (net als de ETNZ) onbedaarlijk via de roerkoning is het plastic 'beslag' slappe troep.

Bij alle RTS en bouwdozen zijn er punten, die voor verbetering vatbaar zijn, als je een boot gekozen hebt, moet je google er maar eens op loslaten, dan vind je voldoende 'aandachtspunten' voor elke boot.

Groeten, Jan.

19. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    En de ETNZ ziet er weliswaar fantastisch uit, maar het is een vod om mee te zeilen. Meer dan windkracht 2 kan ze niet aan.

20. zeilen-Robert

zeilen-Robert

Lid geworden:
    20 aug 2010
    Bedankt voor de reactie(s)

dus dat wordt wellicht toch maar eens kijken naar zo'n Saphir (2de hands) of een nieuwe (Venus)

andere suggesties hoor ik uiteraard ook nog graag

Tevens ben ik ook wel benieuwd naar de bevindingen van de Smaragd

Deel Deze Pagina