Speed 900bb met 75mm schroef

Hallo,

Ik heb voor mijn project twee speed 900bb's gekocht die twee 75mm schroeven aan moeten drijven. De overbrenging gaat gebeuren door middel van getande riemen en tandriemschijven van Conrad.

Nu is mijn vraag, heb ik een vertraging nodig om de Ah nog een beetje binnen de perken te houden. Ik zat te denken aan een 1 1/2:1 vertraging. Zodat de schroeven nog maar 4875rpm maken. Aangezien de maximale schroefdiameter voor de Speed 900bb’s op 70mm ligt. En de schroeven volgens Raboesch maximaal 4700rpm mogen hebben.

Wat is jullie advies?

Groeten,
Bart

Laatst bewerkt:
Teveel

Als je verhouding 2;1 dan zal je motor 9400 toeren moeten maken
En dan vind ik 4700 toeren schroef toch absoluut te veel hoor
En dat zal in ampere dus niet veel uitmaken want de motor moet dan toch die kracht doen he
mvg
Frederik:D
Ps
De praktijk moet het bewijzen hoor :rolleyes: :rolleyes:

hoi bart,

zow al je motoren opgehaald. ik ga van de week ook mijn motoren ophalen maar ff vraagje je zei laatst dat er 83mm onder kwam en hier schrijf je 75mm wat is het nu:confused: maar bouw je de romp hout en dan met mal en polyester romp of met matje versterken? moet nog foto maken maar zal dan wel doorsturen was vrijdagavond niet thuis.

tim

@Tim,

Ik weet eigenlijk niet waarom ik eerst op die 83mm kwam, ik denk dat ik het verkeerd gemeten had van de tekening van de Smit New York. Eerst had ik alleen de grijze tekening van de NVM, maar nu heb ik gelukkig ook en heldere van de Smit New York 1:50, en ik heb natuurlijk ook nog de tekening van de Solo 1:50. Ik heb het later nog een keer gemeten. Toen kwam ik op 74mm. Maar daarvoor heb ik een 75mm schroef nodig. Die ik af ga toppen. Daarom houd ik die eigenschappen aan. Ik zal het dinsdag nog wel ff nameten met de tekening van de Smit New York en de Solo er bij. Maar ik denk dat ik gewoon de buitenmaat van de straalbuis heb genomen ipv de binnenmaat.

Dit is geen bouwverslag. Dus ga ik hier verder :ontopic: blijven.

Groeten,
Bart

hoi bart,

okee maar je moet wel goede assen hebben en veel spanning hebben staan op de riemen anders heb je niks aan de aandrijving.

tim

@Tim,

Ik heb mezelf al aardig verdiept in de techniek. Het enige dat ik wil weten is wat voor vertraging ik moet nemen. Of geen vertraging.
Dat ik kogellagers in de assen moet gebruiken weet ik al. Die assen maak ik ook gewoon zelf. En op een tandriem hoeft niet gek veel spanning te staan. Dat is een riemaandrijving waar jij het nu over hebt.

Bart

Ik zou ze rechtstreeks laten draaien.
Die torque's 900,daar heb ik zeer goede ervaringen mee!
Prima motoren,en die 75 mm draaien ze perfekt rond hoor.

Grtz...

Marc

Hoi Marc,

Bedankt voor uw reactie, kan u misschien ook nog een idee geven wat de amperes ongeveer zullen zijn, met deze grote schroeven?

Bart

jawoor haal jij maar 75mm schroeven om af te toppen naar 74 beetje nutteloos..
alsj e ga aftoppen ken je beter 85mm of misschien wel meer halen..

Het gaat hier om de vertraging, niet om het aftoppen van de schroeven. 85mm vind ik wel heel zonde, dan moet je er 1.1cm afhalen. Beetje veel niet? Denk dat ik 80mm daarvoor pak.

Bart

Hoi bart,

je kan wel gaan aftoppen maar je moet weten bij welke lengte van je blad en je breedtje d8 ik je maximaal efficienty hebt zodat je de goede schroef koopt en niet te groot of te klein zodat je mooi aftopt ik denk dat 85 mm wel mooi zat is.

tim

85mm hebben ze niet bij raboesch. En om dan 90mm te nemen vind ik niet handig. Dan kan ik er 1.6cm afhalen. Dat vind ik een beetje zonde. Ik denk ook dat de efficiëntie er niet beter van wordt. Of moet ik toch 90mm nemen? Scheelt dat zo veel?

Bart

Laatst bewerkt:
Hoi;

Het is te zien hoe snel of bruut ermee gevaren word,maar je zal toch wel rond de 7-8 amp(volle snelheid) uitkomen hoor.
Bij normaal varen rond de 5-6 amp denk ik?
Je kan wel ruw ermee omgaan tot ze erg heet worden hoor,er gebeurt echt niets mis mee.

Je kan natuurlijk ook op meer volt(bv24 v)varen,dan veranderd er zeer veel hoor,je moet enkel een gepaste regelaar in je boot plaatsen dan.
Dat ben ik van plan moest mijn power 1000 na de testvaarten niet voldoen.

Je schroeven zou ik ook 90 mm nemen om mooi af te toppen.Dan zullen ze mooi van model passen in de tunnel.85 mm zou ook kunnen lukken,maar denk beter de 90 mm.
Je moet proberen zo nauw mogelijk in de tunnel te passen,1 mm speling is ruim voldoende.

Grtz...

Marc

Marc,

Bedankt voor uw tips. Ik ga dan binnenkort maar twee 90mm vierbladsschroeven bestellen. Dan laat ik ze gelijk door de gene die ook mijn straalbuizen gaat draaien op maat maken. Daar heb ik zelf nog te weinig ervaring voor.

24V kan eventueel later nog. Maar ik blijf liever op de 12V. Aangezien boegschroef, sleeplier e.d. ook op 12V gaan werken. Ook is het zo dat hoe hoger het Voltage wordt hoe lager het amperage. Ik weet niet hoeveel het schip ongeveer zal gaan wegen. Maar denk zo rond de 25kg. Dus kan ik niet al te veel accu’s kwijt. Ik denk dat het een 17Ah 12V accu wordt. Liever natuurlijk een nog grotere van 24Ah, maar dat zal ik moeten uitzoeken als mijn romp in de epoxy staat, assen, roeren en boegschroef er in zitten, en kan drijven.

Groeten,
Bart

Laatst bewerkt:
Hoi Bart.

Inderdaad eerst zo proberen.
Dit doe ik ook zelf,veranderen kan later nog.
Je zal wel plaats voor batterijen genoeg hebben met 24 kg.
Mijn opduwerke is ook zo zwaar ongeveer met een power 1000 erin en een bat 17 amp 12 v.
Er zit wel nog tussen de 6 en 9 kg zinloos ballast in.

Ik volg het verder.

Grtz...

Marc

Dag,

voor afgetopte 90mm schroeven, teruggebracht naar 74, is er geen vertraging nodig op een BB900 Torque.

ik heb een boot met een 720 Torque op een schroef van 70, motor komt niet warm en verbruikt minder dan 2 Amperes op kruisnelheid.

de groetjes,

Laurent

Bedankt voor de tips. Ik zal dan eerst voor 1:1 gaan. En eventueel kan ik er later nog 1 1/2:1 op zetten als het toch niet goed gaat. Ik denk wel dat de extra toeren tijdens het slepen wel extra kracht zullen geven. Maar als ik niet sleep zet ik hem op dual-rate, zodat hij dan niet al te veel stroom gaat verbruiken. En het vaarbeeld nog een beetje realistisch is.

Groeten,
Bart

Back