Team C TM2 buggy

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Joost K., 2 mei 2013.

1. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Hallo,

Hierbij mijn bouwverslag van een 2wd buggy. De Team C TM2.

Vandaag werd de auto aan de deur bezorgd. En wel helemaal persoonlijk door de mensen van ProBuggy in Soerendonk. Top service!!! De bezorging was vanwege het latere leveren door Koninginnedag en 1 mei maar dat neemt niet weg dat ik deze mensen wel even wil noemen omdat ik het een super-service van ze vind! Bedankt!!! :D

Okee, dan staat daar een doos op de eet tafel van Team C...

En als je de buitendoos verwijderd dan komt er een degelijke binnendoos uit die ook voor transport geschikt is...

Toen ik de binnendoos opende werd ik ineens heel aangenaam verrast! Een linnen tasje met Team C opdruk waarin de rest "verstopt" zit. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt bij andere merken en moet zeggen dat het op mij een zeer positieve indruk heeft achtergelaten...

En dan natuurlijk de inhoud waar het (eigenlijk) allemaal om gaat. De onderdelen in aparte zakjes verpakt en keurig met labels gemerkt. Ik heb er nu al zin in om aan de bouw te beginnen...

:D

2. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Zeer nette verpakking, beter dan de RTR's. Niet dat die slecht zijn verpakt, maar dan is het toch het standaard auto bij de wielen geklemd, daarachter de doos met zender, en een doos die uit 2 helften bestaat. Veel bouwplezier alvast!

3. Kimo

Kimo

Lid geworden:
    10 jan 2013
    Ziet er inderdaad wel netjes uit...
    Ik ben van plan om me een TR04Pro / T4V2 te kopen.
    Als ik tenminste mijn TRF verkocht krijg.
    Veel plezier met de bouw.

4. hanskez

hanskez

Lid geworden:
    13 sep 2004
    Goed bezig Joosie, wanneer gaan we hem martelen?

mvg Hans

5. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Hans, eerst bouwen en dan maar eens electronica erin bouwen. Dan zien we wel verder...

Nu eerst...

"The Build of the Team C TM2..."

Wat op valt als je de zakjes bekijkt en begint met bouwen is dat Team C verschillende kleuren geanodiseerd aluminium gebruikt. Zo kom je Grijs, Zwart, "hard anodised" Grijs en Oranje tegen.

Niet direct mijn favo kleur dat oranje maar goed. Het misstaat hem ook echt niet dus daar kijken we over heen.
    Wat daarnaast positief op valt is dat de manual duidelijk is en de onderdelen goed weergegeven zijn. Dat is altijd wel prettig.
    Nagenoeg alle kunststof delen zijn van een glas/koolstof gevuld plastic en erg stijf. Wel moet je her en der even een mesje erlangs halen om wat braampjes weg te halen en een fijn vijltje om de zaken mooi netjes passend te maken. Maar beter iets eraf halen dan dat er vanuit de doos meteen al veel speling in zit denk ik dan maar. Wel handig is het om een "tap-schroef" te gebruiken in de kunststof delen een beetje voor te tappen. Ik gebruik daarvoor een M3 inbus schroef met een 2,5mm inbus kop. Deze zijn wat robuuster dan de bolkopjes met 2mm inbus. Wel echt een aanrader!
    Dan de bouw zelf...

De voorophanging:

De stuurinrichting:

6. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Dan komt er een leuk gedeelte en ook meteen één van de redenen waarom ik voor deze buggy gekozen heb. Het chassis mag uit het zakje en dat is leuk omdat dit een Carbon Fiber chassis is ipv een kunststof badkuip chassis zoals we die doorgaans kennen bij Team C, Associated, Kyosho e.d. En aangezien ik best een freak ben als het aankomt op Carbon dan was de keuze niet moeilijk voor deze auto.

Het chassis wordt verstevigd door vier aluminium delen die je op het chassis schroeft. Let er wel op bij de voorste delen dat er echt een L en R aanwezig is maar dit er niet op staat. Wel zie je schuine kantjes in het materiaal en die komen overeen met de voorzijde van het chassis.

En dan de rest van de alu delen op het chassis schroeven...

7. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Dan gaan we door en moet de gehele voortrein van de auto aan het chassis bevestigd worden incl. de stuurinrichting die er tussen zit. Let hierbij op dat je de lange M3x25 schroef niet té vast aandraait, deze kan je iets vaster en losser zetten zodat je de speling in de stuurinrichting kan bepalen.

8. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Vervolgens bouwen we de voorzijde verder af... Stuurblokken en de C-hubs. Turnbuckles die erg fijn in elkaar gaan en soepel maar toch spelingsvrij gemonteerd zitten en de shock tower... Let er bij de turnbuckles vooral op dat alle turnbuckles dezelfde kant op gemonteerd worden, dit is makkelijk bij het afstellen van de auto dat je steeds dezelfde kant op hoeft te draaien. Het is niet noodzakelijk maar wel makkelijk... :D

9. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Ziet er strak uit!
    En inderdaad mooi, dat Carbon chassis :)

10. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Dan komt het monteren van de servo en het voorste top-deck. Ook de top-decks zijn van Carbon Fiber gemaakt. Ergens jammer dat ze dan niet meteen ook even de Carbon shock towers erbij hebben gedaan maar ja, je moet wat te wensen over laten toch...
    De servo is een Orion VDS-1007 en zo een beetje elke full-size of low-profile servo zal passen. Achter de servo heb je ruimte voor de ontvanger.

11. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Vervolgens de motorsteun die bij dit model centraal in de auto ligt, tevens de tweede reden waarom ik voor deze auto heb gekozen want de layout van alle componenten vond ik er gewoon erg goed uit zien, en de behuizing van het diff achterop het chassis.

12. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Dan kom je in de manual op het punt om de slipper en het diff in elkaar te zetten. Beide best complexe units, vooral de slipper zitten een hoop onderdelen maar alles past mooi in elkaar en loopt super soepel...

Het diff met de cardan as naar de slipper...

13. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Nog wat oranje geanodiseerde alu paaltjes waar straks de accu tussen komt te liggen...

14. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Het diff ligt dan in de behuizing met de cardan as met tandwiel er tegenaan. Even de boel netjes uitshimmen zodat het allemaal netjes loopt. Dan kan de bovenste helft op het diff... De slipper op zijn plek en de cardan as in de slipper...

15. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Het monteren van het achterste top-deck en de upper suspension mount. Als je deze erop hebt zitten staat er in de manual dat je aan de slipper zijde twee alu shims onder het topdeck moet plaatsen. Ik heb daar tijdelijk even twee schroefjes in gedraaid zodat ze tijdens de bouw op hun plek blijven en er niet uit vallen...

16. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    De rear shock tower, net zoals die aan de voorzijde dus niet van Carbon helaas. Zit vrij makkelijk in elkaar...

17. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Spurgear cover monteren is wel even goed kijken wat je doet. Het is even passen en meten maar als hij zit dan zit hij er wel goed op.

18. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Dan ben je toe aan de achterassen, hubs, draagarmen en de montage van dat alles... Gewoon lekker de manual volgen. Alles wijst zich dan vanzelf. De alu hex mounts waren aan één kant wel iets stroef maar alles is goed gekomen...

19. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Dan kom je op een moment dat je de stabi moet gaan monteren, dit heb ik even achterwege gelaten omdat ik de meeste 2wd's zonder zie rijden. Wel benoemenswaardig is dat er maar liefst 5 verschillende diktes aan stabi's bij de kit zitten. Erg netjes!!!

Dan de dempers... Er zitten Big-Bore dempers in de kit. Ik heb in mijn leven toch wel heel wat dempers in elkaar gezet maar deze zijn echt een genot om in elkaar te zetten. Alles past perfect en de dempers zijn erg "smooth"...

Voor en achter...

20. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    De montage van de motor is best een mooi systeem wat ik al eerder gezien heb op de Associated B44.1. Geen boutjes om de motor vast te zetten maar een soort vleugel systeem die de motor klemt op zijn plek. Ze hebben er zelfs een pinion bij gedaan. Wederom erg netjes... Dan nog even een afdek kapje erop en de motor zit. Wat ik wel meteen merkte was dat het afstellen van de tandwielen best moeilijk is omdat je weinig zicht op de spur en pinion hebt... Kwestie van wennen denk ik en aanpassen, niet alles is zo makkelijk als een Pro10 LOLZ :D

Deel Deze Pagina