Sturen met 2 motoren (Robbe Futaba f-14)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door wijmabrouwer, 26 jun 2005.

1. wijmabrouwer

wijmabrouwer Guest

Hallo,

ik heb een robbe futaba f14 zender, nu wil ik de besturing van mijn voerboot dmv 2 motoren gaan regelen. Nu heb ik veel zitten lezen en ben ik te weten gekomen dat ik het dus dan doen door op beide knuppels een motor aan te sluiten en door een v-mixer, zodat ik (denk ik...) gewoon rechts naar links en naar rechts kan doen om dan ook daadwerkelijk naar links en naar rechts te gaan:). Nu ben ik even benieuwd of dit klopt en zo ja waar ik dan zon v mixer zou kunne krijgen. Als motoren gebruik ik 2x 720 bb torqe en 2x de regelaar robbe rokraft 100uP. Ik hoop zo voldoende gegeven te hebben gegeven om antwoord te krijgen op mijn vraag.

gr Jan

2. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Als je geen roer gebruikt.
    Dus alleen met de schroeven wilt varen en sturen.
    Kan je een regelaar op de eerste kanaal zetten en de tweede regelaar op hettwede kanaal
    Dan kan je met een zo.n stic heet dat geloof ik
    de ene als de andere motor vooruit en achteruit onafhankelijl van elkaar laaten draaien en zo dus de boot sturen een vooruit en een achteruit en je gaat rond
    Ik ga er van uit als dat je zo iets bedoeld
    Groet Fam van Gent

3. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Er zijn meerdere mogelijkheden.

Allereerst kun je natuurlijk zonder mixer werken en dan leren om met 2 gasknuppels te sturen. Dit kost wat oefening, maar dit gaat.

Als tweede mogelijkheid kun je een mini-option module voor een F14 aanschaffen. Deze werkt als een zogenaamde delta-V-mixer en is aan te sluiten op gas en op richting. Bij gasgeven draaien beide motoren gelijk en bij sturen tegen elkaar in (of eentje een beetje zachter dan de andere).

Als derde kun je ook een delta-V-mixer aanschaffen, die je in het model tussen de ontvanger en beide regelaars moet plaatsen. Deze doet het zelfde als een mini-option-module. Deze zijn er van de merken Graupner en BMI.

4. wijmabrouwer

wijmabrouwer Guest

hey,
    beide bedankt voor de tips:). Maar als ik zon mini option module/v mixer gebruik, werkt het dan weer gewoon zo dat naar rechts ook naar rechts en in links weer naar links?

corrien heb je ook msn? dat praat wat makkelijker....

m vr gr

Jan

5. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Zo'n mixer doet dan precies alsof je met 1 motor en een roer bezig bent

6. wijmabrouwer

wijmabrouwer Guest

hmm dat klinkt dan wel errug interessant, welke optie is dan het meest geschikt met zon optie module of met zon losse, ik heb op een of andere manier meer vertrouwen in zon losse van graupner ofzo, maar waar zijn die te krijgen...

7. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Beide mixers doen precies hetzelfde. Het mini-option module heeft 2 draaiknopjes om de mix-percentages in te stellen, dit kan handig zijn.

Elke modelbouwwinkel kan deze mixers leveren. Je moet zelf even kijken of het prijsverschil groot is. Zo niet, dan is het mini-option module uiteraard aan te raden. Dit is trouwens ook om te zetten naar 'combi-switch' en dat heeft weer z'n voordelen als er ook nog een roer op het schip zit.

8. Volgensmij is het het makkelijkst om een navy twin stik module aan te schaffen. dan heb je in plaats van een knuppeltje twee schuifendeltjes.

9. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Niet iedereen is even gecharmeerd van de twin stick (heb er zelf geen oordeel over, heb het nooit gebruikt)
    Je kunt hier op het forum even zoeken op twin stick, is al eerder ter sprake geweest.
    Er is ook een mogelijkheid zelf iets te bouwen: ik heb dit in het verleden gepost in het electronica forum. Even zoeken op mixer voor terra top.

Wim

10. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Hallo allemaal,
    even een oud topic oprakelen hopelijk is het nog niet dood.
    Ik heb een robbe f-14 zender en een Hr. Ms. Zeven Provincien met twee motoren die ik onafhankelijk van elkaar kan besturen. Tijdens het varen blijkt het behoorlijk lastig om met beide motoren even veel gas te geven. Ik ben niet weg van het twin stick dus ben ik aan het kijken voor iets anders. Ik zou graag een soort master-slave schakeling willen. Dus als ik met de linker knuppel gas geef gaan beide motoren draaien. Maar als ik wil draaien wil ik de motoren weer allebei onafhankelijk kunnen regelen. Als ik dit wil realiseren, moet ik dan een V-mixer en een mini option hebben?

Alvast bedankt.
    Groeten Geert

11. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
  12. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @Baggeraar,
    dat is nog eens een snelle reactie. Ik begrijp het draadje wat jij aanstipt niet helemaal. Maar wat in de eerste post staat is ongeveer wel wat ik bedoel. Alleen kan ik de plaatjes niet zien. Daar staat, 2 kanalen met 1 of twee joysticks aansturen. In mijn geval dus de linker joystick zijn alle twee de motoren, maar als ik wil draaien, wil ik wel met mijn linker joystick mijn linker motor kunnen bedienen en met mijn rechter joystick mijn rechter motor. De vraag is: wat voor component/module moet ik dan hebben? Een mini option. Een kanaal switch, of een of andere mixer. Hopelijk is het duidelijk zo. Zo niet dan probeer ik het nog een keer op nieuw uit te leggen.

Bedankt weer.
    Groeten Geert

13. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Wat je nodig hebt is een combiswitch. Deze kun je realiseren met een mini-option module en een schakelaar.

Een veel goedkopere oplossing staat in de verwijzing, die Baggeraar geeft. De plaatjes, die in de openingsposting staan (en hier gewoon zichtbaar zijn) spreken voor zich. Er is vast wel iemand in je omgeving, die zoiets kan knutselen.

Voor deze constructie heb je alleen een schakelaar en eventueel wat draad nodig. Wil je daarbij niets aan de bedrading van de zender veranderen, dan neem je een schakelaar en twee servoverlengsnoertjes en pas je deze snoertjes aan.

14. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Bedankt corrien,
    Ondertussen zie ik de plaatjes ook en ik denk dat ik dat wel kan knutselen. Ik neem aan dat je dan wel een driestanden schakelaar nodig hebt?

Gr Geert

15. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Daarvoor gebruik je een twee-positie schakelaar. In één stand worden beide gaskanalen door één knuppelfunctie gelijktijdig aangestuurd, in de andere stand zijn ze ontkoppeld en wordt de bakboord regelaar door de linker stick en de stuurboord regelaar door de rechter stick bediend.

16. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @Corrien,
    Dat begrijp ik niet. Want er gaat een draad van de signaal draad van links, naar de signaal draad van rechts. Tussen die draad komt een schakelaar te staan, maar als ik dan de schakelaar omzet gaan er twee signalen, van de linker en een van de rechter naar het zelfde punt. Volgens mij gaat dat niet goed. De rechter signaal draad moet je dan ook onderbreken en dat kan via een drie standen schakelaar. wil je geen twee signalen versturen. Is deze redenatie goed? Anders hoor ik het graag hoe het wel moet.

Bedankt weer,
    Gr Geert

17. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Even het plaatje er bij gehaald:

- de linkerzijde is 'master'. Hier komt een extra signaaldraad bij, die naar één van de buitenste aansluitingen van de schakelaar loopt. Verder verandert er aan deze kant niets. De linker gasknuppel blijft altijd het linker kanaal aansturen.
    - de rechterzijde is 'slave'. Hier wordt de signaaldraad onderbroken. De kant, die aan de gasknuppel zit gaat naar de andere buitenste aansluiting van de schakelaar. De kant, die naar de zenderprint loopt komt aan de middenaansluiting van de schakelaar.

In de getekende stand zijn van de schakelaar de rechter twee pootjes met elkaar doorverbonden. De rechter gasknuppel stuurt dan het rechter kanaal aan. De linker gasknuppel blijft tegelijkertijd het linker kanaal aansturen. Je kunt dus nu de snelheidsregelaars onafhankelijk van elkaar bedienen.

Zet je de schakelaar om, dan worden de linker pootjes van de schakelaar met elkaar doorverbonden. De linker gasknuppel stuurt nu zowel het linker als het rechter kanaal aan. De rechter knuppel heeft daarbij geen werking meer. Dit is de combistand, waarbij beide snelheidsregelaars gelijktijdig door de linker gasknuppel worden bediend.

Laatst bewerkt: 28 feb 2012
  18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Hier geen plaatje te zien alleen:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Vreemd, url was gewoon overgenomen uit de andere link. Maar niet getreurd, plaatje gedownload en via ImageShack weer geupload.

20. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    gelukkig ik mag van mijn avast-dame ook weer zien wat er hier gebeurt.

Deel Deze Pagina