Hoi allemaal, gisteren was het weer zover. Opnieuw een crash met een spliksplinternieuwe ontvanger van Futaba op 2,4 Ghz. Dit maal was het de beurt aan mijn vliegende tovenaar (Magician). Een zeer simpel depron toestel met slechts 2 kleine servootjes, dus geen energievreter. Dit toestel heeft altijd zonder enig probleem gevlogen op 40 Mhz maar omdat ik volledig aan het overgaan ben op 2,4 Ghz, sinds vorige week uitgerust met een volledig nieuwe R6106HFC ontvanger van Futaba, diegene met een iets langere antenne dan de R6106. Gisterenmorgen, net voor het knuffelvliegen zou beginnen, wou ik het toestel invliegen. Alles was perfect ingesteld en alles getest. Het toestel werd opgegooid en tot mijn eigen verbazing moest ik niks trimmen. Na ongeveer 30m hoogte zoeken, maakte ik een rechtse bocht en hier ging het mis. In de bocht sloeg opeens alles af en sloeg het toestel helemaal naar links en toen met de neus naar onder de grond in. Een perte totale als resultaat. Het toestel wordt aangedreven met 3S1P lipo's van 1200 mAh, waarmij hij altijd heeft gevlogen. Ik vlieg ondertussen met een toestel of 10 met de "gewone" R6106 met de korte(re) antenne, tot op heden (gelukkig) zonder problemen. Ik heb geen enkel idee wat er nu weer kan gebeurd zijn ? Er waren geen speciale omstandigheden, dus ik was erg verbaasd (en teleurgesteld) door het gebeuren. Iemand enig idee of ik kan checken in de ontvanger wat er is gebeurd ? Groetjes, Davy
Een range-check op laag zendvermogen uitgevoerd? Een hele goede stroomvoorziening voor de ontvanger is bij 2.4 GHz techniek van levensbelang. Hoe is dat in jou toestel verzorgd? Als de ontvanger in fail safe gaat, dan gaat het motorvermogen naar een vooraf ingestelde waarde en de andere servo's naar de middenstand. Je geeft aan dat het toestel in een bocht naar beneden ging. Dan is er waarschijnlijk geen sprake van een ontvanger in fail-safe. Dat versterkt het idee van problemen met de stroomvoorzining. Als die uitvalt is er ook geen fail safe De ontvanger houdt geen log bij. Er valt achteraf niets uit te lezen.
Ik zou dan een afspraakje regelen met de servicedienst, die zit in Maasland. Dan neem je alles mee en kan er gemeten worden. Daar wordt je doorgaans wijzer van dan wat er op het forum wordt geroepen.
Ik heb het in zondag ook op de bec getipt dat deze niet goed genoeg is voor de 2,4 ontvangers . Ook kleine servo,s kunnen zoveel trekken dat er niet meer genoeg is voor de ontvanger en die verliest dan de kontakt met de zender . Mvg Johan
Mijn reactie was de eerste die inhoudelijk op het probleem in ging. Ben nu toch wel heel benieuwd waarom je vindt dat je op het forum niet wijzer wordt van gegeven reacties. Is er naar jou mening iets verkeerd aan mijn inhoudelijke reactie??? Op zich is het contacteren van de servicedienst niet verkeerd, maar je kan zelf ook testen uitvoeren om de oorzaak te vinden. Met name in de richting van de stroomvoorziening.
Hoi allemaal, elke tip kan nuttig zijn ! Elk antwoord wordt dus (van mijn kant tenminste) geapprecieerd. Johan had het al uitgelegd zondag. Misschien idd de stroomvoorziening. Ik vlieg met een enkele 3S1P 1200 mAh lipo die volledig opgeladen was. Door het geringe aantal superkleine servootjes, gebruik ik geen aparte batterij pakket. Dit doe ik met heel veel "kleinere" toestellen. De regelaar is niet meer van de nieuwste soort (ik zal eens opzoeken welke juist). Misschien heeft deze idd niet genoeg stroom doorgegeven aan de ontvanger ? Sowieso neem ik hem eerst terug naar de winkel voor nazicht ... groetjes, Davy
Gebruik zelf ook verschillende Futaba 2,4 GHz ontvangers en heb daar 100 % vertrouwen in. Daarom zoek ik een feilen van het systeem niet zo snel in de ontvanger. Of de antennelengte lang- of kort is maakt niet uit. De feitelijke antenne is het dunne, bijna 3 cm lange deel aan het eind van de antenne. In theorie zou de lange antenne slechter moeten zijn omdat de langere coax-kabel voor extra demping van het antennesignaal zorgt. Het stroomverbruik van kleine servo's en vooral de korte aanloopstromen kunnen onverwacht hoog zijn. Als de BEC deze stroom niet kan leveren, zakt de spanning van de BEC. Als deze onder een kritische waarde komt kan de ontvanger er mee ophouden. Vaak is het ook zo dat hoe hoger de accuspanning is, hoe minder stroom de BEC kan leveren. Dat geldt zeker voor analoge BEC's waarbij het verschil tussen de aansluitspanning en de BEC-spanning vermeigvuldigd met de stroom het vermogen is dat door de BEC in warmte moet worden omgezet. Als eerste is het zaak de specificaties van de regelaar te weten te komen. Of de winkel de ontvanger kan controleren lijkt me twijfelachtig. Als die nu goed werkt zal de winkel zeker niet tot andere conclusies komen...
Hier sta je vaak nog van te kijken. Een analoog mini servo verbruikt vaak nog meer dan een standaard analoog servo. Denk inderdaad zoals eerder gezegd dat je het moet zoeken in de stroom toevoer ipv echt storing in je ontvanger.
Hoi allemaal, ik had nog beloofd het type van de regelaar te melden. Vandaag heb ik eindelijk tijd gehad om het toestel te ontmantelen. De regelaar is een Jeti ECO 18 ! Groetjes, Davy
Bij ons op club is er een vlieger die steeds storing had op 2,4 mhz. Sotring na enkele 10 tallen metera ver in de lucht. Weliswaar geen Futaba maar toch! Wat bleek de mantel van de coax antenne draad was niet verbonden met "aarde" accu 0. Slechte soldering. Na herstel geen enkel probleem meer. Volle reikwijdte! Misschien is er zoiets mis met jouw ontvanger. Ter info ik vlieg mijn zwever met 6 analoge servo's op de BEC van een Hi regelaar van 25A en heb nog nooit enig probleem gehad.
Ik heb met andere ontvangers ook nog geen problemen gehad. P.S. De ontvanger is ondertussen bij W&W verstuurd naar Futaba voor nazicht. groetjes, Davy