Versnellingsbak niet uitgelijnd

• Topicstarter Topicstarter Blight
  • Startdatum Startdatum
B

Blight

Guest
Ik heb vanochtend de versnellingsbak voor mijn Ice Land binnen gekregen. Het monteren heeft zijn tijd geduurt aangezien de aanwijzingen technisch waren en ik geen schuifmaat heb.
Maar het is gelukt, ik weet zeker dat alles op de goede plek zit.
Echter is er wel een probleem.
De tandwielen op de cluchbell sluiten niet aan op de tandwielen van de versnellingsbak.

Ik weet hier zelf geen oplossing voor. Met de washers heb ik ongeveer een halve milimeter kunnen winnen, maar de clutchbell moet nog 2mm naar rechts(op de foto). Ik zat er ook aan te denken om de motor of de bak te verplaatsen maar dit laat het chassis niet toe. Ik kan ook de motor zo draaien, de tandwielen sluiten wel aan... maar niet volledig...
Heeft iemand nog een idee?

Ik heb vanochtend de versnellingsbak voor mijn Ice Land binnen gekregen. Het monteren heeft zijn tijd geduurt aangezien de aanwijzingen technisch waren en ik geen schuifmaat heb.
Maar het is gelukt, ik weet zeker dat alles op de goede plek zit.
Echter is er wel een probleem.
De tandwielen op de cluchbell sluiten niet aan op de tandwielen van de versnellingsbak.

Ik weet hier zelf geen oplossing voor. Met de washers heb ik ongeveer een halve milimeter kunnen winnen, maar de clutchbell moet nog 2mm naar rechts(op de foto). Ik zat er ook aan te denken om de motor of de bak te verplaatsen maar dit laat het chassis niet toe. Ik kan ook de motor zo draaien, de tandwielen sluiten wel aan... maar niet volledig...
Heeft iemand nog een idee?

hey blight

is het niet mogelijk om je motor verder te verplaatsen en/of je motor mounts iets te stellen of in het uiterste geval je chassis plaat iets uit te vijlen

gr dies2000

Je moet de motor op de motor steunen verschuiven. draai die iets los en dan kun je de motor zo een stukje naar voren schuiven.

M.v.g. Mark

De backplate raakt de motorsteun, hierdoor kan de motor niet verder naar voren. De bodemplaat uitvijlen zou inderdaad kunnen....

Misschien de motorsteuntjes met elkaar verwisselen zodat je misschien meer ruimte krijgt om te schuiven ?

Anders een randje van de motorsteunen afzagen.

Ik moet het toch even vragen, waarom is dit een probleem? bij mijn savage zit de spur ook niet precies naast de clutchbell, bij mij scheeld het ook 1/2 mm..

Omdat nu alle kracht over de helft van de tandwielen gaat. Die slijten dus ook een keer zo snel.
Er zit trouwens een aanzienlijk verschil tussen 1/2 mm of 2 mm :-)

als je heel goed kijkt zie je dat de ruimte tussen de tandwielen van je centax/clutch minder is dan de ruimte tussen de gear tandwielen.
Dwz je clutchbelt is niet passend voor deze gearbox.
Je hoeft niet direct een nieuwe clutchbelt bestellen maar;
> Het zou beter zijn als je de motor ietwat meer naar voren plaatst en dan kun je gewoon knallen. Je hebt dan niet de perfecte aandrijving maar als je de motor goed uitlijnt op de gear dan kun je er nog uren mee rijden.

als je heel goed kijkt zie je dat de ruimte tussen de tandwielen van je centax/clutch minder is dan de ruimte tussen de gear tandwielen.
Dwz je clutchbelt is niet passend voor deze gearbox.
Je hoeft niet direct een nieuwe clutchbelt bestellen maar;
> Het zou beter zijn als je de motor ietwat meer naar voren plaatst en dan kun je gewoon knallen. Je hebt dan niet de perfecte aandrijving maar als je de motor goed uitlijnt op de gear dan kun je er nog uren mee rijden.

Dit merkte ik ook, het rare is dat ik die vervangende clutchbell samen met de gearbox heb ontvangen. De clutchbell is een geheel, die kan dus niet van vorm veranderen, en de twee tandwielen van de gearbox krijg ik echt niet dichter bij elkaar. Ik denk dat ze zo'n stuk uit elkaar zitten zodat je er nog met een imbussleuteltje tussen kan om de clutch aan te passen. Waarom deze afstand dan ook niet op de clutch aanwezig is, heb ik geen idee van.
Ik heb met een beetje smokkelen de gearbox nog een halve milimeter weten te verplaatsen maar meer gaat echt niet lukken. Misschien mail ik conrad wel, mogelijk weten zij wat.

De motorsteuntjes zien er volledig symmetrisch uit, omkeren of omwisselen lijkt me niet te helpen, stuk afzagen misschien wel maar ik denk niet dat ik erdoorheen kom met een ijzerzaag...

Als de steuntjes van aluminium zijn kom je er zo doorheen met een goede ijzerzaag al is een paar mm ook prima met een vijl te doen. Zijn ze van staal doet een dremel met een slijpschijf of ze gewoon even tegen een slijpmachine houden wonderen.

Als ik het goed zie zijn het dezelfde schoentjes als ik ook hier heb en die zijn van aluminium, dus met een zaagje ben je er zo doorheen.

M.v.g. Mark

Houd er ook rekening mee dat je altijd iets speling hebt op je clutchbelt.
Dwz hij schiet altijd iets naar voren als het eenmaal aangrijpt.
Dit om je lagers te sparen.

Ik zou er niet teveel drama van maken maar zorgen dat je je motor ( clutch) netjes tegen die geartandwielen schroeft. Mag zeker niet stroef en ratelend lopen en ook niet te los.
Met een stukje papier wil wel helpen en kijk of je motor goed haaks op je chassis staat.
Dit kun je vaak zien aan een uitsparing of inkeping in het chassis onder je motor.
Die gebruik ik altijd als referentie om goed te kijken of het haaks zit.

Dit merkte ik ook, het rare is dat ik die vervangende clutchbell samen met de gearbox heb ontvangen. De clutchbell is een geheel, die kan dus niet van vorm veranderen, en de twee tandwielen van de gearbox krijg ik echt niet dichter bij elkaar. Ik denk dat ze zo'n stuk uit elkaar zitten zodat je er nog met een imbussleuteltje tussen kan om de clutch aan te passen. Waarom deze afstand dan ook niet op de clutch aanwezig is, heb ik geen idee van.
Ik heb met een beetje smokkelen de gearbox nog een halve milimeter weten te verplaatsen maar meer gaat echt niet lukken. Misschien mail ik conrad wel, mogelijk weten zij wat.

De motorsteuntjes zien er volledig symmetrisch uit, omkeren of omwisselen lijkt me niet te helpen, stuk afzagen misschien wel maar ik denk niet dat ik erdoorheen kom met een ijzerzaag...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou er niet teveel drama van maken maar zorgen dat je je motor ( clutch) netjes tegen die geartandwielen schroeft. Mag zeker niet stroef en ratelend lopen en ook niet te los.
Met een stukje papier wil wel helpen en kijk of je motor goed haaks op je chassis staat.
Dit kun je vaak zien aan een uitsparing of inkeping in het chassis onder je motor.
Die gebruik ik altijd als referentie om goed te kijken of het haaks zit.

Ik heb beide tandwielverbindingen gecontroleerd en die zitten allebei loodrecht op elkaar en op een goede afstand.

Houd er ook rekening mee dat je altijd iets speling hebt op je clutchbelt.
Dwz hij schiet altijd iets naar voren als het eenmaal aangrijpt.
Dit om je lagers te sparen.

Ik heb met washers gezorgd dat alle onderdelen genoeg speling hebben om vrij te bewegen. Ik val binnenkort wel de steuntjes aan met een ijzerzaag. Kijken hoe het gaat ^_^

je hebt tijd genoeg;)
De komende tijd ziet het er toch niet uit dat je lekker kunt rijden gezien het weer. Ik heb hier ook wat auto's staan die me aanstaren met puppy oogjes, maar toch maar even wachten..

Helaas nog niet, verbouwingen hier maken de zaak wat moeilijker. Ik heb conrad gemaild, ik wacht nog even op hun antwoord voordat ik in mijn auto begin te zagen. ^_^

Helaas nog niet, verbouwingen hier maken de zaak wat moeilijker. Ik heb conrad gemaild, ik wacht nog even op hun antwoord voordat ik in mijn auto begin te zagen. ^_^

groot gelijk heb je , ben nu zelf ook voor een 3-bak aan het kijken
via xtm racing heb gemaild bevestiging van hun kant gekregen en krijg binnenkort documentatie over de opties en hopups voor reely iceland,rex-x,cougar en alles van xtm zelf dus ook mammoth en wheely king nitro

ik zal het even posten in een nieuwe treat als ik het binnen heb.

gr dies2000:rolleyes:

Hij zit erop :) 2mm van de motorsteunen afgezaagt en de gehele motor naar voren verplaatst. Het vliegwiel komt wel gevaarlijk dicht in de buurt van de achterste remschijf maar het gaat nog goed. Ook is het vliegwiel dusdanig verschoven dat starten met een startbox niet meer gaat, maar dat heb ik persoonlijk toch niet nodig.

Edit: Conrad had geen oplossing, maar wel waren ze bereid het product terug te nemen.

groot gelijk heb je , ben nu zelf ook voor een 3-bak aan het kijken
via xtm racing heb gemaild bevestiging van hun kant gekregen en krijg binnenkort documentatie over de opties en hopups voor reely iceland,rex-x,cougar en alles van xtm zelf dus ook mammoth en wheely king nitro

ik zal het even posten in een nieuwe treat als ik het binnen heb.

gr dies2000:rolleyes:

Zeker doen!!

Back