Verschillen RS 540 Motoren?

Kan iemand mij vertellen of er verschil zit in de standaard rs 540 motoren? Ik zie ze met verschillende typenummers, zoals rs-540 SH en rs-540 J. Wat is het verschil daarin?

Ik wil de motor vervangen die in mijn Tamiya scania zit. Op die RS-540 motor staan verder geen typenummers. Nu heb ik nog een nieuwe RS540-SH liggen, heeft die nu dezelfde specs als de motor die bij de Scania werd geleverd? Ik dacht altijd dat die motoren allemaal hetzelfde waren, maar door de verschillende typenummers ga ik twijfelen.

Groeten,

Kris

De informatie kun je meestal met Google of bij de maker van de motortjes vinden: Mabuchi Motors voor de 540RH/RS. Verschil tussen de RH en RS lijkt de werkspanning te zijn.

De 540J is de standaard motor (Tamiya #53689), 27 Turns, 14500rpm (7.2V), 255g/cm (7.2V), 7.9A (7.2V)
De 540RS is de Sport Tuned versie (Tamiya #53068), 23 Turns, 18300rpm (7.2V), 350g/cm (7.2V), 12A (7.2V)

Misschien dat dit je wat verder helpt. Pin me er niet aan vast. Ik heb verder weinig met elektromotortjes (anders dan dat er twee op mijn rotostarts voor mijn nitro's zitten :wink:).

Bedank voor je reactie. Ik had inderdaad al even gegoogeld en even op de site van de fabrikant gekeken, maar ben er niet heel veel wijzer van geworden. De RS 540 J is dus ook een RS 540. Je hebt de RS540 wel in sport tuned versie maar dat staat er duidelijk op. De motor in mijn scania is ook een RS540 maar geen sport tuned. Ik ben op zoek naar de onderlinge verschillen tussen de standaard rs540 motoren.

TAM-040-000.jpg

RS-540 Sport tuned

gear-RS540SH.JPG

Standaard RS-540

Ik heb daar ook eens naar gezocht maar dit uiteindelijk niet kunnen vinden. In mijn geval ging het om de speed 600 (mabuchi rs-550-ph). Op de site van mabuchi kom je niet veel verder, ik heb mijn info uiteindelijk met 'praktijk ervaringen' bij elkaar geraapt.

De bovenste is een black motor van Tamiya, dit is een behoorlijk snelle motor. Toen die op de markt (1978-1979) kwam was het zo ongeveer de snelste motor die er te verkrijgen was voor een redelijke prijs. De andere is gewoon een standaard 540 van mabuchi. De verschillen zitten hem grotendeels in de wikkelingen (meer wikkelingen, minder wikkelingen, dik draad dun draad en zo kun je nog wel effe doorgaan). En een enkele keer in de lagering.

Als je bij mabuchi op de site gaat kijken vind je honderden 540 motoren welke allemaal hun specifieke inzetgebied hebben. Je komt er alleen niet achter welke nu precies de modelbouwmotoren zijn.

Ik weet niet of deze vraag al ergens gesteld is, maar ik kan het niet vinden.

Is het de moeite om mijn standaard 540 motor in mijn Gravel Hound te vervangen voor een RS-540 Sport Tuned motor van €29.95?
Of kan een Cup Machine Tunings motor van €10.00 ook?

Kan iemand vertellen in hoeverre de prestaties verbeteren?

Beide staan op de volgende link van PKracing TAMIYA DF-02
Beide kunnen ook met de standaard Tamiya snelheidsregelaar staat erop de site.

Alvast bedankt.

Ook op de site van Mabuchi kan je de lettercoderingen vertalen.

er zijn nog aantal andere versies

de rs-540-sh is de mabuchi motor die overal standaard bij de meeste tamiya's bijzit
de 540J is de Johnson standaard motor
de 540 sport tuned is een vertimede 540SH in zowel 27 als 23 turns versie .
de RS 540 SD , waarvan er vier versies zijn ; technituned ,technipower , black motor endurance en black motor sprint .
de RX 540 VZ of beter gekend als technigold
en dan nog de dynatech 01R
de andere dynatech is van johnson makelij

als je de specs ook nog wil hebben zeg je het maar :)

Laatst bewerkt:
Back