Speed 400 aero bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door timhansen, 28 jul 2011.

1. timhansen

timhansen

Lid geworden:
    29 apr 2009
    Hallo iedereen,

Wij, mijn broerdje en ik gaan voor het eerste beginnen met het maken van een vliegtuigje. We hebben helemaal geen verstand van vliegen maar gelukkig hebben we een modelbouw vliegveldje pal achter ons huis en kunnen we die misschien om hulp vragen met vliegen. Eerst maar bouwen....

Zo komt ie er uit te zien als we het af hebben hopelijk:p:

We hebben dit ontwerp gekozen toen ik aan het surfen was in dit stuk van het forum. Meestal zit ik namelijk bij de speedbootjes te kijken maar vliegen leek me altijd al leuk om te doen. Met volle bewondering heb ik de twee draadjes gelezen op dit forum over dit vliegtuigje. Het gaat over deze en deze. Verder op het internet kan je niet veel over het vliegtuigje vinden alleen deze site waar de tekeningen vandaan komen en deze erg mooie site waar je veel foto's kan zien om te kijken hoe het vliegtuigje in elkaar zit.

We gaan twee van deze vliegtuigjes maken, een ieder. Alle electronica, hout enz. hebben we al gekocht. Het meeste wisten we al ongeveer omdat we die draadjes doorgelezen hadden. Het volgende gaat erin:

Motor TowerPro Brushless Outrunner 2409-12T
    ESC TURNIGY Plush 30amp Speed Controller
    Batterij ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 25C
    servo klein HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo
    servo groot HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
    Prop APC style propeller 8x4-E
    En verder nog krimpfolie, hinges, horns, clevis en nylon boutjes.

As hout hebben we het volgende gekocht (dit is voor twee vliegtuigjes):
    Balsa:
    1.5 mm 4x
    3 mm 6x
    5 mm 4x
    En verder een plaat van 3.6 mm triplex bij de gamma voor de firewall en 4x 5x2mm vuren latjes. Ook hebben we meteen een balsa snijder gekocht omdat dit ook erg werd aangeraden in de draadjes. Ik heb het een paar keer geprobeert en het werkt echt geweldig. De lijm die wij gaan gebruiken voor het lijmen is uhu hart.

We zijn nog niet echt ver maar hebben alvast een beginnetje gemaakt. Hier zijn alvast wat foto's:

De tekeningen die zijn afgeplakt met plakfolie zodat de lijm er niet aanvast plakt.

Alles netjes neergezet om te beginnen:

Nu kwamen we erachter dat de naalden niet echt lekker in triplex willen blijven vastzitten dus maar naar de hornbach om twee pu platen te halen en nu gaat het prima. Ook heeft mijn broerdje nu de tekeningen ook neergelecht. Het gaat gelukkig net met zijn tweeën op een iets te kleine tafel. :D

Verder zijn we nog niet maar meer updates gaan zeker volgen met vele foto's. Ook zal ik een foto album op dit forum starten en hier kan je de rest van de foto's bekijken. Gelukkig hebben we vakantie en kunnen we er elke dag wel wat aan doen zodat we snel kunnen vliegen.:D

Reacties en positieve/negative kritiek zijn zeker welkom:cool:
    Gr.

Tim en Coen

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  2. joren95

joren95

Lid geworden:
    13 aug 2009
    Mooi project.
    Ik ga dit zeker volgen.

3. j^ns

j^ns

Lid geworden:
    25 nov 2010
    veel succes
    ik volg ook

4. wingman

wingman

Lid geworden:
    21 jul 2005
    leuk modelletje!

ik hoop dat jullie veel plezier beleven aan de bouw en het vliegen ervan, maar weet dat dit geen standaard beginners kistjes zijn.
    het zijn kleine en lichte vliegtuigjes, wat ze erg windgevoelig en niet erg eigenstabiel maakt.
    en niet dénken naar die club te gaan, maar dóén. stel dat jullie je zender gaan instellen en op dat moment komt er 'toevallig' één van hun vliegtuigen naar beneden. dat is voor die piloot toch jammer, maar hij kan ook de oorzaak niet boven water krijgen.
    gewoon daar lid worden, dan heb je een vast veld, geen gezeur over het al dan niet wildvliegen en je hebt een erg gezellige middag/avond als je gaat vliegen. je leert dan ook hun regels kennen, zodat jullie thuis niet zomaar een signaal van hun storen..

maar toch: succes met de bouw en het vliegen (bij de club :D)!!!

5. timhansen

timhansen

Lid geworden:
    29 apr 2009
    Bedankt voor de intresse allemaal

@wingman
    We gaan zeker naar het vliegveldje maar pas als we het vliegtuigje helemaal of bijna af hebben. Verder hoop ik niet dat ik iemand stoor als ik mijn zender aanzet. We hebben 2.4 ghz zenders gekocht en het is ongeveer 1 km van ons vandaan achter ons. Dat stoort toch geen andere zenders of wel :confused: Want ik heb al verschillende keren die zender aan gehad voor mijn speedbootje te testen en ook het motortje voor het vliegtuigje.

@Iedereen
    Vanmiddag de zijkanten klaar gemaakt en de opstaande staarten ( weet totaal niet hoe het heet). We gaan morgen de zijkanten aan elkaar zetten zodat er een romp onstaat. Hier nog foto's:

Die van mijn broerdje is nog net niet af maar dat halen we morgen wel weer in

Gr.

Coen en Tim

Laatst bewerkt: 30 jul 2011
  6. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. wingman

wingman

Lid geworden:
    21 jul 2005
    jullie zender heeft veel meer dan 1km bereik, maar inderdaad; met een 2,4GHz zender hoef je niet bang te zijn om iemand anders te storen. dit is door de codering, die op deze frequentie gebruikt wordt, zo goed als onmogelijk.

8. Jan-Willem R

Jan-Willem R

Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Leuk dat jullie dit ontwerp oppakken en weer opnieuw gaan bouwen! Zoals jullie gemerkt hebben zijn er op het forum al diverse mensen die jullie zijn voorgegaan, mijn bouwverslag hebben jullie ook al gevonden merk ik.

Ik vlieg er nu al enkele seizoenen met zeer veel plezier mee. Zoals Wingman ook al terecht opmerkt is dit zeker geen kistje om mee te leren vliegen en heb je een vlakke grasmat nodig om te landen en rustig weer om lekker te vliegen.

Ik lees dat jullie nog geen vliegervaring hebben. Ik kan me zo voorstellen dat jullie de Speed400 natuurlijk lekker willen bouwen, maar zou wel overwegen (bij een club) te leren vliegen met een echte starters kist. Het zou zonde zijn als de mooie Speed400 aan stukken gaat. Als jullie eenmaal kunnen vliegen, dan kun je overstappen op de Speed400.

Idee?

Nog een kleine tip: de originele tekening maakt geen gebruik van een borstelloze buitenloper als motor zoals jullie die nu gebruiken. Daardoor is de afstand tussen de voorkant van de vleugel tot aan de prop voor mooi te kort, waardoor het toch al wendbare vliegtuigje zeeeeeeer wendbaar gaat worden. Te wendbaar dus. Ik heb dat provisorisch opgelost door met een paar draadeindjes de afstand wat te verlengen. niet mooi, maar werkt wel!

Succes met de bouw en het nieuwe avontuur "vliegen"!

Jan-Willem

9. timhansen

timhansen

Lid geworden:
    29 apr 2009
    @Jan-Willem R
    Jammer dat het geen beginners vliegtuigje is, ik dacht namelijk van wel. Maar oke, het zal zeker zonde zijn als we de eerste vlucht gaan maken en ze gaan meteen stuk. Dus ik heb even gekeken naar beginners vliegtuiges en kwam deze tegen:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8359__AXN_Floater-Jet_w_Servo%2C_Motor%2C_ESC_EPO_PNF.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16544__Hobbyking_Bixler_EPO_1400mm_ARF_.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12607__J3_Blue_Airplane_Model_w_Brusshless_system_Plug_n_Fly.html

Vooral die laatste vind ik erg leuk. Alleen zijn dit de vliegtuigjes waar wij als beginners naar moeten kijken of niet? Deze vliegtuigjes zijn bijna allemaal Plug en Fly maar kan ik ook gewoon een leeg vliegtuigje kopen en de setup erin doen die we al gekocht hebben voor de speed 400? Ik zoek eigenlijk een vliegtuigje rond de 75 euro totaal zodat als we het vliegen onder de knie hebben meteen kunnen vliegen met de speed 400:p

Ja die tip had ik al gezien op je mooie site. Ik zal hem zeker meenemen met het bouwen. Mischien kunnen we nadat we de draadeinden goed hebben ingesteld er een ombouw omheen kunnen bouwen zodat het er weer wat mooier uitziet.

@wingman
    Gelukkig, ik was al bang dat als ik de zender thuis straks per ongeluk aanzette terwijl ze daar aan het vliegen waren, dat er oppeens vliegtuigjes naar beneden kwamen.

@serge pot
    Ja die hebben we zeker gezien. Erg mooi vliegtuigje en ook zo mooi netjes gemaakt. Ik hoop dat onze er ook zo mooii uit gaan zien.:p

@iedereen

We zijn al weer wat verder gekomen:D
    De zijkant en zijn gelijmt en aan elkaar gemonteerd met ertussen de firewall en de twee plaatjes waar de batterij en de sero's op komen. Die twee plaatjes zijn nog niet gelijmt omdat er nog wat gaten enzo in moeten dus dat doen we later. Het einde van de zijkanten zijn ook aan elkaar gelijmt en we hebben het hoogteroer gemaakt.

Morgen gaan we verder met de vleugel.

Gr.

Tim en Coen

10. Jan-Willem R

Jan-Willem R

Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Hallo Tim en Coen,

Misschien is het beter om eerst eens kennis te maken op de vliegclub waar jullie over spraken. De mensen daar kunnen je waarschijnlijk goed adviseren over het benodigde vliegtuig. Anders kopen jullie straks iets waar je acheraf gezien niet goed mee uit de voeten kunt.

De bouw ziet er tot op heden goed uit!

Jan-Willem

11. timhansen

timhansen

Lid geworden:
    29 apr 2009
    Het is al weer een tijdje geleden dat ik een update hier poste, maar nu heb ik weer een beetje tijd om met het vliegtuigje verder te gaan. Gisteren heb ik er het een en ander aan gedaan zoals een cockpit en het motortje hangt er al aan. Aan de vleugel ben ik nog niet begonnen omdat ik daar nog niet genoeg balsa voor heb van 1.5 mm, dat moet ik nog even kopen. Hier de foto's zoals het er nu uitziet:

Verder zijn we laatst naar het vliegveldje gegaan. Ze hadden daar een bijeenkomst met heel veel vliegtuigjes. Was echt geweldig, ik heb daar een beetje rondgevraagd en het was het beste om eerst een hard piepschuime vliegtuigje te kopen. Ik zag er ook verschillende staan daar. Na wat gezoek op internet denk ik dat het deze word:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Cessna 182 Deluxe Version (ARF) (DE Warehouse)
    Dit omdat het een niet zo heel duur vliegtuigje is en wel alles heeft net zoals een normaal vliegtuigje, ook flaps. En het grote voordeel van dit vliegtuigje is voor mij dat de setup van de aero 400 hier ook in past dus ik hoef niet een andere setup te kopen.

Verder ga ik nog het kapje maken voor de cockpit, dit doe ik gewoon met roofmate piepschuim. Ook kunnen de servo's er al in voor het hoogte roer en het richtings roer. Wat zou ik trouwens het beste kunnen doen? eerst de die vleugeltjes waar het hoogteroer en het richtingroer aan zit eerst aan het vliegtuig plakken zodat ik daarna kan bespannen of eerst die vleugeltjes bespannen en daarna ze aan het vliegtuig plakken?

Gr.

Tim

12. evbragt

evbragt

Lid geworden:
    6 jan 2009
    Leuk, abo'tje genomen.

Ik zou eerst bespannen, daarna de scharnieren en roerhoorntjes plaatsen en daarna de delen samenvoegen.

Als je toch 2 kapjes moet maken kijk dan eens op deze site onder "cockpit maken":
    Untitled Document

13. timhansen

timhansen

Lid geworden:
    29 apr 2009
    @evbragt,
    dankje voor het antwoord. Ik was die kapjes al weer vergete dat je die van plastic flessen kan maken. Dit ga ik zeker doen en is zoals je zegt ook gemakkelijk om er twee van te maken.

@iedereen

Ik ben weer effe bezig geweest met het vliegtuigje en ben maar is begonnen met het bespannen. Voor de eerste keer viel het me niet echt tegen. Het had in iedergeval slechter gekunt:rolleyes: ik ben begonnen met het staartvlak waar het hoogteroer aanvast komt. Het bespannen doe ik met een goedkope strijkijzer, hier het resultaat:

Er zit dus twee deukjes in de folie verder is ie helemaal strak. Verder is ie over de lengte een beetje getordeerd. Is dit erg en wat kan ik er aan doen?

Gr.

Tim

14. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Temperatuur moet lager. Niet gaan vliegen met een getordeerd staartvlak.
    Maak een nieuwe is toch zo klaar ?

15. timhansen

timhansen

Lid geworden:
    29 apr 2009
    Oke, dan doe ik dat morgen wel overnieuw een nieuwe maken duurt nog geen half uur. Dan zal ik de temperatuur wel wat lager doen en hem wat langer op de folie laten rusten.

16. wingman

wingman

Lid geworden:
    21 jul 2005
    je kunt ook je staartvlak tussen je knieën klemmen, met één hand rechtbuigen en met de andere hand de (opnieuw) gekreukelde folie strakstrijken
    als het goed is, zal je stabilo nu rechtblijven

17. timhansen

timhansen

Lid geworden:
    29 apr 2009
    Is het nou als je de folie nog een keer bewerkt dat het dan weer gaat krimpen en plakken? Of is het net als krimpkous dat als je het eenmaal verwarmt en gekrimt hebt dat het zo blijft en er niks meer aan kan doen als je het weer warm maakt?

18. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    In de meeste gevallen zal de folie verder doorkrimpen. Verder beaam ik de raad die wingman geeft. Ik heb zo al menig lichtgewicht klein kistje al netjes recht gekregen. Zeker met dun balsa nog zo perfect gebouwd gebeurd dit. De tordering die ik zie op de foto is met de truc van Wingman zeker weer netjes te krijgen. Mijn ervaring is wel iets verder terug torderen dan nodig.

En plakken dat blijft het doen als je het weer warm maakt.

Tot slot; zorg dat je zo min mogelijk hoeft te krimpen bij het aanbrengen van de folie, dan hou je speel ruimte om dit soort foutjes te herstellen. Er zit helaas wel een einde aan het krimpend vermogen van de folie.

Succes, wel een leuk kistje verder.

Laatst bewerkt: 13 sep 2011
  19. timhansen

timhansen

Lid geworden:
    29 apr 2009
    Hoi,

Het is niet echt gelukt :(. Ik denk dat het door de strijkbout komt omdat die maar twee standen heeft. Bij de eerste stand gaat het folie plakken, maar op de tweede stand gaat het folie veelste snel krimpen. Er zit dus geen stand tussen waarbij het folie rustig krimpt.
    Nu ben ik van plan om zo'n folie ijzer te kopen. Deze, zodat het wat makkelijker gaat. Het duurt alleen nogal lang voordat ie op voorraad is en verzonden is. Ook kan ik nog niet beginnen met de vleugels omdat ik de 1.5 mm balsa planken nog niet gekocht heb. Deze koop ik in groningen maar ja ik kom daar alleen twee keer per week s'avonds om te judoen en dan is die modelbouw winkel alweer dicht. Weten jullie misschien een winkel waar ze balsa hout verkopen in de buurt van Emmen??

Gr.

Tim

20. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Koop een folieboutje bij hobby-inn, betaal je minder, want daar hbe je je verzendkosten niet. en je hebt het meteen..

Deel Deze Pagina