Watermelder met vertraging

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Lex Verkuijl, 29 mrt 2005.

1. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hallo beste mensen,

Ik wil onderstaand schema als watermelder in een duikboot inbouwen. En dan zo dat er iets schakelt als het waterniveau in de duiktank op een bepaald punt komt. Het schakelen dan met een relais i.p.v. de zoemer.

Probleem is nu dat als de voeler het water raakt er door golfjes en wervelingen een paar keer wel-niet-wel-niet-wel-niet contact gegeven wordt. Is er op deze schakeling iets te bouwen waardoor deze met een vertraging van 1 à 2 seconden pas doorschakelt, en ook met dezelfde vertraging weer uitschakelt, zodat je het "stotteren" kwijt bent? Ik weet wel wat van electronica, maar dit zelf ontwerpen gaat mijn pet te boven. Alvast dank voor jullie hulp.

Groeten, Lex.

2. Alex Talsma

Alex Talsma

Lid geworden:
    30 apr 2003
    Hallo Lex,

Volgens mij is je probleem al opgelost als je de "voelers" strategisch plaatst. Die moet je denk ik zo plaatsen dat ze pas geleiden als er een bodempje water binnen is en niet een paar druppels.

groet,
    Alex

3. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Lex,
    Met het onderataande schematje zou het volgens mij moeten lukken.
    Wanneer het water de twee sensor punten met elkaar verbindt zal transistor T1 via R2 basissturing krijgen en gaan geleiden. Via R4 Zal C1 opgeladen worden en als de spanning over C1 ongveer 1,4V is geworden zal via R5 en D1 ook T2 basissturing krijgen en zal T2 gaan geleiden waardoor de buzzer gaat buzzen :wink:
    Als echter door een golfje de sensor doorverbonden wordt zal T1 maar even geleiden. C1 kan dan niet voldoende opgeladen worden en T2 zal nog niet gaan geleiden. Via R3 zal C1 dan weer langzaam ontladen waardoor alles weer naar de beginsituatie teruggaat. Pas als er vele golfjes achter elkaar komen of de sensor altijd doorverbonden blijft zal C1 voldoende opladen om T2 in geleiding te krijgen.
    De vertraging die hierdoor ontstaat kan je aanpassen door de waarde van C1 te verhogen (langere vertraging) of te verlagen (kortere vertraging).
    Succes.

4. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Dank voor je snelle antwoord Ernst! :worship: Als ik het zo lees is dat precies wat ik bedoel, ik ga straks thuis de soldeerbout maar eens opwarmen!

Dank, Lex.

5. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hallo Ernst,

Nou, jij antwoord veel sneller dan ik mijn soldeerbout opwarm... :oops:

Ik ben vanavond pas aan die watermelders toe gekomen, en het werkt perfect! Een inschakel vertraging van 2 sec., en een uitschakelvertraging van ongeveer 10 sec. Dat is voor de bovenste "vol" melder prima, de onderste "leeg" melder moest iets eerder uitschakelen. Van R3 22K maken deed het, ook de uitschakeltijd is dan 2 seconden.

Nogmaals dank :thumbsup:

6. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Mooi dat het goed werkt. Het is een doodsimpele schakeling en inderdaad door de waardes van de weerstanden aan te passen kan je de vertragingen ook instellen. Dit schakelingetje is overigens bijna dertig jaar oud! Ik heb het destijd bedacht voor mijn eigen bootje. Via de schroefas kwam een beetje water naar binnen en elk kwartier ongeveer moest ik het opvang bakje legen. Dit schakelingetje zorgde voor het alarm zodat ik op tijd de boot naar de kant kon halen om dat bakje te legen.

7. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Bij mij dan dus eigenlijk hetzelfde.

Alleen heb ik een bakje van 1 liter, en een pompje aan boord om het weer leeg te pompen .... :wink: :lol: :lol: :lol:

8. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    Lex,

die T2 lijkt me een max stroom van 500ma aan te kunnen, hoe heb je dat pompje dan geschakeld ?

via een relais ? Trouwens, moet er dan een diode over T2 ?

(sorry, mijn electronica kennis is nogal oud)

Patrick

9. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hallo Patrick,

Klopt, i.p.v. de zoemer heb ik een relais met een kortsluit-diode over de spoel geplaatst. De pomt trekt rond de 2 Ampère, inschakelmoment een tikkie ( :wink: ) meer!

10. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Patrick,

Je kennis van de elektronica mag dan oud zijn het klopt wel hoor :lol: . Zoals Lex al heeft gedaan kan je de zoemer natuurlijk vervangen door een relays en dan is een diode over de spoel eigenlijk noodzakelijk. Laat je die weg dan zullen de inductie pieken, die vooral bij het uitschakelen ontstaan, de transistor kunnen beschadigen.

11. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    En wat er bij mij ook meespeelt is het feit dat zo'n inductiepiek zich dan ook via de voedingaansluitpunten naar andere electronische modules verspreid, en in een duikboot zetten er aardig wat. Dit geeft daar dan ongewenste pulsen, net alsof de boot de hik heeft ... :wink:

12. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    Zetten jullie vaak watermelders in gewone boten? Ik vraag het me gewoon af.

Het lijkt me niet zo moeilijk om een lens (?) pomp in de boot te zetten met die melder als aansturing.

Het risico is wel dat het pompje misschien droog kan lopen om allerlei redenen.

Patrick

13. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Patrick,

Dit is inderdaad eenvoudig te doen, maar wordt voor zover ik weet zelden toegepast. Mischien wel als melder alleen, maar samen met een pomp bijna nooit. Het is ook beter de bron in zo'n geval aan te pakken door de afdichting van schroefas, roeras, stuurstang, en dat soort zaken te verbeteren Zorgen dus dat er geen water binnenkomt, dat is beter dan wegpompen.

14. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    even dankje zeggen tegen Ernst.

ik heb eergisteren zijn schema voor watermelder gebouwd en het werkt prima !

die gaat nu in de boot als extra veiligheid, gewoon met een 12V buzzer.

ik heb ook deze : http://www.circuitsonline.net/circuits/view/13
    ne555 knipperlicht

gemaakt voor de blauwe toplamp van de boot... werkt ook heel mooi!

Patrick

Deel Deze Pagina