Van vleugel tot Fauvel...

Hoe het allemaal begon...

Al weer enkele dagen terug kwam er iemand op het idee om met één en dezelfde setup een zelfbouw-wing te motoriseren van precies één meter spanwijdte. Zelf houd ik ook wel een beetje van schaal-looks of in ieder geval iets met historie. Daarom 's goed rondgekeken en het volgende plan beviel me wel:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk werd ik gewaarschuwd voor pitch-gevoeligheid, maar dit heb ik ondervangen door het rompje als een 'flat-foamy' te bouwen:

full

Hiermee geeft de voor- en achterkant van de 'romp' ook lift. Dus, minder pitch-gevoeligheid.

De ailerons heb ik sandwich gebouwd, 2mm depron - 1,5mm balsa - 2mm depron. De vleugel zou een KF-m2 airfoil krijgen voorzien van 5mm carbon buis en de nodige carbon-rovings. De staart zou ook voorzien worden van carbon-rovings.

Moeilijk? Nee, zo eenvoudig mogelijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier inmiddels het resultaat:

full

1400kV outrunner (49gr), 7x4E APC prop, 2s 2650mAh nano-techs.
Nee, geen beestachtige setup, eerst maar 's rustig beginnen.

De ailerons staan in neutraal-stelling iets 'up'. In het Duits heet dat S-Schlag. Het zwaartepunt ligt op 5,8cm van de voorzijde vleugel. Erg ver naar voren, maar bij vleugels is dat normaal.

Laatst bewerkt:
Om eerlijk te zijn... vliegt stukken beter als de Dachs die ik destijds uit Duitsland heb laten overvliegen. Ontzettend precies en heb gisteren wat 'low passes' geoefend en dat gaat al erg leuk. Echt een aanrader dus!

full

Laatst bewerkt:
Even een korte impressie (windkracht 4-5), beelden zijn geschoten met mobiel, binnenkort upload met betere kwaliteit:

Laatst bewerkt:
full

En inmiddels getransformeerd naar vleugel. Nu met aandrijving achter, slechts 30gr outrunner (SK3). Helaas... servo-armpjes die niet exact horen bij het type servo waar het voor bedoeld is, kunnen losschieten als je ze niet vastzet met een schroefje... Dat leverde een aantal crashes op, vandaar de gehavende staat van dit toestel. Los daarvan.... dit vliegt ècht geweldig. KFm2 is helemaal top. De afwerking kàn beter... iets voor de toekomst.

PS Frank, stuur me het filmpje dan zet ik 'm online :-).

Doet me denken aan dit ontwerp

http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-depdart.104973/

Leuk idee ga ik ook eens proberen denk ik.
Lekker experimenteren met schuimpjes ik doe ook niets liever.:)
Set up is nog steeds fors vergeleken met die in mijn metrix.
Motor 10gram 2000kv op 2s 300 mAh lipo prop 6x4 vliegklaar gewicht 140gram.

http://home.planet.nl/~slui0262/Metrix-Tiled-A4.pdf

Motor kan in de neus maar ik heb hem oplapbaar boven op de vleugel gezet.
Met een wiel onder in de romp net achter zwaartepunt maakt hij grondstarts en is binnen 1.5 mtr los en is prima indoor te vliegen.

Laatst bewerkt:
Back