uitvergrote Ziroli Beech Staggerwing span 2,8Mtr met MOKI 215

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jetpropdlx, 12 sep 2010.

  1. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Bouwverslag van een Beech D17 Staggerwing 1:3,5 spanwijdte 2,80M
    Deze openings-post zal telkens worden upgedate zodat hier een kompleet bouwverslag ontstaat zonder diverse zinnige en minderzinnige reacties ;).


    Na een aantal jaren met de Beech D18 gevlogen te hebben werd het tijd voor iets nieuws (De mustang was daar eigenlijk al voor maar ja daar heb ik weinig plezier aangehad )

    Mijn zinnen had ik al lang op een Beech Staggerwing staan, maar vond er geen in een mooie maat. (waar evt tzt een moki215/250 op zou passen (die van ziroli was te klein)
    [​IMG]

    Hier het verhaal over mijn ervaringen hoe ik dan toch aan een Short kit/tekening ben gekomen , na LLLLLLLLLannngggg wachten
    dit is een kopie van een PBtje welke ik naar een ander forum lid heb gestuurd na zijn vraag naar mijn ervaringen met funmodellbau/belairkits .

    vandaar mijn onderschrift :cool:


    De spanwijdte wordt ongeveer 2,80mtr

    De eerste doos met onderdelen:puppydogeyes: (meer dan 60 onderdelen ontbraken)
    [​IMG]

    efffe snel in elkaar gezet zonder lijm ;)
    [​IMG]

    toen bleek hoe "goed" de passing was :sniper:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Ondertussen in juni begonnen met lijmen EN een (betaalbare)tweede hands moki 215 gevonden op het internet (in de GB) :p

    [​IMG]

    [​IMG]



    Door de perikelen met funmodellbau/ belairkits heb ik de hele winter tijd gehad om het internet af te struinen naar info
    Daar kwam ik toevallig een Vol GFK staggerwing tegen van Andreas Dehn van de zelfde maat (op rc network.de)
    via via contact gezocht en van hem een motor kap kunnen kopen

    die past mooi om de motor :banana:
    [​IMG]


    De stand vanzaken zoals het project er nu bij staat
    [​IMG]

    Het bouwen zal niet zo snel gaan als bij sommige andere :oops:
    Er moeten ook nog verschillende dingen uitgedacht worden om het een en ander te verstevige omdat de constructie niet overal voorzien voor het extra gewicht/krachten door de uitvergroting

    update 15 sept 2010:
    gister en vandaag wat latjes gesneden en geplakt

    [​IMG]

    [​IMG]


    update 28 sept 2010
    deze week weer wat gepuzzeld, gemeten etc.
    Vooral de extra vleugelbuis in de ondervleugel koste nogal wat bedenk tijd ;)

    [​IMG]

    Update 03 oct 2010
    Dit weekend nog een paar dingen uitgemeten en geplakt
    efffe recht op gezet om de eerste indruk te krijgen hoe het landingsgestel ongeveer moeten kan komen.
    De onderste rib is nog niet gelijmt zodat deze nog aangepast kan worden aan het landingsgestel.
    [​IMG]


    [​IMG]




    UPDATE 20 oct 2010

    een paar plaatjes van het in aanbouw zijnde stabilo en kielvlak.
    In het kielvlak komen 2 koolstof buizen van 8mm die door het stabilo worden gestoken tot in de romp.
    de planning is om zo wel het stabilo maar ook het kielvlak demonteerbaar te maken

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    UPDATE 21 oct 2010


    het kielvlak en stabilo half beplankt.
    effe passen de doorvoer passen
    [​IMG]

    op de romp passen
    [​IMG]

    en kijken hoe het eruit ziet (werkt altijd motiverend)
    [​IMG]

    update 05 nov 2010

    plaats bepalen voor de sero's in de staart (die staan normaal in de romp in de cockpit)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    update 13 nov 2010:
    closeup van de pitch servomontage;)
    [​IMG]


    Bezig geweest met de hoogteroeren , stabilo, schanieren
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    voorbereidend werk voor het richtingsroer (achterlijst)
    [​IMG]




    update 20 nov 2010.

    ondanks alles deze week , toch nog ietjes s kunnen hobbiën
    richtingsroer, is gemaakt voor 90% (het meeste vorig weekend)
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Update 05 dec 2010

    Na wat stoeien met het landingsgestel toch wat verder gebouwd, een deel van de wingfairing beplankt.
    Vorige week ook aan de stabilobevestiging gewerkt, 2 schroeven / inslagmoeren zitten er in. (nog 1 schroefvoor het kielvlak moet nog een plaatsje krijgen)
    maar daarvoor moet eerst het staartwieltje er in zitten.

    een paar plaatjes
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    update 08 Dec 2010.

    Vandaag verder gegaan met het intrekbaar staartwieltje.
    Eerst een servootje (HS755) ombouwen tot 180gr servo volgens aanwijzingen van Corrien [79754] servobeweging-omzetten-naar-180-graden
    De standaard 180gr servo zijn meestal niet proportioneel (dat is geen probleem ) maar vermoedelijk ook niet sterk genoeg

    2x weerstand van 1Kohm tussen de 2 buitense draden van de potmeter
    Eerst proberen (de motor zat op de printplaat gesoldeerd effe met 2 draadtje verbonden
    [​IMG]

    Weerstanden definitief in de krimpkous,klaar voor het dicht maken
    [​IMG]

    Het prototype van het staartwieltje (waarvan diverse onderdelen ook definitief gebruikt gaan worden)
    [​IMG]

    Ook de versteviging van van de motor ophanging zit er nu in zodat ik die niet meer kan vergeten voor het dicht beplankt wordt
    [​IMG]

    Update 18 dec 2010

    we gaan ondertussen langzaam verder :D

    vandaag de eerste keer in de buitenlucht.
    [​IMG]
    romp-vleugel overgang gedeeltelijk beplankt


    Beech D18 en Beech D17 (in wording)
    [​IMG]

    Kerst update:
    Foto's van gisteren (24-12-2010)
    Afgelopen week :De beide zijkanten beplankt en extra versteviging voor het landingsgestel voorzien.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Voor iedereen nog prettige kerstdagen


    Kerst vakantie update:
    29 dec 2010.

    Ben bezig met het bagage deurtje en de cockpitdeur en de fairing tussen stabilo en kielvlak.
    [​IMG]

    het bagage deurtje is zo goed als af, incl het slotje
    [​IMG]

    De fairing die de 2 bevestigings schroeven van het stabilo en de rudder aansturing moet afdekken
    [​IMG]



    de stand van zaken 05-jan-2011

    De cabine deuren
    [​IMG]
    Het slot met 2 vergrendelpunten
    [​IMG]
    close-up
    [​IMG]
    De motor eens op het motor spant gezet en kon het niet laten om hem nog eens er op te zetten
    [​IMG]
    ondertussen zit de Turbulator ook tussen het carter en de carborateur , Hier door zou de lucht benzine mengsel bete rmoeten mengen en zou cylinder #3 (op 7uur gezien van voor) niet meer benzine meer krijgen dan de andere
    [​IMG]
    De motor moet nog ongeveer 4 cm naar voren (of de motorkap in korten)

    zoals ook te zien op de foto van voor, ben ik ook begonnen met het opbouwen van de neuslijst , naar het idee van Jan B :D met plankjes van 5mm

    update 22 jan 2011
    Bezig geweest met de motor steun.
    De basis plaat staat met 4 bouten vast aan de romp, hier op een soort kistje gemaakt om de motor verder naar voor te plaatsen en 3gr sidetrust en 2 gr down trust.
    De motor bevestiging verstevigd met glas/koolstof weefsel.daar waar de bevestigings bouten komen een dubbele laag.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Een plaatje van de eerder genoemde turbulator tussen de carburateur en de motor.
    [​IMG]

    Nu de motor steun ongeveer klaar is kon ik het niet laten om hem eens een keertje te laten lopen
    filmpje met geluid
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    de vleugbuis hulzen uitgelijnd en gelijmt
    mbv mijn nieuw speeltje (bovenste vleugel geen V stelling de onderste 1gr)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Verandering van spijs
    het Stabilo bespannen met Solartex
    [​IMG]

    voor iedreen de beste wensen voor 2012

    eerste update van 2012

    Hoewel de vleugels nog niet klaar zijn effe iets anders.

    kielvlak en richtings roer nu ook bespannen.

    [​IMG]

    Ook aan de volgende uitdaging begonnen.
    Het intrekbaar landingsgestel inbouwen. (tussen door ook al aan bezig geweest)
    [​IMG]

    Op speciaal verzoek.
    Een sleephaak.
    [​IMG]

    of die ooit gebruikt gaat worden ??

    14 feb 2012

    ondertussen aan het stooien met de spandraden en vleugelsteun bevestiging.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    02 Mrt 2012
    Vleugelsteunen en vleugel"fairing"ondervleugel/romp bijna klaar (nog geen foto)
    De onderkant is ook bijna dicht.
    [​IMG]

    vandaag plastic gekocht voor de voorruit, poging 1 van vanavond is mislukt morgen poging 2.
    hopelijk zonder knikken
    [​IMG]

    [​IMG]
    Vandaag is ook de moki terug gekomen van airworld (was al daar van begin october)

    10 mrt 2012
    belangrijk weekend voor Stagger ; :lol:
    past hij in de auto ??
    [​IMG]

    publiek optreden op onze club avond.
    [​IMG]

    Zwaartepunt checken
    [​IMG]
    [​IMG]

    3 April 2012

    filmpje van de eerste motor start op de romp
    moki 215 first engine run on Staggerwing - YouTube


    en een paar plaatjes van het afgelopen weekend
    [​IMG]
    [​IMG]
    De Solartex zit er nu helemaal op.

    5 apr 2012
    Vanmorgen was het zover.
    Na overleg mocht ik mijn maiden flight doen op het echte vliegveld
    Vroeg het bed uit om optijd op het vliegveld te zijn (07:30}
    Nadat mijn collega (en ook modelvlieger) er was motor gestart, reikwijte test en een laatste check
    Gas erop en vliegen :lol:
    Bij gebrek aan een film camara heeft Niels zijn best gedaan om met een leuk filmpje met mijn fotocamera.
    http://www.lvmodelafdeling.be/phpbb3/viewtopic.php?f=10&t=2273


    Een fototje van deze avond
    De ene beech uit de auto en de andere in de auto (eerste meeting van het jaar bij onze geburen PMF) het moment voor een "groepsfoto"
    [​IMG]




    08-aug-2012
    Nog een aantal kleine dingetjes die gedaan moeten worden, maar eerst nog wat oefenen/vliegen
    [URL=" Staggerwing at EBZW - YouTube[/URL]




    [​IMG]

    [​IMG]

    Zomer 2018



    sept 2018 eindelijk (met hoogteroer balans gewichten)
    MVC Valkenswaard



    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2019
  2. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Nou hier is die dan.
    Lang gewacht.;)
    Succes met bouwen, en heb je een bouwdipje,
    dan kom maar effe babbelen op de chat.:)

    Dus het eerste arbotje is binnen.

    Succes Han.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Heee Eric,

    dat belooft weer wat moois te worden, we houden het in de gaten :yes:

    Maar Oss 2012 is toch een mooi richtdoel :roll: ;-)

    Grt en bouwse,
    Berto.
     
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.918
    Locatie:
    groningen
    Eric,


    Hang in there!

    Wordt vast een beauty. :yes:

    En geabonneerd. ;)


    jan.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.248
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hier ook gelijk een abo'tje
    Je heb voor je kon beginnen al heel wat doorzettingsvermogen moeten hebben.
    Dus de rest zal zeker ook wel lukken.
    De motor is ook geweldig, het zal een mooi geluidje worden schat ik zo in. :p
     
  6. Teus

    Teus Guest

    Jaaaaaaa :p

    Daar istie dan. Wordt een schitterende combo Eric :D

    Veel succes met de bouw.

    Gr. Teus
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Eric,

    wat is jouw manier om de slechte passing van de delen te verhelpen? Misschien kunnen wij er hier wat van leren.

    Succes met dit project!
     
  8. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    mooi motortje eric...

    staggerwing is niet mijn kist. de echte staat in dezelfde staat als jouw kit bij ons in de hangaar.
     
  9. zazen

    zazen

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    43
    Locatie:
    As, Belgium
    Prachtig project van een uniek vliegtuig, ik ga je bouwverslag zeker volgen en hoop het toestel binnen niet al te lange tijd te kunnen bewonderen. Ik heb een abo'tje aangemaakt.

    succes
    Karel
     
  10. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Lekker kissie Eric en met de bouw zal het ook wel lukken. Ik ben er weer bij om te filmen bij het invliegen.
     
  11. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    En Pieter sinds wanneer pis je op WILGA'S
     
  12. looping

    looping

    Lid geworden:
    5 mei 2005
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Best
    Omdat die zo te zien voorop stond.:lol::lol::lol:
    :offtopic:

    Hoi Eric hopelijk heb je straks meer vliegplezier met de stagger dan met je spit en succes met het bouwen.
    Mvg
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Machtig projektje Eric! :proost:
    En die Moki gaat het helemaal afmaken natuurlijk, wat een beauty zeg! :p
    Hopenlijk heb je niet al te veel last van die slechte passingen en kun je redelijk snel doorbouwen.

    Blijf dit zeker volgen, succes met de bouw! :yes:
    Zijn de vleugels zelfdragend of komen er werkende spandraden in als bij de echte?

    Groeten, Ralf
     
  14. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Hoef en Haag
    ook hier een abo erg mooie kist en een nog mooiere motor

    geoff
     
  15. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Oei de N295BS weer niet meer luchtwaardig toestand :confused: (2009 vloog tie nog )???? of bedoel je dat ander gele project ??

    @ jitze,
    De constuctie delen die slecht passen opvullen met triplex en de ander met balsa.

    @strutter,
    De bedoeling is dragende vleugels met de spandraden als ondersteuning


    allemaal bedankt voor de steun :wink:
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2010
  16. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    ja die andere gele....
     
  17. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    update

    gister en vandaag wat latjes gesneden en geplakt

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Amai Erik,

    dat gaat nogal vooruit.
    Ziet er een mooie kist uit !

    Ik houd het ook in het oog...

    Groetjes,

    Davy
     
  19. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Het project zal een weekje stil liggen :(

    nog effe terinfo.
    De meeste latjes zijn eigenlijk 2 latjes omdat die anders niet goed te buigen waren. 2x 8x8
    Sommige ander latjes 8x15 werden gedeeltelijk doormidden gesneden ivm het buigen

    @MR Bean zie je bij RBW
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2010
  20. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    691
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    hey eric,

    mooi project de staggerwing tja...... met zn intrekbare pootjes.
    maak je de uitvoering van prins bernard?

    succes ermee
    greets uit bemmel
     

Deel Deze Pagina