Spitfire van eurolight review

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Frank Hartog, 15 mrt 2008.

  1. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Op verzoek van Ton en voor éénieder die geïnteresseerd is
    stel ik de Spitfire van Eurolight aan jullie voor in een kort draadje.
    In eerste instantie heb ik hier geen draadje van gemaakt omdat het in feite puur assembleren is met weinig eigen schaal inbreng.

    [​IMG]

    Van het monteren heb ik geen foto's da's ook niet zo'n heisa = simpel(vleugelhelften tegen elkaar, besturing en motor en landingsgestel in bouwen: klaar!);-)

    Dingen die anders gedaan zijn als in de manual genoemd en bepaalde gebruikte materialen kunnen mogelijk ook voor andere kisten interessant zijn.
    Die zal ik zoveel mogelijk noemen, en natuurlijk wat over de (propellorvretende) vliegeigenschappen.

    De kit bestaat uit een glasvezel romp en hout bouw vleugel, bespannen met Oratex (!!) compleet gespoten (ook de cockpitkap) maar niet geweathered.

    De persluchttank is op de vleugel gemonteerd samen met het ventiel: zo heb je dus geen luchtkoppeling nodig.
    [​IMG]

    Het meegeleverde landingsgestel is type spring-air en leek in eerste instantie
    stevig en spelingsvrij, maar na vier vluchten zit er toch wel behoorlijk speling op, bovendien waren de wielpoten na een harde landing flink verbogen;
    dat op zich is niet raar maar ik kon ze met de hand (6mm verenstaal:!::!:) makkelijk terug buigen, géén verenstaal dus.
    [​IMG]

    De olie koelers zijn voorzien van een soort rooster, van 0.4 triplex strips, zodat het niet van die holle bakken zijn waar je tijdens een low-pass doorheen kan kijken,
    [​IMG]

    Omdat de servo's van de flaps eronder verstopt zitten zijn ze demontabel gemaakt, tevens kon ik er mooi de vulnippel voor de perslucht kwijt:
    [​IMG]

    In principe gebruik ik dubbele accu's voor de besturing en in dit geval een derde pack voor de ontsteking van de MVVS 26, voor richting en hoogte
    3152jes van Futaba;
    [​IMG]

    Als proef is voor de pull-pull besturing van het richtingsroer Kevlar gebruikt;
    [​IMG]

    Zodat ik nu de antenne (links op de foto ) in de romp kon leggen, zonder staal kabels in de buurt;
    [​IMG]

    De standaard roerhoorntjes zijn allemaal vervangen door exemplaren van Novotex: anders was bij alle roeren aan de bovenkant dat plaatje met twee boutjes erdoor zichtbaar geweest.
    [​IMG][​IMG]

    De MVVS 26 is een prettige motor, start makkelijk en zeker.
    De koel opening is in de praktijk prima zo;
    [​IMG]

    De lucht gaat er bij de uitlaat weer uit door de beide sleuven, werkt prima
    nog geen teken van een te hete motor,
    De uitlaat is custom made door Just Engines
    [​IMG]

    Wat betreft het weatheren gewerkt met poltlood, pastelkrijt en aluminium kleurige verf en natuurlijk goed de kunst afgekeken bij Ton :D

    [​IMG]
    [​IMG]

    Verbazend wat je met een simpel potlood kan doen!
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    De flaps óók met potlood geaccentueerd:
    [​IMG]

    de uitlaat 'roestig' gemaakt;
    [​IMG]

    De spanten achter de cockpit wél zelf gemaakt, heb je toch het gevoel dat je iets vanjezelf erin hebt zitten..........
    [​IMG]

    Een piloot van Blue box toys maakt de kist tenslotte compleet:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vliegen deed het ding prima al heeft 'ie wel de neiging om voor over te slaan (zelfs op een verharde baan!!), als remedie het landingsgestel 15mm naar voren gekanteld, en dan starten met flink up, dan is hij goed te manouvreren.
    Met de voorgeschreven uitslagen en balanspunt is alles pecies goed; landingen met de flaps (zéér efectief!) zijn erg makkelijk en precies te doseren!
    Eurolight heeft de spit niet meer in het programma maar YT international nog wel,
    als jullie nog wat weten willen dan lees ik het wel,

    groet,

    Frank
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2008
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Frank,

    Mooie kist, als je er niet bij had verteld dat je 'm niet zelf hebt gebouwd ... zo zie je dat je met een beetje extra werk (weatheren) er toch weer iets moois van maakt :D. Ik vind het een prachtkist hoor !

    of we nog meer willen ... nou je het zegt, een filmpje van een vliegende misschien :rolleyes:.

    Grtz,
    Menno
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi Frank,

    Schande hoor om ook niet van deze kist een verslag te maken, hoe weinig ook je hebt hier en daar best wel wat aanpassingen gemaakt die info kunnen bevatten voor ons.

    Dus volgende keer gewoon een verslag maken :yes:

    Anders is het ineens zo een schrik voor ons allen als er ineens een kist klaar staat waarvan we niet kunnen hebben voor genieten ;-)


    Maar een mooie kist en met een fijne motor voorin :D
    Jammer van het vaak op zijn neus staan, als je er op beton al last van heb dan is het op het gras helemaal goed uitkijken.


    Veel plezier ermee en we hopen toch op meer vliegfoto`s en films :)
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Bij landen ontkom je er niet aan, maar bij opstijgen zet ik tegenwoordig een voet op het stabilo van m'n derwisj en dan in 1 keer vol pot. Fraai is anders maar dan komt ie wel goed van ons pokdalige veld af, zonder dat ie mollengangen gaat bijprikken..

    Mooie toestellen hoor.. en tsja.. ARF is toch wel erg verleidelijk zo, zeker als het ook met goede folie bespannen is..
     
  5. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Nog ff over het balanceren van propellors,
    er zijn hiervoor een aantal interessante dingen op de markt maar
    laat ik de methode zien die ik zelf altijd gebruik,

    Met dit eenvoudige apparaatje,
    [​IMG]

    Netjes vlak opleggen zodat hij vrij kan draaien,
    [​IMG]

    doorgaans zal één van de bladen het zwaarst zijn;
    [​IMG]

    De achterkant van het lichtste blad licht schuren: opruwen zodat de lak goed houd!
    [​IMG]

    En dan blanke lak erop, een matte polyurethaan lak, die bestemd is voor parket vloeren voldoet hier prima,
    trouwens de hele spitfire is hiermee afgelakt zodat de weathering gefixeerd is en er een egale glans onstaat.

    zoveel lak toevoegen dat de prop horizonthaal blijft staan, en over de lengte 180gr. gedraaid ook,
    [​IMG][​IMG]

    Vaak moet een gat opgeboord worden, om een recht gat te boren is mijns insziens een boorkolom de enige mogelijkheid om dit goed te doen;
    [​IMG]

    Voor het boren gebruik ik een metaalboor; door de punt centreert hij zichzelf;
    En metaal boor heeft niet de neiging om te 'happen' in hout en het is mijn ervaring dat je de prop makkelijk
    (stevig) met de hand vast kan houden, het is natuurlijk nog beter om hem goed vast te klemmen.
    [​IMG]

    Mooi gecentreerd;
    [​IMG]

    Het is mogelijk dat de prop dan nog iets te strak over de as schuift;
    [​IMG]

    Schuurpapier om een pijp, en de prop rondraaien maakt het gat eenvoudig iets groter;
    [​IMG]

    De props nog ff checken of ze nog steeds in balans zijn;
    [​IMG]

    En tenslotte monteren; let op écht goed aandraaien; dat het profiel van de backplate goed in het hout drukt!
    Op het veld nog een keer checken, het hout heeft zich 'gezet' en je kan de moer dan nog verder aandraaien!
    [​IMG]

    groet,

    Frank
     
  6. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Frank.
    Nu weet ik waarom, ik de Spit niet mer kon vinden op de site van Eurolight.

    Over props op maat boren, ik ben eens naar de professionele gereedschapwinkel gegaan en heb een setje ruimers gekocht, dat werkt vele malen beter als een boor.
     
  7. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Prachtig!!!!!!!!!
     
  8. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Laat zien!
    fotootje?,
    kan je ook ruimen van bijv. een gat van 6mm naar 10mm?

    ben nieuwsgierig,

    Frank
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Frank,

    Zie je wel dat er altijd wel iets meer over te vertellen valt dan je denkt, ben geen ARF liefhebber maar de serie van YT ziet er goed uit en misschien NNNNEEEEEEEEEE ik doe het niet. :D

    Dank voor de mooie foto's ziet er allemaal netjes uit hoor de inbouw van de apparatuur, kunnen andere nog van leren en is altijd goed om ideen op te doen.

    Dat hele retract gebeuren op de vleugel is ook wel slim want een lek door het telkens loshalen is ook lastig en zo heb je daar geen last van.
    Het zijn die kleine slimme dingen die een model betrouwbaar maken en het voorkomt ook onnodige schade.

    Leuk te horen dat je nog iets hebt gehad aan het wheatering tutorial, hoewel ik denk dat jij dat allang weet hoe dit te moeten doen en aanpakken:thumbsup:.
    Ziet er fraai uit en het valt best mee he de tijd die erin gaat zitten.

    Ben je niet bang dat de Tex op de vleugel na een bepaalde tijd gaat bobbelen, vind dat altijd lastig dat spul blijft altijd wel werken.

    Ton
     
  10. Teus

    Teus Guest

    Klopt Frank, ik kreeg vorige maand een nieuwe voor mijn :bday: en tot die tijd gebruikte ik dezelfde.

    Nu wil ik niet meer terug........... Deze van Fema met een waterpasje bovenop is toch een stukje nauwkeuriger wat ik niet had verwacht. En tevens heel geschikt voor 3 en e.v.t. 4 blad's props :rolleyes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog net niet goed gebalanceerd.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.281
    Locatie:
    rotterdam
    IK doe het precies dezelfde manier als die van Frank en werkt goed.
    Die van Teus is echt professioneel zeg.
    Trouwens Teus wat zie ik op die foto van jouw.Een dummy stermotor?
    Laat zien!.Verslagje!

    Mvgr Hans
     
  12. Teus

    Teus Guest

    Vanaf post #38 in mijn D-VIII draadje Hans.
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    misschien dat ik ooit eens ga voor die me109 van YT, die is echt mooi!!!:eek:
     
  14. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Danny!!
    je bent er nog?
    tijd niets meer gehoord!
    whats up dude? how you're doing on the FW ?:confused::confused:
    De Meeting in Oss staat al weer voor de deur.............

    Frank
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Danny is ook weer wakker :D nou hij heeft nog even voor de meeting maar ik heb mijn twijfels............ (prrof me I`m wrong Danny :D ).


    Teus zijn propbalancer is echt een profi stukje techniek.

    En frank, zoals Ton al zei zelfs over een ARF is veel te vertellen :yes:
     
  16. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    eurolight

    Inderdaad is dit een mooi vliegtuig.
    Dat het landingsgestel wat aan de zwakke kant is, wist ik niet.
    Mijn B25 van Eurolight heeft hetzelfde onderstel. Dus ook spring / air.
    Ik ben nu bezig de wielen te vervangen door die van Robart, samen met strutcovers.
    Toch heel wat mooier dan, maar het nadeel is dat de wielen toch aanmerkelijk meer wegen.

    N.B. de strutcovers passen niet goed over deze stalen 'poten', want het verenstaal is een fraktie dikker dan de uitholling van het strutcover.
    Ik heb #109L gebruikt. Nog een tip: het cover voor het neuswiel moet je helemaal verbouwen, want de hoeken van het staal zijn anders dan de hoeken van het cover. (offset strut landings gear)

    Taco.
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    knikvleugeltje,

    Even gezocht naar je B25 en wat is dat, staat tie bij gemotoriseerd terwijl die naar mijn idee toch echt bij schaal hoort. Leuke kist hoor heeft tie al gevlogen en hoe vliegt tie.


    Moet toch wat vaker bij gemotoriseerd kijken want daar staan meer leuke schaalmodellen, die eigenlijk bij schaal horen te staan.

    Ton
     
  18. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    De voorste spitfire is van mij. ( DW-L ) klein kleurverschil omdat ik zijdeglans matte parketlak heb gebruikt. ...;);)
    en ja Ton, de Weathering tip hebben een positieve uitwerking gehad.
    Deze Spitfire staat ook op zijn eerste vlucht te wachten. (Alleen ik sta nog niet zo goed...:(....) van wege een enkel operatie afgelopen november...:(

    Vliegklaar trouwens kom ik op 5,9 kg uit. ( 1.86 meter span):? Alleen bij mij is de motor een Os 91 surpass.

    Martin
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Martin,

    Super te horen dat de weathering tutorial in de smaak is gevallen en ook op jou Spitje is toegepast heb ik het niet voor niets gedaan:pim:.

    Ziet er goed uit hoor je Spit welk merk parketlak zit erop en neem aan dat het op terpetine basis is en met verfspuit is opgebracht.
    Heb je goede ervaring met die lag wat betreft verkleuren na een bepaalde periode.

    Vliegklaar 5,9 kg is toch netjes te noemen moet super vliegen, nog lood in de neus. Dacht eigenlijk dat die Spit 2mtr:???: was toch de gegevens een volgende keer beter lezen.

    Sterkte met de enkel kun je er al op staan, anders voor wat de Spit betreft:pim:;).

    Ton
     
  20. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    B25

    Ton, hij heeft nog niet gevlogen. ben nog bezig met de bommenluiken.

    Taco.
     

Deel Deze Pagina