Wetgeving & RC auto's ?

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Stefan666, 12 mei 2008.

1. Stefan666

Stefan666 Guest

Ok, situatie :

- Test een auto ( 1/6 bigscale ) , op een stuk gemeente grond, buiten de bebouwde kom.
    ( hierheen gegaan ivb nogal een sportief uitlaatje )
    - Stuk grond ligt náást een fabriek.
    - Fabrieks bewaking a la rent-a-cop komt me vertellen dat ik weg moet wegens geluids overlast.
    ( sappig detail, deze fabriek is de grootste herriemaker van de hele omgeving )

Hoe zit dat nu?
    Ben gebleven, was nog niet klaar met testen "bel de echte politie maar"
    ook voor een reden die ik ivb google zoekmachine even niet kan uitleggen.
    Hou het er maar op dat het een klein dorp is, en betrokke rent-a-cop een vage kennis.

Ben nog even doorgegaan, getest wat ik wilde doen, geen politie gezien, en weer naar huis gegaan.

Maar, vraag ik me stiekem toch zo af, hoe zit dat nu eigenlijk met de regelgeving?
    Wat mag ik wel/niet ?

Mvg! Stefan

2. snowmansion

snowmansion

Lid geworden:
    12 nov 2007
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. Stefan666

Stefan666 Guest

Dat was al gebeurd, zocht denk toch op de verkeerde termen.

Kort samengevat, Ja het mag, mits je geen overlast veroorzaakt.
    < klopt dit ? >

Komt de politie, moet je opdonderen, want ga er dan van uit dat herrie maken
    onder overlast valt.
    Niet iedereen kan het gesnerp van een 26cc'tje waarderen natuurlijk.
    Zit daar niet mee, wat de heren zeggen moet je doen.
    Moet morgen weer werken, 99% kans dat er nog een staartje aan dit verhaal
    gaat zitten, heb dan liever wat om te laten zien
    - kijk , dat mag - of, oeps.. sorry, het mocht echt niet, zal hier niet meer rijden.

Het bijsmaakje voor mij is, ik werk op die fabriek ( vandaar dat ik hem ook ken ) , dat ze zich met mij bemoeien onder werktijd.. prima, maar niet in m'n prive tijd.
    Benne hier niet in China he :)

Stefan

4. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    herrie

hoi
    tja das lekker collegiaal van die portier/bewak(k)er,
    die wil rustig kunnen pitten op zn werk en geen jank uitlaat horen,
    daarom rijd ik elec tamiya,met de buren in de tuin kan ik gerust rijden,
    zelfs de buurvrouw heeft ermee gereden en geen klachten,zo kan het dus ook,
    en qua wetgeving je mag niet boven een aantal decibellen komen net als de scooterettertjes die zonder demper door de straat heen en weer rijden,
    dat is pure geluidsoverlast,rijd dan de straat uit en blijf gewoon een paar uur rechtdoor rijden,zou ik zeggen,
    maar de politie kan je auto in beslag nemen bij constatering van teveel db,
    en als ze enigszins mee gaand zijn een waarschuwing de eerste keer,en het advies je uitlaat aan te passen,maar ga je gewoon lekker door met rijden of tweede keer kom je de zelfde tegen,vooral in een klein gehucht,tja dan ben je waarschijnlijk je auto kwijt en word er door hen de delen die er niet opmogen af gehaald net als bij een illegale uitlaat op een scootertje,
    dus mijn advies,doe er een uitlaat op die erop hoort en heb je er langer plezier van en tijdens je werk met je auto rijden,op de werkvloer,denk niet dat je dan enkel de portier achter je aan krijgt lijkt me maar andere collegaas en dan niet om ook met je autootje te mogen rijden,
    mvg markioo

5. Byte

Byte

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Geen idee, ik denk ook als het iemand echt stoort dat je weg moet gaan.. Maar als ik dat zo hoor, die fabriek, zou ik ook niet weggaan..

Ik heb zelf ook nog een klein vraagje, hoe zit het met electro-auto's op de openbare weg? Bij mij is 2 keer politie voorbij gereden en die zeiden er niks van.. Maar dat was in Duitsland.. Hoe is dat hier in NL?

6. Stefan666

Stefan666 Guest

Zo , zijn er weer :)
    Zelf bij de heren in uniform wat navraag gedaan, en zover zij mij konden
    vertellen was ik gewoon legaal bezig.
    < gezien de locatie >

Zolang je niet gevaarlijk bezig bent, ter voorbeeld:
    In een volle speeltuin rondraggen, of opzettelijk proberen mensen/dieren/matriaal te beschadigen is er niks aan de hand.

TENZIJ de ter plaatse komende agent(en) vinden dat je teveel lawaai maakt, mogen ze
    je verzoeken er mee op te houden.
    Dit kan hij baseren op een meting , kleine kans dat ie daar matriaal voor bij zich heeft,
    Of dat hij het sterke vermoeden heeft dat het te veel lawaai maakt.
    ( ja, dit is net zo vrijblijvend als het klinkt ;) )

Dit moet je dan ook doen, doe je dit niet, volg je de aanwijzingen niet op van een ambtenaar in fuctie en word het weer een heel ander verhaal.

@markio, gelukkig zijn het geen collega's van me , meer jokers die toevallig zo rond dezelfde lokatie werken.
    Wat een ander van me denk, eigenlijk intresseert me dat niet.
    Heb je last van me, kan je het gewoon vertellen, altijd over te praten.
    Staat het je gewoon niet aan, tja.. staat mij ook wel eens iets niet aan,
    Trekt ook niemand iets zich van aan :)

Standaard uitlaat weer terug? Nog niet misschien :)
    Geeft veel te veel bonus-vermogen die kachelpijp.

@Byte.
    Volgens diezelfde agent, valt "autotjes" < vliegend matriaal is een geheel ander verhaal > onder - Spelen - , en dat mag gewoon.
    Of je nu met een Nikko, FG Marder of Tamiya TT01 bezig bent.

Tenzij je natuurlijk gevaarlijk bezig bent, dit naar inzicht van de ambtenaar.
    Mocht je toch moeten stoppen, gewoon doen, maar vraag wel op basis van welk
    artikel je dit moet doen.
    Kan je naderhand navraag doen.

-gaat wat nieuwe servo's in de FG Monster proppen, vers pakje uit Hong Kong gehad :) -

Stefan

7. Byte

Byte

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Heel erg bedankt voor je info! Dan hoef ik me dus geen zorgen meer te maken! :)

8. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    herrie

hoi
    mooi om te weten dan,
    raggen met die auto dan zou ik zeggen,
    veel plezier
    mvg markioo

9. Low_E

Low_E

Lid geworden:
    25 apr 2007
    nuttige informatie :)

even totally off-topic ... waarvoor staat de afkorting "ivb" die je gebruikt?

10. Stefan666

Stefan666 Guest

@Low E , InVerBand met < oftewel, afkorting naar eigen smaak gemaakt > .
    ... sprak het spellings wonder .. ;)

11. bono

bono

Lid geworden:
    26 jan 2006
    waar je mag rijden is volgens mij wel simpel:

-NOOIT op de openbare weg tenzij deze voor jou is afgezet. (dus ook niet bij wegwerkzaamheden ;) )
    -Op iemand anders zijn terrein mag mits je hier toestemming voor hebt gekregen en het liefst kan aantonen aan eventueel voorbij-rijdende politie (telefoon nummer geven is meestal voldoende)
    -Op eigen terrein mag altijd.

bovenstaande geld niet als je hier mensen of dieren in gevaar kunt brengen of materieel kan beschadigen wat niet van jouw is.
    En er mag geen geluidsoverlast van zijn. (was 80 db ofzo toch?)

thats it. dus heb je zoals ons een leuk terrein gevonden vraag even aan de eigenaar van de toko of je buiten diensttijden om daar mag rijden. Schrale beer als hij dan nee zegt.

groeten Bono

opmerking van huishoudelijke zaak: 'in verband met' kort je af met 'ivm' :)

Laatst bewerkt: 19 mei 2008
  12. Stefan666

Stefan666 Guest

Bruno, hoe kom je nu op deze uitspraak ? ( bron ? )
    Niet om te zuigen, maar ben erg benieuwd, eventueel voor nieuw
    overleg met betrokken ambtenaar.

Rc auto's vallen onder dezelfde groep als kinderen die spelen met een bal,
    tikkertje spelen.. ehm.. doe eens wat ruigs, springtouw, strandbal, .. galgje?

" Spelen "

Daarom mag het juist wél op de openbare weg
    ( ik reken onder openbare weg, stoep, trapveldje.. braak liggend stuk land )
    Het is misschien wat vreemd, maar ook een 26cc 1/6 model valt onder voetballende jeugd.

Betrokken ambtenaar had er een moeilijke naam voor,
    Maar, vrij vertaald..
    " Het mag omdat er niet specifiek in de wet staat vermeld dat het niet mag "

Modelvliegen staat wél specifiek in de wet, en valt dat dus weer onder andere regels
    als diegene die liever op de grond blijven.

Net als voetballende kinderen, mogen ze dat gewoon.. tenzij ze een gevaarlijke situatie
    er van maken.
    Kom je weer op het punt, naar inzicht van de ter plaatse zijnde agent.

Je komt in wat vager gebied ( ja, nog vager ) met het geluid.
    80dB , op 300 meter van bebouwing.. 70dB daarbinnen < zo iets >
    Denk dat de vliegclub-mannen hier beter andwoord op hebben, maar kom je weer
    op het probleem van aantoonbaarheid.
    Als de agent een dB meter heeft, en weet hoe deze meting goed uit te voeren ben je
    hier eventueel op de bekeuren.

moet nog eens terug naar school voor nieuwe spellings les ;)

Stefan

13. Byte

Byte

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Ik voetbalde vroeger hier in de wijk, gewoon op straat, waar auto's etc. rijden.. dus daar mag ik ook met mijn auto spelen?

14. Stefan666

Stefan666 Guest

Byte,
    Zoals het mij is uitgelegd, ja.. < tenzij je gevaarlijk bezig bent >

Op straat voetballen kan ook vrij ongelukkig zijn natuurlijk.

Zolang je onbelemmerde toegang hebt , dus je hoeft niet over een hek te klimmen
    om er te komen.. of bordjes te negeren "verboden voor onbevoegde" / " voetgangers " / " rc auto's " enz..
    Mag je rijden waar je wilt.

Zo is het mij verteld , ik ga 100% af op deze bron, en handel ook hiernaar.
    Natuurlijk niet mij een poederbrief sturen als de lokale bromsnor hier een andere
    mening over heeft ;)

Stefan

15. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    herrie

hahaha hallo allemaal
    haha dus waar je mag spelen en dus voetballen mag je met rc rijden???
    haaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
    probeer het dan maar eens even uit voor het lokale politiebureau voor ons,
    ik ben benieuwd hoe lang je zal rijden,ik mag niet gokken,maar ik gok nog geen 5 minuten,voor de smeris naast je staat,
    mvg markioo

16. Stefan666

Stefan666 Guest

Je kan er om lachen of niet, maar zo zijn er wel meer zaken wettelijk wat vreemd.
    En wettelijk gezien , word er geen verschil gemaakt tussen een springtouw en een FG Monster.

En ja, de heren in uniform mogen jou gewoon verzoeken om te stoppen met spelen,
    Vraag ze dan wel even op basis van welk artikel ze dit doen.
    ( of APV , afhankelijk of deze van toepassing is in jou woonplaats )

Stefan

17. Ik rijd ook wel eens even met de bigscale in de straat, even motor testen, oom agent kwam toevallig eens langsrijden, en vertelde me dat ik niet met dat ding op de openbare weg mag i.v.m. veiligheid, je bent uberhaubt niet verzekerd als er wat gebeurd, maar op gras e.d. helemaal geen probleem. En over je uitlaat, mensen storen zich nu eenmaal aan lawaaipijpjes e.d. ik zelf ook aan de kloten scooters en brommers, dus dat heeft dan een beetje met fatsoen te maken denk ik, als je mensen op de kast wilt hebben moet je een lawaaipijp erop zetten. Maar er mag best veel, mits je het niet te gek maakt en geen gevaarlijke dingen uitspookt.

18. petter

petter

Lid geworden:
    13 feb 2005
    Met andere woorden, gewoon je gezonde verstand gebruiken, en andere mensen er niet mee iriteren.
    Voorbeeldje: waren met een mannetje of 3 op een zondagmiddag op een parkeerplaats aan het rijden, kom er een buurtbewoner witheet aanlopen of we wilde stoppen met die "takkeherrie", dan kun je 2 dingen doen, hem de politie laten bellen zodat je van hun te horen krijgt dat je moet stoppen met eventuele nare gevolgen, of een fatsoenlijk gesprek aangaan met de betrefende persoon en gewoon stoppen. We hebben allemaal plaatsen waar we lekker kunnen rijden, ben daar gewoon zuinig op. Dus als andere mensen last van je hebben stap je lekker op en volgende keer beter.
    Wettelijk gezien ben je een bestuurder van een voertuig ookal bedien je dit op afstand, en dien je je gewoon aan de lokale wetten te houden zoals geluid, snelheid e.d.

19. Stefan666

Stefan666 Guest

Blijf het een intresante discussie vinden.

@Petten , niet helemaal..
    De Tamiya / Nikko / FG .. is geen voertuig, is niet ingericht voor het vervoeren van
    personen of goederen.
    ( in het kort, hij valt niet onder de weg & verkeerswet )

Je bent verzekerd onder je WA , tenzij je verzekeraar in de kleine lettertjes heeft
    staan dat rc voertuigen niet onder de dekking vallen.

Komt er op neer, je verzekering betaalt ook als je per ongeluk met een voetbal
    een deuk in de auto van de buurman schopt.
    Nadat hij je heeft losgelaten na een gepaste & verdiende afstraffing ( ;) ) .
    Is deze schade te verhalen op je WA.
    Zelfde verhaaltje geld voor een rc auto(tje).

Tuurlijk is het een kwestie van gezond verstand,
    als je m'n google filmpjes wel eens hebt gezien zie je ook dat ik bij mij
    voor de deur & achter het huis rondknetter.
    Doe dit nu niet bepaald elke dag, uren achter elkaar, of om 06:00 in de ochtend.
    Gewoon "normaal" , enige commentaar wat er tot nu toe is gekomen:
    " Gaaf! " , " Dat deed ik vroeger ook " , " Hoe hard gaat ie " enz..

Ok, woon niet in centrum Amsterdam, maar in een klein dorpje in Zeeland waar zo
    ongeveer iedereen elkaar gewoon de gang laat gaan.
    Loop ook niet te mekkeren als die van 3 huizen verderop die hufterige circelzaag
    aanslingert.

Had dit topicje ook nooit gestart, als k niet voor het eerst van m'n leven negatieve
    reactie kreeg op de hobby. En, stiekem.. doe dit toch zo'n 15 jaar in allerhande takken
    van de hobby.
    Zeker dat het commentaar kwam op een plek waar je het juist niet verwacht, achteraf
    op een industrie gebied.

En ben er nu weg van, pakje van de postbode , nieuwe bling-dingentjes voor de Marder :) :) :)

Stefan

20. Byte

Byte

Lid geworden:
    20 dec 2007
    Ik vind dit ook een ZEER interessant topic.. Ik ben 2 keer politie tegengekomen, toen was ik op de weg aan het rijden, en daar staan best veel auto's naast de weg, niet ongevaarlijk dus.. ( Als je helemaal NIET kunt rijden :p ) Dus ik zag politie, hun mij ook, en ik ging dus gewoon met het autotje op de stoep staan en wachten tot ze voorbij waren, en ging weer verder, ze keken alleen een beetje raar.. :p

En diezelfde dag ging ik nog bij de LIDL rijden op de parkeerplaats, samen met mijn vader.. En toen ging mn vader ff bij zo'n autohandelaar kijken, en ik nam de mijne dus mee, en zat daar een beetje op de stoep te rijden, en daar komen best veel auto's voorbij.. Precies hetzelfde: Ze keken raar en reden door..

Maar, ALS iemand mij een keer zegt dat ik moet stoppen ( Politie ) zal ik ook zeker veel meer vragen wat wel en wat niet mag.. :)

Deel Deze Pagina