Sky assistant variometer

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 7 jul 2008.

1. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik heb zojuist een sky assistant variometer aangeschaft. Er zijn nog maar weinig mensen die deze vario gebruiken, dus een review lijkt me op zijn plaats.

De sky assistant is door een Pool ontwikkeld, ene Piotrek. Ik krijg de indruk dat hij de hele ontwikkeling van de sky assistant zelf doet. Ook de verkoop wordt door Piotrek geregeld.

De sky assistant heeft mijn aandacht getrokken vanwege 2 kenmerken:
    1) Er zit een logfunctie op
    2) De vario kan heel makkelijk met nieuwe firmware worden geupdate voor nieuwe mogelijkheden.

Wat kan er zoal met de sky assistant?
    • Het is natuurlijk een variometer. Hij meet de statische druk en zet die om in een hoogte-indicatie. Door deze waarde te differentieren (het druk- en dus: hoogteverloop te berekenen) kan een stijg- of daalsnelheid worden verkregen. Deze stijg- of daalsnelheid wordt omgezet in een toon die via een radiosignaal naar je oor wordt gezonden (via een portofoon). Zo kun je horen of je vliegtuig stijgt of daalt. Het grote voordeel hiervan is dat je zwakke bellen veel makkelijker kan oppikken en dat bellen veel beter gecentreerd kunnen worden. De drukmeting kan indien gewenst via een TEK (totale energie kompensatie) probe worden gemeten. Ik ga nu nog even niet in op de werking daarvan.
    • Het voltage van de spanningsbron waar de vario op is aangesloten wordt gemeten.
    • Er zit een temperatuursensor aan de vario. Deze kan omgevingstemperatuur meten, maar bijv ook de temperatuur van een accu, motor of regelaar.
    • Het aantal storingen per seconde op de ontvanger wordt gemeten.
    • Al deze waarden kunnen via het radiosignaal worden doorgegeven door een stem. Er zijn verschillende talen beschikbaar, er is zelfs een Nederlandse stem! De signalen kunnen met een portofoon op de LPD (low power device) of op de PMR (personal mobile radio) worden ontvangen. Hiervoor zijn op diverse plaatsen radio's te verkrijgen, maar er kan ook een radio worden meebesteld met de vario.
    • Al deze waarden kunnen worden gelogd om ze na afloop van de vlucht op de meegeleverde software te bekijken.
    • De sky assistant kan met een USB kabel aan de computer worden aangesloten om hem in te stellen en om de log files uit te lezen.
    Wat technische gegevens
    • Maten 70x26x11 mm
    • Gewicht 22g (incl temp sensor)
    • Stroomverbruik gemiddeld 40 mA
    • Voltage 3,5-12V
    • Hoogteresolutie 0,1m
    • Stijgsnelheid gevoeligheid 5 cm/s
    • Logtijd bij 1 parameter en elke 0,1sec: 50 uur
    Gegevens van de Sky assistant staan op een Engelse of een Duitse site. Grappig genoeg met elk een ander verhaal en andere plaatjes. Via een soort forum wordt iedereen op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in software en mogelijkheden. Sommige threads zijn alleen in het Pools, andere ook in het Engels.

De service van Piotrek is supersnel. Ik heb hem zaterdagavond gemaild met mijn bestelling, en zondagavond laat kreeg ik een mail met excuses 'dat het zo lang geduurd had'. Maandag heb ik betaald met Paypal en dezelfde dag (vanmorgen dus) is de sky assistant geladen met Nederlandse stemmen en verstuurd. Over snelheid niets te klagen dus. Op het forum zie ik dat hij veel suggesties van klanten oppikt en daarmee aan het programmeren gaat. Er komen dus regelmatig updates van de software en firmware uit.

Zodra ik de vario in huis heb volgt er meer info.

Als laatste nog een niet onbelangrijk detail, de prijs: 249 euro.

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Mooi, heel mooi! Nu is het eigenlijk (bang) afwachten tot de Chinoezen met een identieke copy op de markt komen voor 40% van de prijs. Jammer voor mijnheer Piotrek, handig voor de mensen die geen €249 kunnen of willen spenderen....

3. Pitlab

Pitlab

Lid geworden:
    7 jul 2008
    Thank you Raymond for big presentation :zon:

I understand you - it is large amount of money, but belive me - it is few years of work on developement without any payment. After it very costly (4-digit quote in EUR) certification, lot of translations etc.
    It is possible the Chinese could made it chaper, but will you have support from them?

If you want to save some money, let me save at least on delivery cost. I can offer discount depending order size:
    5% on ordering 2 devices,
    10% on ordering 3-5 devices,
    15% on ordering 6-9 devices,
    20% on ordering 10+ devices.

Piotrek.

Laatst bewerkt: 7 jul 2008
  4. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Dear Sir,It must be quite difficult for you to read in Dutch. I was just wondering how long it takes for "our Asian brothers" to have Sky Assistant delivered to them, have them dismantled and copied... I have been working in the automotiv engineering for a long time now but what I experience the last few years scares me. In the Western world, we have a tradition of engineering, development and testing for almost all our products. In Asia, one skips a few stages and just start producing and selling, knowing the original product was developed in a serious way and the testing was performed thoroughly. I just admire the courage you have for going through all the hassle to provide some of us with a, no doubt, good product.Kind regards,Jo

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    250 euro is niet echt veel voor zo'n compleet apparaat. Is dat met of zonder tek sensor en slangen / buizen?

6. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Deze prijs is zonder TEK toebehoren. Deze levert Piotrek volgens mij ook niet. Als je TEK wilt gebruiken zul je die spullen dus ergens anders vandaan moeten halen.

Voor deze prijs krijg je de vario (incl temperatuur sensor), USB aansluiting en software. Dus ook geen ontvangerradio.

Voor de mensen die niet weten wat een TEK aansluiting is een kleine toelichting.
    TEK staat voor totale energie compensatie. Een probleem van een simpele vario is dat hij beïnvloed wordt door snelheidswisselingen van het model. Als je de snelheid van je model wilt vergroten moet de neus omlaag en duik je dus wat naar beneden. Met andere woorden: het verhogen van de snelheid geeft tijdelijk een extra daalsnelheid aan je model. De vario geeft deze extra daling gewoon aan. Andersom geldt het ook: bij het optrekken van je model (om snelheid te verminderen) gaat je vliegtuig tijdelijk stijgen. Het lijkt nu of je thermiek hebt, maar de stijging is slechts veroorzaakt door het optrekken. Men noemt dit 'knuppelthermiek'.
    Het zou natuurlijk erg leuk zijn als het extra stijgen of dalen door optrekken of aanduiken weggefilterd kan worden. Dat kan dus met een TEK aansluiting.
    Voorbeeld van een TEK buis:

De vario voelt de druk via zo'n buis. In deze buis zitten aan de achterzijde van het vertikale deel gaatjes. De gevoelde druk is de statische druk, maar wordt tevens beïnvloed door de vliegsnelheid. Stel: je gaat nu aanduiken. Hierdoor gaat je vliegtuig even 'extra' dalen (drukverhoging). Echter door de snelheidsvergroting daalt de druk iets (dit komt door de plaatsing van de gaatjes, snelheid geeft onderdruk). Dit compenseert elkaar. Zo voelt de vario alleen de drukverandering die wordt veroorzaakt door het 'eigen dalen' van het zweefvliegtuig plus de vertikale beweging van de atmosfeer. Dat is precies de indicatie die je wilt hebben.

De sky assistant is zoals eerder genoemd in 2 versies te krijgen: één met 'verstopte' druksensor en één met een wat uitstekend sensorbuisje waar de slang van een TEK buis op kan worden aangesloten. Ik heb deze laatste besteld. Ik installeer nog geen TEK probe, ik wil het eerst zonder proberen. Maar zo heb ik wel de optie om later alsnog een probe aan te sluiten.

7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Mijn ervaring is dat een tek probe wel iets werkt maar niet heel veel. Ik had meer verwacht. De gaatjes achtering kan ik ook niet vinden......

8. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Dan zit er bij jou waarschijnlijk een horizontale sleuf in, principe is hetzelfde.

9. Pitlab

Pitlab

Lid geworden:
    7 jul 2008
    I am sorry if i wrong understand Your intention. Reading automatic translation is not easy. Sometimes one word, or form of using it changes meaning of whole sentence.
    The danger (for me) of copying is real. Despite of it i want to keep it as open platform (not fully open, but much wider then competitors) to allow user understand how it works.

At this moment i have not ready TEK sensor - we started developement of it. I delivered set of Al tubes and silicone hose to testers and they started works, testing how to do and calibrate the sensor.
    I have information form friends form Germany and England it works good with German variometers tubes. I know they sold the tubes, but the cost is too high. We want to develop own method making tube. I hope it will be cheaper. The matrials of tube cost only few Euro. For the redundant set of 4 pipes and 1m hose i pay 3,5 Euro. Rest of cost is knowlegde and distribution.
    My idea is to publish information how to do it yourself (materials can be bought in almost every model shop).

10. classicracer

classicracer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    If I were a rich man...................

11. Ton.nl

Ton.nl

Lid geworden:
    5 mei 2007
    Prijzenvergelijking

Ziet er erg interessant uit, die Sky Assistant! Leuk ook trouwens dat de producent zo open-minded is en snel zijn weg vind naar dit forum.

Wat ik me afvraag: 250 euro is niet niks, maar wat kosten andere vario's? Namen waar ik van heb gehoord zijn 'WSTech' 'Picolario' 'Multiplex Helios' (oid).
    Het lijkt me verder een kwaliteitsproduct met goede ondersteuning, en daar staat een eerlijke prijs tegenover.

Fotor, ik ben benieuwd wat je ervaringen gaan zijn! Heb jij al ervaring met andere merken vario's zodat je gemakkelijk kan vergelijken of niet?

Groeten!

12. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Skymelody is er ook nog, die heb ik. Die heeft nog geen spraak voor voltage terug koppeling edg. Dat kost nog aardig wat als optie moduul.

13. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Andere varios:
    WS Tech 239 euro
    Skymelody 175 euro
    Picolario 299 euro
    Over de Helios heb ik niet veel gevonden. Bovenstaande varios schijnen allemaal prima producten te zijn, voorkeuren zijn persoonlijk. Algemeen wordt wel de Picolario als beste gezien, maar die is dan ook het duurst. Geen van allen hebben standaard de uitgebreide logmogelijkheden en zoveel instelmogelijkheden als de sky assistant.

Mijn ervaring beperkt zich tot 10 minuten vliegen met een WS Tech en wat meeluisteren met een Picolario, dus een echt gedegen vergelijking kan ik helaas niet maken. Verder ben ik wel gewend aan het geluid van een acoustische vario omdat ik 15 jaar in grote zwevers heb gevlogen. De interpretatie van het geluid zal ik dus weinig moeite mee hebben.

14. Ton.nl

Ton.nl

Lid geworden:
    5 mei 2007
    Kijk, dat zet hem een beetje in perspectief! Qua prijs dus een beetje in het midden van de anderen.

15. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Maar wil je alle opties bij de anderen dan betaal je nog wat meer ;)

16. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    De sky assistant is inmiddels in huis.

Inhoud van de doos:
    • de variometer
    • een USB kabel
    • een uitgeprinte versie van de NL handleiding
    • een PQI 2GB USB stick met de laatste software, firmware, handleidingen, helf files etc

Als je de vario op de computer aansluit staat hij meteen aan. Initialisatie duurt een seconde of 30. De sky assistant kan communiceren op de PMR of LPD band, standaard ingesteld kanaal is LPD6.

De instelmogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Een kleine lijst
    • Gevoeligheid, oftewel: bij welk stijgen/dalen wordt de maximum toon bereikt. Kleine waarde instellen op magere dagen, groter bereik bij kastelenweer.
    • Ongevoeligheidszone, je kan een bereik rond de 0 instellen waarin de vario geen signaal geeft.
    • Toonverschil tussen stijgen en dalen
    • Finetunen van wat geluidsparameters naar eigen voorkeur (alle bovenstaande punten zijn real-time te horen via de vario/portofoon).
    • Geluidsvolume variotoon en gesproken waarden
    • Welke waarden moeten worden gelogd (hoogte, stijgsnelheid, temperatuur, batterij voltage, drukverschil (??), interne temp, druk sensor voltage, PPM) en hoe vaak (0,05 - 1 sec)
    • Hoe vaak moeten hoogte, temp en voltage worden opgezegd (bij bepaalde drempelwaarden en/of periodiek (uiteraard instelbaar))
    • Waarden kunnen evt ook worden opgelepeld na het omzetten van een switch (uitlezing op het ontvangstkanaal). Er zijn 2 'zegjes' mogelijk, bij +100 of -100 op het ontvangstkanaal. Variotoon kan hierbij wel of niet doorlopen.
    • Voor voltage, temperatuur, hoogte en PPM storingen kunnen waarschuwingen worden gegeven bij vooraf ingestelde waarden
    Een aardig uitgebreide lijst.
    Eerste indruk van het geluid: variotoon is goed uit te houden en duidelijk, tijdens vliegen zal moeten blijken hoe duidelijk eea overkomt. De stem is een vrouwelijke ingesproken stem. De duidelijkheid had nog iets beter gekund, maar ze is hier binnen goed te verstaan. Hoe het buiten met wind om je hoofd is zullen we moeten afwachten.

Van Piotrek kreeg ik een mail dat er een bug in de firmware zat zoals die in mijn vario geladen was. De nieuwste firmware kon al worden gedownload, dus meteen maar een firmware update gedaan. Dit was ongeveer een minuut werk en ging probleemloos.

Er zitten een aantal voorbeeldlogs bij de software. Alle waarden zijn in de loggrafiek aan en uit te zetten. Erg leuk om zo achteraf je vluchten te kunnen analyseren. Ik zal eens kijken of ik een screenshot programmaatje kan installeren om wat dingen te laten zien.

Nu wachten tot ik tijd heb om te gaan vliegen (even paar dagen druk met werk) en natuurlijk tot het een beetje thermisch is!

17. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Als het echt thermisch is lijkt me de vario minder nodig..............:) :)

Verder ziet het ding er echt prima uit en het is top dat je heleboel zaken zelf kunt instellen/inregelen. Ga je de Sky Assistant overigens gebruiken met of zonder de TEK optie ?

Arno

18. Pitlab

Pitlab

Lid geworden:
    7 jul 2008
    Yes it is logged air pressure. Exactly it is difference of pressure (result of substraction) between current pressure (p1) and from start point (p0) like in equation used to calculate altitude:

Difference because example pressure like: 1001hPa presented as multiple of 0,1Pa is digit bigger then 16-bits (all values are internally stored as 16-bits variables). The difference allow keep the value in 16-bit size variable, because modellers ussually not fly so high (higher then few thousand meters).
    Generally pressure and pressure sensor voltage are parameters not important to user. It's meaning is mainly for testing purposes.

Once more logging PPM. There are stored 2 8-bit values of PPM signal:
    - percentage value of channel (-127%..+127%)
    - time in [ms] between next servo impulses (allow to detect glitches in signal)

Laatst bewerkt: 9 jul 2008
  19. Meylink

Meylink

Lid geworden:
    15 sep 2003
    Probeer SNAGIT eens, zeer makkelijk.

Ik ben blij met mijn WS-tech, maar als ik dit allemaal lees denk ik dat ik net te snel was met kopen...

Gr Dennis

20. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    @Arno: Ik ga hem eerst zonder TEK vliegen, kijken hoe dat bevalt. Als ik teveel last blijk te hebben van knuppelthermiek kan ik altijd nog een TEK buis installeren.

Ik heb wat screenshots kunnen maken.

Instellingen van het geluid

Instellingen logger

Wat wil ik wanneer horen?

Wat wil je horen bij het schakelen van het ontvangerkanaal?

Wanneer moet ik worden gewaarschuwd?

En tenslotte één van de voorbeeld logfiles op het scherm.
    blauw = temperatuur
    groen = hoogte
    rood/lichtblauw = stijg/daalsnelheid
    geel=voltage
    Met de gele stippellijnen kun je een gebied selecteren waar je dan wat gemiddelde waarden over te zien krijgt (helemaal onderaan).

Ik vind het er allemaal erg verzorgd uitzien.

Als laatste staat hier nog een voorbeeld van het geluid dat ik van de vario heb opgenomen.

Deel Deze Pagina