Goeden avond, momenteel ben ik bezig mijn trex 250 te voorzien van een 5blads rotorkop.Heb enig weken geleden van een forum lid de heli overgenomen. Na een lange zoek toch op internet ben ik begonnen aan het ombouwen en afstellen van de kop(althans proberen) Het volgende heb ik tot zover gedaan........ Ervoor gezorgrd dat de swash op midstick staat met 0 graden pitch.Heli vloog met de gewone kop(flybar)met deze instelling op 0 graden pitch midstick. De kop draait ( achter de heli boven af gezien) met de klok mee. Ik heb 1 bal die op de swash zit van de 5 recht boven de elevator servo geplaatst en ervoor gezorgd dat er aan de rechte kant 1 blad 90 graden staat.Dit te hebben gedaan heb ik de swash meenemer vast gezet en nu heb ik bij elk bal een blad op 90 graden staan.De zender staat op mid stick en voorlopig heb ik twee bladeren op 0 graden gesteld. Verder had ik nog vragen betreffend de pignon op de motor......die is nu 16 tands.Ik kan nergens iets vinden over de juiste tandwiel. Moet ik deze veranderen? Zo ja naar welke tandwiel geschikt voor een 3s1000mah lipo 25 - 35c,standaard hoofd tandwiel,motor 3800kv,esc 25A castle crations. Graag jullie mening of ervaring Er zijn vast meer mensen hier die dit ook hebben een 5 blads kop dus wou ik weten of het juist is wat ik nu aan doen ben?
Ik heb ervaring met een 5-blads Hughes... maar geen 250. En ik heb een flybarless 250. De twee samen moet toch wat ervaring opleveren. Je zult merken dat de 5-bladkop veel meer vermogen uit de motor gaat trekken bij hetzelfde toerental dan met de standaard kop. Daarom moet je de pinion met minder tanden uitvoeren of een motor met lagere kV kiezen zodat het koptoerental lager wordt. Dat moet ook weer niet te laag zijn omdat dan je staartrotor het niet meer gaat trekken. Je ziet het al, het is geen exact e wetenschap, je zul mogelijk wat moeten uitproberen. Wat voor FBL unit gebruik je? Je hebt nu de "phasing" van 90 graden mechanisch prima ingesteld, maar mooier is om de stangen recht naar beneden te laten lopen en de phasing met je elektronica (ofwel op je zender ofwel op de FBL unit) in te stellen. Zie deze video, gegevens: TRex 250, Gaui 5 blade Head, 5 X narrowed chord stock plastic blades, Align MD500 fuz & Align 3G unit. Flying indoors at our regular Monday evening meet (Reading, Berkshire, UK). Only a small Scouts meeting hall, sounds fast but running governed at 85% on Align BL250SP motor with a 14t pinion so probably around 3300~3400 RRPM. [URL=" Blade TRex 250 MD500 Indoors - YouTube[/URL] Groeten, Marco.
trex 250 met 5 blad Marco, dat het meer vermogen gaat vragen daar het ik inderdaad over gelezen.En zoals je aangeeft zijn daar oplossingen voor. Een 14 tands tandwiel heb ik hier ook liggen dus die zal ik monteren voordat ik iets probeer. Een kleiner tandwiel 14t samen met een minder kv motor(align 250sp 3400kv) is dan ineens teveel of niet? Ik moet ook nog de juiste toerental uitvogelen. Wel heb ik gelezen dat de pitch van -4/-3 tot +8 voldoende is voor een 5 blad.De tail blades zouden die ook groter moeten voor meer controle,zit nu 40mm op.(als die er zijn voor een 250) Heb je daar ook een oplossing voor? Ik lees veel heb je in de gaten Veel werk nog maar goed daarom is dit hobby toch. Ik heb nog geen FBL unit maar dat wordt of een tarot zxy of een 3g. In mijn zender een t7c kan ik volgens mij geen phasing regelen.Nu staan de stangen onder hoek geplaatst,dit om de 90 graden te kunnen realiseren mvg phil
Kijk hier "ff" : meerblads-rotorkoppen-afstellen-en-vliegen Je zal een beetje moeten vogelen De staart heeft gewoon een bepaalt toerental nodig. Je kan dus het toerental van de kop hetzelfde laten, en alleen de pitch verminderen. Daardoor wordt hij een heel stuk minder springerig, hoever je de pitch verminderd hangt van jou af Maar, ieder blad heeft een "drag" als gevolg van de earodynamica, en met hoge toerentallen wordt deze groter En met 5 bladen heb je hier dus veel meer last van dan met 2 bladen Drag vreet energie, waardoor je dus eigenlijk vliegtijd nutteloos weggooit Maar ja, wat is handig? Voor staartbladen, pak eens een setje mcpx hoofdbladen. Kort deze in tot de 40 mm maat die nu op de 250 zit, maar je zal zien dat het blad nu veel breder is Dit geeft veel meer houdkracht tov de normale bladen En door het inkorten kun je ook een beetje vogelen met lengte en breedte Voor de eerste testen, verlaag je toerental een punt of 10, en kijk wanneer de staart echt gek gaat doen. Hang dan de grote staartbladen eronder, en kijk of het dan wel goed gaat Zo ja, tandwiel verkleinen op de motor om de regelaar een beetje een normaal percentage mee te geven (ong 75 %)
trex 250 met 5 blad ok bedankt voor de info tot zover Link die je mee gaf heb ik gelezen maar zat toch met een aantal vragen. Ik ga hier aan werken de komende dagen en laat mijn vorderingen met de tijd wel zien. Heb een bestel lijst klaar liggen dus kunnen de mcpx bladeren ook wel bij. Wordt een mooi pakketje dit de post komt brengen In elk geval bedankt voor zover mvg phil
De 250 is al erg gevoelig op de staart, ik zou niet zomaar andere blaadjes erop zetten. De meeste video's van 5-blads hebben die blaadjes erop met rechte uiteinden. De ZYX heb ik ook in mijn FBL250, werkt prima en is vooral ook erg goed op de tail. Aangezien de heli in de video een goed uitgangspunt lijkt, zou ik eens beginnen met een 14T pinion op je huidige motor en dan kun je een beetje spelen met het toerental om te zien of je er mee wegkomt. De ZYX heeft geen hoog hoofdrotortoerental nodig om stabiel te zijn dus hangt het van de staartrotor af; Een zo laag mogelijk hoofdrotortoerental (binnen de werkingsgrenzen van de staartrotor) geeft zo lang mogelijk vliegtijd. Die -2 tot +8 lijkt me voorlopig prima. De link van Student naar de uitleg van Bert is erg goed maar heeft weinig te maken met zo een klein 5-bladje met een elektronische stabilisatie. Ik heb ook nog een Hughes-rompje staan voor de 250, begint wel te jeuken nu hoor...
trex 250 met 5 blad Marco, ben gisteren avond verder gegaan met het uitvogelen van de phasing van het kop.Ik had alles gesteld zoals ik in mijn eerdere post had vermeld.Dus 90graden met de stangen onder een hoek. Daarna de de bladeren op midstick 0 graden alles was perfect dacht ik. De heli opgetoerd(in de zender de throttle rond 40% gezet,pitch op -2 tot +8. De heli op de grond en toen merkte ik dat het niet klopte. Als ik nu rechts alieron input gaf dan wou de heli schuin naar rechts achter,links aileron schuin naar links voor. De elevator input deed ook zo raar. Goed even een biertje genuttigd en heb ik toen de swash meenemer zo verdraaid dat de stangen nu recht onder de kop staan.Alles weer op nul gesteld en tot mijn verbazing krijg ik nu bij rechts alieron,links aileron enz de juiste bewegingen. Ik moet wel zeggen dit is op het moment allemaal zonder e-stab. Het lijkt mij dat als ik zo verder was gegaan met deze afstelling ook met e-stab was het niet goed gekomen.Mijn idee dan. Ik heb nog geen test vlucht gemaakt omdat ik gewoon wil zeker weten dat het goed is anders is het gauw voorbij met de lol. Ja kan best geloven dat het weer gaat jeuken om je body op de heli te zetten.Die van mij staat hier nu ook te wachten tot ie er omheen gezet kan worden een 500D. Zag wel bij de ZXY dat die wel geschikt is voor meerblad (staat vermeld in het software)en dat heb ik nog niet gelezen bij een 3g(ook niet gevonden in het programma) Ik hoor graag jullie/jouw menig over wat ik nu omschreven hebt. Moet ook eerlijk zeggen vindt het interessant om dit uit te vogelen Foto staat in mijn album trex 250 mvg phil
Ik had die link ook niet geplaatst omdat het een 100% match was, het geeft gewoon erg veel inzicht in waarom de fbl heli sommige dingen doet Ook afstellen staat hierin Trouwens, die 0 op midstick is mooi voor 3d, maar voor een schaalmachine kan het wel eens moeilijk zijn hoogte te doseren Die 8 graden zit dan natuurlijk in de bovenste helft van de stick gefrommeld Ga je voor de schaalinstelling, heb je 4 a 5 graden midstick, en heb je nog maar 3 graden in de bovenste helft van de stick Of je moet er al volledig aan gewent zijn om in de 3d instelling te vliegen.. Qua staart, je hebt een bepaalt toerental nodig om deze goedte houden Maar om nou je toerental 2000 toeren hoger te houden alleen omdat de staart het anders niet houdt.. Kun je beter een beetje met andere blaadjes spelen Maar kijk eerst waar de staart het houdt, en vooral wanneer niet..
Phil, de phasing kan idd wat verwarrend zijn. In mijn geval doet de BeastX op mijn 5-blads elektronisch de phasing. De tuimelschijf draait dan schuin voorover weg bij roll. Ook ik had in eerste instantie e.e.a. verkeerd staan. De beste "test": Zet 1 blad in het verlengde van de heli naar voren. Als je nu achter de heli staat en roll stuurt dan moet het blad mee links- of rechtsom bewegen met de stick. Bij nick mag dit blad juist totaal niet bewegen. De 3GX is geschikt voor 5 bladen. De 3G weet ik niet. Ik zou direct voor de ZYX gaan, ik heb er inmiddels 4 vliegen in diverse grootten FBL heli's 2- en 3 blads. Er zou ook via de nieuwe software phasing in moeten zitten, dat heb ik nog niet bekeken want dat heb ik tot nu toe niet nodig gehad. Marco.
trex 250 met 5 blad Marco, bedankt ik zal het zeker nakijken van de week als ik iets meer tijd hebt. Ik heb een bestelling liggen voor HK dus daar komt ook een zyx zeker bij. Ga me er goed in verdiepen de komende dagen.Mocht ik nog vragen hebben dan post ik ze wel hier. Mochten er meer hobbieisten zijn die ervaring hebben met waar ik mee bezig ben dan hoor ik dat ook graag. Hoe meer info hoe beter toch mvg phil
Succes met je puzzle-werk! Omdat de 250 gevoelig is of RPM, zal ik da niet veel veranderen, well kan je hem vlg. mij rustiger kregen als je in plaats van ... ... pitch midstick 5 graden doet (pitchkurve -5 .. 5 .. +10), de Heli zal dan goed te sturen zijn. Zo heb ik mijn rigid afgestellt bij een andere Heli.