Vraagje. Ik heb een toestel gezien waar een motor voor geschreven word van 950kv. Nu heb ik een motor van 350watt. Ik heb op het net gezocht en kwam daar een rekenmodel tegen waar je, je gegevens in kan voeren en tadaaaaaaa... wala, de uitkomst komt er zo uit gerold. Tjonge daar kwamen daar een partij getallen uit gerold, ik voelde mij gelijk miljardair. Maar je voelt hem al komen zeker? Ik ben niets wijzer geworden, ik zag door de getallen de uitkomst niet. Dus mijn vraag, komt 950kv overeen met 350 watt. Dus bij deze. Mvg Pascal
Hangt af van meerdere factoren, oa cellenaantal en aantal magneten, opgegeven amperage ed.. en ook motormaat. meer info zou wel handiger zijn. Maar staar je niet blind op het wattage.. het is maar een modelopgaaf. ik heb een Turnigy S15 in een MPX Funcub zitten, en volgens een loggertje trek ik op een 3s lipo nog geen 15A.. en dat is dus pak m beet 180w.. volgens HK is het een 300W motor. er zijn teveel variabelen is het moreel.
kv is alleen het theoretische toerental per Volt Heeft niks met Watt te maken . Dat is het vermogen wat een motor theoretisch kan leveren. Mvg Johan
Er zullen zeker en vast betere en vollediger antwoorden komen dan dit. De kv's van een motor hebben absoluut niks te maken met het vermogen. die 950kv betekend dat uw motor 950 toeren doet per volt. (als hij het aankan natuurlijk) Een motor met lagere kv is geschikt voor grotere batterij-spanning. Het voordeel is dat je bij een hogere batterij spanning, (en een lagere kv) minder stroom verbruikt. Vermogen = spanning x stroom (en eventueel x rendement - naargelang over welk vermogen je het hebt) De faktor kv zit niet in deze vergelijking. Die kv's zijn belangrijk om het aantal toeren te bepalen dat uw schroef gaat doen, als je bij een hogere spanning werkt. Je kan die toeren immers niet zonder problemen zomaar verhogen.
Oke, in zover al bedankt. Waarom geven fabrikanten in kv of in wattage het motorvermogen weer, waarom niet een waarde? Mvg Pascal.
eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller Op deze site kan je 1 en ander eenvoudig narekenen. Afhankelijk van het gewicht en het soort van toestel dat je hebt, heb je meer of minder vermogen nodig. Stel dat je 100A nodig hebt bij 3S (12,6V) , dan zou je bij een 4S (dus 16.8V) slechts 75A nodig hebben. (en bij nog meer cellen, nog een lagere stroom) Een lagere stroom heeft veel voordelen: goedkopere cellen, goedkopere ESC, dunnere draden,.... Maar omdat je met en hogere spanning werkt, moet uw motor minder kv's hebben. Je kan het toerental immers niet oneindig opdrijven... Hoe meer toeren je doet, des te meer vermogen heb je nodig. Dus het toerental moet ongeveer gelijk blijven.
Wattage is juist de waarde aanduiding voor het vermogen van een motor. Kv is het aantal toeren per volt. Een snel model vraagt om veel toeren en dus veel Kv's .
Rechtstreeks en zonder omhalen is het antwoord NEE. 950kv zegt alleen iets over het toerental dat de motor zal maken en dat kan een motortje zijn van 0,1Watt maar ook één van 1kiloWatt en veel meer. Wanneer je het wilt vergelijken met een verbrandingsmotor. Je kan een 3,5cc motor hebben die 13000 toeren/min kan maken en dat motortje levert dan bijvoorbeeld maximaal 550Watt. Dan ga je naar een 10cc motor die ook 13000 toeren/min kan draaien. Het vermogen dat die motor kan leveren is niet minder dan 1,3 kiloWatt maar het toerental is hetzelfde. Een motor levert 1pk (dat is 746Watt) wanneer hij een gewicht van 1 kilogram in 1 seconde 1 meter omhoog trekt. Het toerental en het koppel van een motor zijn dus wel belangrijk bij het bepalen van het vermogen. Het is echter niet zo dat bij één toerental ook één vermogen hoort. Het is over het algemeen wel zo dat een langzaam draaiende motor meer koppel heeft dan een snel draaiende motor. Dus een 950kv motor van 350 Watt zal een hoger koppel hebben dan een 1900kv motor van 350 Watt. Grofweg gezegd is het koppel de helft omdat het toerental het dubbele is. In de praktijk zit er meer aan vast.
Je titel geeft geen informatie over je probleem Pascal. Sommige mensen zullen daardoor voor nop de discussie openen, terwijl andere mensen, die je wellicht wel kunnen helpen, de discussie misschien niet in zullen gaan. Informatieve titels zijn handig voor jou EN voor het forum (zoeken). ... zal een hoger koppel per Ampère hebben ...( = Kt) Kv zegt niets over vermogen, koppel, stroom, kwaliteit, magneetsterkte, toerental, rendement, afmetingen, temperatuur etc. Het misverstand ontstaat telkens door de verkeerde notatie (in de hand gewerkt door fabrikanten en leveranciers). De notatie 950Kv is onjuist. Correct: Kv = 950toeren per Volt. Kv is geen eenheid zoals meter, kilogram, Watt, seconde, Newton, Ampère, Volt. Het is een grootheid zoals lengte, massa, vermogen, tijd, kracht, stroom, spanning. Zie één na laatste hoofdstukje, What Do the Kv Numbers On Motors Mean? [SIZE=-1]EVERYTHING YOU WANTED TO KNOW ABOUT ELECTRIC POWERED FLIGHT: A Beginner's Guide[/SIZE] Table of Contents Six Keys to Success for New Pilots Important Note About Motor and Propeller Safety The Mythical Best First Plane The AMA Park Pilot Program Things To Check On a Ready-To-Fly (RTF) What You Need To Know About Receivers What function goes on which stick? Battery Basics Amps Versus Volts Versus C Lithium Battery Chargers - Balance chargers versus external balancers Extending Flight Times While Maintaining Balance (proper CG) Understanding the Electronic Speed Control (ESC) The Low Voltage Cutoff Feature (LVC) Of Your ESC The Role of the Battery Eliminator Circuit in Your ESC (BEC) Sizing Power Systems for Electric Airplanes Prop Versus Amps Why Consider a Gearbox? What Do the Kv Numbers On Motors Mean? Who Needs a Wattmeter/Power Meter?
Nu is het mij duidelijk. Iedereen bedankt voor jullie tijd en geduld om mij wegwijs te maken in deze materie. Ron, de volgende keer ga ik een doel bewuste titel plaatsen, je heb helemaal gelijk. ( volgens mij komt dat wel vaker voor ) Mvg Pascal.
En weer een tevreden klant Trouwens, titels kun je wijzigen door eerste bericht te wijzigen, vervolgens meer opties klikken. Maar aangezien je je antwoord toch al hebt Voor Scorpion- = Dualsky- = MM-Calc zijn is video-instructie beschikbaar, part 1 en part 2: Innov8tiveDesigns.com -> Howto videos Het is geen kunst om een hoge Kv te halen, dat is slechts een kwestie van minder windingen en/of de 3 fases omschakelen van ster naar driehoek (scheelt factor √3) en/of minder magneten en/of zwakkere magneten en/of grotere luchtspleet tussen magneten en statorpolen en/of stator-ijzer met lagere magnetische permeabiliteit. Voor lagere Kv pas je simpelweg het omgekeerde toe.