zelf een vacuum machientje maken

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Jaap Gaasbeek, 23 aug 2008.

1. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Hoi Allemaal,

Ik ben bezig om zelf maar een vacuumformmachientje te maken, voor weinig natuurlijk, totaal ongeveer 75 euries.

Afmeting 1000x500 mm

Het meeste materiaal haal ik bij een kringloop of uit het oude ijzer veel mensen gooien dingen weg die ik goed kan gebruiken, alleen je moet er wel oog voor hebben en je de tijd gunnen, om alles bij elkaar te sprokkelen.

Vriendelijke groet Jaap

Laatst bewerkt: 23 aug 2008
  2. lucbra

lucbra

Lid geworden:
    5 sep 2006
    Jaap,

Vertel meer - wat zit er op en waar moeten we dan wel op letten?

3. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Dat is echte hobby he... niet veel geld... Wat is dat zwarte eronder?

4. rudolf

rudolf

Lid geworden:
    19 apr 2007
    ik veronderstel dat dit de pomp is om heel het boeltje vacuum te trekken

5. stefan1

stefan1

Lid geworden:
    16 apr 2007
    Mooi :)
    Mischien bouw ik er later ook wel 1 :)
    Voor rc auto kappen :D

6. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hallo Jaap,

dat wordt een mooi machientje, daar kan je ook flink grote delen mee fabriceren :)

Voor diegene die met een wat kleiner model uit de voeten kunnen, hier staat een mooi linkje naar een website van een duitse hobbyist. En hier staat een rechtstreeks linkje naar een heel duidelijk instructiefilmpje.

Is een simpel vacuummachientje, wat voor nog geen 10 euri te maken is, werkt op basis van een (meestal aanwezige :) ) stofzuiger en een simpele oven.

Op die website staan trouwens nog meer leuke tips :)

Grtz,
    Menno

7. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    als hij met een stofzuiger al zo gaat dan zuigt die dikke vacuumpomp de mdf en alles naar binnen :D

8. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Ik ga een mini vacuümvormer maken, handig voor kleine onderdelen:yes:

9. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    materialen ...

Jaap (en anderen),

ik wil je draadje niet vervuilen, maar ik heb nog wel een vraagje. En ik denk dat hier de kennis aanwezig is om die te beantwoorden.

Welke materialen gebruik je om kappen e.d. te maken ? Ik lees wat over Vivak of Vivac, maar wat is dat en waar ik dat verkrijgbaar ?

Grtz,
    Menno

10. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Het materiaal waar je kappen van kunt zuigen heet inderdaat Vivak dat is een soort PET materiaal, waar ze ook flessen van maken, ik koop dat materiaal gewoon bij de kunststof groothandel DS kunststoffen bv te Apeldoorn, die mannen doe ik al jaren zaken mee.

Ja inderdaat dat zwarte grote ding is een vacuumpomp ja een beetje groot maar koste ook toen maar 10 gulden bij het oudeijzer en ja dat ding wil wel zuigen, maar dan zuigt die ook hahaha, maak ik ook regelbaar.

Ja tis een groot vacuummachientje maar je kent er ook kleine dingen mee maken hoor, dan schakel gewoon de helft aan spiralen uit, ik kan 4 spiralen schakelen, 2 links en 2 rechts.

De bakken zijn gemaakt van mdf de stokken zijn gordijnrails had ik over, die zwarte ringen zijn de bevestegings pootjes aan de muur, steeltje eraf gezaagt en de ring door de midden gezaagt. deze de pootjes komen bij de kringloop van daag 0,25 p/st 4x gekocht dus. De spiralen heb ik uit een oude oven gesloopt gratis voor niks dus. Die aluminium poten komen ook uit het oude ijzer.

Nu zoek ik nog wieltjes en 4x 220 schakelaars.

Vanavond heb ik nog stalenplaten uit de oudijzerbak gehaald die waren nemelijk geperforeerd met kleine ronde gaten, die kan ik mooi gebruik om een vacuumzuigbakje van te maken, was ook weer gratis en voor niks.

Als jullie nog vragen hebben stel ze maar niet dat ik er alles van weet, maar ik vertel graag hier een ander wat ik weer weet.

Vriendelijke groeten Jaap Gaasbeek

11. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Toch maar een keer aan beginnen deze winter. Naast een CNC frees is dit het meest nuttige stuk gereedschap dat er is.. Tot die tijd, iemand die een kapje voor een EZ* en EZglider voor mij zou willen trekken? Liefst van doorzichtig of blauw doorzichtig plastic. Kosten worden vanzelfsprekend vergoed!

oh, en eventueel (van heel licht materiaal) wat kapjes voor de MPX Fox.. Die sneuvelen nog wel eens bij mij :D

12. lucbra

lucbra

Lid geworden:
    5 sep 2006
    Jaap,

Toch nog even een vraagje ivm. de vacuümpomp.
    Heb je die al getest, en zo ja, hoe diep kan je vacuüm zuigen?
    Stofzuigers bvb. kunnen ongeveer 2000mm H2O onderdruk zuigen (ong. 200mbar). De meest eenvoudige vacuümpomp haalt al vlug een vacuüm van 10% tot 20% (of 800 à 900mbar onderdruk).
    Alle componenten die je gebruikt (omkasting, flexibel, ...) zullen tegen die onderdruk moeten bestand zijn. Hoe ga je dat verwezelijken?

Luc

13. J.Poortman

J.Poortman Guest

Luc,

De onderdruk is in principe hetzelfde als overdruk. als het hele zaakje tegen 1 Bar druk kan uit je compressortje (als je er een regelaar op hebt) kan hij zeker vacuum gezogen worden.

Bij mij op mijn oude stage werd mij altijd verteld: Vacuum is maximaal haalbaar tot +- -1 Bar, er is daarna namelijk totaal niks meer.

Op wikipedia is het correcte verhaal vast wel te vinden, maar dit is wat ik heb meegekregen met het vormen van veel stugger "Pure" materiaal wat in die fabriek gefabriceerd werd. En dat ging overigens perfect voor een kap, heb er nog 1 liggen die heeft al tig crashes gehad met mijn savage, dat spul is bijna onverwoestbaar!

Groeten, JP

14. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Wat voor pomp zou ik aan moeten denken als ik mijn stofzuiger daar niet voor wil gebruiken? Ik heb nog wel een oude op zolder staan maar liever maak ik een "kant en klaar" kastje (50x50 cm ofzo) dat eventueel te transporteren is. Altijd makkelijk voor een meeting ofzo..

15. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Vaccuumpomp??

Wat ik mij afvraag is of een vaccuumpomp er niet teveel tijd voor nodig heeft om de lucht weg te pompen.
    Een stofzuiger zuigt toch in no time een liter of 4 lucht weg. Als het vaccuumzuigen te lang duurt is de Vivak al te ver afgekoelt. Tenzij je er een permanente verwarming bij hebt. Maar in dat geval wordt de installatie wel erg omvangrijk.

Dat kastje van die Duitse meneer is zo gek nog niet. Werkt bij mij prima.

Ik heb daarvan een andere variant van gezien. Een blad van 50 x 100 cm. In het midden van het blad een aantal gaatjes. Eronder een bakje van 20x20 cm met de stofzuiger aansluiting. Het raam voor de Vivak kun je nu aanpassen aan de maat van de kap!!

16. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Arnold,

daar had ik ook over nagedacht, ik wilde dat kistje van die Duitser namaken, vond het erg goed werken.

Maar ik wilde eigenlijk ook grotere en kleinere delen kunnen maken, dus jouw variant lijkt me ook wel wat. Heb je een fotootje of linkje voor me ?

Grtz,
    Menno

17. arnold remkes

arnold remkes

Lid geworden:
    23 feb 2006
    Hoi Menno,

Een link of foto heb ik niet.

Maar het is heel simpel;

In die plaat (18 mm MDF of Multiplex of Spaanplaat) van 50x100 cm boor je precies op de as in het midden een aantal gaatjes (best wel veel) van 7 a 8 mm in een vierkant van 20x20 cm. Onder maak je er een bakje tegenaan met de inwendige maat van ca 21x21 cm en 5 cm hoog. Hierin zit opzij het gat voor de stofzuigerslang. Eventueel een paar plankjes (pootjes) eronder om de plaat op gelijke hoogte te houden. Ook dit ontwerp werkt prima met een stofzuiger.
    De mal komt wel op een paar dunne latjes te steunen om overal goed vaccuum te kunnnen trekken.

De minimum maat Vivak is dan 20 x20 cm plus de randen. Je kunt met dit ontwerp ook langwerpige modellen trekken, gewoon de maat van het raam aan de mal aanpassen.

Groeten, Arnold

18. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Menno

Ja menno zo dacht ik er ook over, dus ik heb dat blauwe 50x100 cm gemaakt, ik wil dan kunnen varieren van maten van het raamwerk, waar het vivak tussen geklemt wordt.

De vacuumbak met de vorm erop kan ik dan van elke maat maken zolang het maar past onder het raam waar het vivak in zit geklemt.

Mijn vacuumpomp is een jaja een flinke jongen hihi, tis even uitproberen denk ik, tis wel verstandig om de vacuumpomp, voortijdig aan te zetten, anders is inderdaat je vivakplaat al een beetje afgekoeld

Dus als je vivak ongeveer 10cm door is gezakt onder de verwarmingsspiralen , dan is de vivak op de juiste temp, ligt natuurlijk aan de grote van het te verwarmen vivak plaat.

Dus als je vivak plaat klaar is om over de mal getrokken te worden,eerst de pomp aan en dan er over heen trekken, dat moet gaan lukken dan.

Sommige gebruiken ook wel eens een oude gasfles als buffer. Die plaats je tussen je pomp en je vacuumbakje, je moet dan wel een kogelkraan tussen vacuumbakje en bufferfles monteren.
    Maar ja dan kom je volgens mij een hand tekort, of je moet snel wezen, gewoon proberen denk ik altijd, anders je mop erbij halen.

Volgende machientje wordt een verlorenwas spuitmachientje. daarvoor kijk ik nu al rond voor onderdelen en spullen.

Vriendelijke groeten,

Jaap

19. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Arnold

Klopt helemaal wat je zegt hier, wat je ook kunt gebruiken is een geperforeerde plaat met gaatjes ofzo, die zijn te koop bij de doe hetzelf zaken.

Dat zijn platen die men voor de cv maakt, ter decoratie, ook soms te krijgen bij de kringloop.

Ja ik ga dus losse vormbakken maken om diverse grote`s van vormen te kunnen vacuumtrekken.

Het te maken bakje moet wel hoog genoeg zijn anders ga je klem zitten met je vingers hihihi snappie, af zoals Arnold zegt verhogings blokjes er onder plaatsen.

Het is verstandig om de vormbak zo plat mogelijk te houden, dat voorkomt dat je je vormbak kapot maakt met vacuum zuigen en is je vormbak groot dan moet je die binnenin ook nog ondersteunen.

Groet Jaap

20. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Jaap,

Wat kost dat materiaal zo'n beetje? Ik heb even op hun site gekeken maar kan eigenlijk niet echt duidelijke prijzen vinden (behalve dan van allerlei kleuren depron, daar moet ik toch maar eens over nadenken.. Geel depron, groen, rood... Hmmm..

Ik heb de filmpjes van die duitse site eens bekeken en daar gaat een stofzuiger niet van kapot, van die paar seconden onderdruk. Wat gaat dat snel zeg!

Toch maar een klein bakje maken dan.. Kost qua materiaal geen ruk! Alleen, wat kost dat kunststof en wil die groothandel dat aan een particulier verkopen, dát is de vraag..

Deel Deze Pagina