Wie vliegt wat in 2010

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door jjmouris, 29 dec 2009.

1. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Hallo jongens.

Ik denk ik hoor zo weinig van jullie, de mensen die in 2010 wellicht mee gaan doen met de F5B wedstreidjes.

Ben benieuwd wat jullie gaan vliegen in het nieuwe seizoen. Wat je al hebt liggen en/of wat je van plan bent.

Foto's zou ook leuk zijn.

:)

2. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Stilte voor de storm zullen we maar zeggen. Ik vlieg met de Surprise 13 en hopelijk niet met de Raketenwurm maar met een ander toestel...

3. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    De RW2B wordt alweer verkocht of is dat model nr3 dan met de komst van "het nieuwe" toestel?

:)

4. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Als de rw2b verkocht wordt dan komt er een S16, zo niet dan wordt de rw2b het reserve toestel waarschijnlijk.

5. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Ben wel benieuwd waarom jij de S13 beter vindt dan de RW2b. Volgens mij zijn de werkelijke prestaties van die kisten juist in de omgekeerde rang orde.

6. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Ach ik geef jullie graag een winstkans en ik kan dan in ieder geval het vliegtuig nog de schuld geven ;)

Landen van de S13 gaat veel beter, stijgen gaat sneller en ik heb het idee dat de snelheid er op dit moment ook beter in blijft, maar met wat beter afstelwerk aan de wurm is er nog veel te verbeteren. Nog een maandje en dan weet ik of de wurm blijft want dan heeft het geen zin meer om nog een nieuwe te gaan bestellen voor de start van het seizoen.

7. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Ik ben benieuwd.

Winst kans....... tja ik vraag me af waar de anderen mee komen en vooral hoe goed zij gewend zijn zo een ding te vliegen. Het gewend raken en instellen maakt een boel uit voor de score. De lol factor is echter onverandert hoog.

Jos

8. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Ik teken voor een plekje in het "linker rijtje" met een constant groeiend aantal legs van 30+ naar beter en een lange zweefvlucht met goede landing. Als dat allemaal lukt dan ben ik al lang tevreden.

En als nu ook die kou een keer weg gaat dan kan er ook weer eens echt gevlogen worden. Kan bijna niet wachten. In ieder geval wel de tijd nu om eindelijk eens de vluchtfases voor speed en thermal goed uit te zoeken.

9. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Nou, het lijkt wel een gesprek tussen jou en mij. Geen ander voelt zich geroepen wat te schrijven?

Het weer is hier nu al 2 dagen helemaal prut. Toen ik in NL was, op vakantie was het af en toe best mooi weer. Heb er nog spijt van dat ik niet in de sneeuw kon gaan vliegen. Ik had niks bij me.

Met deze temperaturen heb ik toch een manier gevonden om een paar vluchtjes te doen op een dag. Voorheen deed ik dat niet omdat mijn vingers te koud werden. Nu heb ik de hele tijd handschoenen aan en vlieg ik zonder handschoenen en dan na de vlucht accu er uit en eerst maar weer even in de auto om handen op te warmen. Gewoon rustig aan doen en opletten dat ik mijn vingers niet te lang in de kou hou. Ook vliegen op een dag zonder wind is het beste.

Ik heb nu een beetje het probleem met dat ik niet meer zo goed weet wat nu te doen met de setup. Er valt weinig te verbeteren en zonder op een echt parkoer te vliegen is er eigenlijk geen vergelijk mogelijk. Daarnaast blijf ik problemen hebben met de motor setup, de regelaars zijn toch niet helemaal opgewassen tegen het geweld. Daar later in het begin van 2010 meer over.

Ik denk overigens dat ik als ik kom naar de wedstreid de B08 thuis laat. Dat is mij te veel risico om dat ding mee te nemen in het vliegtuig. Het is mijn beste kist en als die stuk gaat dan heb ik niks voor het WK. Dus zal ik wel met wat anders vliegen, de B1T met een nieuwe romp of de RW2. Die gaan niet veel langzamer.

Tevens wil ik graag zo veel mogelijk informatie met jullie allemaal delen wat betreft de motor setups. Ik doe dit niet omdat ik slim wil lijken of dat ik er wat voor terug verwacht of omdat ik dan jullie versla omdat ik toch stiekem wat beters heb. Ik doe het omdat ik graag wil dat dingen heel blijven en jullie met minimale koste de beste resultaten boeken. Dan is er tenminste misschien kans dat er weer eens een echt nederlands team komt.

Dus als je wat wilt vragen. Als je ergens twijfel over hebt. Vraag het dan aub hier en nu of begin een draadje.

De beste wensen.

10. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Als ik in de gelegenheid ben mee te doen, zal dat zijn met een oud model hotliner, met een budget aandrijving. Hobbycity motor, gear en een 4S lipotje.

Ook ter aanmoediging van andere aspirant F5Bérs, kom gewoon lekker vliegen met wat je hebt. Het hoeft echt geen 3.5kw Avionic te zijn om een hoop lol te kunnen beleven en te proeven aan de F5B dynamiek.
    ...als je wilt winnen helpt het natuurlijk wel, maar dat is wat anders.

Groet,
    Gerben

11. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Voor de meesten zal winnen niet het belangrijkste zijn. Dat vinden ze natuurlijk wel, maar constant worden is voor het 1e jaar veel belangrijker.

De motoren en zo. Ik vlieg met de Neu 1512/1d/6,7 met CC180, Kokam 4s4000 en RFM 17x18 op 5 graden. Hopelijk blijft de boel heel, maar dat verwacht ik eigenlijk wel. Eventueel zou ik nog over kunnen stappen naar de 17,5x17,5 Eflight props, we zien wel.

Het lijstje blijft wel mager, iedereen is zeker met vakantie. Zal ik hem maar even aanvullen:
    - Jos - Avionic B1T / RW2 (Neu)
    - Gerben - budgetkist (HobbyCity)
    - Johan - S13 / RW2b (Neu)
    - GertJan - S16 / S14 (Plettenberg)
    - JanWillem - S14 (Neu)
    - Joriz - Scorpio (Hacker)

12. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Ja de overstap naar 17.5x17.5 eflight is misschien niet zo een slecht idee.

Wat heet, ik neem aan dat je hebt gelezen hoe de RFM spinners met verzet/verdraaiing nog wel eens kapot willen gaan? Tot nu toe is het nog steeds niet duidelijk of het door het aluminium midden stuk komt of dat het de boutjes zijn die breken. In ieder geval gebruik ik ze niet meer na dat ik heb gezien met eigen ogen wat er dan van je kist overblijft.

Dat betekend dus dat RFM 16x17 breed, 17x18's, 18x19 en alle andere bladen die meer dan 0 graden nodig hebben niet bruikbaar zijn tot er een vervanging is.

Je kunt een RFM 16x17 small wel gewoon op een rechte spinner zetten. Dat werkt goed en is 100% betrouwbaar. Kan jou motor niet zo veel toeren maken moet je overwegen een 5:1 vertraging te gebruiken implaats van 6.7:1 wat de standaard is. Vergeet dan ook de RFM 15x16 niet.

Als je een grotere prop wilt is er nog de Stratair 17x19 en die gaat ook op een normale rechte spinner. Is zelfde maat als RFM 18x19 in werkelijkheid. Tevens net zo goed.

Of idd dus de eFlight 17.5x17.5 die je desnoods nog best kunt inkorten stukje bij beetje tot 16.5". Dat deed Remo ook, de europees kampioen.

Ik zelf vlieg met Neu 1512/1.5D/6.7 en P180 op 6S en Sergey prop. Daarnaast hoop ik ooit mijn 1511/1.5D/5.2 nog weer terug te zien na dat hij de laatste keer op de meeting de grond in ging. Deze dan ook met P180 en 6S maar met een rechte spinner en RFM 15x16.

Nu met de laatste generatie Lipo's zou een 1512/1.5D/5.2 overigens ook wel heet genoeg zijn. Ik zal ze eens mailen of ik die motor misschien sneller kan krijgen gezien het geen speciale maat is. Het verschill tussen 1512 en 1511 is ongeveer 3300KV en 3600KV = 10% power

De rechte spinners hebben overigens nog een voordeel. Je kunt ook andere merken gebruiken dan die van RFM. :)

Mijn vakantie zit er nu weer op. Terug aan de arbeid.

13. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Oh voor wie het nog niet heeft gezien of gehoord.

Je kunt het idd ook heel goedkoop doen met de setup en toch boven in de klasse me doen.

RFM 16x17 slim
    Aeronaut spinner

Neu P32 6.7:1 vertraging $99
    KD35-60-6L 4000KV motor $29
    CC P125 $159
    Turnigy 6S 3000mah 30C $49

Totaal 336 USD

www.neumotors.com voor de vertraging en de regelaar

HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-60-06L 4000kv Brushless Inrunner $28.95

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3000mAh 6S 30C Lipo Pack $49.31

Dit is maar een voorbeeld, er zijn ook andere combinaties mogelijk. Ik heb een motor van de zelfde serie tot in distructie getest en die werken goed. Misschien 5% minder efficient maar dat merk je niet tot dat je naar het WK gaat.

Die lipo's gebruik ik nu al een jaar in F5B en ze blijven gewoon goed. Dus waarom zou je meer betalen?

Jos

14. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
    voor de f5b in mei ga ik de hawk eindelijk maar eens vliegen. als superbeginner met een budget model.

voor de fun heb ik een stinger gekocht. [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Jos,

Meer info over die setup?
    Logs, linkje etc.?

Jan,
    Hawk en Stinger, beiden erg leuk om je goed mee te vermaken!

Groet,
    Gerben

16. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
    @johan v G,

je mag mij erbij zetten op je lijstje , een van de wedstrijden is op ons veldje dus wil ik ook meedoen.

hawk met AXI 2826/8+ PG 4/33 en rfm 16x 16

17. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002

en welk model doe je daar dan omheen?

18. sundaypilot

sundaypilot

Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Hopelijk kan ik dit jaar een paar keer kan meedoen. Met een RW2, plettenberg 220/37/..P4,CC180, 17*17 prop? van Fickenscher (zoals mij verteld, 2e hands via internet), op dit moment 1.accu: Team orion 4S 35C 4000mAh. Reserve kist: ik denk de S14. Nog een paar vragen:

Gebruik inmiddels ook Jeti duplex. Erg handig tov 35mHz. Heeft iemand tips/linkje/foto's om de 2.4GHz onvanger in te bouwen in een carbon romp (RW2)? Is alleen het uiterste 3cm witte/gele deel van de draad relevant voor de ontvangst? Als je deze gele ze onder 90 tov van elkaar uit de romp laat steken dan buigen ze tijdens het vliegen naar achter? Staan ze toch weer parallel? Wat is een goede optie?

Verder, is er een aan/uit schakelaar uiteindelijk nog wel nodig? Vlak voor de start werd in Belgie (alweer flink wat jaartjes terug) de ontvanger even uitgeschakeld om de tijdslogging functie te checken met de tweede ontvanger en de motor-schakelaar.

Als laatste, een CC180 met een unilog. Gaat goed samen lees ik. Maar kan de CC het beste via een opto coupler naar de Unilog, of kan ik net zo goed het rode draad naar de regelaar doorknippen?

Ronald.

19. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Ik heb de Unilog/CC combi in gebruik met Optocoupler. Kost weinig extra maar kan wel een boel kosten schelen als de regelaar rommel naar de ontvanger doorgeeft.
    Alleen het laatste stukje van de ontvangerdraden is het ontvangst gedeelte. Stratair heeft afstandhouders voor buiten aan de romp. Komen aan beide zijden van de romp te zitten en zorgen voor 90 graden verschil onderling. Deze heb ik inmiddels al liggen, nu alleen de ontvangers nog. Met een buisje of zo is de draad natuurlijk ook goed vast te zetten in 90 graden.
    Ik heb ook wel een schakelaar erop zitten omdat ik het model uit wil kunnen zetten mocht dat nodig zijn. De motor zou dan moeten stoppen als alles werkt zoals zou moeten. Maar het blijft natuurlijk altijd zeer voorzichtig zijn.

20. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    - Jos - Avionic B1T / RW2 (Neu)
    - Gerben - budgetkist (HobbyCity)
    - Johan - S13 / RW2b (Neu)
    - GertJan - S16 / S14 (Plettenberg)
    - JanWillem - S14 (Neu)
    - Joriz - Scorpio (Hacker)
    - Jan Scholten - Hawk (Axi)
    - Sundaypilot - RW2 (Plettenberg)