Simprop 'hacked' Futaba FASST

Discussie in 'Model elektronica' gestart door br@m, 8 feb 2010.

1. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Nou ja 'hacked', volgens eigen zeggen 'reverse engineered'.

Maar goed Simprop heeft dus in Neurenberg twee nieuwe 2.4GHz ontvangers getoond die compatibel zijn met Futaba FASST.

2,4Ghz Simprop - RC-Network.de Medienportal

Zeer spectaculair, en goed voor de concurrentie. Futaba is hiermee de eerste leverancier die te maken krijgt met een concurrent die hun protocol opent.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat...

2. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    En op 2s, :D

3. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Mijn eerste gedachte:
    Zal futaba daar niet een heleboel centjes voor krijgen ???
    Als het al geen (tijdelijke) samenwerkingsverband zal zijn

4. mestdaght

mestdaght

Lid geworden:
    17 jan 2005
    Of andersom, Betaal ons genoeg en we houden ons aan de spelregels.
    Nu bepaald futaba, welke ontvanger met welke zender gaat. Dus gelijk ook de lifecycle van de zender.

Nu moet je de fasst compatibilliteit volgen tussen zender en ontvanger, zie onderaan pagina. Futaba 2.4GHz FASST Receivers

Soms kan het wel eens handig zijn als je een 3-kanaals ontvanger op je FF9 kan binden.
    Nu moet je 2 zenders meesleuren.

TM

5. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Tsja, als Futaba geen geld voor de rechten ontvangt, is dit product geen lang leven beschoren. Op basis van schending van patenten zullen ze rap van de markt verdwijnen. Als Simprop dus wel voor de rechten betaalt, is het reverse engineering verhaal een broodje aap. ;)

Spektrum was er al achter dat je ook auto-ontvangers op een vliegtuigzender moet kunnen zetten. De nieuwe MR3000 ontvanger is zo'n voorbeeld. Incompatibiliteit tussen typen zenders zal op termijn funest worden voor de keuze van een systeem/zender.

6. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Mjah, als ze een leuk prijsje hebben en goed werken, dan stop ik ze rustig in wat kleine kistjes. Ik zit nu steeds aan de 617 fasst ontvanger vast, kost je ook zo 85 euro steeds....

7. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Tsja, wat een luxe heb je dan ineens met ASSAN. Daar kun je alles doorelkaar heen binden. van 3 tot 9 kanaals, en alles wat er tussen zit, zolang de zender maar een Assan setje er in heeft.

Dachtten onrechte dus dat dit bij de grote merken ook al zo was, niet dus... slecht hoor..

8. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Voordeel van de echte merken is dat ze zogenaamde Model Match hebben. verkeerd model in je zender gekozen en je ontvanger weigert dienst ter beveiliging. Daar kan Assan nog wat van leren. ;)

Overigens weet ik heel zeker dat het een puur software-aangelegenheid is want de gebruikte techniek is hetzelfde. Gewoon uit commercieel oogpunt dus. Gelukkig doen die Hongkongnezen niet aan die flauwekul waardoor de gevestigde orde zich aan moet passen. :thumbsup:

9. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Is dacht ik alleen de 7 kanaals futaba module die niet alle ontvangers aankan, alles daarboven is compatible met alle fasst ontvangers....

10. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Er zijn nog auto-ontvangers. Die werken ook niet op alle zenders.

11. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Je gaat toch niet met een vliegtuigzender een auto besturen:confused: (even de trucks buiten beschouwing gelaten, die hebben toch niet genoeg aan 3 kanalen)

12. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    > Voordeel van de echte merken is dat ze zogenaamde Model Match hebben.

Mhhh, Futaba is dus geen echt merk, met zijn FASST, want zo ver ik weet heeft FASST nog steeds geen model matching. :)

Bart,

13. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    Dat is inderdaad een gemiste kans van Futaba.

14. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ja hoor, er zijn genoeg (wedstrijd)autorijders die met stickzenders rijden. :yes:

Niet??? 8O :? Kwalijke zaak. :yes: Betaal je zoveel en dan nog zit je met iets primitiefs... :D

/Spektrum piloot ;)

15. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

als Simprop hiermee op de markt komt, verwacht ik dat zij niet lang de enige blijven. Simprop produceert (voor zover ik weet) niets, maar is een handelshuis.

Zij kopen gewoon (net als veel andere merken) bij allerlei fabrikanten producten die vervolgens onder de merknaam Simprop worden verkocht aan de consument.

Grote kans dus dat er binnen afzienbare tijd meer merken dit zullen gaan voeren.

Grtz,
    Menno

16. colindevos1

colindevos1

Lid geworden:
    27 nov 2009
    maar waar kan je die dan kopen? ik kan geen enkele site vinden. weet iemand trouwens of je hem kan gebruiken met de futaba 6ex?

17. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Hij is nog niet op de markt en dan kan je hem ook niet kopen.:D

Mvg Johan

18. colindevos1

colindevos1

Lid geworden:
    27 nov 2009
  19. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Hallo

Zelf ben ik hier wat minder positief over tenzij Simprop een samenwerkingsverband heeft afgesloten met Futaba.
    Waarom; nou dat is simpel. Als Simprop een op Fasst werkende ontvanger heeft geproduceerd middels " reversed engineering"
    (net woord voor " hacken" ) is het natuurlijk wachten op andere gasten die dit gaan doen.

Is het voor de Rx mogelijk kan het ook voor de Tx en dan sta je zo meteen met Fasst 1, 1a, 1b2, 1c enz. enz.
    Als dit ongecontroleerd gebeurd, fabrikanten los van mekaar dus, zal naar mijn gevoel de veiligheid niet toenemen.
    En nu is het Fasst maar het kan natuurlijk voor alle andere systemen ook ...........

En wat de prijzen van ontvangers betreft; vind ik geen + argument. Je weet wat die dingen kosten voordat je een keuze maakt.
    Dus niet naderhand miepen dat die ontvangers zo duur zijn !

20. colindevos1

colindevos1

Lid geworden:
    27 nov 2009
    tja, ik doe nog neit zolang aan modelbouw en ik wist het niet :oops: had nergens gezien dat de futaba ontvangers zo duur waren.

Deel Deze Pagina