Verbrande motor in T-Rex Clone HK-450 (probleem opgelost)

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door victorr, 9 sep 2009.

1. victorr

victorr Guest

Hallo allemaal,

Ik heb de volgende setup:

Heli: HK-450
    Motor: Emax HL2215-450 3800KV
    ESC: Towerpro H40A
    Tandwiel: 13 tands
    LiPo: 3S1P 2200mAh

ESC setup:
    Brake: Off
    Battery Type: LiPo
    Cut Off Type: Soft-Cut
    Cut Off Voltage: Middle
    Start Mode: Very Soft
    Tiiming Mode: Middle
    Govenor Mode: On
    (Alles volgens Turnigy Programming Card)

Na het opbouwen en testen (zonder rotorbladen) waarbij alles naar behoren leek te werken de heli kort proefgedraait.

Vervolgens de trillingen en de verkeerd om werkende gyro verholpen.

De eerste proefvlucht (mijn eerste heli vlucht sinds 6 jaar, voorheen Schuttle en Futura) leek in orde.

Tijdens het opstarten voor de volgende vlucht had de motor problemen met optoeren, maakte vreemde piepgeluiden en leek te stotteren. :confused:

Bij resoluut doortrekken van gas/collective pakte deze wel op maar verloor meteen vermogen en begon de motor te roken.
    Nadere inspectie toonde aan dat er meerdere wikkelingen in de motor verbrand zijn. :(

Iemand een idee wat er aan mijn setup verkeerd is?

Zoals al gezegt, heli ervaring heb ik, ook al is het lang geleden, ervaring met elektrovliegen en borsteloze motoren heb ik nog niet.

Groet, Victor

P.S. Sorry voor de dubbele posting, had per abuis hetzelfde bericht ook onder electronica gepost.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 sep 2009
  2. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Je had de gov aanstaan? Welke Throttle curves draaide je dan?

Timing is ok als deze vergelijkbaar is met de andere hobbycity ESC's.

Welkom terug bij het helivliegen trouwens!:worship:

3. victorr

victorr Guest

Ik gebruikte nog geen idle-up, gewoon een lineare throttle curve dus, ging me eigenlijk om het afstellen en trimmen van de heli.

Misschien is dat de oorzaak geweest, de tijd zal het leren. Vanavond even de motor uit elkaar gehaald, is definitief overleden.

Groet, Victor

4. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Mag ik vragen waarom je die Governer aan had staan?
    Ik vlieg al jaren elektro heli's maar heb geen Governer ingesteld in mijn regelaars.
    Vliegt heerlijk zonder.
    Gr E

5. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Electro is happig op te lage toerentallen (of te hoge belasting voor dat toerental, net wat je wilt horen)

Als jij een lineaire gascurve hebt en een lineaire pitchcurve zal hij ergens rond 60 % throttle hooveren
    Wat in principe niet echt een probleem hoeft te zijn, maar het kan wel. Brushless heeft zijn hoogste rendement ergens tussen de 80 en 100 % gas, en aangezien hoover een redelijk inspannende bezigheid is voor hem..

Ook de governor kan een warmtebron zijn, deze hoort te werken met een vlakke gascurve. Dus domweg 80 % zetten, moet het goed gaan.

Maar dit verklaard nog niet waarom de motor net voor de vlucht al niet wou starten.
    Misschien was de timing (instelling esc) niet in orde? (benodigde of aangeraden timing staat vaak op een briefje wat bij de motor zit als hij geleverd wordt,een verkeerde instelling kan warmte of problemen tot gevolg geven)
    Is je esc wel in orde? was hij warm na het incidentje? heeft hij geen klap gehad van de doorbrandende motor (=kortsluiting oid, veel amps door de esc)
    Zat er geen bout oid in de motor (kleine ***schoefjes vallen er soms nogal snel in weet ik uit ervaring:D)

Als laatste kan ook je motor gewoon niet goed geweest zijn...

Mogelijkheden genoeg denk ik...

iig,

6. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Een lineaire Tcurve met een gov. Tja dat werkt al niet zo lekker. Zeker als je dan in 1 keer het gas doortrekt. Volgende keer gewoon eerst met de gov uit.

Naderhand de gov aan kan altijd maar dan nooit vliegen zonder een rechte lijn.

Wat ook aan te raden is bij die hobbycity ESC's ( heb er ook 1tje voor op de 450 ), de lipo count zelf ingeven. In dit geval, 3S. Schijnt dat hij heel vaak verkeerd telt.

7. victorr

victorr Guest

De ESC was niet meer dan lauwwarm net zoals de accu, de accukabels waren echter niet echt koud meer er is dus een groote stoom door gegaan.

Er zaten geen losse onderdelen in de motor, heb deze gisteravond uit elkaar geschroeft om eens goed te bekijken.

De Govenor mode zal ik uitzetten, weet echter niet zeker of de regelaar deze heeft, staat niets van in de beschrijving.

Hoveren ging bij ongeveer 60 á 70% stickuitslag.

Helaas zat er geen nadere beschrijving bij de motor, deze heeft overigens 6 magneten en 9 stator-polen. Volgens de beschrijving van de regelaar moet ik de timing voor motoren >= 6 polen op medium of high zetten.

Groet, Victor

Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2009
  8. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Je kan ook gewoon pech hebben en een slechte motor hebben. Als er een wikkeling beschadigd is brand de motor na een tijdje door. Zijn alle wikkelingen even donker?

9. victorr

victorr Guest

Nee, 4 van de 9 wikkelingen zijn kompleet zwart, ik denk dat er een fase uitgefikt is :(.

Gelukkig lag er net een pakketje op me te wachten met de reserve heli en een nieuwe (identieke) motor. :p

Ben alleen aan het twijfelen of ik moet wachten op de kleinere tandwielen (11 tands i.p.v. 13 tands) die ik bij HC besteld heb (en in backorder staan :(), of dat ik de heli nogmaals opbouw met de nieuwe motor.

Zal voor de zekerheid de programmering van de ESC nog even checken of de govenor nu uit staat.

Groet, Victor

10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Controleer de temperatuur van de motor ook goed. Rustig op bouwen en tussendoor steeds controleren.

11. victorr

victorr Guest

Net de nieuwe motor ingebouwd en na een paar korte vluchtjes (hooguit 10 a 15sec. elk) pakte de motor weer slechter op (en piepte een beetje).
    De eerste 2 keer pakte hij wel goed op.

Het motorhuis is erg warm na hooguit 1 minuut totale looptijd (kan mijn vingers er wel tegenaanhouden maar voelt erg warm aan (40 a 50 graden schat ik).

Dit met de timing op medium. Ik laat nu alles afkoelen en probeer het straks nog een keer met de timing op high.

Ik hover op ongeveer 3/4 stick.

Groet, Victor

12. victorr

victorr Guest

Succesvolle vlucht.....

Ik geloof dat het probleem is opgelost :) :), nadat de motor afgekoeld was heb ik de timing veranderd van medium naar high.

langzaam oppakken bij een lineare throttlecurve vanaf 0 is nog steeds niet optimaal, maarals ik de collective stick meteen doorbeweeg naar zo'n 30 a 40% toert de motor goed op.

Uiteindelijk ga ik toch weer vliegen met idle-up.

Heb net de accu leeg gevlogen (hoveren op ongeveer 1 meter hoogte) totdat het toerental begon in te zakken. Heb overigens m.b.v. de pitch-schuif het hoverpunt ongeveer mid-stick gezet, relatief laag toerental met meer collective (dus ook een zwaardere belasting voor zowel de motor als de regelaar).
    Dit moet ik nog aanpassen en/of mezelf iets anders aanwennen :rolleyes: (mid-stick voelde vertrouwder na 6 jaar niet gevlogen te hebben, dan de stick op 2/3e onderin).

Steeds even gestopt om te voelen of de motor warm werd en dan weer verder, de langste actie ongeveer 2 minuten.

De motor is niet eens lauw :D , de regelaar helemaal koud en het LiPo-pack handwarm :D.

Hoe lang de motorlooptijd totaal is geweest weet ik niet, heb niet gemeten.

Allemaal bedankt voor jullie input,

Groet, Victor

P.S. Wat raden jullie voor setup aan voor idle-up1 (normaal hoveren/vliegen).

Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2009
  13. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Mooi dat het nu wel werkt. Ik draai ook zo'n hobbywing ESC op de 450 met de scorp -6 op mid timing. Maf dat zo'n motortje dan juist wel high moet hebben.

Vlieg de accu's niet leeg totdat je RPM omlaag gaat, dan ben je al te ver gegaan qua lipo begrippen. 80% max van het totaal mah ontladen.

Als je heli hovert op 2/3 onderin klopt er iets niet met je pitchwaardes. Mid stick moet je in alle vliegfases 0 hebben. In idle up laat je hem dan van bijv. -11 naar 11 gaan en normal kap je deze doormiddel van de pitch curve af naar bijv. -7 <> 11.

Waarschijnlijk moet je even aan de linkjes draaien zodat alles level staat ( mixer arms etc ) met je zender op midstick ( 50% futaba). Als je de Thold ervan afhaalt en je laat hem langzaam oppakken, wat doet ie dan niet precies goed?

14. victorr

victorr Guest

Ik heb de volgende setup in mijn FC-28 gezet:

In normal mode:

Pitch -4, 0, +9 graad
    Throttle: 0%, 50% , 85%

In Idle-Up1:

Pitch -9, 0, +9 graad
    Throttle: 92%, 80%, 92%

In Hold (autorotatie):

Pitch -9, 0, +9 graad
    Throttle: 0%

Ik vloog dus met ongeveer 70% throttle en ongeveer 6 graad pitch. Klinkt me eigenlijk redelijk logisch in vergelijk met de verbrandings heli's die ik vroeger vloog.

Omdat ik deze stick setting nog niet gewent ben heb ik meer collective pitch bijgemengt waardoor ik natuurlijk met een lager toerental vloog.
    Ik weet dat ik me dit moet afwennen.

Idle-up1 heb ik nog niet geprobeert.

Hoe schakelen jullie eigenlijk idle-up1 in, eerst throttle hold aan, collective mid-stick (0 graad) Idle-up1 aan en vervolgens throttle hold uit, waardoor de regelaar in mijn geval naar ongeveer 80% zal gaan.

Groet, Victor.

15. Kat-R

Kat-R

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Greetz, RuuRd

16. victorr

victorr Guest

Ha die Ruurd, lang niet gesproken / gehoord, ik neem aan dat je al van Robert en Rob gehoort had dat ik weer langzaam begonnen ben met het oppakken van het heli vliegen.

Op m'n werk begint het wat rustiger te worden, en ik heb niet altijd zin om aan ons huis te klussen. Had weer wat ontspanning nodig ;).

Bedankt voor de aanwijzingen, ik merk echt dat ik helemaal uit het helivliegen ben. En om dan meteen met een totaal ander systeem (Brushless elektro) te beginnen zonder ervaring om op terug te grijpen is best wel lastig.

Groet, Victor

17. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Als je de ins en outs een beetje wilt leren kennen, moet je op Helifreak.com - Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect even naar de video's van Finless bob kijken.

(directe link: Heli Skills and Setup 101 - LOOK here first! - HeliFreak )

Hij legt precies uit hoe het in zijn werk gaat met de elektronica etc.

je moet volgens mij wel even aanmelden op het forum, maar dat zal niet zo'n probleem zijn.
    Hij legt veel dingen die je hier gevraagd hebt netjes en duidelijk uit in zijn filmpjes

Succes

18. Kat-R

Kat-R

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Hai Victor. ja, je hebt nog een flinke inhaalslag op het gebied van E-heli's te maken want er is wel wat verandert sinds jouw picollo.

Zoals Student al schreef kun je op helifreak.com instruktiefilmpjes vinden. Je moet je wel even aanmelden om ze te kunnen bekijken.

Het vliegen ben je toch nog niet verleerd?

Greetz, RuuRd

P.S. de aangegeven throttlecurve waarden zijn bij governermode UIT.

Laatst bewerkt: 12 sep 2009
  19. victorr

victorr Guest

Is inderdaad, wou toen ik verhuisde naar Duitsland net beginnen met brushless en LiPo's in een kleine Tucano, deze is echter nog steeds niet afgebouwd.

Heb het sindsdien erg druk gehad met m'n werk, 60 à 70 uur per week waren een tijd lang geen uitzondering, tussendoor op een afstand van 480km een oud huis gekocht dat opgeknapt moest/moet worden.
    Daar afgelopen december naar toe verhuisd en nu begint ik weer wat meer tijd voor mezelf te krijgen.

Nee, het gevoel is wel gedeeltelijk weg, heb ca. 1 a 2 uur geoefend met een simulator en kon de heli zo oppakken en in een acceptabele hover hangen.

Heeft het vliegen in een 1:1 vliegsimulator misschien toch zo z'n voordelen :)
    Groet, Victor

Laatst bewerkt door een moderator: 12 sep 2009
  20. victorr

victorr Guest

Student, bedankt voor de link, ben net begonnen met downloaden, helaas woon ik zo landelijk dat 384kBit/sec hier al een breedband Internet verbinding wordt genoemd :rolleyes:.

Een filmpje duurt ongeveer een half uur, maar goed de info is welkom en leerzaam.

Groet, Victor

Deel Deze Pagina