wd-40 goede vervanger voor after run olie???

ik zat laatst op internet een beetje rond te kijken en toen kwam ik op een engels site en daar stond op dat wd-40 ook te gebruiken is i.p.v. after run olie in je rc auto??

Kan dit, of gaat je motor dan helemaal naar de knoppe?
 
Nee hoor. veel gebruiken het. WD40 onttrekt ook vocht. Goed om het roesten tegen te gaan.
 
het kan.
Traxxas (Revo) beveelt WD40 zelfs aan, en zet dat ook zo in de handleiding.
 
thx, heb ik nog een vraagje wat is de hoeveelheid die je moet inbrengen en is het slimmer om het via je carb. te doen of via gloeiplug opening?
 
Het beste via je carb. vind ik, rondom je gloeiplug ligt nog wel eens wat viezigheid wat je dan heel makkelijk kan meenemen in de motor.
Daarom haal ik meestal luchtfilter eraf en drup het daarin.
 
Of met een kwastje de losse troep verwijderen, plugje eruit en met een wattenstaafje met wat olie het resterende vuil weghalen. De omgeving van je plug houd je dan juist goed schoon, je moet nl ook wel eens van plugje wisselen, lastig als er veel vuil zit.
 
in beide doen.
in carb : 1 sec spuiten met WD 40
gloeiplug: eerst rondom reinigen met spuitbus rem-reiniger (autoshop, kost +- € 2,50 voor bus 500 ml) laten drogen of droogblazen met compressor. dan gloeiplug eruit, en ook 1 seconde spuiten met WD40. (of natuurlijk enkele druppels afterrun-olie).
Daarna motor ff tiental slagen laten draaien; plug er terug op doen.
 
Ach, met het spuitstaafje kan je goed in het pluggat spuiten.
 
Burp zei:
Of met een kwastje de losse troep verwijderen, plugje eruit en met een wattenstaafje met wat olie het resterende vuil weghalen. De omgeving van je plug houd je dan juist goed schoon, je moet nl ook wel eens van plugje wisselen, lastig als er veel vuil zit.

Na elke race op het circuit gaat mijn motor eraf, dan spuit ik hem eerst schoon aan de buitenkant met remmenreiniger, en daarna met de compressor (en ja, ik kijk uit dat ik geen vuil de motor inspuit, daar heb ik afdekdopjes voor)
Vuil wat tussen de koelribben van je motorhuis zit, zorgt voor (fors) minder koeling en is alleen weg te krijgen door de motor uit de auto te halen.
Door deze behandeling blijven mijn motoren vrij schoon, wat ook het plugwisselen en afterrun erin doen vergemakkelijkt...... (ik gebruik geen WD40 in de motor)......
 
ik heb in het begin WD-40 gebruikt, maar ben overgestapt op afterrun-olie, het is goedkoper enmakkelijker te gebruiken.
Volgens de traxxas manier moet je na het rijden 1 seconde zowel in het gloeipluggat als in de carb spuiten en de motor 10 seconden met de EZstart rondraaien en dat 3x herhalen....vind ik nogal veel...
 
alfaracer zei:
in beide doen.
in carb : 1 sec spuiten met WD 40
gloeiplug: eerst rondom reinigen met spuitbus rem-reiniger (autoshop, kost +- € 2,50 voor bus 500 ml) laten drogen of droogblazen met compressor. dan gloeiplug eruit, en ook 1 seconde spuiten met WD40. (of natuurlijk enkele druppels afterrun-olie).
Daarna motor even tiental slagen laten draaien; plug er terug op doen.
Kanonnen... waarom reviseer je niet gelijk je complete motor elke 10 meter die je gereden hebt. 8O

Ik doe helemaal geen moer aan mijn (heli) motor. Na het vliegen gooi ik heb rustig voor maanden in de hoek zonder er maar iets aan te hebben gedaan. Ziet er nog steeds picobello uit. Dat je een beetje onderhoudt wil doen kan ik inkomen, maar je kunt ook overdrijven natuurlijk. Die gloeiplug gaat er bij mij alleen uit als die stuk is.
 
@satoer

De nitro in je brandstof wordt op een gegeven moment als een soort salpeterzuur en zal met name voor je lagers zeer slecht zijn (heb ik van horen zeggen;-)

Daarom laat ik mij motor net zo lang lopen tot alle brandstof eruit is. Gebruik ik hem langer dan een paar weken niet, doe ik er ook een paar druppels after run in.


Groeten,
Wouter
 
wouterb zei:
De nitro in je brandstof wordt op een gegeven moment als een soort salpeterzuur en zal met name voor je lagers zeer slecht zijn (heb ik van horen zeggen;-)

Laat ik je maar uit de dromen helpen......
de ene brandstof hoeft geen afterrunbehandeling en de andere wel en beide hebben evenveel nitro....rara !

Satoer is een helivlieger waar automatisch veel olie in de brandstof zit. Naast dat zijn veel vliegers geen voorstander van Tornado brandstof en de autojongens juist wel (overigens ik ook niet).
9% pure synthetische olie is het probleem van Tornado. Synthetische olie verbrand (voor een deel) mee waardoor er al minder olie in de motor achter blijft en naast dat is die olie meer hygroscopisch (vocht opnemend) dus kan je wel raden dat zonder een afterrunbehandeling er weinig bescherming achter blijft......
 
ik denk dat het niet uit maak maar het handicste is denk ik in de carb
 
ok thx allemaal :) maar ik heb nog een vraagje omdat het nu buiten gemiddeld 30 graden is heb ik gehoord dat je dan beter niet kunt rijden. Wat is dat een beetje een temperatuur dat je wel kan rijden??
 
ik rij nu s'avonds als het al wat is afgekoeld. rond de 20 (en dan denk ik een stukkie rijker zetten) maar onder de 20 moet wel gaan.
als ik het fout heb, moet iemand het maar even verbeteren.
groeten
Ruben
 
@Roelof

Dat de olie die na verbranding overblijft zorgt voor een bescherming en dat synthetische olie beter en eerder verbrand en daardoor minder bescherming biedt tegen de vocht die wordt aangetrokken wist ik wel. Meen alleen ooit ergens gelezen te hebben dat er wel degelijk een heel agressief zuur ontstaat, wist ik alleen nog maar waar...;-)

Gr.
Wouter
 
je kunt nu wel buiten rijden, maar dan moet je je motor heel erg rijk zetten en de auto veel vaker laten afkoelen.

ik heb me laten zeggen dat 15 tot 20 graden een mooie temperatuur is om te rijden (maar om dan een hele zomer niet te gaan rijden :roll: )

greetz
 
@ jochemicalie

denk jij dat er in Spanje of Italie of Griekenland geen nitro autotjes rijden?
daar is het verdorie ook heet hoor...
 
nou je het zegt :roll:

ik ben pas geleden weesten rijden op een zandvlaktetje zonder een beetje schaduw daar was het zeker 35 graden.hoewel ik de motor goed rijk had afgesteld bleef de motor toch steeds (snel) erg warm worden.

groeten jochem
 
Back
Top