Hoi Mensen, de vraag zal ongetwijfeld al eens vaker gesteld zijn, maar ik kon geen bevredigend antwoord vinden: M'n nieuwe Trex 450 sport is afgesteld en vliegt prima. Nu wiebelt de staart een heel klein beetje. Tijdens het hooveren beweegd hij in een frequentie van ongeveer 1 slinger per seconde van links naar rechts, met een uitslag van ongeveer 1 a 2 centimeter. De winkelier die hem verder perfect heeft afgesteld melde dat dit hoort bij een kleine helicopter, maar hebben jullie nog ideeën? groeten, Peter
Dit hoort normaal gezien niet zo te zijn. Vlieg je mogelijk op een laag toerental? Staan je staartbladen in de juiste richting? Staat de gyro gain telaag?
De gain staat goed en de bladen staan ook goed. Het zou inderdaad het toerental kunnen zijn. De handleiding geeft dit ook aan! Dus als ik het goed begrijp: toerental omhoog en pitch omlaag?
Dat heen en weer slingeren hoort niet zo te zijn, gewoon onzin Een echt kleine heli als een blade mcp x heeft er ook geen last van zie hier bijvoorbeeld een hover van een 450 : YouTube - Align T Rex 450 Sport pro leichter Rundflug hover round flight Wat voor throttle, pitch en gain waardes zijn er ingesteld op je zender? misschien dat er aan de hand daarvan nog iets van te zeggen is.
Staat de governor van je regelaar aan? Loopt de aansturing van je staart ontzettend soepel? Hoe strak staan je hoofd en staartbladen vast? Op welk gaatje in de servohoorn zit de link naar de staart? Wat voor gyrotape zit eronder (kwam laatst iemand tegen met een tesa eroner, dan gaat ie raar doen) En zelfs een 250 kan een strakke staart hebben Alleen kan het wel eens een ramp zijn om erachter te komen waar het vandaan komt
wiebelende staart Trex 250 Ik wilde net dezelfde vraag stellen; mijn 250 vliegt prima maar ook een van links naar rechts wiebelende staart; hij heeft het erg weinig bij een gain van 10% op de GP750 gyro met een futaba 6EX zender. Maar is 10% gain niet erg weinig? Als ik hem echter hoger zet, gaat ie veel feller wiebelen. throttle curve: 0-50-68-85-100 pitch curve: 50-62-75-88-100 Alvast bedankt voor de reacties. grt Mark
Check mijn voorgaande post.. Zo'n wiebel is erg irritant, en erg lastig op te sporen Er zijn een aantal oorzaken voor, en kunnen soms miniscule dingetjes zijn Kan goed zijn dat jouw oorzaak weer een andere is dan die van de topicstarter
OK, ik zal alles nog eens nalopen maar als je naar de throttle en pitch curve kijkt; zijn die voor een 250 ok of moet ik ze aanpassen? En is een gain van 10% niet erg weinig (gyro align gp750 en een futaba 6ex zender)? grt Mark
Weinig, wat is weinig? Als het voor jouw heli en setup werkt, waarom zou het dan fout zijn? Maar als de gain in de zender te laag is, moet je de mechanische gain verlagen. Oftewel, op de staartservo moet je de ball een gat verder naar binnen zetten op de hevel (zo dicht mogelijk bij de servo zonder dat het problemen gaat geven met aanlopen etc). Of kleinere staartbladen Door dit te doen, verlaag je de mechanische gain, en als gevolg kan de "digitale" gain in de zender (als verder alles mechanisch goed is) omhoog.
Hoi Mensen, de trottle en pitch curve zijn aangepast en het wiebelen is al een heel stuk minder, maar nog niet helemaal weg. Als ik wat meer tijd heb, zal ik alle andere ideeën gaan nalopen! Wat zijn een beetje "normale" waarden voor de gain? Als ik het goed heb, staat ie op 10%. groeten
Persoonlijk begin ik met een nieuwe heli vaak op 30% Ik vlieg met een ff10 (futaba) Mijn 250 staat ergens op 20%, mijn 450 ergens op 25% Nu hou ik erg van een aanwezige staart, en heb op beide relatief grote staartbladen (dus hogere mechanische gain) Maar iedere heli is wat anders, iedere setup is anders (de een is wat stroever, de ander niet etc), andere trillingen, andere gyrotape etc Zoveel combinaties, zoveel mogelijke aanpassingen Als het werkt, werkt het. niet naar andermans waarden kijken en denken dat dat wel goed zal zijn Zoek het huntmoment op, en ga er een punt of 3 a 4 onder zitten, dan zou het strak moeten staan En luister eens naar je regelaar als hij opstart, en check de piepjes met wat ze betekenen.. governor is dodelijk voor de staart
het probleem is opgelost: het was het trainingsonderstel, dat niet helemaal in balans was. Bij toeval kwam ik erachter! Iedereen bedankt voor het meedenken.
Trainingsonderstel wat niet in balans was? Het kan gebeuren dat de aanwezige trillingen in de heli versterkt worden door het trainingsonderstel Maar een stuk dood gewicht kan het niet in zijn eentje veroorzaken.. Het zit niet eens in de aandrijflijn of in de andere werkende onderdelen van de heli Dus moeten er trillingen aanwezig zijn Nu haal je die er nooit 100% uit, maar je kan een aardig eind komen. Dus als je in de winter het apparaat uit elkaar haalt, kun je er eens op het gemak naar doorzoeken Van harte gefeliciteerd met je overwinning iig, veel vliegplezier!