Tips gevraagd voor motorisering Graupner Paul Denker

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Indoorvlieger, 20 jul 2011.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Hallo

Ik denk erover om mijn Graupner Paul Denker weer vaarklaar te gaan maken. Jaren geleden heb ik de standaard door Graupner aanbevolen motor-met-tandwiel-vertraging eruit gehaald, omdat ik niet tevreden was over de prestaties. De snelheid was wel redelijk, maar het geluid van de tandwielen stoorde me.

Nu was mijn vraag, wat is een goede vervangende aandrijving, die stiller is, en liefst ook nog iets meer vermogensreserve heeft? De bedoeling is om een 3000 mAh 7.2V NiMh accu te gebruiken voor de stroomvoorziening, aangezien ik die kort geleden al heb aangeschaft voor mijn RC-auto's.

Alvast bedankt voor de tips!

2. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Welke motor met tandwielvertraging zat er oorsponkelijk in de Paul Denker?

3. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik dacht dat het de 9022 was, die met een 2:5 op 1 vertraging op de as zat. Het is dezelfde soort motor als in de Scimitar. Hij lijkt wel wat op de Mabuchi 500, maar dan iets langer, als ik het me goed herinner.

Laatst bewerkt: 22 jul 2011
  4. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Upje...

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met deze boot, of vaart iedereen nog met die gierende vertragingsmotor erin? :confused:

5. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
  6. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ziet er leuk uit, maar het moet ook weer niet teveel vermogen hebben. Als je een te sterke motor in een wat smaller schip, met de rompvorm van de Paul Denker, stopt, gaat hij bij volgas scheef in het water liggen. Op een Duits forum kom ik dat probleem regelmatig tegen, en dan kun je pas volgas varen als de accu's bijna leeg zijn. Een reddingsboot moet wel vlot zijn, maar het is geen speedboot. Bovendien is het ook fijn om nog stapvoets te kunnen varen, voor aanleggen bijvoorbeeld, en met een te sterke motor kun je vaak niet meer echt langzaam. Ik ben dus meer op zoek naar iemand met ervaring met deze boot, een motor-oplossing die gegarandeerd goed werkt.

Op het Duitse forum variëren de adviezen van een Speed 500 E met 35 mm drieblad schroef, tot een Speed 600 BB met 45 mm 3-blad schroef. Daar zit nog wel een flink verschil tussen...

7. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hoi,

Lees deze eens door: brushlessmotoren-voor-schepen

Die watergekoelde brushless hierboven heeft naar mijn idee veel te veel vermogen. Waarschijnlijk kom je met de onderstaande twee een heel eind, dat zijn vervangers voor de Navy Compacts die er (naar ik vermoed) standaard in liggen:

Roxxy C35-29 800KV
    Bestelnr: 4988
    Voltage: 7-12v
    RPM onbelast 800
    Max amperage 18
    gewicht 78
    asdiamer 4mm
    power in Watt 130
    Max diameter schroeven: 35mm drieblads
    Max diameter schroeven: 40mm drieblads
    Toepassing: modelschepen van 2000 tot 6000 gram
    Vervangt: Navy Kompakt Geared motor.

Roxxy C35-29 500KV
    Bestelnr: 4988
    Voltage: 10-12v
    RPM onbelast 500
    Max amperage 13
    gewicht 78
    asdiamer 4mm
    power in Watt 130
    Max diameter schroeven: 40mm drieblads
    Max diameter schroeven: 50mm drieblads

Gezien de 7,4 volt waar je op wilt gaan varen is de 800kv uitvoering de betere.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Het zijn geen Robbe Navy Compact motoren (er zit trouwens maar 1 motor in de Paul Denker), maar de Graupner tegenhanger, die vooral meer herrie maakt, maar wat minder vermogen lijkt te hebben vergeleken met de Robbe Navy Compact.

RPM lijkt me wat laag, 800 toeren/min onbelast, vergeleken met de motoren die door de Duitsers worden gebruikt is dat 10000 toeren minder, terwijl de gebruikte schroeven daar ook van 35 tot 45 mm variëren. Is wel een enorm verschil...

Edit: wacht, die 800 is per V natuurlijk, dus bij 7.2V (ik gebruik NiMH, geen Lipo) kom je een stuk dichter in de buurt van die 10000 toeren. Maar dat betekent ook een andere regelaar. Het liefst laat ik de huidige regelaar zitten, kan tot 10A continue, wat voor een boot als deze genoeg moet zijn. De 600 Eco bijvoorbeeld, komt tot 7,5A en die zou al wel eens te fel kunnen zijn.

Laatst bewerkt: 25 jul 2011
  9. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Leesfout, sorry!

10. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Maakt niet uit, ik ben blij dat je wil meedenken. ;)

11. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Met de 800 KV uitvoering kom je op 7,2 volt aan 5760 toeren. Zeg belast dan 5000. Dit op een 45mm schroef met een spoed van 1.0 (Raboesch) kom je aan iets meer dan 12 km/h snelheid. Met een speedschroef met spoed 1,4 wordt dat 17 km/h. Al weet ik niet of die brushless de 1,4 spoed gaat trekken, maar dan nog is 12 km al een leuke snelheid voor zo'n boot.

Berekening: www.triple-s.nl/Modelberekeningen.xls

[aanvulling]
    De berekende schaalsnelheid zou 13,7 km/h moeten zijn. Dan zou ik voor een 40mm 1,4 spoed speedschroef gaan, dan kom je op iets boven 15 km/h uit. 40mm zal die 800 KV wel gaan trekken denk ik.
    Voor een euro of 28 heb je een Roxxy 918 BL regelaar met vooruit-achteruit. Of een 930, is iets duurder, maar heb je meer reserves. 10 ampere continu wordt krap om de boot z'n schaalsnelheid te laten halen, brushes of brushless motor ...
    [/aanvulling]

Laatst bewerkt: 25 jul 2011
  12. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Even over de regelaar: als je voor brushless gaat, MOET je een andere regelaar in je model zetten.
    Een "brushed" motorvariant zou kunnen zijn: de Robbe 755/40.
    Een relatieve langzaamloper, geschikt voor 6 tot 18V.
    Specificaties:
    Abmessungen: D 47 x 83 mm
    Gewicht ca.: 286 g
    Länge ca.: 83 mm
    Spannung: 12...18 V
    Verbruik op maximaal rendement: 4,5 A
    Prijs: gemiddeld 20 euro

In de Happy Hunter liggen twee van deze jongens. Dreven (onder mijn HH) elk een naar 45mm afgetopte 50mm blads schroef aan. Zonder problemen, warm worden of wat dan ook.
    Zowel op 6 als op 12V geen problemen. Op 6V was mijn Hunter niet acht snel, maar had wel kracht.
    Dan moet jouw " Paultje" ook wel vooruitkomen, denk ik zo. Zeker als je er een goeie kwaliteitsschroef aan hangt...

13. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Qua verbruik lijkt me dat inderdaad ook een leuke motor. Alleen wil ik liever niet een te grote schroef eronder. Bij boten met 1 motor heb je al snel dat ze achteruit niet meer beide kanten op willen, doordat de schroef teveel zijdelingse "grip" op het water heeft. Met de standaard motor had ik een 42,5 mm 2-blad speedschroef eronder, en kon ik niet recht achteruit varen, hij trok altijd naar 1 kant weg. Met de 42,5 mm (?) 3-blad die ik er later onder heb gezet, was dit niet meer, en kon ik tenminste recht achteruit varen.

Ik bedenk me trouwens dat de huidige regelaar ook een instelling heeft om de uitgangsspanning te begrenzen, dus mocht die 600 ECO, die ook wel een pittig motortje lijkt, te fel zijn, dan kan ik hem een beetje inperken, en voorkomen dat de boot schuin gaat op volgas.

Dit is een ongeveer het vaarbeeld dat ik wil bereiken:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Het achteruit "wegtrekken naar een kant" blijf je houden met een enkelschroefs schip.
    Zeer zeker met een 2-blads speedschroef.
    Even googelen op "wieleffect leverde o.a. deze tekst op:

15. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Dat bedoel ik inderdaad. Bij mijn Dolly had ik dat ook heel sterk, toen ik als test een 35 mm 2-blad speedschroef erop had gezet. Toen maar wwer een 3-blad genomen, met minder spoed, en sterkere motor en later hogere accuspanning (6 naar 7.2 V) gekozen. Toen kon de Dolly weer tegen een briesje in komen.

Met de 3 blad erop (met de vertragingsmotor nog in de "Denker") kon ik onbeperkt recht achteruit varen als ik tegenstuurde. Dat wil ik met de nieuwe motor ook kunnen, indien mogelijk. Waarschijnlijk moet ik dan de schroef klein houden, en met niet erg veel spoed. Motortoerental zal dan iets hoger moeten zijn.

Ik heb trouwens nog iemand gevonden met een bouwdoos van dit schip, dan weet ik wellicht snel welke motor er origineel in zat, dat maakt het zoeken naar een iets betere motor eenvoudiger, denk ik.

16. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Ik begrijp Roel's advies over die 755/40, heel goede en sterke motor. Op 7,2 volt echter zal hij niet meer dan een 3-3500 toeren gaan draaien. Ik denk niet dat je daar genoeg aan zult hebben.

Het vaarbeeld dat in het filmpje te zien is is trouwens erg 'gematigd'. Het ding zou veel sneller moeten varen om aan z'n schaalsnelheid te komen.

17. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Daar was ik ook bang voor, op 7.2V zal die, overigens mooie, Robbe motor waarschijnlijk een grotere schroef nodig hebben dan er onder de "Denker" past.

Wat betreft het vaarbeeld, ik heb ze ook sneller gezien, maar zoals op de video is al beduidend sneller dan ik met de Graupner (Multispeed?) "getriebemotor haalde. Ik zou er al tevereden mee zijn als hij zo vaart, en dan zonder gierende tandwielen. Met een 600 ECO schijnt hij al overgemotoriseerd te zijn, aldus de Duitsers, bij volgas gaat de boot dan scheef hangen door het draaimoment van de schroef, zelfs met een 35 mm 3-blad. Is er iets wat tussen de Speed 500 E en de 600 Eco in zit qua RPM en vermogen?

18. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Dan zit ik toch aan die 600BB turbo 12V te denken. Op 7,2 zit je dan op 10000 toeren onbelast. het probleem met het draaimoment, ook in het geval van de 600 eco, kun je omzeilen door er een tweeblad graupner speedschroef met 0,85 spoed onder te zetten. Kost weer wel snelheid ... Het torsieprobleem zul je denk ik niet snel kwijt raken met een relatief rond onderwaterschip. Die Eco zou best een goede motor zijn, met een schroef met minder spoed heb je ook minder torsie.

Je hebt het over een drieblad schroef, welk type is dat? Als dat zo'n graupner drieblad 'werkschroef' is kan ik me het probleem van te weinig snelheid en veel torsie levendig voorstellen ... Achteruit varen is met die dingen ook een ramp.

19. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik gebruikte die zwarte 3-blad schroeven van Robbe, waren een stuk beter dan de 2-blad die er standaard voor werd aanbevolen. Motor werd minder warm, ik kon langer varen, en toch sneller, met beter achteruit varen.

Kun je een inschatting maken wat het stroomverbruik van die 600 Turbo is op 7.2V met bijv. een 35 mm 3-blad? Het torsieprobleem zou zich bij een 600 Eco op 7.2 V met 35 mm 3-blad voordoen als de accu vol is. Als de spanning zakt wordt het geleidelijk minder. Degene die de 500 E had gebruikt heeft het niet over het schuin hangen, dus ik vermoed dat met die motor het probleem ook bij volle accu zich niet zal voordoen.

20. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hoi,

De 600 turbo gaat minder stroom gebruiken dan de eco. Hoeveel kan ik zo niet zeggen, daar spelen teveel factoren mee. Als ik moet schatten denk ik dat de turbo op 7,2 volt 40 tot 60% minder verbruikt dan de eco. Maar hij geeft ook minder vermogen af.

Een 500E heeft maar 25% van het vermogen dat uit een 600 eco komt, misschien nog minder. Daarmee gaat 'Paul' inderdaad echt niet schuinhangen, maar ook echt niet sneller dan stapvoets ... Is een veel te licht motortje voor die boot.

Deel Deze Pagina