Your e-motor is a burnin' 'cause you 'ave made a mistake

Is idd een goed verhaal.

Het verhaal mbt. de temperatuur van de magneten vind ik een beetje nonsense. Niet dat magneten demagnetiseren etc, dat is natuurlijk allemaal waar, het gaat mij om het stukje marketing dat zij dan magneten hebben die tot 200 graden mogen oid.

Dat kan voor een paar hele specifieke toepassingen leuk zijn, maar de gemiddelde gebruiker heeft daar geen moer aan..

Is idd een goed verhaal.

Het verhaal mbt. de temperatuur van de magneten vind ik een beetje nonsense. Niet dat magneten demagnetiseren etc, dat is natuurlijk allemaal waar, het gaat mij om het stukje marketing dat zij dan magneten hebben die tot 200 graden mogen oid.

Dat kan voor een paar hele specifieke toepassingen leuk zijn, maar de gemiddelde gebruiker heeft daar geen moer aan..

Hey,

niet helemaal zo... Ook ik gebruik een aantal Scorpion motoren. Hierover ben ik enorm te spreken. MAAR... De motoren worden idd erg heet, ruim boven de 100 graden. Omdat ik een enorme hekel heb aan hete motoren (minder rendement), had ik hierover mijn bedenkingen. Vreemd genoeg vlieg ik met een Scorpion motor in vergelijk met enkele andere motoren meestal langer, met hetzelfde of soms nog meer power. De andere motoren worden amper warm, perfect vast te houden (ook door mij, en ik heb al moeite met thee in een plasticbekertje), terwijl de Scorpion simpelweg erg heet word, vingerbrandend, en vaak (na vele akku's achter elkaar) ruim over de 100 graden (druppel water die onmiddellijk kookt en verdampt).
Ze zijn ook aanzienlijk lichter in gewicht dan de andere motoren, misschien dat daar de reden is waarom ze zo heet worden.
Een nadeel van de motoren is dat je de lagers vaak moet smeren, anders zijn ze zo kapot. En een lagertje smeren is ook maar een kleinigheidje met hun eigen tooltje.

Greetz, Aldert

Ik denk dat de gemiddelde gebruiker vast weleens een tandje teveel op zijn motor doet waarna hij of zij zijn of haar handen brand aan de motor....

Dan is het toch wel erg fijn als je magneten hebt die dan niet meteen naar de klote zijn.

Blijft een beetje het voorkomen is beter dan genezen verhaal, maar goed, het blijft fijn, kan wel het verschil zijn tussen niet of wel rijden...

Een goed en leuk -reclame- verhaal, maar het voorbeeld gaat een beetje mank. Met de wetenschap dat je deze motoren thermisch zwaarder kunt belasten ga je dat automatisch standaard doen. Leuk, een beetje extra vermogen bij -mogelijk?- hetzelfde gewicht. Maar als je net als in het voorbeeld de motor ineens net iets extra gaat belasten krijg je uiteindelijk hetzelfde effect met een runaway als gevolg.

Desalnietemin zal ik de scorpion motoren bij een volgend project overwergen :)

Ik snap de opmerking in de tweede link niet namelijk dat je een motor maar 80% van zijn opgegeven vermogen mag belasten (met peken naar 100%)? Waarom is dat zo? Een beetje kort door de bocht want effecten zoals luchtkoeling en opwarming (warmtecapaciteit) van de motor worden verder niet bekeken. Ik 'mishandel' zelf al jarenlang 2 motoren zonder problemen met meer dan 250% van het maximum opgegeven vermogen maar hanteer de regel dat de grens van in totaal 1750Watt-minuut niet mag worden overschreden (hotliner). Dit betekent dus dat in totaal de motor 1 minuut per vlucht mag lopen bij 1750 watt en 30s bij 3300 watt. Na een vlucht moet de motor weer volledig afkoelen. Voor EDF gelden weer andere (vuist) regels.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de gemiddelde gebruiker vast weleens een tandje teveel op zijn motor doet waarna hij of zij zijn of haar handen brand aan de motor....

De meest temperatuurgevoelige magneten mogen nog steeds 82 graden hebben voordat ze gaan demagnetiseren. Als je motor 82 graden is, kun je 'm niet meer met je blote handen vastpakken.

Er wordt bij ons veel electro gevlogen, maar ik heb nog geen enkele motor gezien die zo warm werd. Men pakt meestal toch eerst een prop die aanbevolen is, en gaat dan direct na het vliegen controleren. Als ie dan boven de ca. 60 graden zit, gaat iedereen al een andere prop pakken, etc.

Los daarvan; goed; stel nu dat je wel een situatie hebt waarin dat nuttig is.

Als jij een motor van 180 graden (ze mogen tot 200 volgens het verhaaltje) in een GFK kist zet, smelt je neus gewoon. Balsa gaat dan al branden.

Hoe dan ook, dat is het marketing-gedeelte uit dit hele verhaal, ze hebben er een zogeheten 'USP' mee gecreeerd (unique selling point) en dan is het zuiver marketing om de mensen er van te overtuigen dat het nuttig is, ook al is het dat niet.

De rest van het hele verhaal, het hoe het zit met warmte, rendement, nullast stroom, etc, is gewoon wel erg interessant.

Als jij een motor van 180 graden (ze mogen tot 200 volgens het verhaaltje) in een GFK kist zet, smelt je neus gewoon. Balsa gaat dan al branden.

Hmm, daar had ik nog niet direct aan gedacht maar dat is wel een serieus probleem. EDF units zullen ook verweken met alle gevaren van dien.

Gaan we ook weer weer krijgen dat je je vingers serieus kan branden aan een e-motor, zo wordt de discussie over verschillen tussen brandstof en electro nog lastiger :)

Back