SUL terrein

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Bruno van Hoek, 3 apr 2008.

1. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Omdat de discussie over het al dan niet heropenen van het SUL complex een andere thread dreigde te vervuilen (waarvoor excuses), hier een schone draad:
    In het kort de geschiedenis:

Lijnbesturing in Nederland had tussen 1965 en rond 1970 een centrale locatie in Nederland, de rolschaatsbaan van een school aan de Ina Boudier Bakker laan in Utrecht.
    Dankzij de inspanningen van de Utrechtse club (de Kemphanen) kon er begin jaren '70 een gloednieuw terrein in gebruik worden genomen. De locatie lag ver buiten de stad en op grote afstand van woningen.
    De latere problemen zijn dan ook veroorzaakt door het dichterbij komen van (al dan niet illegale, maar toch gedoogde) bebouwing en de toegenomen intolerantie in het algemeen en niet door het modelvliegen, want dat is in al die jaren niet wezenlijk veranderd.

De Stichting Utrechtse Lijnbesturingsbanen had echter een fatale vergissing gemaakt, door in de statuten niet op te nemen, dat hun terrein bestemd was voor de LB-modelvliegerij. Hierdoor was het mogelijk dat een groep RC auto rijders de macht greep en kon afdwingen dat de achterste (F2B) cirkel met allerlei extra stukken asfalt werd veranderd in een racebaan. Voor het oorspronkelijke doel was de bruikbaarheid aanzienlijk verslechterd.
    Toch werd in 1976 op het SUL complex het Wereldkampioenschap F2 - foto's - gehouden. Vele kunstvliegers klaagden -terecht- toen al over de terreingesteldheid.

In de jaren daarna werd de F2B baan door verdere ingrepen langzaam maar zeker volkomen onbruikbaar voor de oorspronkelijke bestemming.
    Mijn laatste wedstrijd aldaar was de selectie voor het WK 1978.
    Als toenmalige groep F2B vliegers kunnen we het ons aantrekken dat we ons toen hebben laten afbluffen door een beheerder, die buitengewoon bot en moeilijk in de omgang was. Hij draaide steevast oorzaak en gevolg om, zodat het moest lijken dat het, doordat er steeds minder F2B gevlogen werd, onze schuld was dat 'ie wel met de autootjes in zee moest gaan.
    De werkelijkheid was dat, iedere keer als je weer op het terrein kwam, er weer iets meer van de F2B baan was afgeknabbeld. Uiteindelijk werd het vliegen daar te gevaarlijk voor onze wedstrijdspullen en zijn we uitgeweken naar andere locaties.

Merkwaardig genoeg is er in 1983 nog een EK gevlogen op dit terrein. Ik heb daar 3 dagen gejureerd en het was, neemt u dat van mij aan, gekkenwerk.

Met betrekking tot opmerkingen in een andere thread:

Tja, geluidswal, dan geen vliegtuigen, zo simpel ligt het helaas. Het is natuurlijk volslagen dwaas dat er zo'n eis is voor een terrein dat 10 meter naast een snelweg ligt. Het devies van de betreffende overheid: 'Leuker kunnen we het niet maken, gekker wel'

Tja, het lijkt me een hele klus om in mijn eentje dit stuk van het terrein weer in de goede staat terug te brengen.

Zoals het er (edit) 3 jaar geleden nog bijlag:

Zoals het (weer) zou moeten worden:

Laatst bewerkt: 17 nov 2008
  2. FOX35

FOX35 PH-SAM

Lid geworden:
    27 sep 2005
    OK Bruno, ik begrijp het jammer dat ze de stunt baan verknold hebben, maar je ziet het wel volkomen vanuit de F2B hoek, begrijpelijk, je bent een stuntvlieger, en stunt heeft ook nog altijd mijn voornaamste voorkeur, maar stunt kún je van een kortgemaaid grasveld vliegen en jullie hebben in Almere een mooi terrein, en er zijn ook speedvliegers en teamracers die niet van gras kúnnen vliegen, dus het zou mooi zijn als zij in ieder geval weer op het SUL terrein terecht kunnen.

Overigens, als ik eindelijk eens de hoofdprijs in de oudejaarsloterij win, dan zoek ik de plek in de flevopolders die het verst van alle bebouwing liggen, ik koop een boerderij op, koop alle omliggende boeren af dat ze niet gaan klagen, zorg voor een paar vierkante hectaren grasland zonder bomen, sloten en prikkeldraad voor vrije vlucht, voor LB banen voor speed (één lijkt me voldoende) voor 2,5 en 1,5cc teamrace, 3 stuntcirkels en terrein voor combat, natuurlijk motorbokken om motoren te testen en ik laat een ondergrondse hal aanleggen voor indoorvliegen met een groot bouwlokaal dat van alle gemakken en gereedschap voorzien is, én een winkel waarin allerlei lijnbesturings en vrije vlucht materiaal met korting te koop is. Er mag in principe niet met radio worden gevlogen en het allermooiste,.... ik heb voor het zeggen wie er wel en niet mag vliegen en waarmee. Ik ben een makkelijke vent, dus iedereen die zich gedraagt en anderen niet hindert en die hart heeft voor vrije vlucht of lijnbesturing mag in principe zijn gang gaan. Ach lekker dagdromen!

3. _Dave_

_Dave_

Lid geworden:
    25 nov 2005
    Google foto van het Raco circuit is al minstens 3 jaar oud.

En inderdaad voor de overheid geldt: leuker kunnen we het niet maken, wel gekker.

Laatst bewerkt: 3 apr 2008
  4. Herbert

Herbert

Lid geworden:
    6 jan 2006
    zonde dat ze daar een autobaan in hebben aangelegd,welke ziekegeest is er eigenlijk op dat bal idee gekomen?

5. Mr Sloth

Mr Sloth Guest

Zonder de autorijders heeft de SUL geen bestaanrecht..

Hoeveel leden denken jullie te kunnen binnenbrengen en zijn jullie bereid en in staat een club financieel rendabel te houden?

6. Herbert

Herbert

Lid geworden:
    6 jan 2006
    ik denk dat daar de mensen wel voor zijn om het rendabel te houden ,alleen de groep met de meeste mensen de F2b is dan geen plaats ,omdat de grote stunt circle er niet meer bruikbaar is,ik zie dat er hekken zijn geplaats in de circle en er langs staan ook op stakels, daar kun je geen stunt programma vliegen .wel zou er combat gevlogen kunnen worden en speed,maar waarom als de banen open gaan niet de KNVvL bericht .maar er werd zelfs een jaar of 6 geleden ook al gesproken dat de banen weer open zouden gaan,
    en toen was het ook iets met het geluid dacht ik dat het is afgeketst,maar ik zelf vind het zonde dat de grote circle onbruikbaar is geworden jammer

7. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Met autorijders onbruikbaar voor serieus LB zoals al eerder vastgesteld.... Kun je moeilijk verwachten dat LB-ers ineens enthousiast worden.

8. Mr Sloth

Mr Sloth Guest

Dat hadden jullie eerder moeten doen..

ik heb de afgelopen jaren NOOIT een vlieger gezien om eens iets op te bouwen..

Alleen als er gevlogen kon worden waren jullie er..

Zo werkt het niet, als je een club wilt zal je die moeten opbouwen

doen de autorijders ook..

9. Herbert

Herbert

Lid geworden:
    6 jan 2006
    dat denken de auto rijders

10. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    De afgelopen jaren?....Ik ben er na 1978 niet meer geweest om te vliegen, ik ben uitgeweken naar andere, minder slechte lokaties, dus je bewering snijdt geen hout. Mij was toen al duidelijk dat het terrein was ingepikt door de autoclub en dat er voor ons nooit meer iets goeds van te maken was. En dat heb ik hiervoor duidelijk beschreven. Het lijkt wel of je dat niet eens hebt gelezen....

We kunnen er alleen een goed LB terrein van maken als het autocircuit verdwijnt. Aangezien dat niet de bedoeling lijkt mag je niet verwachten dat LB-ers enthousiast worden. Zo werkt dat namelijk niet....
    Er was een goedlopende vliegclub maar die is op effectieve wijze van zijn terrein ontdaan en dan mogen wij de puinhoop opruimen die de autolobby op die plek heeft veroorzaakt? Daggutniet.

Laatst bewerkt: 9 mei 2008
  11. FOX35

FOX35 PH-SAM

Lid geworden:
    27 sep 2005
    Jongens, laten we geen ruzie gaan maken, daar schiet niemand iets mee op. Wat gebeurd is is gebeurd, niets aan te doen, hoe jammer het ook is.

Mr Sloth: Het terrein is begonnen als een speciaal voor lijnbesturing bedoeld terrein, door middel van de SUL, de Stichting Utrechtse Lijnbesturingsbanen. De plaatselijke lijnbesturingsclub, De Kemphanen, had daar zijn thuisbasis. Op de SUL baan werden landelijke wedstrijden georganiseerd waar dus lijnbestuurders uit het hele land aan deelnamen.

Ik denk dat in die tijd de SUL baan een van de laatste (paar) specifieke LB banen was die nog bestond, misschien wel de enige. Behalve de SUL baan is er momenteel geen fatsoenlijke en toegankelijke plek om speed of teamrace te vliegen. Pas later is er blijkbaar een samenwerking aangegaan met een RC auto-club.

De SUL was echter een stichting, en een stichting heeft geen leden, alleen een bestuur. Dat betekent dus ook dat de lijnbestuurders in Nederland geen zeggenschap en inspraak hadden over wat er met de baan gebeurde. Bovendien betekent dat dat 'de lijnbestuurders' in het algemeen niet werden geinformeerd over wat er precies gebeurde. We moesten het doen met berichten via de KNVvL.

Je kunt de lijnbestuurders die geen lid waren van de Kemphanen dus niet verwijten dat ze niets voor de baan hebben gedaan, trouwens, er zijn wel degelijk lijnbestuurders uit andere delen van het land die veel hebben gedaan om de baan open te houden of weer open te krijgen, waaronder in ieder geval Rob Metkemeijer en voor zover ik weet ook Paul Rietbergen.

Ik ben een tijd geen lid geweest van de KNVvL (1983-1997), maar sindsdien heb ik voor zover ik weet nooit een oproep gezien om werkzaamheden voor de SUL baan te verrichten. Als het wat bijdraagt wil ik dat best een keer doen, maar ik woon er wel 200 km vandaan, dus het moet wel de moeite waard zijn.

Voor stunt beschouw ik het terrein sowieso als verloren. Ik zou het echter wel zeer toejuichen als er weer eens een bruikbare baan voor speed en teamrace komt, omdat dit eigenlijk nergens anders goed gevlogen kan worden.

12. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Ik zie dit niet als ruziemaken. Het is slechts het weerleggen van onjuistheden die er over deze zaak worden beweerd.

Zoals een LB terrein niet compleet is zonder speed en teamrace banen, MET de daarbij behorende afrastering, zo is datzelfde terrein incompleet zonder (veilig bruikbare), verharde F2B cirkel(s). Dit laatste vanwege het 2 circle format van de huidige kampioenschappen.
    Dat stunt (in noodgevallen) van gras kan worden gevlogen doet daar niets aan af.....

Een compleet LB terrein is een compleet LB terrein.

Over dat WK 1976 (voor het geval dat iemand mocht beweren dat ik het allemaal van horen zeggen heb) nog even het volgende:

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. hezik

hezik Guest

Als ik de verhalen goed begrepen heb, zal die baan nu vanwege die idiote geluidswal van zeecontainers uberhaupt neit meer bruikbaar zijn, maar over het bovenstaande..

Dat je het liefst een zuivere LB baan hebt, snap ik, maar zolang er geen obstakels op of om de baan staan, wat maakt het jou dan uit dat er ook ander teer ligt op dat stuk grond? teer wat op de grond ligt, hebben jullie toch geen last van? Zolang het teer wat jullie nodig hebben, er ook maar ligt toch?

15. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Niet helemaal, of beter: helemaal niet...
    Het verharde stuk is je grondreferentie bij het vliegen van je figuren.
    De onderkant van veel figuren ligt op ooghoogte > 1,5-1,8 m boven het asfalt ( zie ik F3A-ers nog niet zo 1,2,3 doen....:lol: )
    Al die onnodige stukken asfalt verstoren je waarneming met je perifere gezichtsveld. Het wordt dusdanig onrustig, dat je niet meer zuiver kunt sturen.
    Daar komt nog bij dat de buitenbocht boven in de foto een soort kombocht is (was?) waardoor deze boven het grondniveau uitkomt en je daar geen precieze landing hoeft proberen te maken.
    Maar eigenlijk is het een hypotetische kwestie, want de baan is al zo verziekt door die keet en het rijdersplatform - onderin de foto- dat mede gebruik door F2B piloten in deze staat zinloos is.
    Het enige wat me stoort is dat het ooit zo werd voorgesteld dat men de baan wel moest veranderen omdat er toch nooit F2B vliegers kwamen.
    Dat klopt dus niet. We zijn gestopt met daar te vliegen vanwege de obstakels pal naast de baan (daar neergezet door de toenmalige autorijders) en de de steeds erger wordende turbulentie. Kortom, we zijn weggegaan nadat de autofiguren (met hulp van de toenmalige beheerder) die de baan gewoonweg hadden ingepikt. Maar dat laatste zullen ze vast nooit toegeven.....

16. hezik

hezik Guest

Je bedoelt, het voegt een uitdaging toe.. ;)

Kijk, voor buiten F3A bv. hebben wij ook het liefst een recht veld met symmetrische lijnen en geen horizonvervuiling, maar ja, utopia schijnt niet in nederland te liggen..

Ok, maar dat moet toch op te lossen zijn? Keet nokken (kan prima ergens anders op terrein) en dat rijdersplatform kan toch best verplaatsbaar gemaakt worden?

Denk ook niet dat dat nu nog heel veel uitmaakt, is zeg maar lang geleden, geschiedenis.. Ik ben altijd meer van het vooruit kijken, maar begrijp dat je teveel beren op de weg ziet om dit terrein voor jou ooit nog weer aantrekkelijk te maken.. jammer.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2008
  17. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Verschil is dat jij de figuren een eind boven de horizon vliegt in een relatief kleiner stuk luchtruim, daardoor zijn de randen van je gezichtsveld minder belangrijk. ( Er zijn genoeg andere redenen waardoor het dan toch weer mis kan gaan. ik weet er alles van...;) )
    Denk je? Want tot nog toe was dat nooit zo.... De eerste keet was van hout en op onze vraag toendertijd of dat ding nog wegging was het antwoord :'Ja hoor, volgend Jaar' En dat klopte... toen stond er een stenen exemplaar....:rolling:
    Dat heb je heel goed gezien... het grootste deel van de lijnbestuurders heeft zelfs geen idee van waaraan een goed F2B terrein aan moet voldoen. Laat staan buitenstaanders...
    Ik zag net pas de foto's van die containerstapelplaats. Daarnaast vliegen is regelrechte zelfmoord als F2B vlieger....
    Je hebt gelijk, blad omslaan en gauw vergeten, die ellende....

18. John Schoen

John Schoen Guest

Beetje vreemd eigenlijk dat er een geluidsscherm geplaatst wordt dat het geluid weg houdt van het verkeer op de weg naast het terrein. Meestal zijn die schermen juist bedoeld om minder last van verkeersgeluid te hebben. Misschien kan de RACO over het geluid dat van die weg komt gaan klagen en betere afscherming eisen. ;)

19. hezik

hezik Guest

In de rubriek 'roddel en achterklap' heb ik begrepen dat dat 'geluidscherm' er is om de mensen die aan de andere kant van de snelweg wonen, rust te geven. En laat daar net een hoog geplaatste gemeenteambtenaar wonen...

ik zeg erbij dat dit een hoogst onbetrouwbare roddel is, maar mogelijk bevat ie een kern van waarheid?

20. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Waarom staat dat dan niet aan de andere kant van de snelweg? Die weg maakt meer herrie dan je ooit met een modelvliegtuig bij elkaar krijgt.....
    Ik denk veeleer dat ze die grond bij het industrieterrein Overvecht willen trekken om daarna duur te verkopen. En je kunt beter proberen om een stel modelbouwers weg te krijgen dan om met Rijkswaterstaat een strijd aan te gaan.

Deel Deze Pagina