Should it stay or should it go! advies gevraagd over kiellood

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Bouwman, 30 sep 2010.

1. Bouwman

Bouwman Guest

Ik heb onlangs een renovatieproject van een mede forumganger over kunnen nemen en heb zin om er aan te beginnen. Helaas zit ik al meteen met een belangrijk vraag waar ik het antwoord niet op weet.
    Onderaan de kiel van deze boot zit een (niet zo airodynamische) bubbel die er origineel niet thuishoort. Wat zouden jullie daarmee doen? Mijn eerste gevoel zegt afzagen en bijwerken maar de vorige eigenaar heeft hem daar natuurlijk ook niet voor niets onder gehangen... Het is een Robbe Comtesse trouwens voor het geval je wilt vergelijken hoe het origineel er uit zag.

2. jp63

jp63 Guest

ik zou dat er af zagen en het soortelijk gewicht in de lijn van de kiel herplaatsen

3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Bouwman,

De Comtesse is met z'n dikke kiel toch al niet een van de rapste zeilers, en die klont lood helpt ook al niet.
    Het geeft wel aan, dat de vorige eigenaar de boot veel te tuitelig vond, de Comtesse is een typische lichtweer boot, boven windkracht 3 ligt ze aardig op één oor en is dan lastig te varen.

Een zeiltechnische betere oplossing is de hele kiel eraf en vervangen door de kiel met bulb van de Graupner Saphir, eventueel een kielkast, zodat de kiel voor transport demontabel is.

Het zwaartepunt komt dan een stuk lager en de weerstand van de kielvin en bulb is maar een fractie van de 'vluchtheuvel', die er nu onder hangt...

Zó opgebouwd zal de Comtesse varen als een Saphir (snel, dus).

Groeten, Jan.

4. Bouwman

Bouwman Guest

Een hele nieuwe kiel lijkt me aan de prijzige kant (of vergis ik me?). Daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. Zijn die onderdelen van de Saphir trouwens los te koop? Het losmaken en verplaatsen/veranderen van wat er nu onder hangt staat me meer aan maar dan heb ik wel meer uitleg nodig vrees ik. jp63 wat bedoel je precies met je 'in de lijn van de kiel herplaatsen' ?

PS er staat een Saphir bouwdoos op marktplaats op dit moment...

Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2010
  5. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    De oplossing van Jan vind ik de juiste , als je niet veel geld wil besteden kiel maken is niet zo moeilijk en loodbulb kun ook zelf maken. Vorm in hout maken van halve bulb, in vuurvaste cement drukken heb je een gietvorm 2 halve lood bulb's gieten en met 2 inox schroeven en epoxy op je kiel bevestigen. De kiel in een kielkast aan je boot bevestigen is het beste gemakkelijk tijdens vervoer.

6. Bouwman

Bouwman Guest

Ik denk dat ik dat dan toch maar eens ga proberen. We hebben tenslotte nog de hele winter voor ons. Is er toevallig iemand die iets dergelijks al eens heeft gedaan en een mooie serie foto's heeft achtergelaten ergens :)

Ik ben nog maar een beginner en afkijken wil nog wel eens helpen...

7. Bouwman

Bouwman Guest

8. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Yep,

Als je googled op Comtesse en Ben van Dullemen, dan moet er ook info te vinden zijn, over hoe hij de Comtesse van z'n vriendin destijds van een Saphirkiel heeft voorzien.

Zowel de kielvin (en het roer) als de loodballast zijn bij Graupner nog als "Ersatzteil' te krijgen.

Groeten, Jan.

9. Bouwman

Bouwman Guest

bedankt allemaal voor de tips. Ik heb besloten zelf aan de slag te gaan en een slanke afneembare kiel te fabriceren. Ik zal mijn vorderingen bijhouden in een blogje.

Ik wil ook zo'n boot

Deel Deze Pagina