Zaunkönig bouwproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Jorrit, 24 mei 2004.

  1. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Bouwproject? Nou, eigenlijk is het een restauratieproject. ...maar aangezien de staat van het model ben ik sneller geneigd om gewoon even een nieuwe te bouwen. Het is de bedoeling om dit geheel de lucht in te sturen met een Cox .049 (die eerst voor de Pr2 Cox Edition bestemd was) en 2 Hs55 servo's. Moet toch wel machtig leuk gaan! 8)

    ...het is nog even wachten op de tekening...

    [​IMG]


    Om het formaat beter weer te geven even m'n zender erbij gezet...
    [​IMG]
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Heb je meer info over het model zelf?
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Simprop Zaunkönig:


    Gezocht: Tekening Simprop Zaunkönig
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    Gevonden!

    Alleen de romp. Het vleugel gedeelte heb ik bij de bouw lang geleden verziekt door de vleugel rechtstreeks op te bouwen.
    Profiel staat er wel op. Enorme servo's staan ingetekend.
    Mag je wel lenen. Mischien zelf toch ook weer eens maken (van depron).

    Mijn zaunkonig destijds aan nichtje als speelgoed weggegeven omdat het niet vliegend te krijgen was met sp400 en 500AR cellen.
    Simprop brengt het model nu weer uit als ARF met vertraagde speed 300 bestemd voor lipo's
     
  5. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Als je nodig hebt. Ik heb wel een tekening. Dit ding heb ik met een speed 400 en gunter prop gevlogen. Ook leuk

    Mark
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Harold, vleugeltje is zo getekend op een A3'tje

    Buiten maat 400 x 100 mm voorlijst 7 x 5 mm achterlijst 5 x 15 (beide hoogtexbreedte) hoofd ligger 5 x 3 vuren... (hart 35 mm uit voorzijde)

    15 ribben 1,5-2mm elk 30 mm uit elkander met uitzondering van de 3 midden ribben deze staan 25 mm uit elkaar en zijn aan de bovenzijde en onderzijde ingedekt met 1 mm balsa.... ailerons 10mm over de buitenste 160 mm.. (officiëel alleen onder vleugel

    V-stelling 16 mm gemeten met één vleugel vlak op de bouwplaat, vleugel knikt alleen over middenrib (deze "smokkelen" i.v.m. indekken bovenzijde)....

    Vleugel profiel "net-geen" Clark-Y (vlakke onder zijde), vrije hand profiel met 12,5 mm hoogte op hoogste punt (boven hoofd lijst) ...

    10 mm eindblok , laatste 30 mm vleugel aan de achterzijde opgeleukt door deze iets te laten verjongen naar 97 mm .....

    aileron aansturing 2004, twee 6-9 grams servo's in de vleugel......(of één plat in het midden met aansturing van de ailerons zoals in de Simprop "Peppo"... (alleen servo aan de bovenzijde ...)
    [​IMG]

    (P.S. je mag natuurlijk ook een kopietje van mijn "kopie" tekening(en) ;-) )
     
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    en die kost 125pleuro
    k heb hem zien hangen ik du
     
  8. Frank B

    Frank B Guest

    Hahah lache ding man :D

    Alleen 1 ding, als je maar 2 servo´s gebruikt hoe regel je dan je gas, of is dit zo´n altijd-vol-gas-motor???

    Greets
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Frank B. de orginele "Zaunkönig" had een Coxje 0,8cc gloeiplug motor, en die zijn beslist niet regelbaar ... volgas tot het tankje leeg is ...
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.657
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Origineel zat er een 0.8 cc cox op waar je geen gas mee kan geven.
    Ik heb ze 20 jaar geleden ongeveer zien vliegen.
    Met de spullen van toen was het echt proppen.
    Het vloog heel leuk.
    Maar ik denk dat ze met de huidige aparatuur, beter vliegen, omdat ze lichter zijn.
    Het was toen in iedergeval erg leuk, om zoiets kleins te zien.
     
  11. Frank B

    Frank B Guest

    Bedankt, weer wat geleerd :D
     
  12. Brechtje

    Brechtje

    Lid geworden:
    20 nov 2004
    Berichten:
    34
    Leuk kistje, heb er zo zelf zo twee. Met een 0,8 cc van cox kan de fun niet meer op.
    Van vliegeigenschappen vallen ze eigenlijk heel goed mee. Dit was mijn broertje zijn 3de vliegtuigje en het ding vliegt na 7 jaar nog steeds. :)

    Ik zou zeggen veel plezier ermee.
     
  13. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Oké, herstart na bijna 2 jaar tijd. :lol:

    Het freespakket is afkomstig van Tom Verstappen. Tom heeft een stuk of wat van deze setjes gefreesd destijds voor €20,-. Daarvoor ga je niet alles zelf lopen snijden, zagen en schuren. :) Hartstikke mooi!
    [​IMG]

    Nogstalgie, de originele tekening van de Zaunkönig.
    [​IMG]

    Bergje ribben.
    [​IMG]

    Ribben uitgezet op de ligger.
    [​IMG]

    Neuslijst en achterlijst bevestigd.
    [​IMG]

    Beide helften aan elkaar gelijmd.
    [​IMG]

    Wingtip. Bestaande uit 3x 3mm gefreesde stukjes.
    [​IMG]

    En na wat schuren is het vleugeltje dus af! ;)
    [​IMG]
     
  14. Tim_NL

    Tim_NL

    Lid geworden:
    5 mrt 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Almere-MVA
    Niet groot :p
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Tim, Spanwijdte van 42cm ....... en da's nie groot (voor een RC kistje dat 25 jaar geleden ontworpen is) ....
     
  16. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Haha.. Nee, is zeker niet groot. :) Weet nog niet wat de setup gaat worden trouwens. Een Sp400 is mogelijk, of Brushless (maar daarvoor moet ik weer een motor + regelaar kopen), of een brandstofmotor erop. Misschien wil Laurens zijn Norvel .061 wel beschikbaar stellen... :roll:

    het tweede vleugeltje is eigenlijk precies hetzelfde, alleen hier komen de ailerons op.
    [​IMG]
     
  17. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.592
    Locatie:
    Oegstgeest
    Volgens mij heb ik het norveltje van laurens al ergens tegen geruild 8) .
    Een norveltje kan je voor 40 dollar wel kopen in de USA maar je moet eigenlijk wel deBIG mig.061 RC zien te vinden want deze starten iets makkenlijker.
    Verder zijn het super motoren!!!
    Lekker stil en een goede gasrespons

    Martijn
     
  18. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.592
    Locatie:
    Oegstgeest
  19. IJsbrand

    IJsbrand Guest

    @Jorrit,

    Waarom niet je/een cox erop? Of heb ik nu wat gemist?

    Grt IJs
     
  20. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.592
    Locatie:
    Oegstgeest
    Coxjes zijn ook leuk alleen zullen ze nooit echt betrouwbaar lopen en de meeste coxjes hebben ook geen gasregeling.
    De norveltjes zijn zeer stil, starten relatief makkenlijk en lopen betrouwbaar.
     

Deel Deze Pagina