Tamiya TT01D Bouwverslag (+ alu hopups) Drift Klaar ! (29-03-2008)

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Psygho (Emil), 6 mrt 2008.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Het moest er maar eens van komen.. Mijn driftwagen.
    Gezien dit een voor "erbij" word,heb ik besloten om de TT01D te kopen.

    Financieel heel erg aantrekkelijk, en veel (alu) hopups, ook niet onbelangrijk ;).

    Ondanks dat het een aantrekkelijk geprijsd model is, heb ik hem toch gehaald vanuit het buitenland. Hierdoor heb ik toch aardig wat bespaard, en dit heb ik maar meteen omgezet in option parts.:zon:

    De bel:
    Een mooi pakket, handtekening gezet, en het was gedaan..
    Geen invoer kosten,had het al gehoopt, want ik had al wat "ervaring" met mijn
    Highlift spul kopen;)
    [​IMG]

    De doos, en inhoud:
    [​IMG]

    Optionparts!

    Alu motormount:
    [​IMG]

    Alu proppellor shaft:
    [​IMG]

    Carbon topdeck:
    [​IMG]

    Alu steerlinkage, met kogellagers:
    [​IMG]

    Alu racing-steerset,wederom met kogellager.
    [​IMG]

    Alu rear gearbox stiffner:
    [​IMG]

    Alu battery posts:
    [​IMG]

    Alu battery strap, met koelfunctie:
    [​IMG]

    Alu bumperplate:
    [​IMG]

    Alu stuur servo mounts:
    [​IMG]

    Alu front fusees:
    [​IMG]

    Setje stevige Steel universal shafts:
    [​IMG]

    Alu stable wheel hex:
    [​IMG]

    En als laatste, Alu 5 spoke rims!
    [​IMG]

    Dit was het voor deze keer, waarschijnlijk begin ik na het weekend met de bouw, en de kans is aanwezig dat er tzt toch nog wat alu spul bij gaat komen....

    Ook deze wagen wordt hopenlijk behoorlijk aangepast, en uitgewerkt, en ik hoop stiekem wel op een project, naast de Highlift ;)

    Update: 24-03-2008:
    Wat nieuwe optionparts zijn gearriveerd:
    Alu rear fusees:
    [​IMG]

    Stalen Cupjoints:
    [​IMG]

    Alu shaft plus cupjoints in alu:
    [​IMG]

    Alu upper arm holders:
    [​IMG]

    Velgjes:
    [​IMG]
    [​IMG]

    DE daadwerkelijke bouw van de auto:
    Proppelor shaft met cupjoints en spurgear gemonteerd:
    [​IMG]

    Detail van het geheel:
    [​IMG]

    Motor gemonteerd op de metalen motormount. Let op de rvs inbusen!
    [​IMG]

    Motor en motormount en spurgearcover gemonteerd:
    [​IMG]

    De achter draagarmen gemonteerd:
    [​IMG]

    De diff gedeelten, net voor de eindmontage:
    [​IMG]

    Het diff gemonteerd:
    [​IMG]

    Alu gearbox stiffner, en alu upperarm gemonteerd:
    [​IMG]

    Draagarmen, demperbrug,met aangehecht diffhuis:
    [​IMG]

    Onderkant (ben de naam kwijt) voor onder het diffhuis, en ingelijmde ijzeren plaatjes:
    [​IMG]

    Het geheel gemonteerd, staat toch wel mooi,rvs inbus ;):
    [​IMG]

    Lager in de alu rear fusee:
    [​IMG]

    Nu met universele kruislinkse joints:
    [​IMG]

    Prachtige stalen joints...
    [​IMG]

    Helaas passen daar de joints niet in, dus weer de grote originelen gemonteerd:
    [​IMG]

    Spul gemonteerd:
    [​IMG]

    De draagarmen aan de voorkant:
    [​IMG]

    Diff aan de voorkant:
    [​IMG]

    Alu armholder aan de voorkant:
    [​IMG]

    Draagarmen, en het 2e gedeelte van de diffbehuizing gemonteerd:
    [​IMG]

    Voorfusee, met universal joint:
    [​IMG]

    Detail van het geheel:
    [​IMG]

    Bij de inveer test, was het geheel te lang,e n kwam er spanning op, waardoor het geheel niet verder in kon veren....
    Aanpassen dus!

    Cupjoint uitgehold, en dieper gemaakt:
    [​IMG]

    Universal joint afgevlakt:
    [​IMG]

    Alu stuur set,met kogellagers gemonteerd:
    [​IMG]

    Stuur balljoints gemaakt:
    [​IMG]

    Het geheel gemonteerd:
    [​IMG]

    Zuigerstangen gemaakt:
    [​IMG]

    Stap 2 van de zuigers:
    [​IMG]

    Vullen met olie:
    [​IMG]

    De complete dempers:
    [​IMG]

    De dempers aan de achterkant gemonteerd:
    [​IMG]

    De dempers aan de voorkant gemonteerd:
    [​IMG]

    Stuur servo plus alu ballbearing stuurlinks:
    [​IMG]

    Het geheel gemonteerd, echter door de alu servo steun, kom ik iets te kort, opgelost, met een alu busje:
    [​IMG]

    Stuur gedeelte, met alu battery post:
    [​IMG]

    Detail battery post:
    [​IMG]

    Carbon stiffner, en alu battery strap:
    [​IMG]

    2 ringetjes,maar waarvoor ???
    [​IMG]

    Aangepast bakje,en met deze ringetjes, zit het zoals het moet.....
    Waarom?, ik hou er niet van dat de regelaar koud op de bodem zit, met al dat straatvuil, en de rest....
    [​IMG]

    Alu bumperplate:
    [​IMG]

    Beetje wazig overzichts foto:
    [​IMG]

    Neon bescherm geval voor de aan/uit schakelaar:
    [​IMG]

    Update 29-03-2008

    De draden bende,en suffe stekkers, van de motor en de regelaar, zinde me totaal niet.
    KNIP, soldeer , en problem solved!
    [​IMG]

    Pe afgedraaid, en voorzien van een mooi afgerond randje. Veel werk, maar de combi frees, en dreml, en wat schuurpapier uit de losse hand , werpt vruchten af:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Regelaar servo en ontvanger problemen:
    De originel regelaart heeft GEEN bec unit,geen probleem voor mijn hrs ontvanger, echter heeft deze ook geen bec, dus wel schadelijk voor mijn ds1015 servo!!

    Oke, de teu-302BK regelaar, met 1amp bec op 6 volt, das prima.
    Spul even aangesloten voor de test, wat bleek, de 1015 pakte zoveel stroom bij snel heen en weer sturen, dat de boel instortte qua spanning, daar gaat de nut van een snelle servo.

    Best jammer, een servo en regelaar die per stuk zowat duurder zijn dan de heel kit!
    Gelukkig kon ik mijn servo ruilen tegen een ds0606,(bedankt Rienk -Jan!) nog een stuk sneller,maar trok vermoedelijk ook veel minder stroom...
    Al met al, weer prima opgelost!


    Het inbouwen van de regelaar, dit keer met gebruik van de alu servo steuntjes, en dat bakje aangepast, waar origineel de regelaar en ontvanger in 1 op hoort te zitten.
    [​IMG]

    Ontvanger gemonteerd, en voorzien van een mijn gekregen reciever protector. (bedankt r-s racer ! ):
    [​IMG]

    Accustekker loopt overal vrij van, en kan niet bewegen:
    [​IMG]

    Overzichtje:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Met kap:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Totaal aanzicht vanaf de bank:
    [​IMG]



    To be continued!
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2008
  2. integradical

    integradical Guest

    dit is altijd wel leuk om te zien ,maar ga je de 3racing carbon chassis ook halen en de alu gearboxen
     
  3. Rogier

    Rogier Guest

    Nice Emil!! Zal een aardige sjonne-bak worden.. :D:D:D
     
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx!, Dat is ook de bedoeling.....

    Offtopic:,
    Ik ga trouwens morgen een kijkje nemen bij RC indoor, daar wordt ook gedrift, en uiteraard ook geraced,met wat geluk zou daar een auto klaarstaan om een paar rondjes te mogen rijden op "de baan"....

    Dit jaar heb ik wat meer tijd vrij in de weekend, en heb tegenwoordig weer een persoonlijk vervoermiddel! (Auto is voor vrouwtje voor werk,scoot ingeruild , en een nieuwe brommer gekocht)

    Dus al het me echt bevalt, zal ik ook op zoek moeten naar een (echte) electro touring model ;)
     
  5. SV-Racing

    SV-Racing

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    278
    Locatie:
    België

    Mmmm... ik zie toch wel 6 spaken ;)
     
  6. r-s racer

    r-s racer

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    1.100
    Locatie:
    amersfoort
    Ziet er al goed uit! Die alu. front fusees zijn echt een must! Heb er al 3 kapot gereden.
     
  7. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Toevallig zag ik dit model vandaag in de winkel liggen, eerste maar even dit draadje volgen;-)
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Schandalig, ik heb de auto al inelkaar, en heb er al even mee gereden, uiteraard was de bouw alles behalve een uit het boekje :( (of ben ik te pietluttig ?)

    En ik wacht nu nog op een andere regelaar......

    Ik probeer zo spoedig mogelijk de foto´s erop te krijgen en mijn verhaal te beginnen...
     
  9. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Update van vandaag(24-03-2008) in startpost....
    Het verslag van een aantal dagen bouwen.....:zon:
     
  10. Rogier

    Rogier Guest

    ziet er goed uit Emil! Maar eigenlijk horen er natuurlijk echt TRF dempers onder...
     
  11. Joris R.

    Joris R. Guest

    Ziet er echt wel leuk uit!ook leuk veel hop-ups:p
     
  12. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    mooi verslag ;) ik zie dat je zo'n bescherm geval heb voor je aan en uit schakelaar, weet je ook hoe een aan/uitschakelaar openhaalt (als het al telaat is dus)
     
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Veel gepier, en er een dusn mesje tussen wrikken, dan komt het geheel los, en kun je hem schoonmaken, let op je vingers!!

    Enne Rogier, is dit een verkapt sponsor kodootje ???
    Moet ook nog ooit/tzt een echte electro brushless tourwagen kopen, liefst een waar stickpacks in kunnen.... (dit zal wel moielijk worden)
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2008
  14. integradical

    integradical Guest

    mooi werk al geleverd maar als je toch gaat driften zou ik de diffs locken en pe aan schaffen
     
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Pe ligt hier al, en is al op maat, ben nu bezig met het afdraaien van de velgen, en het pe mooi aan het bijwerken, en er ene schuinkantje er aan het op aan het frezen....

    De diffs zijn op zich al lekker stroef, ik zou niet weten wat het nut is van de difflocks...

    Kan me niet indenken dat het locken van de diffs de drifts beter en gecontroleerder maakt, maar goed, ben drift noob, dus een leuke uitleg over hoe en waarom is altijd bruikbaar!!
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2008
  16. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    nou ja difflock vind niet iedereen prettig en een open diff met PE gaat gewoon super hoor ;)
    wat wel prettig is vind ik, is een front one way zo creeer je een handrem effect als je remt.

    kijk anders ook even op RCDRIFT.nl ;)
     
  17. Rogier

    Rogier Guest

    Sorry, dat gaat hem niet worden. De geldboom in de tuin heeft het net vannacht begeven onder de bult sneeuw.. ;)
     
  18. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hmm das jammer,
    Pe banden op maat gemaakt, en afgerond, wat een *** werk zeg, tijd voor een draaibank! Hoewel het resultaat van mijn freesmachine en een dremel uit de losse hand toch weer heel mooi is gelukt, zal morgen de foto's maken en posten.....

    Zal morgen ook de velgen een beetje afdraaien, en dan de pe in een kokend bad met water doen, en ze erom heen proberen te schuiven....
     
  19. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Update van vandaag ( 29-03-2008 ) in startpost.....

    De kap gaat weg naar de spuiter, en ben in het bezit van straks 2x de tlu 01 unit, en het laat zich raden dat de tlu-02 unit er ook nog aan komt.

    Ik wil nog een setje pe hebben op de alu velgjes, voor het ultieme patser gehalte.
    Verder wil ik nog een uitlaat setje met ledje hebben, en nog wat andere add-ons.

    Wbt het driften, dat gaat steeds beter, zeker met het afgeronde pe gaat het stukken beter.
     
  20. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    hey, leuk dat je ook bent begonnen met driften!

    nut van difflock: meesten hebben het achter, omdat die moet uitbreken. het zorgt ervoor dat je eerder grip verliest, en dus makkelijker drift.

    ik weet niet of je interesse hebt, maar binnenkort heb ik wss een setje TRF ( tamiya racing factory ) dempers over, die hebben een stelschroef, dus goede kwaliteid, en ook nog handig in gebruik. ook helpt vaak een setje hardere veren ( achter harder dan vooor ) om makkelijker te driften.

    en zoals al gezegt, kijk eens op RCDRIFT.nl, en als je nog wat tips wilt, mag je me ook altijd toevoegen op MSN :wink:

    suc6 ermee!
     

Deel Deze Pagina