Servostekker monteren

• Topicstarter Topicstarter The Slaughterer
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
T

The Slaughterer

Guest
Ik moet aan mijn servo en aan mijn regelaar een nieuwe Graupner servostekker gemonteerd hebben omdat ik de kabels korter wil hebben.

Kan iemand dat voor me doen? Uiteraard tegen betaling, dat spreekt voor zich.

Ik lever zelf de stekkers bij. Het moet perfect zijn, als af fabriek.

Als iemand genegen is dat te doen, dan stuur ik de servo, de regelaar en de stekkers op. Zeg maar waar ik het geld naar over moet maken voor het werk.

Hallo,

Als je aangeeft waar je woont, zal er ongetwijfeld wel iemand in de buurt zijn die dit voor je wilt doen en dit tegen nul tarief.
Ik wil het best voor je doen, maar je bent wel 2x porto kosten kwijt.

Wat is het nut om een servo-snoertje in te korten, als je deze componenten in een ander model gaat toepassen zullen ze zeer waarschijnlijk te kort zijn. Vaak worden deze snoertjes opgerold en met een trekbandje bevestigd.

Hans

Laatst bewerkt:
Misschien ten overvloede deze tip voor de volgende keer: deze hobby wordt zoveel makkelijker met een soldeerbout en enige vaardigheid. Het kost in eerste instantie even wat geld, maar dat bespaar je later dubbel en dwars omdat je geen kant en klare kabeltjes meer hoeft te kopen en reparaties gewoon zelf kunt doen.

Modelbouwen zonder soldeerbout is als oldtimers rijden zonder te willen sleutelen. Het kan wel maar is niet aan te bevelen.

Evengoed success met deze kortingsactie :)

Martin

De vergrootte kans op draadbreuk als een kabel aan een connector wordt gesoldeerd, komt niet door het gebruik van te veel tin.

De oorzaak ligt in de verhitting van de koperdraad tijdens het solderen. Hierdoor veranderd de structuur van het materiaal. Door veelvuldig bewegen van de draad achter de soldering is er dan een grotere kans op draadbreuk.

De servo is open te maken dus je kunt er een kabeltje met sterker vers aan de print solderen. Als je ESC dat ook kan moet je even kijken, sommige ESC's zijn gegoten.

De vergrootte kans op draadbreuk als een kabel aan een connector wordt gesoldeerd, komt niet door het gebruik van te veel tin.

De oorzaak ligt in de verhitting van de koperdraad tijdens het solderen. Hierdoor veranderd de structuur van het materiaal. Door veelvuldig bewegen van de draad achter de soldering is er dan een grotere kans op draadbreuk.

Opmerkelijk. Hoe zit het dan met lipo-connectors, die zijn vaak fabriek af gesoldeerd en dat zijn pas draden waar je veel mee beweegt (tijdens het aansluiten/loshalen). Servo- en ESC draden fixeer ik altijd en kom er daarna niet meer aan. Ik vind het een beetje ver gezocht allemaal. Heb je netjes je connector op je ESC draden gekrimpt/geklemd, breekt het bij de ESC af omdat hij daar fabriek af gesoldeerd was ;).

Bovendien vlieg ik niet goed genoeg om het verschil te merken; ik crash eerder (enkele malen, zij het zonder veel schade) dan dat een gesoldeerd draadje losraakt (nog nooit gebeurd). Overigens is er wel eens een soldering IN een servo losgeraakt, maar dat is dus iets heel anders.

Martin

Het is niet vergezocht...

Een gesoldeerde verbindig wordt vaak met een krimpsok over het eerste gedeelte onbeweeglijk gemaakt.

[mod]Zullen we het on-topic houden? De TS wil dat iemand zijn stekkers monteerd. Het begint nu te lijken of je wel of niet moet gaan solderen aan servodraden. Lijkt me niet de bedoeling...

On-topic weer mensen...[/mod]

Wat in dit geval veel handiger is, is de draad aan de andere kant inkorten. Dus gewoon het originele stekkertje laten zitten, maar de servo even openschroeven, draad lossolderen (onthouden hoe het zat!), inkorten, en weer vastzetten.

Dan zit het echt exact zo als origineel.

Tenzij je waterdichte servo's hebt.... Ik wilde ook altijd de draden inkorten, maar heb de laatste jaren besloten ze gewoon op lengte te houden en om het netjes te maken er spiralen van gemaakt. Dit doe je door de draden rond een schroevendraaier te wikkelen.

Er is weinig anders aan een waterdichte serco dan alleen hier en daar een extra rubber ringetje. Als je de servo dan toch open hebt ken je hem beter waterdicht maken door alle naden in te smeren met een druppel bisonkit voordat je het kapje weer terug plaatst, dan is die echt waterdicht.

Precies, en die methodiek is ook nog eens makkelijker dan het zelf solderen en/of knijpen van stekkertjes en je hoeft er niets voor te kopen (stekkertjes, of een tang bv).

[mod]Ik had toch duidelijk gevraagd om on-topic verder te gaan heren... Kennelijk was dat erg moeilijk dus sluit ik de boel...

De TS mag beslissen middels een PM of het opgeschoont weer open kan of dat het dicht blijft... Tevens mag de TS de mensen die toch off-topic zijn gegaan bedanken voor het sluiten van het topic...[/mod]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back