Wat is de technische werking van een moderne gyro?

Satoer

Forum veteraan
Hellow…

Als ik vroeger wilde weten hoe iets werkte, was het maar een paar stappen richting de gereedschapskist van mijn vader om er even een schroevendraaier en flinke hamer uit te halen. Je begrijpt, ik heb veel geleerd en zo dus ook veel gesloopt. (heb nog spijt van die laserprinter, als ik mijn hoofd schuin hou komt er nog steeds toner uit mijn oor :lol: )

Mijn handen jeuken om eens een schroevendraaier in m’n gyro te zetten. Maar omdat die helibusiness toch al zo duur is probeer ik het eerst maar eens hier.

Ik wil dus weten hoe een elektronische gyro technisch werkt, dus niet wat hij doet. Bij de vroegere mechanische versies was dat vrij duidelijk. Gewoon een zware vliegwiel dat gyroscopisch werkt. (net als je een draaiende harde-schijf uit de computer trekt, die staat ook “vast” in de lucht). Maar hoe werkt het nou bij zo’n moderne elektronische…

Zitten daar ook mechanische dingen in zoals een tol of een kompas? Hoe weet zo’n ding nou zo nauwkeurig dat de heli van heck veranderd en zo strak weer terug kan sturen zonder enige optische oriëntatie?

Heeft iemand een plaatje doorsnede van een moderne gyro?

Plz tell me, m’n GY240-tje zit mij nu angstig aan te kijken ;)

Satoer,

Ik kan je helaas op je vraag niet zo snel een antwoord geven..... Maar ik kan je wel vertellen dat ik het zielig zou vinden voor die GY240 als je daar je schroevendraaier in zou zetten ;) Er zijn vast wel ergens plaatjes en omschrijvingen van een gyro te vinden ;)

Ik zal eens kijken of ik nog wat kan vinden ergens ;)

Succes in iedergeval met je zoektocht naar meer kennis ;)

Marco.

Piezo electrisch kristal..
Als je er wisselspanning op zet gaat kristalletje vibreren.
Omgekeerd kun je ook electronisch meten wat er met het kristal gebeurd.
Als je het kristal een bepaalde vorm geeft, zodat het gevoeliger is voor krachten uit 1 bepaalde richting, kun je dus met wat slimme electronica erbij een richtings verandering detecteren.

Uiteraard zit er in zo'n ding een microprocessortje met een boel rommeltjes er omheen, dat had je uiteraard al verwacht. Het piezo-element, waar het (ook letterlijk) allemaal om draait, is natuurlijk wat je wilt weten. Nu heb ik hier van een niet nader te noemen fabrikant 3 kantjes A4 Duitse tekst, gevolgd door 3 kantjes met tekeningen. Dit lijkt mij een beetje veel worden om hier als antwoord te posten. Het is trouwens ook een beetje droge kost en niet al te diepgravend. Inscannen en per mail versturen is natuurlijk ook mogelijk, dus zeg het maar...Van Multiplex mag het in ieder geval, dat heb ik al eens gevraagd.

@Marco: GY240tje kijkt wat geruster ;)

@Niek:
Das nog ingewikkeld zeg. Het heeft dus niets met te de magnetische polen van de aarde te maken ofzo. Heb je een uitgebreider verhaal van de werking met dat kristal? Het is zo nog moeilijk te begrijpen.

En hoe langdurig is dit effect dan, zou je bijvoorbeeld in het begin van je vlucht een bepaalde stand kunnen programmeren en na 5 minuten in werking zetten zodat de heli draait naar zijn voorgeprogrammeerde stand. Is dit alleen maar kortstondig en relatief mogelijk?

@Jan:

Dat is inderdaad weer het andere uiterste haha. Maar het is dus niet mogelijk om dit op een eenvoudige manier uit te leggen zonder te diep op de materie in te gaan?

wat ie doet kan ik je haarfijn uitleggen, hoe ie technisch werkt ?
geen idee.
en wat erin zit ? ik wil het niet weten, want meestal als je ontvangers, govenors en gyros van binnen kan bekijken kost het duiten :wink:

@corrien: Mocht je satour een mailtje sturen, dan zou ik wel een kopietje willen (als het mag)
Tzt ga ik eens zien hoever ik kom om een heli geheel autonoom te laten vliegen. (Electronica is een van mijn andere hobby's)

:offtopic:
@satour: Weet jij nog een mooie stek om te vliegen? vandaag even bij het huidige veld van mijn vroegere club wezen kijken, maar ik krijg daar niet echte warme gevoelens bij. (kan ik niet eens bij jou op de parking komen? :wink:

Groetjes, Erwin

Erwin,

Het is Satoer. Moet je mee uitkijken, is 't ie gevoelig voor....

Als er gemaild wordt, krijg je een kopie. Het gaat alleen om het werkingsprincipe, corioliskrachten en zo... Als elektronicus heb je er verder niks aan.

oeii, oeii :oops:
Het zal nu toch niet tot een afrekening :sniper: komen op die parking hoop ik?

@ corrien: eerst het principe goed door hebben (en zelf mijn heli kunnen vliegen :roll: ) voor de soldeerbout aangaat.
(maar dat zal wel eens een ander draadje worden)

Groetjes, Erwin

samen met michel kan je op de parkeerplaats bij de ikea terecht in het donker en op koopzondagen :wink:

Erwin, om Gerard te snappen moet je het draadje: MIJ EERSTE VLIEG ERVARING!!!!! even doorlezen, ik dacht namelijk het ideale vliegplekkie gevonden te hebben. Niet dus ;)
Akersloot... dat is toch 1 groot weiland daar. Is er geen weiland waar je met toestemming van de boer mag vliegen? :P Verder dan FMS in Spaarnwoude, weet ik geen club in die buurt.

ff weer :ontopic:

Jan ik denk niet dat ik er zoveel aan heb, het lijkt mij toch al een taaie korst en als ik dat nog in het Duits moet begrijpen is het nog een trapje moeilijker.
Je hebt het over corioliskrachten, ik zal dat eens op internet opzoeken.

Misschien iemand hier die goede links weet. (Ron? ;) ) Ik heb al gezocht maar verder dan "wat die doet" kwam ik niet.

En m'n latere vragen:
Satoer zei:
Het heeft dus niets met te de magnetische polen van de aarde te maken ofzo.
En hoe langdurig is dit effect dan, zou je bijvoorbeeld in het begin van je vlucht een bepaalde stand kunnen programmeren en na 5 minuten in werking zetten zodat de heli draait naar zijn voorgeprogrammeerde stand. Is dit alleen maar kortstondig en relatief mogelijk?

Ik had dat draadje natuurlijk al eens gelezen. :wink:

:ontopic:
Kijk eens op: http://www.piezo.com/
Hier wordt uitgelegd wat piezo inhoud.
:teacher: Kort gezegd; een materiaal waar waar elektrische spanningsverschillen aan te meten zijn op het moment dat het wordt vervormd (verbogen).

Door de heli (of wat dan ook) van richting te laten veranderen verbuigt dit elementje, kan dit worden gemeten en weer verwerkt (aansturen servo oid)

Het effect is ook omkeerbaar.
Piezo-elementen kunnen worden gebruikt als motor (klein dan) of speaker.

Het heeft dus niets te maken met een soort van vliegwiel oid.

Helpt het je iets?

Groetjes, Erwin

Het is uiteraard een beetje erg ingewikkeld. De benaming piezo is zelfs eigenlijk niet juist. Wat men aan het meten is, zijn coriolis-krachten. Dat men dit met behulp van piezo-elementen doet is eigenlijk maar een bijkomstigheid.

Een probeerseltje: men gebruikt een (meestal) driehoekig trilstaafje, dat d.m.v. twee piezo-elementen aan het trillen wordt gebracht of liever gezegd aan het slingeren (denk aan een stemvork, daarvan slingeren de pootjes op de zelfde manier). Links-rechts-links-rechts-enz. Als je dit geheel nu in de rondte draait blijft dat staafje links-rechts-links-rechts slingeren, maar ook een heel klein beetje van voren naar achteren tengevolge van de zgn. corioliskrachten die er op het staafje inwerken. Dit van voren naar achteren bewegen wordt weer met een tweetal andere piezo-elementen opgenomen en omgezet in een bruikbaar spanninkje, dat naar een microprocessor wordt gevoerd.
Het hele verhaal draait dus om het staafje, dat door hoekverdraaiing van het systeem van voor naar achter gaat krommen. Het maakt daarbij dus ook niet uit of de gyro onder de rotor (dus onder het draaipunt van de heli) of voor in de neus wordt geplaatst. Uitsluitend de hoekverdraaiing wordt door het systeem gemeten en via de piezo-opnemers en microprocessor-intelligentie in een correctiesignaal voor de servo omgezet.

Ik had van te voren gezegd 'een probeerseltje', dus s.v.p. geen klachten.
En voor het toegezegde e-mailen: de in-scanner was vanavond stappen, dus dat is er nog niet van gekomen. Als er nog meer belangstellenden zijn, dan nu melden. Erwin, heb ik een bruikbaar e-mail adres van jou?

Ah.... ik zal mij er toch maar eens beter in gaan verdiepen.
Is deze link nog iets? http://www.accs.net/users/cefpearson/gyro.htm

Voor een eerste probeerseltje heb ik er hier al een paar liggen van murata (ENC03J A&-B)

Mocht de scanner weer van de kater zijn bekomen....
Mijn E-mail is: (oeps.... toch maar weer weg)
(bedankt NIek voor de waarschuwing & Corrien voor de scans)

Alvast bedankt.

Groetjes, Erwin

Satoer zei:

In principe mogelijk ja. Maar het harkje vrij gevoelig voor drift. En het element heeft een bepaalde waarde van rotatie nodig om het te kunnen meten, onder die waarde gebeurd er dus niets.
De drift wordt bij onze apparaatjes in de eerste zoveel sec van het opstarten geschat. Het model beweegt totaal niet, dus alles moet met die mate dan weg worden gefilterd. Voor ons werkt dat prima. Voor lange nauwkeurige vluchten als UAVs moet je het toch beter weten.

Jongens, is het verstandig om hier je email te vermelden?
Vele spammers zullen jullie dankbaar zijn...

Dit soort info beter via PM's, daar is dat ook voor

Ik dacht dat het zo werkte : een piezo element wekt spanning op als er druk op word uitgeoefend. Als je dus een gewichtje tegen een piezo aanlegd en je beweegt het geheel dan drukt het gewicht even op de piezo, die even een spanning geeft. Dit werkt dus anders, vandaar dat die dingen zo duur zjin :)

Ik weet wel zeker dat het werkt zoals Corrien beschreef. Een driehoekg piezo kristal wordt in trilling gebracht en en er wordt een fase vergelijking tussen de signalen die worden opgepakt aan twee zijden van het kristal uitgevoerd. Aan de derde zijde werd het kristal in trilling gebracht. Door draaing van het kristal ontsaat er een torsie kracht waardoor vervorming optreedt met met een fase verschil bij de meting als gevolg. Dit signaal wordt versterkt en gebruikt om een microprocessor aan te sturen. Toen de eerste piezo gyro's verschenen werd dit principe uitgebreid beschreven in de electronisch gerichte modelbouwbladen zoals RCM&E en Modell. De kant en klare mules die te koop zijn hebben de benodigde electronica al aan boord en geven een gelijkspanning af die evenredig is met de hoekversnelling van het onderdeel. Los kosten ze zo'n 30 euro.
In de allernieuwste gyro's zitten weer echte gyrotollen die op een hoog toerental draaien. Dan echter door "micro machining" zo klein gemaakt dat het geheel in een IC behuizing is ingebouwd. Deze gyro's zijn gevoeliger dan de piezo gyro's. De allernieuwste (en dure) Futaba gyro's zijn hiermee gemaakt.
Als je met google zoekt onder de term "solid state gyro" vind je veel info.

Hans Delemarre, PH7JDE

Back