vragen over hyperion eos 730

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door 10nes, 29 aug 2013.

1. 10nes

10nes

Lid geworden:
    12 jan 2008
    Hoi
    De hyperion eos 730. Als ik de Manuel lees zie ik nergens staan hoe ik mijn maximum accu spanning voor een 2s lipo kan instellen. Of is dit niet mogelijk. Of word het geregeld via de maximum capaciteit. Of is het helemaal niet mogelijk.

2. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    ik ken de lader niet maar maximum spanning instellen? lipo accus zijn daar heel duidelijk in en neem aan dat ook deze lader zich gewoon aan de regels houdt van 4,2V per cel max.

3. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Toch kan het. Je kunt de TVC waarde aanpassen met ca 0,08V. Met mijn 720 heb ik verschillende presets ingesteld (aantal cellen, laadstroom etc). In zo'n preset kan je ook de TVC waarde ophogen TVC=terminal voltage cutoff

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat in ieder geval niet want eindspanning staat helemaal los van capaciteit. Die spanning is hetzelfde voor een 100mAh celletje en voor een cel ter grote van de maan, of meer.

5. 10nes

10nes

Lid geworden:
    12 jan 2008
    ..

Dus hier uit begrijp ik dat ik laden kan tot max 8.44V voor een 2S lipo. Voor een nk wel belangrijk. Ook op real80 wel nodig. Anders blijf ik weer achter de feiten aanlopen.

En hoe bevalt het merk verder. Geen rare storingen met updates?

6. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Je kunt hier lezen wat de TVC functie inhoudt en wat Hyperion er zelf van vindt:

http://media.hyperion.hk/dn/eos/TVC Function.pdf

Je vraagt je af, waarom een fabrikant zo'n feature inbouwt (omdat wedstrijd rijders er om vragen), terwijl je zelf vindt dat het onverantwoord is om 'm te gebruiken.

7. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Ik heb bij de warmup van de WK vorig jaar gemerkt dat de toppers hiermee de accuspanning afstemmen op de metingen van de technische controle. Bij de 1e kwali zaten ze allemaal ruim onder de 8.4. Maar elke volgende ronde kwam de spanning steeds meer op de 8.4V uit. En geloof mij, die 50mV verschil merk je op de baan.

8. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Daar geloof ik dus geen bal van. Hyperion trouwens ook niet als ik hun schrijven zo lees. Het enige significante verschil dat je ermee bereikt is, dat de gevaarfactor reusachtig toeneemt.

Nu gaat dat gegarandeerd een keer flink mis, waarna er natuurlijk moord en brand wordt geschreeuwd en er maatregelen worden genomen. Brand is er dan trouwens al, dus dat hoeft er eigenlijk niet meer te worden geschreeuwd.

Toppers hebben trouwens de nét wat betere accu's, die de modale westrijdrijder niet kan bekostigen. Daar zit dus wél een significant verschil.

9. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Je bent vrij om je zelf te bepalen wat je gelooft natuurlijk. Ik deel slechts mijn ervaringen.
    Neem 2 willekeurige voltmeters en de kans dat ze dezelfde waarde meten is minder dan 100%
    Welke meter moet je dan geloven? De meeste kiezen er dan voor de meter van de TK te geloven. In elke meting zit tolerantie.
    De tekst van hyperion is duidelijk. Elke garantieclausule vervalt. Logisch. Zeker als je ook in de US levert.
    Ik geloof overigens niet dat er geen amateurs zijn, die met accu's rijden in vergelijkbare kwaliteit als de toppers. Er zijn (gelukkig) nog genoeg wanna-be wereldkampioenen met te weinig talent en te veel geld . Overigens schaffen die dan nog duurdere laders aan die niet elke keer zo'n irritante waarschuwing geven

10. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Jan ik ben het 100% met je eens maar helaas zijn er altijd mensen die het tussen hun oren hebben zitten dat dit voor hen voordeel oplevert. Wij kunnen dan met bewijzen te over komen dat dit geen bewijsbare voordelen heeft maar wel keiharde nadelen, dat maakt geen bal uit. Zij "weten" zeker want zij "zien het toch zelf" dat het wel voordelen heeft. Dat is er met geen kanon uit te krijgen!

Hyperion schrijft het ook in hun "handleiding" dat ze door dit soort mensen min of meer gedwongen worden deze maffe en ronduit gevaarlijke mogelijkheid in hun lader te bouwen hoewel ze het onzin en gevaarlijk vinden.
    Ik kan begrijpen dat ze hun marktpositie niet willen verliezen en dat ze daarom een lader hebben gemaakt waar deze functie in zit. Maar het zit ze niet echt lekker want ze eindigen de "handleiding" met een niet mis te verstane waarschuwing:

Dat is niet alleen met LiPo's zo maar met heel veel dingen op allerhande gebieden.
    Zo ken ik iemand die perse rode olie in zijn auto wil omdat hij zeker weet dat olie met een andere kleur met kleurstof is gekleurd en dat is slecht voor de motor. Dat rode olie ook gekleurd is met een kleurstof gelooft hij niet want volgens hem is olie "van nature" rood van kleur.
    Je kan hem vertellen en zelfs laten lezen dat zijn idee onzin is maar hij weet zeker dat het niet zo is want dat is hem ooit eens door "een expert" vertelt. "Wat er in die boeken staat kan iedereen wel schrijven", is zijn reactie.

Bricks ervan overtuigen dat het een slecht idee is en dat het geen merkbare voordelen zal hebben is waarschijnlijk onbegonnen werk. Maar we moeten wel blijven waarschuwen voor dit soort waanideeën. Een argeloze beginner kan hier heel vervelende gevolgen van ondervinden.

11. MPX

MPX

Lid geworden:
    14 nov 2011
    0.5 Volt, dan zit je op 4.7 Volt per cell, lijkt me HEEL sterk!
    Bij mijn 1420 kan ik gaan van -20mV tot +80mV max 4.280V dus

12. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Je hebt gelijk 50 mV = 0,05V bij 2 cellen is dat dus 0,1V.
    8,4 wordt dan 8,5V is 1,1% meer
    Overigens hoef je mij niet te overtuigen dat het niet zou helpen. Het gaat hier over of het kan. Het kan

En of het verschil maakt?....

Niet in een stoomboot of baggerschuit.

13. 10nes

10nes

Lid geworden:
    12 jan 2008
    Mijn vraag is beantwoord. Met dank aan bricks.

14. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Lader bevalt mij prima. Je kunt hem ook aan de laptop hangen, en vandaar af bedienen en allerlei "interessante" gegevens in vrolijke grafiekjes zichtbaar maken. In het begin wel gedaan, maar dat is voor mij meer een gimmick

15. MPX

MPX

Lid geworden:
    14 nov 2011
    Geheugen plaatsen instellen gaat wel lekker snel via de PC/laptop.

Deel Deze Pagina