verslagje : cockpitglas passend maken

Beste Mede-forummers,

enige weken geleden ben ik trotse eigenaar geworden van een ASW27 van Beineke (span 3,40m) Deze mooie zwever heb ik 2dehands gekocht.

Uploaded with ImageShack.us

Zoals te zien is op deze foto, was de cockpitkap zwart gespoten en sloot niet mooi aan op de romp. Hij lag rondom zeker 1,5 - 2 mm buiten de romp.

Een telefoontje naar Herr Beineke gepleegd, en 10 dagen later een nieuw cockpitglas op de deurmat. Ondertussen de zwever toch maar zijn maiden gegeven, met lelijke kap erop ;) Vliegt super!

Magoed, nu ben ik aan de gang gegaan, en geprobeerd de kap netjes passend te krijgen. Heeft iemand hier nog tips voor? Welke lijm het beste te gebruiken, hoe te werk te gaan etc etc.
Hier nog een fototje van hoever ik hem ondertussen heb gekregen.

Vooral aan de achterzijde zit nogal wat ruimte tussen de 'binnenkap' en het 'glaswerk'

Hoe kan ik het beste de boel passend krijgen op elkaar?

Laatst bewerkt:
Mooie kist! Wel erg jammer van de schakelaar zo aan de zijkant... :(

Misschien dat je met behulp van warmte/ hitte de kap achter wat beter passend krijgt?

Dank je Jonkje. Schakelaar word nog verplaatst naar de binnenkant, onder de kap dus.
Gaten netjes dichtplamuren, misschien een nieuw laklaagje erover en dan is de romp weer mooi strak. Staat dus nog op het to-do lijstje ;)

Ik had ook al gedacht om met warmte aan de gang te gaan, alleen denk ik dat ik daar de boel ook snel mee in de vernieling kan helpen. Vandaar dat ik eigenlijk andere opties zoek.

dank je Arno888. Mooi toestel, je ASH 31!

Hoe heb jij het uiteindelijk gedaan met de cockpit? Of ben je nog niet zover ermee?

De methode zoals beschreven door Harry in #464 mag dan wat omslachtig zijn, maar denk wel dat daarmee een perfect resultaat te behalen valt. En dat is wat telt uiteindelijk ;)

Ik denk dat ik die weg ook maar eens insla. Is boeklon ook in de boekhandel verkrijgbaar?

dank je Arno888. Mooi toestel, je ASH 31!

Hoe heb jij het uiteindelijk gedaan met de cockpit? Of ben je nog niet zover ermee?

De methode zoals beschreven door Harry in #464 mag dan wat omslachtig zijn, maar denk wel dat daarmee een perfect resultaat te behalen valt. En dat is wat telt uiteindelijk ;)

Ik denk dat ik die weg ook maar eens insla. Is boeklon ook in de boekhandel verkrijgbaar?

Hi

Ik moet nog het een en ander doen maar ik ga ook verder op de manier zoals Harry het omschreven heeft. in plaats van boeklon kun je natuurlijk ook wat bredere (doorzichtige) plakband gebruiken ......
Mijn plan is om op de Harry-manier alles precies pas te krijgen. Daarna zet ik de kap vast met dubbelzijdig tape. Mocht dat niet voldoen kan ik nog altijd overgaan op verlijmen.
Succes en hou ons op de hoogte.

@( in plaats van boeklon kun je natuurlijk ook wat bredere (doorzichtige) plakband gebruiken ......)

Gaat ook maar 'boeklon' is veel gemakkelijker te verwijderen en daarbij komt nog, elke boekenwinkel heeft het.

Harry

@( in plaats van boeklon kun je natuurlijk ook wat bredere (doorzichtige) plakband gebruiken ......)

Gaat ook maar 'boeklon' is veel gemakkelijker te verwijderen en daarbij komt nog, elke boekenwinkel heeft het.

Harry

Hi Har

Dacht wel dat dat de reden was maar op mijn schap ligt alleen de plakband :rolleyes:
En met een beetje wasbenzine krijg je de kap zo weer hardstikke schoon
en die staat lekker op het schap er naast ;)

Laatst bewerkt:
Nog een vraagje voor Harry of Arno,

hoe voorkom ik dat het canopy-raam aan de romp verlijmd word als ik de spleet op ga vullen met epoxy + microballoons?
Ik zou zeggen huishoudfolie tussen de romp en het canopy-raam, alleen kan ik dan de latjes methode niet meer toepassen.
Hoe hebben jullie dat opgelost?

Grt Paul

hoe voorkom ik dat het canopy-raam aan de romp verlijmd word als ik de spleet op ga vullen met epoxy + microballoons?
Ik zou zeggen huishoudfolie tussen de romp en het canopy-raam, alleen kan ik dan de latjes methode niet meer toepassen.

Grt Paul

Ik zet de cockpit rand van een keer of 5 in de loswas en voordat de canopy op het frame wordt gelijmd nog 2 keer in het super vloeibare losmiddel, daarna alles goed opwrijven.

Harry

Grt Paul

Inderdaad zoals harry zegt; alles goed in de was zetten.

Maar vlgs mij moet je, wanneer je die latjes niet verder als de hoogte van de cockpitrand uit laat steken er nog altijd wat huishoudfolie tussen kunnen stoppen.....

Maar sowieso die rand flink in de was zetten!

vorderingen cockpit

ondertussen heb ik nog wat voerderingen gemaakt met de cockpit van de ASW27.

Allereerst uiteraard het cockpitraam passend gemaakt. De latjesmethode vond ik niet fijn werken, daar mijn romp wat te rond loopt bij de cockpit, en daardoor de latjes niet netjes aansluiten. Daarom heb ik het cockpitglas gewoon vastgetaped.

Het cockpitraam is orgineel zo plat als een dubbeltje.

Omdat er nu een doorzichtig cokcpitglas overheen komt, heb ik besloten eerst wat tijd en energie in de cockpitafwerking te steken.

Begonnen om wat 'diepte' aan te brengen door de bodem los te frezen, en vervolgens mbv 3mm zachte balsa zo'n 4cm te laten zakken. Dieper gaat niet, aangezien al mijn electronica dan in de weg zit.

Ook heb ik hele simpele instrumenten gemaakt, door een afbeelding op de juiste schaal af te drukken en op 12mm depron te lijmen. Ondanks dat er maar 3 instrumenten op passen, toch een aardig gezicht van een afstandje.

Een avondje achter de naaimachine van moeder-lief gekropen, en met wat oude lappen en wat naaigaren een mooie zitting gemaakt. Een paar schoenveters voldoen prima als gordel. Zelf de gespjes gebogen van 2mm zacht aluminium staf.

Alles met dit als eindresultaat :

Nu rest enkel nog het cockpitglas verlijmen met het raamwerk, en een manier vinden om de boel netjes te kunnen sluiten.

Voorheen zat er een grote cockpitsluiting bovenop de romp, maar ik wil het nu iets subtieler aan gaan pakken. Iemand nog tips?

Jou oplossing had ik uiteraard al gezien Arno, alleen heb ik geen plaats voor zo'n mooi scharnier in de neus.

Een verende pen in de romp zorgt voor de sluiting van de kap. De gebruikelijke oplossing is dat deze verende pen met een kabeltje open getrokken wordt. Dit kabeltje komt dan meestal uit bij de aanvorming van de vleugel op de romp. Kijk maar eens bij hoeveel grote kisten je daar bij de achterlijst een "speldekop" ziet ;)

Hier had ik even overheen gelezen, ik vind dat wel een hele goede oplossing. Dan word het een pen aan de voorzijde, en een verende pen met een kabeltje naar de aanvorming op de romp.

Hier had ik even overheen gelezen, ik vind dat wel een hele goede oplossing. Dan word het een pen aan de voorzijde, en een verende pen met een kabeltje naar de aanvorming op de romp.

En ik had hier overheen gelezen :rolleyes::rolleyes:
Maar dit is inderdaad een goede oplossing; een vaste pen aan se voorzijde en een verende aan de achterkant .....
En er zijn veel leuke trucs te bedenken hoe je die verende pen bedient ;)

Back