Welke ontwerp software voor cnc frees

nando

Forum veteraan
Ik heb beschikking tot een cnc frees machiene, Het is een step four basic 540.
Op het moment word hij eigenlijk alleen voor motorsteunen en dergelijke gebruikt maar het is (natuurlijk) de bedoeling om er veel meer mee te doen.

De (bijgeleverde) software accepteerd maar weinig extenties, dxf heb ik tot nu toe enkel gedaan maar dat is niet zoon probleem omdat de meeste cat achtige programmas dat kunnen.

nu mijn probleem, ik kan geen echt fijn tekenprogramma vinden om complexe dingen te teken.
Ik gebruik nu vornamelijk catia en als je de logica doorhebt kan het best snel en het programma kan (waarschijnlijk) 1000X meer dan mij lukt maar met de paar procent die ik snap han ik behoorlijk teken en dat komt ook heel mooi 2d op tekening en de lijnen freest hij prachtig. Ook heb ik ff rino geprobeert, mss moet ik daar nog een tijdje achter zitten.

Wat ik eigelijk wil is profielen inporteren, daar een rib van maken. En deelen van een romp maken en die in het tekenprogramma al "in elkaar zetten" zodat je er daar al achter kan komen wat de problemen kunnen zijn.

Een tweede is 3D freesen, de zender in een zenderkoffer (lukt wel maar dan moet ik door het materiaal heen) of (niet modelbouw gerelateerd) een microfoon in schuim voor veilig transport, en meer van dat soort dingen.
simpelere dingen kunnen wel met meerdere layers in het programma van de step fout maar een halve bal uit een stuk schuim freesen word lastig.

Af en toe zie ik prachtige ontwerpen passeren van mensen hier op het forum ik herriner me een tijd terug de 2e hydrofoom, de 1e die vrij te downloaden was door prop-er of sietse's BlowFish en bgijsber's A10 zo zijn er veel meer mensen die vliegtuigen ontwerpen.
Ik vraag me af wat voorn programma's jullie gebruiken.

Op mijn werk: Dekproto. Enorm eenvoudig in gebruik en erg laagkost. Het heeft zijn beperkingen, maar voor wat jij het wilt zeker voldoende.
Let wel: dat prog is de interface tussen je CAD en je freesmachine. Ik heb net gekeken en je machine zit bij de postprocessors.
Je zult nog iets nodig hebben om je tekeningen in 3D in te maken. PB me gerust als ik meer kan helpen. Wil wel eens een progje uitlezen voor jouw machine als test.
mvg, Bart

Bedankt! :D
Ff hun site doorgenomen en de manual gedownload, eerst ff inlezen voor ik de 30 dagen start.
De prijs is iig niet de meest belachelijke die ik heb gelezen, hoewel er natuurlijk manieren zijn om daar omheen te komen...

Mooi man, zelf frezen...
In 3D samenstellingen maken, t.b.v. pasvorm of het testen van assemblage etc. kan met bijna alle bekende (technische) 3D applicaties zoals bijv. Solidworks, solidedge, Autodesk inventor, Autocad2007 etc.etc..
Rhino, maya, 3dsmax zijn meer bedoelt voor multimedia toepassingen.
Echter geldt voor al deze programma's dat ze legaal relatief duur zijn (v.a. 2000€).
En je moet de basis van het 3D construeren in CAD redelijk goed beheersen voordat je in staat bent om snel een samenstelling te maken.
Het tekenen van helicopter onderdelen zoals frames, lagerblokjes e.d. is vrij eenvoudig, een vliegtuigromp of een helikap is een heel ander verhaal en al een stuk ingewikkelder
Neem je de moeite om het te leren dan kan je er wel veel aan hebben, Het begon bij mij ooit als hobby en nu kan ik er mijn geld goed mee verdienen.
Als je vragen hebt over 3d applicaties of hoe je iets voor elkaar moet krijgen dan laat je het maar weten.
Success!

Eric

Rhino is NIET bedoeld voor mutimedia toepassingen. Is net als solidedge een volwaardig 3d CAD pakket.

Wij hebben het bijvoorbeeld gebruikt voor het ontwerpen, tekenen en 3d frezen van de pluggen voor de mallen van de Demon (zie Pylon Forum)

Ok bedankt,

Ik heb Rhino een jaar of 6 geleden kort geprobeerd, en als ik me goed herinner was dat een van de eerste "Nurbs" pakketen.
Ik vond er toen weinig technische handigheden inzitten, het leek sterk op een pakket dat gericht was op het free-hand modeleren.
Zal er weer eens naar kijken ;).
Ik werk zelf veel met Autocad en Solidedge en ben een 3dsMax hobbyist.

Edit:
Er zijn i.d.d. veel modules toegevoegd in de jaren :)
Ziet er goed uit trouwens, mooi pakket.

Eric

Back