Terugroepactie Spektrum DX6i

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Pirke, 24 feb 2009.

1. Pirke

Pirke Guest

Zie Spektrum RC: Spektrum DX6i Recall voor het originele bericht.

Het betreft Spektrum DX6i modellen met een datumcode die 807E, 808E, 809E, 810E, 811E, 812E, of 901E bevat. De kans is erg groot dat er defecte potmeters inzitten, die er elk moment mee op kunnen houden. Het wordt ten zeerste afgeraden om nog met zo'n zender te vliegen.

2. richard78

richard78

Lid geworden:
    6 aug 2007
    SHIT ik ben de klos....

3. Pieter Jan van Woerkom

Pieter Jan van Woerkom

Lid geworden:
    8 sep 2002
    Fock! ik heb geen productie stickertje :(

4. dean

dean Guest

wat ben ik blij met mijn nieuwe FASST zender:)

5. hezik

hezik Guest

Graag alleen inhoudelijk reageren op de topicstart. Melden dat je een ander systeem hebt, is vrij nutteloos.

6. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Keurig van Spektrum, dat ze dit ook voor een low-budget zender melden! Dat potmeters er zo maar mee op kunnen houden geloof ik niet direkt. Ze zullen wel rottig gaan doen, zoals 'kraken' of spontaan minder slag leveren.

M.i. is dit draadje trouwens 'sticky'-waardig!

7. Pirke

Pirke Guest

Tja, wat is de definitie van er mee ophouden? Zelf had ik in januari dat 1 potmeter (aileron) inderdaad minder slag leverde, maar de throttle gaf af en toe full stick en af en toe dat hij minuten lang willekeurige (en heel snel verspringende) waardes teruggaf over het hele bereik. Gelukkig was dat met mijn Blade mCX die wel tegen een stootje kan, maar als je dat meemaakt met een 450 heli, dan kun je hem helemaal opnieuw gaan bouwen.

Volgens mij hebben ze twee redenen om dit te doen, de eerste is om schadeclaims te voorkomen, op de tweede plaats hebben ze natuurlijk een groot marktaandeel en willen ze dat houden. Eén defect model kan dat kapot maken, dus halen ze alles terug, krijgen ze meteen respect van mensen en een goede naam.

Helaas heeft het vervangend exemplaar dat ik in januari van de winkel kreeg ook een foute datumcode, ik heb de distributeur in Nederland (MCM Distribution) al een mail gestuurd met de vraag: hoe nu verder?

8. Pirke

Pirke Guest

Zojuist een mail terug gekregen van MCM Distribution. We kunnen de DX6i zenders (goed verpakt natuurlijk) naar hun toesturen. Hopelijk gaat het niet te lang duren...

9. mattiejplane

mattiejplane

Lid geworden:
    22 aug 2006
    Goh moet toch wel veel controleren de laatste tijd:S. Eerst dit: belangrijk-bericht-voor-dx6i-eigenaars

Maar bij mij zit er ook geen sticker in, kan ook geen manier vinden om dan te controleren of die van mij goed is. Afwachten maar tot die er mee op houd denk ik. :(

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Pirke

Pirke Guest

Dat eerdere bericht was de oorzaak dat ze nu een recall doen, er bleken er teveel defect te zijn. Gezien de datumcodes valt elke DX6i eronder die na juli 2008 is geproduceerd.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. MrBean

MrBean

Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Ik heb ook geen datum sticker maar heb de procedure die beschreven wordt gewoon uitgevoerd. En deze deed niks raar, dus dan zou volgens de beschrijving alles in orde moeten zijn...

Zal dus maar hopen dat dat zo is...

Is er geen enkele andere manier om te weten te komen welk type het is als je die sticker niet hebt ?

Groetjes,

Davy

12. mattiejplane

mattiejplane

Lid geworden:
    22 aug 2006
    Ok ik heb mijne in mei besteld en ook gekregen dus dan zal er zich wel geen problemen voordoen... :rolleyes:

13. richard78

richard78

Lid geworden:
    6 aug 2007

Is MCM in het Nederlands te benaderen of zijn ze franstalig?
    DAt gaat heel lang duren ben ik bang wanneer die opgestuurd word :-(

14. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Gisteren een Spektrum DX5e in mijn handen gehad bij de lokale winkel met een defecte potmeter op de gas. Tenminste defect was-ie niet echt. Het gaskanaal deed heel merkwaardig: springerig en na reversing helemaal niets meer. Ontvanger was goed (getest met mijn DX6i uit januari 2008 met een datumstickertje dat met de hand is afgekruisd ;)). Zou het kunnen zijn dat er een hele serie modules fout is en die ook in andere zenders zijn gebruikt? Zou vervelend zijn... :?

15. Pirke

Pirke Guest

Nederlands kan, het is niet perfect Nederlands wat je terugkrijgt, maar zeker goed genoeg :)

Vergeet ook niet om even je instellingen wat betreft (sub)trim, mixing etc op te schrijven. Grote kans dat je een vervangend exemplaar krijgt.

16. richard78

richard78

Lid geworden:
    6 aug 2007
    Dank je wel voor je reactie. Ik heb inmiddels al in het nederlands contact gehad en moet de zender naar hun opsturen (ong 12 euro) de rest is kosteloos.
    En ik was idd wel van plan om mijn instellingen te noteren :)
    btw ik denk dat ik maar een dx7 erbij koop, kan ik meteen alles omzetten en nog gewoon vliegen want dat gaat veel te lang duren....

17. Pirke

Pirke Guest

De verzending was 13 euro nog wat, met verzendbewijs en track & trace. Als ze alles simpelweg omruilen dan kan het best snel gaan. In Duitsland en Engeland zitten ook Horizon reparatie centra als ik mij niet vergis.

18. Vandaag zijn de Nederlandse verkopers/distibuteurs van Spektrum geinformeerd.

Zenders zonder datumsticker vallen niet in de gevarenzone. Wel wordt aangeraden om het testje met de monitor even te doen zoals dat op Spektrum RC omschreven staat.

Bij problemen altijd even contact met de verkoper opnemen; MCM heeft een programma opgezet waarbij de zender gecontroleerd kan worden. Verzendkosten worden vergoed.

19. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    en wie zijn dat dan die nederlandse distributeurs ?

20. sokolum

sokolum

Lid geworden:
    8 feb 2009

Deel Deze Pagina