Zelf scharnieren modelleren

• Topicstarter Topicstarter Herix
  • Startdatum Startdatum
H

Herix

Guest
Hallo allemaal,

ik wil graag voor een hobbyprojectje zelf een aantal scharnieren maken.
Als de modellen ervan klaar zijn maak ik er siliconen mallen van en ga
ik ze of in glasvezel, of een ander stevig kunststof gieten.

Nu vraag ik mij af of jullie tips hebben welk materiaal te gebruiken bij het maken van de basismodellen. Ik dacht aan balsaplankjes, en die met een figuurzaag uit te zagen. Maar wellicht weten jullie een beter alternatief.

Het worden uiteindelijk de "gewrichten" in een robotarm, met servo's en kabels, ect.

is dit nu echt zo'n rare vraag?
Ik zat ondertussen aan plexiglas te denken, weet iemand een beter materiaal?

Dan zou ik voor polycarbonaat/ Lexan gaan die is te koop bij oa. Conrad.
Onbreekbaar
Of CD's is van hetzelfde materiaal.
Plexiglas is brozer en breekt snel.
Ton

Laatst bewerkt:
cd's onbreekbaar? cd's spatten juist uit een... niet echt vergelijkbaar met lexaan.

alleen verwacht ik dat lexaan te flexibel is voor scharnieren. ABS wordt volgens mij het meeste gebruikt voor scharnieren etc.

Uit Wikipedia gehaald:
Polycarbonaat wordt bijvoorbeeld gebruikt om cd's van te maken, maar ook veiligheidsbrillen, helmen, helmvizieren, drinkflessen en verpakking van voedingsmiddelen zijn vaak van polycarbonaat.

het gaat vooral om de zaagbaarheid, en het gemak om het netjes af te kunnen werken. ik wil de basismodellen uitzagen, en daarna er een malletje van trekken, om het vervolgens uit te gieten in een andere kunststof. Het zou seriewerk kunnen gaan worden, vandaar. Ik dacht aan plexiglas omdat ik het tegenkwam bij casemodding, en het resultaat zag er bij die mensen wel netjes uit.

cd's zijn veels te dun, ik heb materiaal nodig van zo'n 4 mm.
Vooralsnog denk ik toch maar met plexiglas te gaan.
Bedankt allemaal!

Uit Wikipedia gehaald:
Polycarbonaat wordt bijvoorbeeld gebruikt om cd's van te maken, maar ook veiligheidsbrillen, helmen, helmvizieren, drinkflessen en verpakking van voedingsmiddelen zijn vaak van polycarbonaat.

een veiligheidsbril dan zal het om de lenzen gaan.
Drinkflessen om de oude stevige variant.

maar desondanks wat ik al zeg pak een blanco cd en breek hem maar is.. De glinsters en brokken vliegen om je oren.. dus wel degelijk breekbaar materiaal.

Dan zijn de CD's dus niet van polycarbonaat, info wikipedia verkeerd.
Polycarbonaat is wel goed bruikbaar en te bewerken in tegenstelling tot plexiglas. (eigen ervaring)
Effin uitproberen maar zou ik zeggen.
Succes
Ton

uit wikipedia:
PMMA (pelxiglas) wordt nooit gebruikt voor veiligheidstoepassingen, het is immers niet impactbestendig (wel beter dan glas) en het breekt in scherpe stukken. Bovendien is het zeer brandbaar dus kan het nooit gebruikt worden bij personentransport (treinen, trams, bussen). Daarvoor wordt het onbreekbare en onbrandbare polycarbonaat gebruikt, dat wel ook veel duurder is.

ter informatie

Dit is een persbericht uit het jaar 2000

Ze heeft een diameter van slechts 12 cm, weegt maar 18 gram en ligt goed in markt. Dat ze überhaupt bestaat, is te danken aan een kunststof, die ons dagelijks leven ook op andere gebieden vergemakkelijkt: Makrolon® van Bayer. Ca. 20 jaar geleden ontstond daaruit bij Philips de eerste vertegenwoordiger van het data-opslagwonder, dat snel de hele wereld veroverde: de compact disc of kortaf CD. Kort geleden werd het 20-miljardste exemplaar van deze blinkende schijf geproduceerd.

PMMA is goedkoper daarom wordt het steeds vaker toegepast.
Maar dat gaat straks weer veranderen omdat nieuwe lasertechnieken binnenkort op de markt komen. De zuiverheid van de grondstof wordt dan nog belangrijker.
Kwalitatief is PC ten opzichte van PMMA beter.(toepassing CD's)

wat betreft cd's gaat het over de "geperste" cd's, niet de writables of RW of zo. Die spatten inderdaad uiteen. Ik weet eigenlijk niet wat dat materiaal is, maar in elk geval ondergeschikt aan de "echte" cd's. Leg maar eens een CD-R in je warme auto, vooral die van de eerste generaties.
Voor je scharnieren: plexi is perfect voor je moedermodellen. Of in elk geval iets dat mooi schuurt, verspaant zonder veel vezels en poriën of zo. Uit hout kan perfect, maar bespaar je de heimwee achteraf naar een handik stukje plexi, polyurethaan, ABS,... Komt goed. Laat eens zien dan.
Ik gebruik ook vaak plexi voor moedermodelletjes. PUR of polystyreen ook vaak.

hallo
er zijn ronde scharnieren in de modelvliegtuigen te vinden dus ook los leverbaar,das al in arm/elleboog vorm,
er zijn ook doorzichtige scharnieren zie google,
voor poppenhuis heb je deur/raamscharnieren 1:12 van 2x3 mm en je kan kiezen met spijkers of schroefjes,
mvg markioo

Back