Wie vliegt er op welke MODE

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Berto, 7 mrt 2003.

?

Wie vliegt er op welke MODE???

1. MODE 1

87,6%
  2. MODE 2

12,4%
  1. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hallo :)

Ik ben benieuwd op welke MODE jullie vliegen en waarom :?:

Ikzelf vlieg op MODE 1,
    links - hoogte en richtingsroer
    rechts - gas en rolroer

Als ik het goed heb is MODE 2 als volgt,
    links - gas en richtingsroer
    rechts - hoogte en rolroer

Ikzelf vlieg dus zoals ik al zei op MODE 1, waarom???

Ik denk dat het model hierdoor beter te besturen is :?
    Hoogte- en rolroerknuppel zijn immers gescheiden en daardoor preciezer te bedienen.

MODE 1 schijnt echt iets Europees te zijn en MODE 2 voornamelijk Amerikaans.

Vliegt het merendeel MODE 1??? de Poll zal het uitwijzen.
    Ik vermoedt het wel als ik biji ons op de club kijk vliegt iedereen daar MODE 1 (wel zo makkelijk tijdens lessen :wink: ).

Greetingz,
    Berto.

2. damjaco

damjaco

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Is er ook een MODE 3

Ikzelf vlieg

Links rolroeren/gas
    Rechts hoogte/richting

Hans

3. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Ik vlieg of mode 2 of 4

bij 4 = gelijk aan 2 maar aileron en richting omgewisseld, gebruik ik bij kistjes zonder rolroeren. ik doe dit omdat ik op één stick wil vliegen, bij mode 4 klopen de mixer instellingen (b.v. V-tail)

4. Cropduster

Cropduster

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Dit word dacht ik standaard gebruikt bij 3 kanaals mode 2 vliegers. Geen idee dat dit mode 4 heette... Dan is de poll niet compleet... 8)

5. Rob Buijs

Rob Buijs

Lid geworden:
    28 jan 2003
    Mode

Bij mijn zender is het ook 1 t/m 4 (graupner MC14)
    Mode 1 Links Hoogte en rol / Rechts gas en richting
    Mode 2 Links Gas en rol / Rechts hoogte en richting
    Mode 3 Links Hoogte en richting / Rechts gas en rol
    Mode 4 Links Gas en richting / Rechts hoogte en rol

Met 4 kanalen vlieg ik mode 4 en met 3 kanalen (geen rol) mode 2. Dan zijn alle aansluitingen altijd het zelfde en kan je makkelijker je zender programmeren. Ik heb ook mijn naar boven uit en naar beneden volgas.

In de poll heb ik dus maar mode 2 aangegeven.

6. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Graupner heeft dus een ander idee van mode 2....

Zover ik weet is het meest aanvaarde mode 2 Links Gas en richting / Rechts hoogte en rol

7. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    rob je uileg van mode 1 klopt niet, het moet zijn links, hoogte-richting, rechts, rol-gas.

ik vlieg mijn vliegtuigen mode 1, en mijn heli mode 2.
    kan evt vliegtuigen ook mode 2 vliegen als het moet.

gasstand is inn beide gevallen, vooruit open, achteruit stationair.

8. Rob Buijs

Rob Buijs

Lid geworden:
    28 jan 2003
    mode 1

In mijn handleiding staat het toch echt zo. Wellicht is het per zender verschillend, dat is lekker handig..... Mag ik even vliegen, ik vlieg mode 2. Ja dat is goed hoor.... Crash.
    Geukkig gaat er meestal eerste iets meer info naar de andere vlieger.

9. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    ik vlieg mode1:
    (plaatje van site van Hans Meij)

mode2 staat er ook op:
    (de letters L en R zijn richtingsroer, en Links en Rechts zijn de rolroeren

10. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat komt me bekend voor. De broers v.d. Elsen uit Keldonk vlogen (en vliegen hopelijk nog steeds) met deze indeling.
    Zal wel Mode Z.O. Brabant zijn.... :wink:

11. Micha

Micha Guest

Ik heb de voornaamste functies (rollen en hoogte) op één stick.
    Omdat ik linkshandig ben zitten deze op m'n linker stick. Volgens de handleiding van m’n zender (fx 18 ) is dit mode 3.
    Een mode 2 voor linkshandigen dus, ik heb dan ook maar mode 2 ingevuld.

Ik heb hier voor gekozen omdat je dan ten allertijde je model onder controle hebt terwijl je een hand vrij hebt om te trimmen en voor mix functies.

Deze redenatie kan ik niet volgen je moet immers de bewegingen van twee ledematen coördineren die beide ook nog eens door verschillende hersenhelften worden bestuurd. Schrijven doe je toch ook niet met twee handen!
    Ik heb het gevoel dat hoogte- en rol/richting roerknuppel gescheiden meer een overblijfsel is van oude modelbouwtijden toen er begonnen werd met een twee-kanaals zwever en bijbehorende goedkope zender.

Ik heb het vermoeden dat menigheen sneller zou leren vliegen als hij de belangrijste functies (afhankelijk van het model) op één stick zou hebben.
    Waarbij bij linkshandigen deze functies natuurlijk op de linkerstick zouden moeten zitten.
    Instucteurs die een linkshandige aanraden om met mode twee (gas links) te vliegen zijn naar mijn mening niet goed bezig….
    (“ :roll: flame suit on”)

Onderstaand verhaal gaf voor mij de doorslag om voor "mode 2" te kiezen
    http://www.eagleairaust.com.au/rcenggen.htm

12. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Bovenstaand stuk is al eens elders uitgebreid afgeschoten door mode 1 vliegers... gewoon de mode vliegen wat je prettig vindt of wat je instructeur gebruikt. Er is vast voor allen wat te zeggen maar het is zo zinloos...

De FC16 heeft ook 4 modes ipv 3.

13. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    1:1 vliegen, met stick rol en hoogte gecombineerd rechterhand , throtle links (o.a. Piper Cub's) staartroer, pedalen...

14. Rick NT

Rick NT

Lid geworden:
    29 dec 2002
    Hallo,

Ik vlieg mode Multiplex

Dus lekker geen voor gedefinieerde sticks schakelaars kanalen, lekker mixen wat je zelf maar wilt.

Maar even verder op linkshandig, ben namelijk links en vlieg als volgt:

Linkse knuppel, Pitch/gas en Staartrotor/richting

Rechtse knuppel, Nick/Hoog-laag en Roll

Voordeel van zo vliegen is dat ik mijn links hand vrij heb om modellen te werp-starten. Als ik met rechts moet gooien kan ik net zo goed mijn zender 5 meter verderop leggen, want geen enkele stuuractie die dan nog helpt. Hoe goed ik dan met links dan ook wel niet kan sturen. En links eerst werpen en dan naar je stick gaan graaien gaat meestal ook niet soepel.

Verder heb ik pitch en de gas functie net omgekeerd, trekken is gas-dicht (bij planken dan) en pitch-positief (bij slagroom-kloppers). Gedachte gang hierachter is dat ik in ongeveer 10 jaar tijd met vleugels de reflex heb aangeleerd om gas dicht te trekken als er iets fout gaat, bij heli's helpt het om juist pitch positief (hoogte winnen) te geven in nood-situaties. Verder helpt het denk ik ook iets bij de eerste rondvluchten met een heli, up en pitch positief is alletwee trekken, voor de hersentjes wat makelijker als tegengestelde bewegingen.

Groetjes,

Rick

15. Micha

Micha Guest

Niet depressief worden Rob :wink:

Waar?, Joost?

Nog even het volgende, als je links handig bent en je moet de feitelijke controle van je vliegtuig met je rechterhand doen dan kan dit niet goed zijn. Als links handige zijn je fijn-motorische functies nu eenmaal beter gecoördineerd in je linkerhand.

Als je als links handige met mode 2 wil vliegen zou je wel het volgende kunnen doen.
    Je neemt een model dat alleen met rol en hoogte roeren is uitgerust dan kan de instructeur mode 1 vliegen en de linkshandige leerling mode 2 linkshandig:

Leerling:
    Instructeur:
    Je kan dan de "vrij" van de instructeur als slave met 100% mixen met de rolbesturing. (hoe je het precies aanpakt hangt natuurlijk van de zender af)

Als je als linkshandige meer voor mode 1 voelt heb je minder last hiervan.

Als je echter voor je modelvlieg carrière veel videospelletjes hebt gespeeld met je joystick in je linkerhand dan kan ik me voorstellen dat je voor een linkshandige mode 2 kiest, met de bovenstaande set-up kan je dan toch bij een instructeur terecht.

16. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
  17. Robin Janse

Robin Janse

Lid geworden:
    11 sep 2002
    Ik vloog vroeger ( 20 jaar geleden) mode 2, (heb mijzelf vliegen geleerd in een weiland en in een boek stond dat dit de meest praktische indeling was) maar werd ook bij een aantal clubs gebruikt teminste in Noord- Brabant
    Ben toen een hele tijd gestopt en toen weer begonnen bij een club waar ze mode 1 vlogen, werd toen geadviseert ivm met lessen en invliegen om te switchen naar mode 1.
    Bij mijn huidige vliegclub vliegen ze weer hoofdzakkelijk mode 2,waarvan een aantal met naar voren stationair en naar achter volgas.
    Wat mij wel opvalt is dat bij mode 1 vaak met de duimen wordt gestuurt en bij mode 2 met duim en wijsvinger.
    Persoonlijk vind ik het vliegen met de duimen het prettigst en dan vind ik mode 1 praktischer omdat dan beide sticks op 1 van de twee assen gecentreerd heb en niet zoals bij mode 2 je rechter stick altijd uit het centrum staat.

18. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat lijkt me een volkomen juiste bewering.

Kijk en dat laatste kan ik even niet volgen. Wil je die zender steeds ombouwen, voordat de instructeur kan ingrijpen en vice versa? :wink:
    Tuurlijk doel je op een draadverbinding tussen twee zenders met deze verschillende lay-outs.
    Ik vind dat geen goede manier van lesgeven, want het is bijna onmogelijk om de leerling op deze manier enig 'gevoel' (kan eigenlijk helemaal niet bij RC, hoogstens bij LB) bij te brengen. Ik laat de leerling de eigen zender vasthouden, met de duimen OP de sticks. Ik vlieg de kist door de sticks wat lager tussen duim en wijsvinger vast te pakken. De leerling voelt nu wel, welke stuurbewegingen nodig zijn om het model onder controle te krijgen (en houden).

Overigens ben ik ooit met Mode 2 begonnen, maar ik kwam erachter dat Mode 1 een veel betere manier van sturen is. :wink:
    Ik heb het stuk gelezen over de wetenschappelijke bewijsvoering voor de stelling, dat Mode 2 superieur zou zijn.
    Tja, de aanname bijvoorbeeld dat een ononderbroken controle over rol- en hoogteas noodzakelijk is, om een modelvliegtuig te besturen is naar mijn opvatting onjuist.
    Een goed modelvliegtuig heeft binnen het grootste deel van zijn snelheidsbereik vrij neutrale stuureigenschappen. Men stuurt alleen als een standverandering noodzakelijk is. Dit duidelijk maken is een van de eerste taken van een instructeur. Wel moet men natuurlijk op ieder gewenst moment tot sturen kunnen overgaan, de sticks zijn dus wel voortdurend onder de duimen of tussen de vingers.

Wat me nog steeds opvalt, is dat leerlingen de controle over 1 as van een stick vrij snel doorhebben. Tegelijkertijd worden er met de andere as van de stick voortdurend ongecontroleerde bewegingen gemaakt. Afhankelijk van de Mode is dit gas of hoog-laag. Met het splitsen van de twee hoofdfuncties over linker en rechter stick beperkt het probleem zich dan tot het onbedoeld bedienen van de motor. Dat euvel is snel verholpen door de ratel strak genoeg af te stellen. Dan valt de onwillekeurige beweging ineens wel op.

Met dit in gedachten vind ik de opmerking, dat "modern fighters do NOT have two sticks, one for pitch and one for roll" aangeeft dat juist daar dus een mogelijkheid ligt, deze ontwerpen nog te verbeteren.... :wink:
    Overigens pretendeer ik hiermee geen wetenschappelijke bewijsvoering te leveren, want ik heb op mijn genoemde onderzoeksresultaten zelfs nooit kwantitatieve en kwalitatieve analyses losgelaten. Maar ik verdenk de schrijver van het 'Mode2 is beter dan Mode 1' stuk van een gelijke werkwijze.

Het begin van de tweede alinea van Argument 1 vind ik een wat onprettige toon aanslaan. Refereren aan 'the real world' doet altijd een angst voor het onconventionele, het originele vermoeden...
    Het argument dat de meeste topvliegers Mode2 gebruiken zegt niets over het superieur zijn van deze Mode. Wie dat wil beweren, moet eerst twee even grote groepen (en daar gaat zojuist geciteerde bewijs voor genoemd argument de prullenbak in, want er zijn in de -zo u wilt : echte- wereld veel meer Mode2 dan Mode1 piloten) met exact gelijke aanleg leren RC-vliegen met resp. Mode 1 en 2 en deze vervolgens in wedstrijden tegen elkaar laten uitkomen. De resultaten hiervan zouden een indicatie kunnen zijn voor een eventueel kwaliteitsverschil tussen beide besturingsmethoden.
    Ik verwacht een 50-50 resultaat..... :wink:

19. Eric van Dijken

Eric van Dijken

Lid geworden:
    13 sep 2002
    Ik vlieg Mode 2, met meestal mijn richtigsroer gemixt met mijn rolroeren.

20. wouter1

wouter1

Lid geworden:
    14 sep 2002
    Ikzelf vlieg mode 1 -op vliegtuigen en op heli-, gewoon omdat het me zo geleerd is.
    Het verschil tussen de verschillende modes heeft denk ik nie zozeer te maken met welke kant de besturingen staan. Het belangrijkste verschil
    is denk ik of je splitstick vliegt of niet; nl hoogte en rolls gescheiden of niet.
    De splitstick zou precieser zijn.
    Maar bij 3D-helivliegen is de niet-gescheiden mode te verkiezen
    met name voor piro-flips e.d.

Hoewel, ik denk dat met veel oefening je met beide modes, elk
    manoever even goed en even snel kan uitvoeren.

Greetz,
    Wouter

Deel Deze Pagina